Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
StyrmanKarlsson

Placering värmare

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag skall montera en luftvärmare i båten och funderar på placering. Det har tidigare suttit en luftvärmare i skåpet på toaletten men detta gränsar till de främre sovhytterna. Jag överväger att i stället montera värmaren i maskinrummet, mitt mellan sovutrymmena och inte direkt mot något av de. Jag har en dieselmaskin så det borde väl inte vara något problem med det eller...?

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att den får friskluft utifrån och inte luften från maskinrummet och att även avgaserna går direkt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinrummet är väl helt ok om luften tas utifrån.

Bränder förorsakade av värmare brukar främst komma ur avgasröret.

I en båt jag hade hade man placerat värmaren på dass. "Friskluften" togs från samma utrymme. Inte så genomtänkt.

I förra båten var den enda vettiga placeringen i garderoben. Värmaren var en Wallas 1800B eftersom det var den smalaste jag kunde hitta. Fördelen var också att den var lättåtkomlig. Nackdelen var att pumpens tickande hördes men det gick att åtgärda.

Luftkvaliteten blev mycket bättre när luften togs utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Eberspächers monteringsanvisningar så är dieselvärmare i motorrum med dieselmotor tillåtet alternativ. Det bör vara samma även för övriga värmarefabrikat som går på diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Då får det nog bli motorrummet. Jag kan nog dra insug och avgasslangar hyffsat enkelt och fördelarna överväger. 

Tack för hjälpen. 

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...