Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SkeppOhoy

KAD300 VP

Rekommendera Poster

Vad man har läst sig till på forum så är denna ”sämst” i kad serien pga av elektroniken, evc, effektuttag, ventiljustering varje 200h osv osv.  

 

Har dock aldrig läst om någon som har fått ett ordentligt ras? Aldrig läst om något exempel på elektronikstrul utan just bara ordet elektronikstrul?

Känns som att det är mer problem med tidiga versioner av D-serien då problemen ofta specificeras?

 

I en nimbus ballista så borde en dubbelinstallation av kad300 leva ett ganska fridfullt liv kontra mot i en te.x Princess V42. 

 

Då mina pengar inte räcker hela vägen fram så kikar man ofta (alltid) på båtar med kad44, kad300 eller tidig årgång av D-serie.😅

 

Så vad säger expert panelen. Ska man verkligen hålla sig borta från kad300? 

Man blir bokstavligen svettig av tanken att köpa dubbelinstallation & grejjerna inte håller måttet..

Gör det mesta själv men bara man hör ordet elektronikstrul så vet man att det blir svårt att lösa själv.. 

 

Någon som vill dela med sig med egna erfarenheter av snurran både på gott & ont?

 

För egen del så är det just en Ballista som är högt upp på önskelistan..

 

Trevlig kväll!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Vad man har läst sig till på forum så är denna ”sämst” i kad serien pga av elektroniken, evc, effektuttag, ventiljustering varje 200h osv osv.  

 

Har dock aldrig läst om någon som har fått ett ordentligt ras? Aldrig läst om något exempel på elektronikstrul utan just bara ordet elektronikstrul?

Känns som att det är mer problem med tidiga versioner av D-serien då problemen ofta specificeras?

 

I en nimbus ballista så borde en dubbelinstallation av kad300 leva ett ganska fridfullt liv kontra mot i en te.x Princess V42. 

 

Då mina pengar inte räcker hela vägen fram så kikar man ofta (alltid) på båtar med kad44, kad300 eller tidig årgång av D-serie.😅

 

Så vad säger expert panelen. Ska man verkligen hålla sig borta från kad300? 

Man blir bokstavligen svettig av tanken att köpa dubbelinstallation & grejjerna inte håller måttet..

Gör det mesta själv men bara man hör ordet elektronikstrul så vet man att det blir svårt att lösa själv.. 

 

Någon som vill dela med sig med egna erfarenheter av snurran både på gott & ont?

 

För egen del så är det just en Ballista som är högt upp på önskelistan..

 

Trevlig kväll!

 

 

 

 

Fin båt du kollar på. Gillar de linjerna, välplanerad och går ruskigt fint i sjön. Själv skulle jag inte tänka tanken på att köpa tvilling montage. Tycker det räcker med ett drev och en motor, har för mig att de absolut sista modellerna hade singelmontage en D6 satt då monterad i, detta är info jag hört på hörsägen och jag kan ej verifiera att det är så, kanske finns någon här som vet mer. Angående din fråga kad 300, så är väl de inte sämre än andra elektroniska motorer. Grunden är ju en flinta motor rätt skottsäker rätt skött. Sedan byggde man ju på elektronisk styrning av bränslet, samt elektronisk inkoppling av gas samt växel. Det är ju alltid en fördel med motorer man kan skruva med själv och det mesta kan du ju skruva med på denna motor med. Är ju i grunden en 42 a. Det som oroar mig mest är ju pentas utfasning av reservdelar till hela kad serien, ser att fler och fler grejer börjar utgå. Har för mig att växlingselektroniken utgått redan. Det mesta mekaniska går ju alltid att ersätta eller återvinna, värre är det med gammal teknik. Finns ju några akilleshälar på alla motorer kompressorn, i detta fall som är rätt dyr, elektroniken är ej heller gratis om den skulle säga tack och adjö. Men motorerna går otroligt fint samt bränslesnålt, så länge reservdelar finns att tillgå skulle jag inte oroa mig för en båt med 44 a eller 300 i. Lycka till med ditt eventuella båtköp, gå igenom motorerna ordentligt, och glöm ej dreven däri ligger stora pengar vid eventuella haverier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som funderat i samma banor som du. Mitt svar är att vilket du än väljer så kommer ett haveri bli dyrt. Vet inte om KAD krånglar mindre än D-serien men för en som vill fixa själv tycker jag D serien går bort pga behovet av VODIA. Fördelen med dessa motorer är att det finns en himla massa av dom så delar lär finnas en bra tid framöver tror jag.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två stycken kad 300, och de funkar samma samma som alla andra vp motorer, gefan i att få in saltvatten i motor rummet och se till att serva det som skall servas!

Så som sjövatten pumpen, remmar oljor osv. Sköter du detta fint så har du ett ganska lugnt liv, men det kan även bli dyrt om det börjar krångla, vilket jag har fått erfara. Dock inget sinnes sjukt än=)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som svaren jag fått stämmer överrens med bilden jag fått från innan. Känns betryggande. 

Då jag har en v8 i dagsläget (8,1 gxie-m med ”full” evc)  som är enligt mig skapligt lätt att mecka med så är man lite orolig för merjobbet som kan komma med diesel (kompressor, turbo, skit i tanken, vibrationer mm). 

Har dock inte haft problem med elektroniken än (peppar, peppar). 

 

Diesel är dock ett krav om man hoppar upp lite i storlek. 

 

Tack för alla input, speciellt angående vodia då jag inte tänkt mycket på d. Betyder mycket då tankarna far både höger & vänster när man ska sova :)))

 

Edit: tråkigt att du råkat ut för strul danzo. Iofs så bytte jag rem & alla remhjul för nån vecka sen. Lagom lång rem har jag på min snurra:) Välmåendet som finns när man iaf tror att motorn mår bra är en oslagbar känsla. Hehe. 

 

Mvh,

Redigerad av SkeppOhoy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med ventiljustering var 200:e timma - står det i servicemanualen till KAD300?

 

Vi lämnade in vår KAD44 förra året för ventiljustering. Då tror jag den hade gått ca 400-ish timmar. När vi hämtade ut båten så sa meken att det inte behövdes några nya justeringar förrän tidigast vid 800-900 timmar. Tydligen är det viktigare med justering i början av motorns livslängd. Enligt honom då, men han jobbar på en av Stockholms främsta firmor/VP mek så antar att det stämmer.

 

Tittar du på båt från västkusten eller ostkusten?

 

Edit - såg att du bor i Sthlm så antar att de du kikar på gått i bräckt vatten vilket sannolikt underlättar lite jämfört med det saltare vattnet på västkusten?

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev hbengtsson:

Det där med ventiljustering var 200:e timma - står det i servicemanualen till KAD300?

 

Vi lämnade in vår KAD44 förra året för ventiljustering. Då tror jag den hade gått ca 400-ish timmar. När vi hämtade ut båten så sa meken att det inte behövdes några nya justeringar förrän tidigast vid 800-900 timmar. Tydligen är det viktigare med justering i början av motorns livslängd. Enligt honom då, men han jobbar på en av Stockholms främsta firmor/VP mek så antar att det stämmer.

 

Tittar du på båt från västkusten eller ostkusten?

 

Edit - såg att du bor i Sthlm så antar att de du kikar på gått i bräckt vatten vilket sannolikt underlättar lite jämfört med det saltare vattnet på västkusten?

 

Hallå!

 

Spännande:) Behövde dem göra några justeringar på din? Det kan mycket väl stämma det du skriver, verkar dock vara relativt många som inte har gjort det. Fick det beskrivet som ”pentas rekommendationer”. Vissa behövs inte ens justeras medans vissa behövs vid kontroll. Dem kanske bara försökte säkerställa att garantijobb kunde uteslutas då det stod skrivet någonstans i nån manual vid ett eventuellt ras:). (Har dock inte läst det själv, bara genom forum som detta & liknande). 

Tack för svaret, en vp mecks ord väger ganska tungt, bör man kunna lita på!

 

Det stämmer att det är ostkusten som gäller samt angående ballistan med det sista utförandet med uppdaterad förarplats samt med enbart aktersoffa på styrbordssidan. 

Dreven bör kanske må lite bättre här på ostkusten men pga ålder på båt så är nog helhetsintrycket av hur föregående ägare har för kunskap samt behandlat båten en av dem viktigaste aspekterna för egen del..

 

Mvh,

 

edit: såg nu att du skrev att inga justeringar behövdes. Vart så inne i vad din meck sa angående timmarna så jag missade helheten..

 

Redigerad av SkeppOhoy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade ventilerna på mina KAD44 förra året vid ca 900h och inte en enda av de 48 ventilerna behövde justeras.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågade min penta verkstad som är auktoriserad om de kunde göra ventiljustering på vår KAD 44 när de bytte turbon. Jag tänkte de vore bra när den ändå gjort 1000 timmar. 

Han sa det bara är onödigt, vänta 5-600 timmar till minst. 

Vet inte vad jag ska tro men jag litar ju på dem förstås för kan inte förstå varför de skulle neka enkla pengar annars. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Slowrider:

Frågade min penta verkstad som är auktoriserad om de kunde göra ventiljustering på vår KAD 44 när de bytte turbon. Jag tänkte de vore bra när den ändå gjort 1000 timmar. 

Han sa det bara är onödigt, vänta 5-600 timmar till minst. 

Vet inte vad jag ska tro men jag litar ju på dem förstås för kan inte förstå varför de skulle neka enkla pengar annars. 

Visste dom när det var gjort senast?

Verkar idiotiskt att föreslå annars. Sen kan jag tänka mig att normalt behöver det inte justeras när det väl är inkört men en kontroll behöver ju ändå göras för att upptäcka ev problem innan de visar sig i form av totalras. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev JonasAx:

Visste dom när det var gjort senast?

Verkar idiotiskt att föreslå annars. Sen kan jag tänka mig att normalt behöver det inte justeras när det väl är inkört men en kontroll behöver ju ändå göras för att upptäcka ev problem innan de visar sig i form av totalras. 

Håller med dig till fullo. Man justerar och kontrollerar för att förebygga och undvika ras som du skriver. Skickar du en ventil genom en kolv så kostar det en hundring onödiga pengar. Resten är upp till var och en, men tillverkaren skriver inte in servicepunkter för det är totalt onödigt. Sen vet man ju inte vem som varit och skruvat om man köper en beggad enhet, jag brukar förvissa mig om att allt är riktigt, då har man gjort vad man kan.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-30 vid 07:20 skrev JonasAx:

Visste dom när det var gjort senast?

Verkar idiotiskt att föreslå annars.

Förmodligen av samma anledning som Jonas Ax skrev om före mig. 

De har nog helt enkelt av erfarenhet sett att det inte behövs. 

Sen kan man ju alltid göra saker för säkerhets skull men att övertala en mek med massor av års erfarenhet att det ska göras ändå känns konstigt. 

Men ni hade säkert gjort annorlunda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Slowrider:

Förmodligen av samma anledning som Jonas Ax skrev om före mig. 

De har nog helt enkelt av erfarenhet sett att det inte behövs. 

Sen kan man ju alltid göra saker för säkerhets skull men att övertala en mek med massor av års erfarenhet att det ska göras ändå känns konstigt. 

Men ni hade säkert gjort annorlunda. 

Håller med dig om att har meken den inställningen så hade jag inte börjat argumentera heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som om verkstaden väntar på att motorn ska rasa och de har troligen slarvat med oljebyte och annat för att det ska ske snart. Då ska de kassera in multum ... Helt sjuk inställning till Service som den ska vara!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tycker det låter som om verkstaden väntar på att motorn ska rasa och de har troligen slarvat med oljebyte och annat för att det ska ske snart. Då ska de kassera in multum ... Helt sjuk inställning till Service som den ska vara!

Och jag tycker det låter som du är lite konspiratoriskt lagd. 😁

Nä jag tror som jag skrev och som Jonas Ax skrev, det behövs inte. 

Men tiden lär visa om jag har fel och då är det bra att jag känner mek killen, för då har han lite att förklara. 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

15 minuter sedan skrev Slowrider:

Och jag tycker det låter som du är lite konspiratoriskt lagd. 😁

Ok alla: På vilket sätt är inte alla verkstäder konspiratoriskt lagda? Menar ni att verkstäderna är helt och hållet för vår egen framgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Baxlaget:

Anställningstest: Vem/vilka vill anställa Slowrider?

Jag!

 

Tror att du fått fram din åsikt nu  Baxlaget...

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har anställt någon nu, elektrikarn

Han känner "mek killen". Bra med extra personal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎29 vid 13:11 skrev SkeppOhoy:

 

Hallå!

 

Spännande:) Behövde dem göra några justeringar på din?

 

edit: såg nu att du skrev att inga justeringar behövdes. Vart så inne i vad din meck sa angående timmarna så jag missade helheten..

 

 

Ett litet förtydligande från mig;

 

Det dom menade var att inga nya justeringar behövdes på minst 400h efter den dom gjorde då. Jag minns att jag frågade om det var mycket att justera men det var det inte. Jag tolkade det som att det nästan var onödigt - men jag ville få det gjort. Och nu vet jag att det är gjort korrekt och har historiken dokumenterad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

När det kommer till ventilerna och justeringar så är de ju preics som du säger hbengtsson, behöver man inte justera dem så behöver man ju inte. Detta hör man ganska tydligt om någon behövs justera. 😃

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev danzo:

Hej,

 

När det kommer till ventilerna och justeringar så är de ju preics som du säger hbengtsson, behöver man inte justera dem så behöver man ju inte. Detta hör man ganska tydligt om någon behövs justera. 😃

 

MVH

Det kan vara svårt eller nästan omöjligt att höra en ventil som har för litet spel. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...