Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Brytare med timer

Rekommendera Poster

7 minuter sedan skrev Dadid:

Det tycks finnas otaliga installationer bara i Sverige, som inte lett till haverier av detta slag.

Det tror jag inte alls. Problemet är reelt, mycket välkänt när det gäller installationer av DC motorer. Inte numera dock eftersom alla DC-motor styrs elektroniskt.

För bogpropellrar brukar finns angivet största lämpliga batterier. Ett alldeles för stort antal motorer bränns varje år. Trots en mycket kort sammanlagd drifttid. Orsaken är nästan alltid för stora batterier. Vänta bara tills folk börjar köra bogpropellern på LiFePO4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dadid:

Jag förstår frågeställningen, men funderar på om det är ett reellt eller teoretiskt problem. Det tycks finnas otaliga installationer bara i Sverige, som inte lett till haverier av detta slag.

Problemet är sannolikt lika reellt som att många som drunknar saknar flytväst och att många som struntar i flytväst ännu inte drunknat.

Man kan välja att tro på teorin att flytvästen räddar liv eller strunta i flytväst och se vad som händer i praktiken.

 

Genom att använda klena anslutningskaglar får man ändå ett spänningsfall vilket kan rädda startmotorn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni avråder således samstämmigt från att designa ett Lifepo4system så som exempelvis Lime förordar? (https://lime-power.se/sv/)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gott om pengar så följ deras installationsrekommendation.

 

L.I.M.E POWER är den enda LiFePO4-leverantör som jag sett som ger en rekommendation att seriekoppla flera 12V LiFePO4-batterier (12V-batterier) till en större batteribank.

Det de skriver i texten på sin hemsida är helt korrekt om det hade gällt en blybatterilösning (Wet, Gel eller AGM). LiFePO4-batterier fungerar inte laddnings-/urladdnings-mässigt på samma sätt som blybatterier och därför är det inte seriöst att så lättvindigt översätta ett kopplingsschema genom att byta ut "bly" mot "LiFePO4".

 

Jag har fördjupat mig rätt mycket i hur LiFePO4-celler (ett 12V LiFePO4-batteri innehåller 4 st seriekopplade 3,2V-celler) påverkas av parallellkoppling och kommer aldrig, aldrig, aldrig att använda mig av ett sådant installationsschema med 12V-LiFePO4-batterier.

 

bild.thumb.png.a4a14efffda3fbedf8f9181d1f0a130f.png

Bildkälla  https://lime-power.se/sv/teknik/enbankslosning/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bör man inte parallelkoppla flera 12v LiFePO4 batterier?

jag har funderat på att skaffa två 12v LiFePO4 med BMS som ska parallelkopplas.

Respektive batteri har en BMS på 100 eller 150 A. Samt vad är det som bestämmer vilken storlek på BMS som är lämplig?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Varför bör man inte parallelkoppla flera 12v LiFePO4 batterier?

jag har funderat på att skaffa två 12v LiFePO4 med BMS som ska parallelkopplas.

Respektive batteri har en BMS på 100 eller 150 A. Samt vad är det som bestämmer vilken storlek på BMS som är lämplig?

Det finns 12V LiFePO4-batterier med inbyggd BMS (oftast väldigt dyra..). De balanserar de enskilda cellerna inne i batteriblocket och sådana batterier kan parallellkopplas.

De 12V batterier L.I.M.E säljer har ingen inbyggd BMS. Då går det inte att övervaka/reglera spänningen till de enskilda cellerna inne i batteriet. Om (när) en cell börjar "glida iväg" spänningsmässigt så kommer den efter ett tag att ta åt sig så hög spänning att den havererar. En LiFePO4-cell som överladdats kan aldrig återställas.

Begreppet BMS används ofta lite slarvigt. Ibland avses den avkänning och spänningsövervakning som sker mellan cellerna i en batteripacke. Ibland används begreppet för hela batteriövervakningen som för ett LiFePO4-batteri (med fyra celler sammankopplade) bör innefatta överspänningsskydd, underspänningsskydd och cellövervakning/balansering.

BMS kan uteslutas om de fyra cellerna som ingår i batteripacken har blivit välbalanserade före installationen samt balanseras någon gång om året.Cellbalansering innebär att cellerna parallellkopplas och får stå med en spänning som ligger strax under toppspänningen och med låg strömstyrka under en tid (dag-dagar). Då blir alla celler likställda och risken för att en enstaka cell glider iväg minskar. Sådan balansering går inte att göra med 12V-block, du kommer inte åt de enskilda cellerna.

 

Jag har sedan i våras ett testbatteri till laddningsbara dammsugaren där jag bytte 12V blyacken till en LiFePO4-packe med BMS (AGM-batterierna i min båt har fortfarande ett antal år kvar så jag får ju ha något att testa LiFePO4 på...). BMS-en innehåller även ett över/underspänningsskydd. Jag installerade även en spänningsbegränsare i dammsugaren för att inte riskera för hög laddspänning (BMS-en är rätt klen och klarar nog inte alltför stora överbelastningar). Jag balanserade cellerna innan jag monterade samman packen och sedan har den använts i båten under sommaren. Laddning har skett med de 240V-laddare och 12V-laddare som tillhör dammsugaren. Efter upptagningen så tog jag isär batteripacken och kollade spänningen på cellerna. De låg på exakt samma tusendels volt. Stor eller liten batteripacke, tekniken är densamma.

 

Om du köper ett LiFePO4 så titta hellre på att skaffa fyra enskilda celler med det antal Ah du behöver och koppla samman dem till ett 12V-block.

GVL Power säljer just nu ett paket med 200Ah inkl BMS för 1.215 dollar + frakt (inom EU = ingen tull o moms). Komplettera med över o underspänningsskydd o du har ett batteri som motsvarar ca 300 Ah blybatterier.  https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/12V-2-4kW-LiFePO4-yacht-set-with-200Ah-cells-BMS-mobile-monitoring.html

 

Kolla gärna deras hemsida, där finns mycket kunskap om LiFePO4 att hämta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Dadid:

Jag hade tänkt nöja mig med ett sådant här:

https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html?cur=1

Det var alltså inte parallellkopplingen jag avsåg utan enbankslösningen och de nämnda riskerna gällande havererade startmotorer etc.

 

Varför skriver du då ett sådant här inlägg?????

Tillverkaren av min båtmotor anger att blybatteri ska användas till att starta motorn med och att LiFePO4 endast ska användas till förbrukningsbatterier. Det räcker för att jag kommer att göra en sådan lösning när jag byter batteier nästa gång.

6 timmar sedan skrev per_62:

Varför bör man inte parallelkoppla flera 12v LiFePO4 batterier?

jag har funderat på att skaffa två 12v LiFePO4 med BMS som ska parallelkopplas.

Respektive batteri har en BMS på 100 eller 150 A. Samt vad är det som bestämmer vilken storlek på BMS som är lämplig?

 

Sen kan du ju läsa vad EV Power skriver om att använda flera sådan batterier sammankopplade (med hänvisning till din tidigare tilltro till L.I.M.E Powers kopplingsschema): "The battery must be managed and operated as a single monolithic 12V block."

 

Å som jag skrev tidigare - glöm BMS för ett sådan batteri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott, jag förstår inte vad du reagerar så starkt på att du använder 5 frågetecken? Möjligen ser vi olika på sådant, men jag utläser det som att du anser den underliggande frågeställningen vara osedvanligt dum.

 

Jag har ingen särskild tilltro till varken det ena eller det andra. Därför frågar jag. Notera förresten att du klistrat in (refererat till) inlägg från två olika författare.

 

Att jag inte behöver en BMS till endast ett batteri förstår jag. Det blir lite svårt att balansera ett batteri mot sig själv. Initialt i denna tråd, dvs sedan jag listat vilka delar jag avser köp/ har handlat kom tråden att handla om risken att förstöra startmotorn om man använder ett Winston Lifepo4 att starta med. Jag nämnde att Limes lösning (med eller utan BMS) verkar vanligt förekommande bland båtägare i Sverige. (Lime använder för övrigt samma Winstonbatterier som Ev-Power)

 

Jag försöker förstå mig på detta så bra som möjligt innan jag skrider till verket.

Det verkar finnas två läger och jag har lite svårt stt bedöma vad som är rätt eller fel samt vilka risker som är avsevärda eller ej med olika batterilösningar och aktuell användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresset för LiFePO4 ökar snabbt. Firmor säljer olika lösningar men många saknar kunskap och i e del fall handlar det om rena lycksökare som försöker tjäna pengar på ett, ibland, ganska oseriöst sätt.

Det finns också många "electric-cowboys" som har olika ideer om hur man ska koppla. De brukar ha det gemensamt att de dels inte läst på ordentligt och framförallt, saknar egen erfarenhet. Deras råd kan bli dyra.

Vad jag hör så finns det redan ett antal som redan förpassat sina dyra LiFePO4 till batterihimlen.

Det finns mycket skrivet på framförallt utländska forum, skrivet av folk som både har kunskap och erfarenhet.

Lintott tillhör dem som brukar vara påläst och det han skriver ovan är väldigt vettigt.

Några mycket enkla råd för en LiFePO4 installation är:

- Djupurladda inte batterierna, en gång kan vara en gång för mycket.

- Överladda inte.

- Balansera minst en gång per år.

- Parallellkoppla inte celler/batterier. Det går men kräver stor försiktighet.

- Se till att få upp spänningen om man vill få en kort laddningstid.

- Hängslen och livrem. Dvs larm och automatiska över och underspänningsskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:Intresset för LiFePO4 ökar snabbt. Firmor säljer olika lösningar men många saknar kunskap och i e del fall handlar det om rena lycksökare som försöker tjäna pengar på ett, ibland, ganska oseriöst sätt.

Det finns också många "electric-cowboys" som har olika ideer om hur man ska koppla. De brukar ha det gemensamt att de dels inte läst på ordentligt och framförallt, saknar egen erfarenhet. Deras råd kan bli dyra.

Vad jag hör så finns det redan ett antal som redan förpassat sina dyra LiFePO4 till batterihimlen.

Det finns mycket skrivet på framförallt utländska forum, skrivet av folk som både har kunskap och erfarenhet.

Lintott tillhör dem som brukar vara påläst och det han skriver ovan är väldigt vettigt.

Några mycket enkla råd för en LiFePO4 installation är:

- Djupurladda inte batterierna, en gång kan vara en gång för mycket.

Därav Victron IP65

- Överladda inte.

Därav frågan om regulator. Har inte blivit riktigt klok kring vad som krävs här. De flesta menar att mätning visar atta det inte blir problem i deras setuper. Möjligen borde man ha ett överspänningsskydd av något slag utifall generatorn havererar.

- Balansera minst en gång per år.

Balansera endast en cell? (90Ah)

- Parallellkoppla inte celler/batterier. Det går men kräver stor försiktighet.

Ej aktuellt utan BMS

- Se till att få upp spänningen om man vill få en kort laddningstid.

Inte högprioriterat. Det blir ändå så mycket bättre med Lifepo4 än med bly

- Hängslen och livrem. Dvs larm och automatiska över och underspänningsskydd.

Tipsa gärna om överspänningsskydd

Se de inklistrade kommentarerna ovan.

Uppfattar ni exempelvis Lime som tillhörandes skaran av de okunniga alternativt oseriösa? 

Ev-Power i CZ tycks anses vara seriösa. De nämner inget om att Winstonbatterierna inte lämpar sig för exempelvis startmotorer. Pratar man med representanter för Victron säger de att LifePO4 inte klarar startmotorströmmar. Det ligger nära till hands att tro att det framförallt är Victron elektronik (ex BMS) som inte klarar startströmmarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dadid:

Lintott, jag förstår inte vad du reagerar så starkt på att du använder 5 frågetecken? Möjligen ser vi olika på sådant, men jag utläser det som att du anser den underliggande frågeställningen vara osedvanligt dum.

 

Jag har ingen särskild tilltro till varken det ena eller det andra. Därför frågar jag. Notera förresten att du klistrat in (refererat till) inlägg från två olika författare.

- - -

Sorry, får be om ursäkt att jag blandade ihop inlägg från två deltagare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dadid:

- - -

Uppfattar ni exempelvis Lime som tillhörandes skaran av de okunniga alternativt oseriösa? 

- - -

Om deras installationsschema är gjort av okunnighet eller oseriositet vet jag inte. Jag kan bara konstatera att andra som verkar kunniga på LiFePO4-tekniken avråder från den sortens parallellkoppling av 12V-block.

 

Jag har träffat representanter för L.I.M.E-Power och ställde då en del frågor om problematiken som kan uppstå med LiFePO4-batterier relaterat till överladdning, för låg spänning, balansering mm. De gled undan från frågorna på ett sätt som inte gav mig något gott intryck.

 

5 timmar sedan skrev Dadid:

- - -

Ev-Power i CZ tycks anses vara seriösa. De nämner inget om att Winstonbatterierna inte lämpar sig för exempelvis startmotorer.

- - -

Ev-Power är batterileverantör och skriver främst om hur du ska installera för att skydda batterierna. Inom det området uppfattar jag dem som seriösa.

Batteriernas påverkan på ansluten utrustning verkar de överlåta åt andra att redovisa. (Det är därför man behöver leta efter information från olika intressenter/områden.)

 

5 timmar sedan skrev Dadid:

- - -

 Pratar man med representanter för Victron säger de att LifePO4 inte klarar startmotorströmmar. Det ligger nära till hands att tro att det framförallt är Victron elektronik (ex BMS) som inte klarar startströmmarna?

För mig så låter det konstigt att batteriet inte klarar stora strömmar. Min uppfattning är att LiFePO4 just klarar stora strömmar och att det är det som är problemet angående drift av t.ex. en startmotor. I ett blybatteri så ökar inre motståndet när strömmen ökar och spänningen sjunker. I ett LiFePO4 så ökar inte inre motståndet nämnvärt vid belastning och därför kan de ge hög strömstyrka vid bibehållen spänning, vilket kan skada startmotorn.

(Det skulle vara intressant om någon med LiFePO4-batterier kunde mäta spänning o ström vid startmotorn före o efter byte från blybatterier.)

 

Hur Victrons BMS klarar höga strömmar har jag ingen aning om men det skulle förvåna mig om komponenterna i deras BMS avviker från t.ex. Ev-Powers BMS. Normalt så är det rätt små strömmar som går genom BMS-en, Den ska ju bara se till att shunta strömmen för att hålla cellerna på samma spänningsnivå vid laddning av batteripacken. BMS-en bör rimligen inte ha någon funktion vid urladdning av batteriet.

 

Att LiFePO4 har ett lågt inre motstånd är det som ger den positiva effekten att det går snabbt att ladda upp dem jämfört med blybatterier där laddströmmen sjunker rätt avsevärt när spänningen stiger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du med de efterforskningar du gjort helt utesluta eller överväga en enbankslösning om du satt i samma båt som jag dvs:

-bedömer att en Winston 90 täcker behovet

-startar en MD7B samt tar laddning från densamma.

 

Kan du tipsa om någon form av överladdningsskydd som inte kostar skjortan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dadid:

Uppfattar ni exempelvis Lime som tillhörandes skaran av de okunniga alternativt oseriösa? 

Säg så här, jag skulle inte handla av dem. De tar 8995kr för ett 90Ah batteri. Exakt samma från Ev-power kostar 5400kr. Vad deras "batterivakt" framgår inte. Osv. Några nyckeltal för bolaget finns inte.

 

7 timmar sedan skrev Dadid:

Balansera endast en cell? (90Ah)

Nej det är ett batteri men med 4 celler.

7 timmar sedan skrev Dadid:

Tipsa gärna om överspänningsskydd

Jag använder Sterling ProAltC för generator/landanslutnig och EP solar som har skydd för både över och underspänning. Mitt lilla batteri (20Ah)  har en liten solregulator som begränsare. Har även någon enkel sak liggande (eBay) som funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

För mig så låter det konstigt att batteriet inte klarar stora strömmar. Min uppfattning är att LiFePO4 just klarar stora strömmar och att det är det som är problemet angående drift av t.ex. en startmotor. I ett blybatteri så ökar inre motståndet när strömmen ökar och spänningen sjunker. I ett LiFePO4 så ökar inte inre motståndet nämnvärt vid belastning och därför kan de ge hög strömstyrka vid bibehållen spänning, vilket kan skada startmotorn.

 

Det finns olika typer av LiFePO4-batterier och beroende på typ så klarar dom värme och därmed höga strömmar olika bra. Prismatiska celler, vilket dom flesta standardbatterierna med vettigt pris är, bör inte överbelastas om man vill ha lång livslängd. Exempelvis Mastervolt skriver för sina MX 100Ah batterier att urladdningsströmmen ska vara max 100A (1C) med en max puls 120A under 2 sekunder. Batteriet KAN lämna mångdubbelt med ström p.g.a. sin låga inre resistans, men livslängden förkortas avsevärt. Att gnugga på startmotorn är alltså inte att rekommendera.

 

Väljer man i stället ett cylindercellsbatteri (fortfarande LiFePO4) så är det mer värmetåligt och är gjort för att lämna hög ström längre tid. Dock är denna typ av batteri betydligt dyrare. Tror att Tesla kör med den här typen. Det finns även "pås-cellsbatterier" som visserligen också är värmekänsliga men de är lättare och passar bra för portabla prylar som t.ex. drönare.

 

Bilden nedan lånad från MSBs skrift om riskfaktorer för e-fordon. Intressant läsning för batteinörden...

 

sshot-1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Säg så här, jag skulle inte handla av dem. De tar 8995kr för ett 90Ah batteri. Exakt samma från Ev-power kostar 5400kr. Vad deras "batterivakt" framgår inte. Osv. Några nyckeltal för bolaget finns inte.

 

Nej det är ett batteri men med 4 celler.

Jag använder Sterling ProAltC för generator/landanslutnig och EP solar som har skydd för både över och underspänning. Mitt lilla batteri (20Ah)  har en liten solregulator som begränsare. Har även någon enkel sak liggande (eBay) som funkar.

Självklart köper jag på EV-Power. De visar dock inget systemförslag.

Batterivakten har jag. Victron BP65.

Förstår alltjämt inte hur jag kan balansera cellerna i 90Ah batteriet vi talar om. Det har inga cellspecifika anslutningar. 

Vad finns det för alternativ till Sterling. Ngt lagom billigt och lagom bra. Om överspänningsskyddet kostar lika mycket eller mer än batteriet blir ekvationen lite konstig för mig. Framförallt i en båt vars värde understiger 200000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Dadid:

Förstår alltjämt inte hur jag kan balansera cellerna i 90Ah batteriet vi talar om. Det har inga cellspecifika anslutningar.

Det kan du inte. Därför är det mycket vettigare att köpa och seriekoppla 4st 3,2V celler. Skulle en cell lägga av så kan man byta den. Färdiga batterier är en enkel lösning men inte optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Tomas99:

 

Det finns olika typer av LiFePO4-batterier och beroende på typ så klarar dom värme och därmed höga strömmar olika bra. Prismatiska celler, vilket dom flesta standardbatterierna med vettigt pris är, bör inte överbelastas om man vill ha lång livslängd. Exempelvis Mastervolt skriver för sina MX 100Ah batterier att urladdningsströmmen ska vara max 100A (1C) med en max puls 120A under 2 sekunder. Batteriet KAN lämna mångdubbelt med ström p.g.a. sin låga inre resistans, men livslängden förkortas avsevärt. Att gnugga på startmotorn är alltså inte att rekommendera.

 

Väljer man i stället ett cylindercellsbatteri (fortfarande LiFePO4) så är det mer värmetåligt och är gjort för att lämna hög ström längre tid. Dock är denna typ av batteri betydligt dyrare. Tror att Tesla kör med den här typen. Det finns även "pås-cellsbatterier" som visserligen också är värmekänsliga men de är lättare och passar bra för portabla prylar som t.ex. drönare.

- - -

Det var väldigt låga belastningsvärden. En prismatisk Winstoncell på 100Ah kan enligt databladet belastas med 10C = 1000A under 5 sek, 3C = 300A under 15 min och en optimal urladdning på 0,5C = 50A. (Sen är nog 10C i belastning inte att rekommendera.)

Teoretiskt räcker det ju dessa belastningsvärden för en startmotor. Om det är hälsosamt för startmotorn är en annan fråga.

 

5 timmar sedan skrev Tomas99:

- - -

 MSBs skrift om riskfaktorer för e-fordon.

Intressant läsning för batteinörden

...

Tack för den länken, den förstörde min kväll  😉

För presumtiva batterinördar bör noteras att rapporten är ca 5 år gammal, utvecklingen har gått fort.

 

Systemuppbyggnaden i elbilar är lite mer avancerad än de system vi pular med i båtar. Vi har inte samma helhetsgrepp på riskhanteringen, även om laddnings/urladdnings-hanteringen är likartad. Men vi  jobbar inte med så höga spänningar vilket minskar de elektriska riskerna för elchocker men de höga energiinnehållen finns även i båtbatterierna.

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dadid:

Om överspänningsskyddet kostar lika mycket eller mer än batteriet blir ekvationen lite konstig för mig. Framförallt i en båt vars värde understiger 200000

Alternativet är att chansa. Funkar det så är det bra och funkar det inte så blir ekvationen ännu konstigare...

 

Får jag fråga varför du så gärna vill ha ett LiFePO4-batteri?

Det kanske finns andra lösningar på ditt problem.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Alternativet är att chansa. Funkar det så är det bra och funkar det inte så blir ekvationen ännu konstigare...

 

Får jag fråga varför du så gärna vill ha ett LiFePO4-batteri?

Det kanske finns andra lösningar på ditt problem.

 

Mackey 

Det känns ganska naturligt utifrån alla de positiva omdömen jag läst från dem som konverterat. De tycks generellt uppleva ett bättre fungerande elförsörjningssystem. I mitt fall måste batterierna ändå bytas. Att då satsa på gammal teknik känns nästan lika attraktivt som att köpa en ny dieselbil idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, LiFePO4 är fantastiska. Men har man inget stort behov av ström, inte behöver möjligheten till snabbladdning så skulle jag nog rekommendera bly. Med tanke på kringutrustning så blir det mycket billigare. Våta eller AGM som man även kan starta på. 

När behovet är 200Ah LiFePO4 eller mer så är LiFePO4 oftast ett bättre batteri.

När jag hade AGM så köpte jag både Epsolar och ProaltC så när jag gick över till LiFePO4 så hade jag redan tagit de kostnaderna. Ett AGM batteri körde jag som startbatteri och ett till ankarspelet. Återstår ett som kanske hamnar i någon bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Dadid:

 I mitt fall måste batterierna ändå bytas. Att då satsa på gammal teknik känns nästan lika attraktivt som att köpa en ny dieselbil idag.

Jag tror analogin med bil snarare skulle bli att konvertera en diesel till vätgasdrift...

 

Men hur som helst;

om du inte har problem med dagens energisystem,

om du ofta hyr ut båten och

om du inte riktigt är beredd att satsa på utrustning som skyddar LiFePO4-batterierna

så tror jag det är klokare att fortsätta med blybatterier.

 

Jag vill påstå att LiFePO4 fortfarande är på utvecklingsstadiet och behöver en del intresse, engagemang och kunskap. Det är inte kul att få tillbaks båten efter en veckas uthyrning med skador på batteriet som är lika dyra som veckohyran och försöka få ersättning av de som hyrt.

 

Så tycker jag i all välmening.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎25 vid 18:55 skrev Kane:

Ursäkten accepterad!

 

Köpte ju med MT50 när jag köpte Tracern men den är ju så stor/klumpig så det vore skönt att slippa den.

Har senaste månaden samlat på mig en Hua 4G-router (utan ethernetport tyvärr) , Sonoff-brytare och D-link Wifikamera som skall in i båten 2019. Och det funkar ju riktigt smidigt med Sonoff-app och D-link-app så det vore kul att också kunna ha liknande lösning med Tracern.

 

Har en lite äldre 3G-router från Huawei med inbyggda Ethernetportar, men tänkte på sikt ersätta den med en 4G- (eller på sikt 5G-)variant. 

 

Har läst om båtägare som varit väldigt nöjda med denna:

https://www.inet.se/produkt/5406459/netgear-lb2120-3g-4g-lte-modem

 

Verkar finnas några fler versioner på Amazon och eBay. Är mer en hemmarouter, och ingen marinprodukt, men drivs direkt på 12V vilket jag tycker gör den mycket intressant.

 

Här är en båtägare som bla. bloggat om den: https://sailbits.com/modular-cheaper-boat-internet-solution-via-netgear-and-mikrotik/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju Net1 och tycker det fungerar bra. Men, det finns de som tycker motsatsen så jag har börjat kolla på 3/4G lösningar i fall jag får för mig att byta.

Det jag vill ha är en router med minst tre ethernetportar + en WAN port. Plus ett löst USB-modem med uttag för yttre antenn. Då kan man få upp modemet lite. Normalt är det 5m max kabellängd men med "förstärkande USB-kabel" kan man få betydligt längre.

Routern vill jag ha nere i båten pga kablarna. Modemet har jag provat med yttre antenn i ställningen för solpanelerna. Det var en klar förbättring, nästa steg är att sätta det vid spridarna.

Till WAN porten kan jag koppla en WiFi-klient typ Ubiquiti Bullet för att få in WiFi från hamnen eller liknande även om jag inte ser något behov just nu, 3/4G eller Net1 räcker i nuläget.

Det finns ett bra WiFi nät i hamnen för husbilarna. Lösenordet står på parkeringsbiljetten som de lägger i vindrutan. För säkerhetsskull har jag skaffat en "mullvad" i organisationen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart att kunna få upp modemet i masten, utan att tappa signalstyrka genom lång antennkabel. Skall fundera på den lösningen.

 

Hur gör du med alla kablar som skall dras upp i masten, och när du skall masta av/på? Har du någon bra genomföring eller kontakter vid däck som du enkelt kan koppla ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev martinot:

Hur gör du med alla kablar som skall dras upp i masten

Mycket enkelt. En 1" bordgenomföring i däck + en slanghylsa (bild) med lite slang. Sen brukar jag dra ihop alla sladdar med vulktejp i ändan.

All koppling sker under däck.

Fungerar utmärkt och dessutom billigt.

 

slanghylsa.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...