Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dadid

Brytare med timer

Rekommendera Poster

När jag bygger om elsystemet till LiFePo4 skulle jag vilja ha en brytare med timer till den befintliga solcellsregulatorn. Dvs jag efterfrågar följande funktion:

Knapptryck - Kretsen är sluten i låt säga 12 h. Därefter krävs ytterligare knapptryckning innan laddningen åter startas.

 

Finns den efterfrågade funktionen att köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill ha ett frånslagsfördröjt relä. De är inte så vanliga som tillslagsfördröjda. Därför gör man ofta så att man har ett vanligt relä tryckknappar för till och från samt en hållkrets, alltså precis en vanlig kontaktorkoppling för tex en motor el likn. Sen lägger man in tidrelät så det får ström samtidigt som det vanliga relät och tidrelät bryter hållkretsen.

 

Men jag hittade ett perfekt tidrelä på eBay i form att ett kretskort med en omkopplare på. Kunde ställas in från 15 min till 12 tim. Det använde jag till min Wallas. Mycket praktiskt för att tex låta värmaren gå några timmar på kvällen.

Ska se om jag hittar det igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket sådant du söker, betydligt snyggare än Kanes förslag.

Googla på tidrelä.

 

Ett par exempel på leverantörer:

https://www.tme.eu/se/katalog/automation_100124/#id_category=112584&page=1&s_field=artykul&s_order=ASC

 

https://m.elfa.se/sv/automation/kontrollkomponenter/tidrelaeer/c/cat-L3D_525501?useTechnicalView=true&q=Tidrelä&submit=&no-cache=true

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

Önskemålet baseras på oviljan satt överladda LiFePo4 batterierna genom att exempelvis glömma solpanelerna igång när båten lämnas. Ett dyrt misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju mitt förslag rätt bra.

Ska ni vara ute i en veck så ställer du timern på 200 timmar så blir batterierna fulladdade efter att du lämnat båten och sedan slår den av laddningen.

 

Fast...

Borde det inte finnas en laddningsregulator som kan hantera LiFePo4-baterier utan att förstöra dem?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dadid:

Tack för bra svar.

Önskemålet baseras på oviljan satt överladda LiFePo4 batterierna genom att exempelvis glömma solpanelerna igång när båten lämnas. Ett dyrt misstag.

En bra regulator hanterar väl det?

(Jag har aldrig hört någon som kopplar ifrån panelerna.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

En bra regulator hanterar väl det?

(Jag har aldrig hört någon som kopplar ifrån panelerna.)

Visst är det så. Tex EPsolar 2215BN hanterar LiFePO4 batterierna helt perfekt. Oerhört mycket säkrare än tex generatorn som kan lämna alldeles för hög spänning om regulatorn går sönder, vilket inte är helt ovanligt. Många landströmsladdare är också luriga.

Jag ställer ner spänningen på solregulatorn när båten inte ska användas på en längre tid. Lite överdrivet men LiFePO4 får ännu större livslängd om de inte är fulladdade vid förvaring.

Solregulatorn kopplar även bort lasten om batterierna urladdas för djupt, något som är ännu farligare för LiFePO4.

Man kan även använda solregulatorn när man har landström genom att koppla in ett nätaggregat som ger ca 17V.

Dessutom kan man koppla upp regulatorn via 3/4G och sitta hemma och ha koll på laddningen och även ändra laddspänningarna.

Jag har både EPsolar och Sterling ProAltC för generatorladdningen. Det känns väldigt säkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Dessutom kan man koppla upp regulatorn via 3/4G och sitta hemma och ha koll på laddningen och även ändra laddspänningarna.

Jobbigt att läsa dina inlägg Bhemac, idébanken växer hela tiden.....😏

Hur har du kopplat regulatorn för kontroll via 3G/4G? Jag har en Tracer 1210AN som skall in i båten i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Jobbigt att läsa dina inlägg Bhemac

Ber om ursäkt för det, det tillhör tyvärr sjukdomsbilden ;) 

Regulatorn har en RS485 utgång för tex MT50. Till den kan man även koppla olika burkar. En omvandlar till WiFi men den kör bara peer-to-peer, alltså bara direkt från tex telefonen. Den andra kopplar till nätverket via kabel och är därför åtkomlig från vilken enhet som helst i det lokala nätet. För att komma åt den utifrån behöver man en router med DMZ så att om jag kopplar upp mig utifrån så landar jag alltid i RS485 burken (med inloggning).

Just nu kör jag en Huawei 3/4G->Wifi burk. Men jag har en Net1 som jag tänkte ska få ersätta Huawei eftersom den har vanliga nätverksportar och DMZ.

RS485 burken är på väg. Sen ska jag sätta igång. Det finns en programvara för PC där man kan se statistik, ändra alla värden mmm precis som MT50 men med fler funktioner. Troligen går att köra via webbgränssnitt, bra eftersom jag helst undviker allt vad PC heter. Ev kan det bli Arduino också de kan man komma åt mer saker i mitt nät, tex en kamera men även plotter, AIS, vind mm.

Huaweien kör jag mest som test för att kolla strömförbrukning för den och min Netatmo väderstation och Sonoff brytare.

Jag har lite funderingar på att byta hamn och där har klubben ett WiFi nät. Skaffar jag tex Ubiquiti i masten så kommer jag åt nätet den vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkten accepterad!

 

Köpte ju med MT50 när jag köpte Tracern men den är ju så stor/klumpig så det vore skönt att slippa den.

Har senaste månaden samlat på mig en Hua 4G-router (utan ethernetport tyvärr) , Sonoff-brytare och D-link Wifikamera som skall in i båten 2019. Och det funkar ju riktigt smidigt med Sonoff-app och D-link-app så det vore kul att också kunna ha liknande lösning med Tracern.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Har senaste månaden samlat på mig en Hua 4G-router

Välkommen i träsket ;)

Till de som tycker sådant är dumheter så kan jag berätta att det är förbaskat roligt.

Idag har jag ställt in ett elelement i akterhytten med en Sonoff TH. Så nu har jag koll på temp och luftfuktighet där också.

Bytte för några dagar sedan ut en väggströmbrytare hemma mot en Sonoff. Man kan tända och släcka som vanligt eller via appen i telefonen.

 

Dessutom fick båten ett glimmande julljus i sittbrunnen''1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev elektrikarn:

 Bör väl funka med ett vanligt multi tidrelä ?    Här tex ett som går att köra på 12v

Jodå det finns, jag har köpt en del relän genom åren. Det man kan säga är:

  1. De är inte gratis, >500kr brukar vara vanligt.
  2. Industrirelän för 12V brukar innebära 12V +/- 10%.
  3. Strömförbrukning. De här reläna drar ström hela tiden, helst vill jag ha ett relä som har noll i förbrukning när det slagit ifrån.
  4. I detta sammanhanget är det bra om relät kan manövreras med två knappar, 1) börja nedräkning, 2) avbryt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett billigt tidrelä typ nämda som styr mitt ankarspel sedan nåt år tillbaka, pris runt 100 spänn plus moms (storel) det jag länkade till kostar 247 + moms , conrad har ett för 275 ink moms.

 

 Relät kan manövreras med spänningar från 12-230v AC/DC

 

Har alltid ett i servicebilen, minns när man var tvungen att ha en drös olika för att klara sej.

 

Strömförbrukningen idetta fall är nog ganska försumbar.

 

om man av någon anledning vill ha två knappar så har man en NO sluter S1 samt en NC som bryter matningen o nollar räkneverket.

Är faktiskt den funktionen jag har på ankarspelet, ett tryck 40m kätting matas ut  samt en stoppknapp om det ”skiter sej” 

sökert inte lika flåjdigt som andra förslag men jag hade redan en DIN- kapsling för spelet så det blev enkelt o billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Idag har jag ställt in ett elelement i akterhytten med en Sonoff TH. Så nu har jag koll på temp och luftfuktighet där också.

Sonoff TH för 12V verkar vara svårt att hitta. Du har för 230V va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kane:

Sonoff TH för 12V verkar vara svårt att hitta. Du har för 230V va?

TH modellen dvs med med anslutning för temp/fukt finns bara för 230V. 12V modellen är "bara" en brytare. 

 

23 minuter sedan skrev elektrikarn:

Har ett billigt tidrelä typ nämda som styr mitt ankarspel sedan nåt år tillbaka, pris runt 100 spänn plus moms (storel) det jag länkade till kostar 247 + moms , conrad har ett för 275 ink moms.

Låter bra, tidrelän går alltid åt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac Jag har en förkärlek för prylar till båten, men känner mig kraftigt distanserad när jag läser vad du hittat på. Om du ville skulle du säkert kunna få båten att lämna bryggan medan du sitter hemma i soffan och tittar på det live. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev b_syrsa:

Om du ville skulle du säkert kunna få båten att lämna bryggan medan du sitter hemma i soffan och tittar på det live.

Visst, men varför skulle det vara intressant?

Mitt intresse är att kunna ha koll.

Mitt larm stoppade ett inbrott, jag kunde åka ner och se tjuven. Polisen kom, de tog honom inte men kunde se var han kom ifrån. Sedan dess har inga vinterinbrott skett.

Jag ser om kombinationen temp/luftfuktigheten innebär mögelrisk och kan vidta åtgärder innan något händer.

Vill jag åka ner och greja med båten så kan jag sätta på värmen så att det är behagligt i båten.

Hos min båtgranne regnade det in och durkarna flöt när han kom dit. Hos mig hade hade jag fått larm om hög länsvattennivå långt tidigare.

 

Jag ser detta som ett sätta att skydda den ganska kära båten och dessutom bekvämlighet.

Vissa tycker autopiiot är onödig lyx, andra kan inte tänka sig inrullare mm. För att inte tala om plotter. Och visst går det att leva med vedeldning, torrdass och brunn med kallt vatten. Det är upp till var och en hur man vill ha det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att tråden lever vidare. Visst löser en solcellsregulator gjord för batteritypen problemet, men jag vill vänta med att köpa den då det redan står en hel del på listan över saker som skall köpas till båten i år. För att inte råka döda de nya batterierna i mellantiden, framförallt om båten är utlånad tänkte jag att en timer kunde utgöra ett bra skydd.

 

Appropå regulatorer finns det någon (prisvärd) som reglerar allt ingommande, dvs generator, landström och solcell och hanterar ev överspänningar, varm generator etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Dadid:

Appropå regulatorer finns det någon (prisvärd) som reglerar allt ingommande, dvs generator, landström och solcell och hanterar ev överspänningar, varm generator etc?

Nej och det vill du inte ha heller ;) Det är ju att lägga alla ägg i samma korg.

Jag skulle i princip klara min sommar om Sterling eller EPsolar skulle lägga av.

 

10 timmar sedan skrev Dadid:

Visst löser en solcellsregulator gjord för batteritypen problemet, men jag vill vänta med att köpa den då det redan står en hel del på listan över saker som skall köpas till båten i år.

En regulator för LiFePO4 ska ge en högre spänning än vad enenkel regulator ger så du kan använda i princip vilken regulator som helst, det enda som händer är att LiFePO4 batterierna inte blir fulladdade.

Det viktigaste är ett underspänningsskydd som skyddar mot djupurladdning eftersom en sådan kan döda batterierna ganska omgående. Antingen en regulator som fungerar som underspänningsskydd eller ett separat.

Det är absolut en stor fördel att börja med de grejer som skyddar LiFePO4 och optimerar laddning. Utan dessa har man ju inte så stor nytta av sina LiFePO4. Mina batterier kostade ca 12tkr för 200Ah. De vill man inte förstöra så det är mycket bättre att börja med kringutrustningen och sedan skaffa batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kännas skönt med något som räddar batterierna om generatorn får fnatt. Den kan vara så gammal som från 1982..

Följande är planen:

 

90 Ah winston

Landströmsladdare för LifePo4

Batteriskydd Victron BT 65

Simarine Pico+ monitor med batteriövervakning, förbrukarkontroll för 4 förbrukare, tankmätare för bränsle, vatten och septitank.

 

Ovanstående skall vara monterat inför säsongsstarten i maj.

Sannolikt finns då ingen ny solcellsregulator till den befintliga superklumpiga 50w-panelen på plats, men förhoppningsvis åtminstone en brytare.

 

Batteriet kommer att försörja samtliga förbrukare ombord även startmotorn.

 

Att man kan komplicera installationen ytterligare förstår jag, men jag vill försöka hålla den någorlunda sansad då båten inte används så mycket men när den används är det ofta inte med ägaren ombord. Alltså överskådlighet prioriteras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dadid:

- - -

Batteriet kommer att försörja samtliga förbrukare ombord även startmotorn.

- - -

Kolla med tillverkaren av din motor om det är OK att använda LiFePO4 som startbatteri, så du inte överraskas av ett startmotorras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Lintott:

Kolla med tillverkaren av din motor om det är OK att använda LiFePO4 som startbatteri, så du inte överraskas av ett startmotorras.

 

Vad är det som gör att LiFePO4 kan knäcka en startmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det som kan skada startmotorn är att strömmen (Amper) kan bli för hög samtidigt som spänningen (Volt) inte sjunker så att motorn brinner upp beroende på att effekten blir för hög.

Ett blybatteri begränsar automatiskt effekten (Watt) genom att spänningen sjunker ner mot 11 volt  när man tar ut hög ström. LiFePO4 håller spänningen och kan även leverera hög ström och då blir effekten högre, kanske för hög för startmotorn.

 

Hur man kan avgöra vilka startmotorer som klarar LiFePO4-batterier vet jag inte. Jag misstänker att en större motor som är trögare att få snurr på ger större risk.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag misstänker att det som kan skada startmotorn är att strömmen

Precis.

Alla vanliga DC-motorer ska strömbegränsas under start. Åtminstone över en halv hästkraft. Ett blybatteri sjunker ända ner mot 9V under start och då begränsas automatiskt strömmen. LiFePO4 har ett mycket lägre inre motstånd vilket gör att spänningen sjunker mycket lite. Alltså behöver man ett förkopplningsmotstånd som man fö använder till alla större DC-motorer.

För hög ström kan bränna lindningar och/eller skada kollektor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår frågeställningen, men funderar på om det är ett reellt eller teoretiskt problem. Det tycks finnas otaliga installationer bara i Sverige, som inte lett till haverier av detta slag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...