Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mellqvist

Windy 23 FC - Grisen i säcken

Rekommendera Poster

Ett litet tips för framtiden när det mekaniska är i trim.

 

Vi hade en lös skiva som man kunde lägga i som den röda ramen på bilden.

Praktiskt på den tiden man hade sjökort, men även trevligt att kunna lägga/ställa saker på vid färd.

1429576950_Windyskiva.jpg.e1b09c449b010ced6ba052d24b21f844.jpg

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Svarar i ditt inlägg.

 

2018-12-28 vid 11:30 skrev Georg_Ohm:

Hej!
Jag kommer in litet sent i denna tråd.

Bifogar mina hejarramsor.

 

Litet kommentarer: Flakbärgaren hade väl tyngdpunkten förskjuten ganska långt bakåt, bakom bakaxeln? Min transportör vill gärna köra båten baklänges på flaket, då han annars överskrider max axeltryck på bakaxlarna. Visserligen en större båt, men även en mer än dubbelt så stor lastbil.

 

Vid bokningen angav jag totaltvikt, bredd och längd på ekipaget samt att den är baktung, men ja, det gick ju bra som tur var. När den ska transporteras de 10 milen till kusten igen blir det bakom en pickis på småvägar i natten.

 

Just det, batteriväljaren, ut med den och sätt in två skilda huvudströmbrytare (=batteriavskiljare) till start resp. förbrukargruppen.

Biltemas skiljerelä är en bra grej att koppla mellan batteribankerna för att båda skall laddas utan krångel.

Skall kolla upp detta! Ska se över elsystemet generellt till våren, det var enligt uppgift iordninggjort för några år sedan, men inte på ett sätt jag hade gjort det i marin miljö..

 

Drevrenovering:

Inte så himla svårt egentligen, det svåra är att få loss drevet, vilket du redan märkt. i år fick jag en himla käck vagn som underlättade demonteringsjobbet högst betydligt.

På 1980-talet helrenoverade jag ett 280-drev hemma i källaren, hjälpmedlen var stor plastslägga och jättestort skruvstäd, samt en stabil säckkärra.... ja en hylsnyckelsats och inte heller där på den adressen fanns det någon frikyrka...

I våras upptäckte jag vatteninträngning i mitt nuvarande 290-drev, litet sent, sådana skall man ju kolla om hösten. En nylonlina satt i propelleraxelns packbox. Även här kom plastsläggan, hylsnyckelsatsen och ett något mindre skruvstäd till hjälp. Vill minns att materialet, packboxarna kostade omkring 1500 kr.


Ja att få loss det gick över förväntan och under musselodlingen som även bosatt sig på mitt drev ser det helt OK ut. Under all bottenfärg ser det bra ut, oljan var ren och fin, allt såg fräsch ut vid första anblick när jag demonterade övre- och undre växelhusen. Ska börja demontera allt, lämna in för blästring och lackering och sedan mäta upp och se så inget avviker från spec. enligt manualen. 

 

Jag använde samma princip för att få ur upphängningsbultarna, samt de mindre bultarna vid trimcylindrarnas infästning. Men de senare fick jag även greppa och vrida med litet rörtång.

Slipade sedan till dessa bultar med fin smärgelduk då de satt uppsatta i pelarborrmaskinens chuck.Hålen i aluminiumet slipas sedan försiktigt med en Dremel, vid monteringen lägger jag fett i lagringsytorna.

 

Kommer att lyfta motorn när det blir varmare ute, så får jag bättre möjligheter att se över den innan säsongen också samt eventuellt demontera skölden, eller om jag har tur, få loss trimcylindrarna när jag har mer utrymme att arbeta med.

 

Jag hade en hel musselodling innanför drevet. Båten hade hemmahamn på ostkusten fram till augusti 2015, och det var ingen giftig färg alls, någonstans... 

Högtryckstvätten och tryckluften gjorde jobbet enklare då jag sanerade dessa områden.

Det ser ut som om du glasmjölblästrat dina skalbesatta delar?

 

Jag har inte blästrar något, bara rengjort lite grovt med en högtryckstvätt,  stålborste, mässingsborste och trucklyft för att få loss det värsta.

 

Kåpan på drevets bakkant är inte vattentät, kan tyckas konstigt. Men innanför denna samlas det en del slam, slem. och då skruven och mothållet till växelvajern på drevets fram-/insida är "mindre lätt" att komma åt... 

 

Du kanske nämnde det, men när du nu ändå tagit ned drevet så känn efter ordentligt efter glapp i kardanknuten. Inte ovanligt att dessa slits, mer regel än undantag, VP- har väl både nya och renoverade. På den tiden jag mekade med ett 280-drev hade jag inte råd med originalreservdel, men en lastbilsverkstad hjälpte mig att renovera min drivknut för en bråkdel av vad VP skulle tagit.

Kardanknuten verkar vara i bra skick, kan inte känna något glapp öht, men ska kika på det mer noggrant när jag fått isär allt. Bra tips där iaf, tack!

 

Windyn är ju en trevlig och kvalitativ nordisk båt väl värd att satsa på.

Men en gjutjärns V8 som är sjövattenkyld (eller missuppfattade jag dig?) är ju minst sagt ett "observandum" men icke för ty, reservdelarna är överkomliga i pris, och hela motorer eller longblock är ju förhållandevis (jfr med dieselmotorer) "billiga" dom också. Lättmekade maskiner i alla fall. 


Ja det är väl nackdelen då att den är sjövattenkyld, inte omöjligt att jag lyfter motorn nästa säsong och går igenom den helt. Har helrenoverat en Ford 351W tidigare, det är ju som du säger inte allt för blodigt kostnadsmässigt.
 

Bild:

Så här såg det ut hos mig i höstas.

 

Lycka till!

drevlyft3.jpg

 

Stort tack för input och råd!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Ett litet tips för framtiden när det mekaniska är i trim.

 

Vi hade en lös skiva som man kunde lägga i som den röda ramen på bilden.

Praktiskt på den tiden man hade sjökort, men även trevligt att kunna lägga/ställa saker på vid färd.

1429576950_Windyskiva.jpg.e1b09c449b010ced6ba052d24b21f844.jpg

 

Mackey


Ingen dum idé! Stolarna går ju att vända så vi vill ha ett bord i mitten så man kan sitta ute och äta också, bör kanske gå att kombinera att bordsskivan även går att lägga där du markerat!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Windy hade två småbord som man kunde fälla upp, inritat nu. Jag tror du ser de gamla fästen för dessa bord i ringen.

1523504095_Windyskivasmbord.jpg.f6ca49aadd89d5f878cf7f81709e3cb5.jpg

 

Egentligen tror jag det känns trevligare med ett lite större bord i mitten. Då sitter man lite mera tillsammans på något vis.

 

Dessutom var de små borden lite krångliga när man skulle vända stolarna. Man var tvungen att skjuta stolen lite för att få ner den.

 

Hoppas jag fått till lite mera för dig att tänka på nu och även lite extra arbete! 🙂

 

Gott Nytt År!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Vår Windy hade två småbord som man kunde fälla upp, inritat nu. Jag tror du ser de gamla fästen för dessa bord i ringen.

1523504095_Windyskivasmbord.jpg.f6ca49aadd89d5f878cf7f81709e3cb5.jpg

 

Egentligen tror jag det känns trevligare med ett lite större bord i mitten. Då sitter man lite mera tillsammans på något vis.

 

Dessutom var de små borden lite krångliga när man skulle vända stolarna. Man var tvungen att skjuta stolen lite för att få ner den.

 

Hoppas jag fått till lite mera för dig att tänka på nu och även lite extra arbete! 🙂

 

Gott Nytt År!

Mackey


Ja detta har jag sett att andra 23 FC har, men tycker det känns tråkigt att inte sitta vid samma bord om man ska äta tillsammans, så ett större bord i mitten, helt klart!

Gott nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varma somrar var det väldigt skönt att sova ute ovanpå motorn med myggnät på sidorna och bak.

 

637939909_Windymyggnt.jpg.09eeda98c565fb5b9b40721ac59dc328.jpg

 

Vi hade ett par gamla gardinluftar (tror jag det heter) som myggnät, men det finns bra myggnät att köpa på Clas Ohlson, http://www.clasohlson.com/se/Insektsnät-till-fönster/34-1114

 

Mycket nostalgi...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Varma somrar var det väldigt skönt att sova ute ovanpå motorn med myggnät på sidorna och bak.

 

Vi hade ett par gamla gardinluftar (tror jag det heter) som myggnät, men det finns bra myggnät att köpa på Clas Ohlson, http://www.clasohlson.com/se/Insektsnät-till-fönster/34-1114

 

Mycket nostalgi...

 

Mackey


Ja det låter väldigt skönt, ser fram emot första nätterna i båten.

Har du mer tips, råd och tankar, dela gärna med dig, mycket uppskattat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har arbetat vidare med demonteringen av drevdetaljerna idag. Tar sin tid och helt enkelt är det inte..

Växelföraren (växelväljare?) fick jag av utan problem, oklart om slitaget är ok, får undersökas mer.

Dock tog det tvärstopp när jag skulle få loss drivknuten. De fyra insex-skruvarna satt så jävla hårt att jag inte vågade ta i mer med risk för att dra sönder skallarna, får gå på med värme och se om det hjälper.

bild1c.jpg

bild2c.jpg

bild3c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontering av mellanhuset, här ska man enligt manualen använda sig av två specialverktyg. Fungerar dock alldeles utmärkt med en tumhylsa och förlängare till denna, sen var det bara att banka på. Tog säkert 10 minuter av bankande innan jag fick ut axeln och den mest vedervärdiga stank av gammalt havsvatten blandat med fett spred sig i verkstan. Dock såg grejerna helt ok ut, en rejäl rengöring får avgöra skicket.
 

Capture.JPG

bild4c.jpg

bild5c.jpg

bild6c.jpg

bild7c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt ska ut och göra samma ingrepp på mitt drev nu för har skrotat hela backspärr mekanismen så får byta den 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insexen vid drivknuten är i princip omöjliga att få bort hela.

 

Har du tur så går det med värme och 2-taktsolja.

Det tipset fick jag av VP verkstad här i stan.

 

Jag gick bet på mina när jag skulle byta knutkors. Nu tillverkade jag lite specialverktyg så jag kunde pressa korsen på plats. Ville inte förorsaka merarbete med avdragna insex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2018-12-29 vid 22:02 skrev Gelis:

Insexen vid drivknuten är i princip omöjliga att få bort hela.

 

Har du tur så går det med värme och 2-taktsolja.

Det tipset fick jag av VP verkstad här i stan.

 

Jag gick bet på mina när jag skulle byta knutkors. Nu tillverkade jag lite specialverktyg så jag kunde pressa korsen på plats. Ville inte förorsaka merarbete med avdragna insex.

 

Arbetet med båten har legat på is pga flytt och annat, men nu har jag iaf gett mig på det övre växelhuset.

Två av de fyra insex-skruvarna fick jag loss utan större problem, men sen tog det tvärtstopp. De var redan lite skadade i skallen, så jag gav mig på dem med värmepistol, gasol, slagmejsel och allt jag kunde komma på. Resultatet blev två totalt runddragna skallar.

Ingen fara då egentligen då plan B ändå kändes mest realistisk, att lämna iväg det till en bekant med kunskap och utrustning som ska testa att svetsa på mutter på dem för att dra loss, går ej det så borrar han bort skallen, då bör man kunna dela på huset för att komma åt bättre och få loss de två skruvarna. Det löser sig.

I helgen blir det båtmässan, hoppas hitta en bra deal på flytvästar till mig och sambon!

 

IMG_5667.JPG

Redigerad av Mellqvist
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetet fortsätter långsamt framåt.

De två insexskruvarna i det övre växelhuset fick skallarna bortfrästa, återstår att se hur det går med resten av gängstången som sitter kvar.

Gick på undre växelhuset idag, gick förvånansvärt bra. Blev en sväng till Biltema för inköp av 3/8 insex.

Avslutar med en bild på verkstan, börjar bli mysigt att stå och arbeta där!

 

bildd_111d.jpg

bildd_111e.jpg

bildd_111b.jpgbildd_111a.jpg

bildd_111c.jpg

Redigerad av Mellqvist
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag gav jag mig på att få loss den kvarvarande tappen som håller trincylindern på babords sida. Nya rostfria M6x50, diverse brickor, muttrar osv. inhandlades. Gasolbrännare och gamla handdukar att hälla vatten på för att kyla det som jag inte ville värma upp gjordes iordning.

 

Det var en fin dag att vara ute och meka.

 

Dock gick det inte så bra. Efter många timmars fram och tillbaka med att värma, hoppa in i båten och spänna skruven/avdragaren så gick gängorna på tappen.

 

Nu blir det garanterat lyft av motor och skölden ska ur båten. Lyfta motorn tror jag inte kommer vara något större problem, men skölden lär väl säkerligen ge mig huvudvärk..

Redigerad av Mellqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mellqvist:

Det var en fin dag att vara ute och meka.

 

Dock gick det inte så bra. Efter många timmars fram och tillbaka med att värma, hoppa in i båten och spänna skruven/avdragaren så gick gängorna på tappen.

 

Nu blir det garanterat lyft av motor och skölden ska ur båten. Lyfta motorn tror jag inte kommer vara något större problem, men skölden lär väl säkerligen ge mig huvudvärk..

Tråkigt att höra, men...

Du hade i alla fall tur med vädret!

 

Det är ju rejäla luckor att lyfta ur motorn  igenom.

 

Passa på att isolera ordentligt när du ändå har motorn ute. Jag vet om ett par bra artiklar som jag ska försöka hitta, men inte nu...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

Tråkigt att höra, men...

Du hade i alla fall tur med vädret!

 

Det är ju rejäla luckor att lyfta ur motorn  igenom.

 

Passa på att isolera ordentligt när du ändå har motorn ute. Jag vet om ett par bra artiklar som jag ska försöka hitta, men inte nu...

 

Mackey


Sannerligen tur med vädret, kändes bra att vara utomhus och arbeta efter vintern framför en datorskärm..

Länka gärna artiklarna om du hittar dem, mycket uppskattat! Får se vad pengarna räcker till den här gången dock, har stött på ytterligare möjliga problem, måste undersökas mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilderna från helgens arbete.

Sol!bilddddd1.jpg

 

Täckte ena trimcylindern med en blöt trasa som jag hällde vatten på medans jag brände på med gasol på godset runt axeltappen.

bilddddd2.jpg

 

En sista bild på hur trångt och jävligt det är att försöka arbeta med det.

bilddddd3.jpg

Redigerad av Mellqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började förbereda för att lyfta motorn då det andra sket sig. Plockar av limpor och knän, förgasaren ska bort och eventuellt insug. Kommer tyvärr behöva ringa in en kranbil som får lyfta över hela båtens längd då den står lite dumt, så en lättare motor kanske underlättar.
 

bilddddd4.jpg

bilddddd5.jpg

bilddddd6.jpg

 

Det var inga större problem att få av limpor och knän, tog en halvtimma allt som allt. Dock verkar styrbords limpa mer sliten än babord, ser även ut som att det läckt vatten in i två av avgasportarna, inte bra.

bilddddd7.jpg

 

Sen undrar jag, när motorn skall lyftas, så har jag förstått att den behöver komma fram 60-70mm för att lossa från axeln genom drevet innan den går att lyfta rakt upp. Något särskilt man bör tänka på här? Vill gärna förbereda allt inför lyftet så långt det går så tiden och kostnaden med lastbilen hålls nere.

Bör jag lossa skruvarna markerade med 1, räcker det? Tänker även på vad som kan underlätta sen när motorn ska in i båten igen och passas in.

bilddddd8.jpg

Redigerad av Mellqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tänker du dela motor - sköld? Svänghjulskåpan (struten) - motor  eller klämringen i skölden och få med struten när du lyfter motorn. 

 

Ang motorfästen så skulle nog jag släppa på nr 2  då dessa troligtvis är gängade i plattjärnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Var tänker du dela motor - sköld? Svänghjulskåpan (struten) - motor  eller klämringen i skölden och få med struten när du lyfter motorn. 

 

Ang motorfästen så skulle nog jag släppa på nr 2  då dessa troligtvis är gängade i plattjärnet.

 

Vet ej än! Var är det enklast att dela i det här läget? Tänker att om jag får ut motorn blir allt annat arbete mycket lättare då jag enklare kan komma åt och demontera allt eftersom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade övre växelhuset idag. De två skruvarna jag ej fick loss hade satt sig, som fan. Först fick skallarna fräsas av så huset kunde delas. Varken värme eller rostlösning under tid hjälpte så skruvarna fick även de fräsas bort helt. Gängorna klarade sig, skickligt utfört arbete!

 

bildddaddad1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-17 vid 20:57 skrev Mellqvist:

 

Vet ej än! Var är det enklast att dela i det här läget? Tänker att om jag får ut motorn blir allt annat arbete mycket lättare då jag enklare kan komma åt och demontera allt eftersom.

 

Motorn går att vinkla uppåt utan att den behöver flyttas framåt speciellt mycket om man delar vid skölden. Dock så sitter säkert spännringen satan och även dess skruvar, men du är ju van nu med sådan problemB)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gelis:

 

Motorn går att vinkla uppåt utan att den behöver flyttas framåt speciellt mycket om man delar vid skölden. Dock så sitter säkert spännringen satan och även dess skruvar, men du är ju van nu med sådan problemB)

 

Då blir det antagligen där jag delar, ska undersöka närmare nästa gång jag är vid båten. 

Är spännringen den i bifogad bild med markerade skruvar? Dessa har jag redan lossat, gick utan en droppe svett för en gångs skull!

bildovic1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu  drar du i tre av skruvarna i dom gängade hålen bakom låsblecken som nu är borta.

då fungerar dom somavdragare för spännringen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden dog, men renoveringen fortsatte och båten blev sjösatt lagom till semestern nu i måndags. Jobbat som ett as med helrenovering av drevet, motorn lyftes, gick igenom och bytte en del delar och fräschade upp den. En hel del pyssel med småsaker runtomkring.

607D8451-A383-4304-A792-361C042186C0.jpeg

19CF89E6-695D-4B15-8047-74B2BD2C18C7.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elsystemet är ett skämt, salig blandning av kablar och skarvningar där färger byts osv. Blir hösten och vinterns projekt att dra om all el i båten och uppdatera allt kring det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag togs första åkturen iaf, växlar bra, motorn går fint och båten var väldigt trevlig att köra i 20-24 knop, ska bli kul att bekanta sig med hur den beter sig i olika farter och väderförhållanden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spenderade första natten i båten inatt, fungerade faktiskt över förväntan att bädda ner i ruffen fram och sova 2 personer. Jag är 1,91 och hade inga problem att sträcka ut mig, positivt överraskad!

2.jpg

1.jpg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...