Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

TV på 12v

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har fått tag på en TV som går på 12v. Som jag förstår det så kan det vara lite si och så med stabiliteten på spänningen i en båt, som både kan ligga över och under 12v. Hur har ni andra gjort som har TV i båten, funkar det att köra solceller och kanske generator utan att skada TV'n eller bör man stabilisera spänningen på något sätt för att skydda den?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft bildskärm och nu TV som går på 12 V i många år, mest som bildskärm för navigation och inga problem. Det enda som har hänt är att Tv:n dör när jag startar motorn om vi legat still en längre tid och batterierna inte är helt fulladdade, bara att starta om, kör normalt start och förbrukning batterierna ihopkopplade. 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man säkra sig kan man sätta en ställbar nätadapter mellan. Finns ett antal sådana:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/dc-dc


Jag har denna kopplad mellan ett cigguttag och en router:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/dc-dc/stallbart-12-och-24-v-aggregat-1-5-12-v-(dc)-24-w-p44128

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citroënproblem?

När man tittar på TV snurrar i allmänhet inte generatorn, få tittar på TV dagtid när solen skiner (och solcellerna laddar). Moderna TV-apparater tål litet överspänning i alla fall 13,9 volt som all annan elektronik, äldre TV-apparater drar rätt mycket ström så att eventuell överspänning i systemet sjunker.

Men klart skall du använda TV-skärmen till navigation eller annat när motorn går och generatorn laddar skall du ju först mäta vad du har för spänning i de uttaget där du skall koppla in Tv:n, sedan skall du kolla i databladet inom vilka spänningsnivåer tillverkaren rekommenderar.

 

Annars kan du ju ha en strömbrytare till solcellsladdningen och stänga av densamma vid Tv-tittande, jag har gjort så av annan anledning, stänger av solcellsladdningen när jag skall lyssna på radio på Kosteröarna, då MPPT-regulatorn stör ut den svaga sändaren inne i Strömstad...

 

Jag har aldrig ens tänkt på detta, har kört såväl gamla tyjocktv som modernare tunna apparater i de senaste båtarna, och det har gått bra.

Kan väl vara så att strömförbrukningen stiger markant när Leif GW börjar frusta och fnysa.... Däremot sjunker förbrukningen ordentligt när man ser på de strömlinjeformade repriserna av "Morden i Midsomer"...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 12V TV ska definitivt tåla uppåt 15V för att kunna användas i bil/båt. Ofta tål de mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På husbilsforum är det ofta snack om att 12V-TV går sönder och att det krävs DC-DC-omvandlare / spänningsstabilisering för att det säkert ska fungera.

Jag har själv inte TV varken i bil eller båt men jag har använt annan lite känslig utrustning med hjälp av just sådana prylar från Kjell & co som länkas till längre upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gundj:

På husbilsforum är det ofta snack om att 12V-TV går sönder

Jag tror det är gamla myter som hänger kvar. De DC/DC omvandlare som sitter i en TV numera tål betydligt högre spänningar. Ingen tillverkare är väl så dum att de sätter in grejor som inte tål de spänningar som förekommer i en bil eller båt. I synnerhet när det inte är billigare.

Sen kan man alltid göra som jag brukar göra, åka till de som reparerar och fråga vad de sett.

För en massa år sedan skulle jag köpa en ny fin-TV hemma. De frågade jag ett par reparatörer: "Vad har du för tv själv". Sen var det lätt att välja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft anledning att läsa på husbilsforum. men kanske skall börja med det i rent underhållningssyfte.

Men det har skrivits om myter och mysterier som diskuterats på husbilsforum, på detta forum tidigare. Det tycka vara många ufon, tomtar, troll och bermudatrianglar därstädes?

Var det inte husbilsägarna som blev varnade för att ställa batterierna på cementgolv då de skulle laddas? Ja det vet ju alla tomtar, att batterier på cementgolv aldrig kan vara bra...!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog lika många tomtar på alla forum och lika mycket kunskap.

Möjligen är medelåldern högre bland husbilsåkarna men det finns ju en del rätt gaggiga annorstädes också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fall handlar det ju om en TV som går att köra på 12v, frågan är just vilka toleranser en sådan har om man jämför med vissa modeller som hävdar att de har inbyggt skydd mot spänningsvariation, typ LTC med flera. Misstänker att den TV jag fått tag på är väldigt lik de som NetOnNet säljer under märket Andersen.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju vara ytterst anmärkningsvärt om en tv som sägs vara lämplig i bil och båt inte skulle tåla de spänningar som förekommer i ett normalt 12V system. Bara ett nästan helt urladdat 12V batteri håller 12,0V.

Ställ frågan till de som säljer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har iaf haft 3 olika tv-apparater i två olika båtar och har aldrig ens tänkt i dessa banor och där har barnen tittat på tv vid både motorgång, stillaliggande med både sol och regn på solcellerna och säkerligen vid någon motorstart. Har aldrig haft några problem som kan relateras till spänningsproblem...

 

Eller det var inte riktigt sant..  Första tv'n rasade och spräckte skärmen i en kraftig svallvåg men den andra kortslöt jag tyvärr när jag bytte 12V hane på kabeln till tv'n då jag tappade bort vad som var plus och minus på 2 svarta kablar. MEN det har fortfarande inget med frågan att göra... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljare av tv-apparater vet i allmänhet ingenting om spänning, ström, resistans, effekt eller andra elektriska storheter.

Det brukar låta ungefär som den norske elektrikern, "Greig" i "Picassos äventyr", det är watt och volter och det ena med det fjärde... ungefär. Man blandar storheter med mätenheter hej vilt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Säljare av tv-apparater vet i allmänhet ingenting om spänning, ström, resistans, effekt eller andra elektriska storheter.

 

Det är förvisso sant men vet lite om pengar som när folk vill ha en ny tv för att de kört bil/båt tvn på 12V och den gått sönder pga detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...