Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ottow

Vilken el-toa?

Rekommendera Poster

Jag skall byta till el-toa, och söker rekommendationer på väl fungerande modeller.

Jag vill dock ha en stor skål, det verkar begränsa urvalet ganska mycket...

 

Någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min heter Dometic  Masterflush 7160. Den har plats för en riktig karl och fungerar bra tycker jag.

Hade den funnits på lager så hade jag valt modellen som heter 7120 och som är avsedd för färskvatten men jag hade tagit tryckvatten från spolpumpen, det blir lite tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var snålare, köpte Marine Electric på Seasea, var väl på svarta fredagen 2015.

Jag hade en manuell toa med stor skål innan, men det blev väldigt trångt med den stora skålen i den båtens toautrymme.

Nu verkar det som om Marine Electric inte finns kvar i sortimentet, bara reservdelsatsen.

Till förra båten köpte jag ett ombyggnatskit och behöll porslinet.

Båda varianterna har fungerat jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att köper man något av de större märkena så finns det reservdelar även om ett antal år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet off-topic kanske. med tanke på hur bra det är med el-toa så funderar jag på varför inga (?) nya båtar är utrustade med det från fabrik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen för att båttillverkarna är ganska konservativa samt att en eltoa är dyrare.

Men numera finns det många, även av de "gamla" fabrikaten. t ex Saga, Viknes o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag. Lutar åt en Dometic  Masterflush 7160.

Kanske kan hitta ngn bra deal på fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev segelbagaren:

Litet off-topic kanske. med tanke på hur bra det är med el-toa så funderar jag på varför inga (?) nya båtar är utrustade med det från fabrik?

Traditionellt har båta levererats "nakna" och sen har köparen fått utrusta den eller åtminstone betala för det.

Sen har det blivit mer så att man kan välja "paket".

När man skulle köpa pickup i USA så ingick inte ens hjulen. Det är nog därifrån det kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ottow:

Tack för förslag. Lutar åt en Dometic  Masterflush 7160.

Kanske kan hitta ngn bra deal på fredag.

Jag köpte min på rea, tror den skulle kosta 3390 men det blev lite billigare eftersom den var uppackad.

En fördel tyckte jag var att det gick att vrida själva holken oberoende av pumphuset. Underlättade min installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev segelbagaren:

Litet off-topic kanske. med tanke på hur bra det är med el-toa så funderar jag på varför inga (?) nya båtar är utrustade med det från fabrik?

Det kanske även är så att köpare av nya båtar inte alltid förstår eller uppskattar värdet av en elektrisk toalett. man kanske inte ens vet att sådana existerar.

Båtbyggarna, varven, försäljarna kanske inte heller inser detta, och utrustar istället båten med någon flashig plotter, radar eller en högst nödvändig ismaskin., jag har aldrig förstått hur jag i alla år klarat mig utan en sådan, vinkyl och drinkmixer ombord, och då är jag ändå ingen nykterist.

 

Litet mer off topic.

Jag tittade en gång på en båt på en båtmässa, trodde att det var en amerikansk muskelbåt, omkring 40 fot, dubbla Scania diesel V8:or!  + en fyrcylindrig hjälpkärra. Det var väl både turbo och kompressorer i pluralis, kan jag tro.

Jag brukar nedvärderande kalla sådana farkostrar för "penisförlängare" men denna var något mer än så.

 

Det fanns fast installerad kyl x 2, en fast monterad drinkmixer, och en stor ismaskin. Det var långhårigt teddyinredning, kulörta lampor, men jag såg vare sig spis eller toalett, väl en stor elliptiskt formad trippelsäng. Inredningen förde närmast tankarna till en fransk bordell, visserligen har jag aldrig sett en sådan från insidan,  men ändå... 

 

Jo det var en norskbyggd båt, vill minnas att den hette "Wiking" men jag kan minnas fel.

 

 

… vad nu detta har att göra med elektriska toaletter, men något underhållsvärde måste det väl vara i sådana här diskussioner... eller hur?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ocean technologies. aav Watski på förra årets black friday, 

Stor skål , hydrovacumspolning , spolar m sötvatten o båtens ttryckvattensystem

2500:- gick kalaset på ( fick i o för sej kosta på en billig magnetventil , a89:-)

Har funkat oklanderligt i sommar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, installerat och klart!

Med mätare på in-vattnet så jag kan se när det är dags att tömma tanken (enligt tips här på forumet).

Bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...