Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Xol

Vintersäkra båten Bayliner 2858

Rekommendera Poster

Då är båten uppe på land utomhus och motorn konserverad av en båtmek. Den är nyspolad o ren samt står under presenning.


Hjälp mig då det är första vintern för mig.

- Tömma färskvattnet plus VVB

- Konservera toaletten

- Ta bort propparna

- Placerat ut torrbollar

- vad mer...?

 

Gör man nånting med drevet? Impeller? Alla filter?

Batterier - ta hem eller lämna kvar?

Vad med vattenpumparna - hur få ut allt vatten ur de?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som du redan gjort. Det räcker säker med det men gjort även följande:

- Drevet tog jag hem första säsongen när jag slipade ned det och målade om, förra året bättringsmålade jag det på plats. 

- Kopplar loss vattenslangarna från pumparna (dammsuger ut vattnet från slangarna)

- Låter alla kranar stå öppna

- Batterierna låter jag sitta kvar då jag har solpaneler som laddar under den ljusa presenningen

- Kopplade även ur batterimätaren/displayen

- Jag tar också hem det mesta av tyg inkl. dynor, madrasser och kuddar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Xol:

Vad med vattenpumparna - hur få ut allt vatten ur de?

Vilka pumpar menar du? Motorns eller tryckvattensystemet? Om det är motorns så hoppas vi att båtmek har kört igenom med glykol. 

Nu har jag förvisso en 2855 men det skiljer inget på dom flesta båtar när det gäller tryckvattensystemet. Jag tömmer tills det kommer bara luft (har så klart öppnat kranen på VVB och tömt den också samt LÄMNAR den öppen). Sen öppnar jag samtliga kranar, duschmunstycken skruvar jag av och låter dessa vara helt öppna. Så har jag gjort i alla år utan något antifrysmedel i sötvattensystemet. Att jag lämnar alla kranar öppna är pga OM det finns vatten kvar så blir det ingen frostsprängning, men har aldrig haft problem.

Drevet låter jag sitta på. Impeller ny förra året. 

Att kånka ur 6st 100ah är jobbigt, låter sitta kvar och kopplar in laddning ca 1 gång i månaden en dag eller två. Alla inventarier samt madrasser dynor ect tar jag hem, även kapell och får bo varmt i gästrummet (viktigare än gästerna enligt mig😉, men min fru håller inte med).

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockar dessutom bort slangarna från tryckvattenpumparna (har snabbkopplingar) och suger med våtdammsugaren både i slangen och igenom pumpen.

Vad jag saknar i din lista är att stänga alla dörrar, ventiler, avlopp etc så det kommer minimalt med ny fuktig luft in i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtdammsugaren är en riktigt bra vän. Likså solpaneler som underhållsladdar batterierna.

Jag tar hem tryckvattenpumpen eftersom flera har fått dessa sönderfrysta trots att de dränerat.

Kan man avfukta båten ordentligt med en elektrisk avfuktare under någon vecka och sen ha torrbollar så kan dynor mm stanna kvar. Men man bör ha koll på luffuktigheten ombord.

Första året kan det vara bra att plocka hem. Ser man att allt funkar  så kan man "fuska" nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎20 vid 17:15 skrev bhemac:

Första året kan det vara bra att plocka hem. Ser man att allt funkar  så kan man "fuska" nästa år.

Bra där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...