Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
  • 0
Lostsailor

Bilder max 1.95MB????

Fråga

Hur tänktes det här när man max kan välja bilder med 1.95MB? En helt vanlig smartphone tar bilder som överstiger det rejält vilket resulterar i att man får komprimera bilderna så att det ser ut som skit istället. 

 

Har slutat uppdatera min tråd för att det är jobbigt att förminska bilderna hela tiden.

 

Finns det något sätt att kringå detta? :)

Redigerad av Lostsailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Det tänktes nog att det är synnerligen förnuftigt med en gräns. Alla bilder skall få plats någonstans, och serverutrymme kostar pengar. Skaffa en egen area att lägga dem på och länka in bilderna istället.

 

Och när det gäller att telefonen kan ta bilder som blir så mycket större så är det inget att sträva efter. För att fylla en HD-skärm krävs inte mer än ett par hundra kB. Bara för att telefonen KAN ta en massa megapixlar så är det troligt att en stor del är värdelösa för att optiken inte matchar dem.

 

Ställ ner telefonens upplösning och ta för vana att komprimera bilderna. Det gäller speciellt om man mailar dem, tycker jag. Att få en bilaga på flera MB är ett otyg....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Det tänktes nog att det är synnerligen förnuftigt med en gräns. Alla bilder skall få plats någonstans, och serverutrymme kostar pengar. Skaffa en egen area att lägga dem på och länka in bilderna istället.

 

Och när det gäller att telefonen kan ta bilder som blir så mycket större så är det inget att sträva efter. För att fylla en HD-skärm krävs inte mer än ett par hundra kB. Bara för att telefonen KAN ta en massa megapixlar så är det troligt att en stor del är värdelösa för att optiken inte matchar dem.

 

Ställ ner telefonens upplösning och ta för vana att komprimera bilderna. Det gäller speciellt om man mailar dem, tycker jag. Att få en bilaga på flera MB är ett otyg....

 

Det är väl därför varje användare har en "kvot" jag har endast andvänt 8%. 

 

Kunde varit upp till var och en att välja hur man vill andvända sin kvot om man vill lägga upp högupplösta bilder av bra kvalite eller bilder tagna av en potatis.

 

Är medlem på många andra forum och där funkar det alltid att bara trycka in bilderna ifrån telefonen till forumet och det va inga problem här innan iheller men nu är det tyvärr det. 

 

Jag andvänder bara forument på telefonen som många andra som lever med 2018 teknik och ska man hålla på mef flera steg för att skriva ett inlägg så blir det bara jobbigt och forumen dör ut. 

 

 

När jag va yngre och alla satt vid sina datorer så var det mycket mer trafik på div forum men tyvärr så hänger inte plattformarna med i utvecklingen. Förstår att det kostar pengar och tid att utveckla men jag hade gärna betalt för en inloggning och fått ett forum av hög kvalite men det är min högst egna åsikt. :)

Screenshot_20181119-214235.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Om du bara använder telefonen och tycker någon MB i bildstorlek inte räcker är det nog inte forumet det är fel på....

 

Som jag sade är en bild med HD-upplösning och endast måttlig komprimering bara ett par hundra kB stor. Det är betydligt mer än en "potatis", bilden fyller en hel PC-skärmen och är njutbar. Och om du bara tittar på telefonens skärm räcker det med ännu mindre upplösning.

Men om du bara försöker komprimera dem till liten datamängd förstår jag att det blir gröt. Det är bildens storlek (x och y) du skall ge dig på att ändra i första hand.

 

Om det ändå blir knas så beror det på något annat. Dock är kanske 350x250 pixlar lite lågt, dubbelt så mycket ungefär är nog trevligare. Men blir det fullt - betala för ett eget utrymme och länka som sagt in bilderna istället. Du kan lösa det själv.

 

Vissa forum har lagt in en automatisk nerskalning när man laddar upp bilder, ner till mer förnuftig storlek. Kan hålla med om att de är smidiga. Men man har sällan speciellt mycket mer maxutrymme.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Om du bara använder telefonen och tycker någon MB i bildstorlek inte räcker är det nog inte forumet det är fel på....

 

Som jag sade är en bild med HD-upplösning och endast måttlig komprimering bara ett par hundra kB stor. Det är betydligt mer än en "potatis", bilden fyller en hel PC-skärmen och är njutbar. Och om du bara tittar på telefonens skärm räcker det med ännu mindre upplösning.

Men om du bara försöker komprimera dem till liten datamängd förstår jag att det blir gröt. Det är bildens storlek (x och y) du skall ge dig på att ändra i första hand.

 

Vissa forum har lagt in en automatisk nerskalning när man laddar upp bilder, ner till mer förnuftig storlek. Kan hålla med om att de är smidiga.

Hmm ja jag får nog försöka hitta en bra lösning. Har provat att ställa ner upplösningen till kameran i telefonen men det gjorde varken till eller från. 

 

Tack för hjälpen 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

@Lostsailor

@IngemarE

 

Skall skruva på detta.

Men det handlar om server, bandbredd och teknik. Samt givetvis kostnader för detta. Det är inte helt gratis med molntjänster.

 

Sedan skalar vi ju redan om/ner bilder så det bör nog inte vara något problem.

 

Återkopplar här

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...