Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rydsforfan

80 hk mercury fyrtakt rusar

Rekommendera Poster

Hoj! 

Kollar på att köpa ny båt och har haft ögonen på en som ser jäkligt schysst ut. Problemet som beskrivs med den är att motorn går ojämnt på tomgång, det beskrivs att den rusar. Det är en 80 hk mercury 4-t från 06 och den är servad senast förra året. Någon som vet vad felet är och hur man skulle kunna fixa det? Är det ett stort problem?

 

//fiskaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev rydsforfan:

Någon som vet vad felet är

Det här blir intressant ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Du verkar vara spekulant på en  motor med EFI (Electronic Fuel Injection)?
Säljaren uppger att den är servad "senast förra året" och att den citat "går ojämnt på tomgång, det beskrivs att den rusar".

Gissar på exakt denna motormodell*, men kan ha fel?

Tänker att ett sådant vagt beskrivet problem knappast är något man pillar med själv, i alla fall inte utan goda motorkunskaper och diverse mätinstrument. Moderna motorer styrs av elektronik och servicepersonal kan - via inkoppling av  servicedator - hämta ut dess lagrade motordata typ felmeddelanden m.m.

Rekommenderar starkt att du (eller säljaren) låter bekosta reparation hos kunnig verkstad.
Skulle nog själv inte köpt "grisen i säcken" utan hellre gjort nån överenskommelse med säljaren angående pris/ansvar. Förmodligen inget "gravt mekaniskt" och dyrt fel på motorn men även verkstadsbesök, eventuellt elektronikutbyte etc kostar ju sina slantar i dagens motorer.

Finns f.ö. mycket googlingsbart angående EFI och tomgångsproblem.
[Här en smått slumpvis vald forumfråga. (Ganska obegriplig för mig men den visar väl åtminstone med alla sina begrepp&förkortningar att EFI kräver extra verkstadsresurser? Inlägg #4 verkar vara skrivet av ett proffs?)]


Vad kan båtägare med EFI-utbordare själv då göra?
Tja, skulle säga:
Se till att ha färsk bensin i bränsletanken efter vintervilan. Kolla/töm ångseparatorn enligt bruksanvisning? Byt bränslefilter enligt schema??  


Förresten... pluspoäng till din tilltänkta säljare! Tyder väl på "ärlighet och rättskaffenhet" att frivilligt ens nämna detta problem kan jag tycka?   
     
Fotnot*) Det är bara en enkel reservdelslista men om du klickar på dess olika länkar (relaterade till bränsle/luft) så ser du att EFI:n  är komplicerad jämfört med vanlig förgasarmotor

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

På äldre motorer brukar en "rusande" motor kunna innebära att den tar in tjuvluft någonstanns. Att det är otätt i någon packning eller gummi.

 

Jag brukar dock resonera som så att om säljaren själv inte kan fixa problemet så kan nog inte jag heller det, typ. Sakerna ska funka när jag köper dom. Sedan om man har bra kontakter eller egen kunskap så blir det ju en annan sak... På en motorbåt så är ju motorn det absolut viktigaste, en trasig motor kan bli stort problem, dyrt och förstöra hela drömmen med båtägandet. 
Sedan beror det ju alltid på pris, ger han bort motorn till en skrotpremie så kanske det kan vara värt en chansning.

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rydsforfan, Är du tekniskt lagd? Kan du reparera ett strykjärn, rengöra en förgasare, , plasta ett hål i gelcoaten?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...