Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hegge_

Vad är detta för eka?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Någon som kan identifiera denna eka? Har googlat en del men inte hittat något liknande. Har tyvärr inte heller någon mer bild eller info om den.

 

MVH Hegge

Screenshot_20181119-170946.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant, numera avliden, skulle ha sagt att det ser ut som en blandning mellan "Åsna och fasan"

Utvändigt ser den ut som en plastad "jigg" (av trä.

Invändigt saknas ju banden som ersätter spanten på en "jigg", men om den är plastad även på insidan har man ju kunnat ta bort banden och dessutom sätta i tofter av typ som man har i plastekoridag.

Även relingen ser lite udda ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar inget av ovanstående stämma.

Tycker mig ana en blå skylt från Sjöfartsverket vid bakre toften, vilket ju tyder på en fabrikstillverkad båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså inte din eka utan du har bara bilden av den, stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt. Kan eventuellt bli ägare till den men vill veta lite mer vad det är. Ägaren vet inte och är inte intresserad av att forska vidare och jag har lite för långt att åka för att kolla på den på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte be bägaren kolla skylten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hegge_:

Helt korrekt. Kan eventuellt bli ägare till den men vill veta lite mer vad det är. Ägaren vet inte och är inte intresserad av att forska vidare och jag har lite för långt att åka för att kolla på den på plats.


Om man jämför den med en vanlig Bohuseka eller det som man vanligtvis kallar "stäveka" Typ Smögen 45, så tycker jag den båten du visar bild på ser betydligt stabilare ut.

Skrovformen liknar mer en "Jigg" sådana roddbåtar som man hade som livbåtar på segelfartygen.

Skulle jag välja skulle jag valt den båten du visar på bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte något konkret att komma med, annat än att jag tycker att den har lite norskt stuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...