Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mjoelner

Frågor om Nauticat 33

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funerar på vår nästa båt, idag har vi en deplacementerande 25 fotare som marchar 7 knop, med den åker jag mellan Västerås och Åbo. Deb turen kostar  60 liter.

 

Nu tänkte jag vidga vyerna.

Jag är sugen på en HR Rasmus sen tidigare.

Nu har jag fått upp ögonen för en Nauticat 33

 

Går det att segla den?

Jag tänker obegränsade distanser.

Duger den till att segla med, gör Rassmusen det?

 

Finns det något annat alternativ som kan ta mig vart som helst, och går bra för motor.

 

Jag vill inte ha 5 ton båt med 20hk, mer en rejäl båt som går att segla och kan gå för motor.

 

Redigerad av Mjoelner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mjoelner:

Går det att segla den?

Nja, den är ganska värdelös som seglare, det behöver blåsa minst 10 m/s för att den ska röra sig.

Men seglen ger en mycket god stabilitet.

Jag gillar Rasmus som heller inte är någon överdriven seglare även om den seglar klart bättre än en NC33. Men troligen skulle jag välja NC33 inte minst för styrhytten som passar bra i vårt svenska klimat. Fö en väldigt trevlig båt med en bra, fungerande inredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även på Fjord 33 ms. En motorseglare med fin design och bra kvalitet på detaljerna. Även Brofjord 36 kan vara ett alternativ.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men finns det någon segelbåt med duglig motor som kan korsa hav?

Det är 200000 som pristak, 20hk båtarna duger ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mjoelner:

Men finns det någon segelbåt med duglig motor som kan korsa hav?

Det är 200000 som pristak, 20hk båtarna duger ej.

Hur många hästar ska du ha?

Min 32 fot motorseglare har 28 hk men det är onödigt mycket, det är hopplöst att försöka ta ut mer än ca 20hk, sen händer det egentligen inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå 36 fötter. 80 hk. 6 knop vid 1000 rpm, 7 vid 1200 i lungt väder. Ganska tyst och vibrationsfritt. Det är skönt med lite överkapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som till största delen bestämmer farten är vattenlinjens längd. För att komma upp i 8 knop behövs ca 10,9 m vattenlinje.

Försöker man gå över vattenlinjefarten så gräver häcken ner sig och nåten går i en konstant uppförsbacke.

För att dubblera farten behövs åtta gånger så mycket effekt i deplacementläge.

Visst är det gott med lite extra "pulver" i motorn, i synnerhet när man ska backa stopp. Men det är samtidigt oekonomiskt. Motorerna brukar ha sin bästa verkningsgrad vi ca 80% av maxeffekt men verkningsgraden sjunker radikalt om man tex bara tar ut 30% av maxeffekt. Dessutom ganska dåligt för miljön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra åtta knop för motor i motsjö låter sjukt obekvämt, även om båten klarar det rent hästkraft-mässigt är jag tveksam till om det är något att hålla på med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med nuvarande båt kan jag köra 8 knop i motsjö och det är fortfarande så långsamt att det inte blir stampigt. Dock är det ingen riktig deplacementsgång med 7m i vattenlinjen.

StyrmanKarlssons båt låter som den macthar min spec ganska väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Det verkar ju inte så stor idé att ha så mycket mer än 40-50 hk.

Jo man kan producera enorma svallvågor!

Nu är nog farten nog lite överdriven i VP-programmet. Om jag kommer ihåg rätt så gör NC33 knppt 9 knop med "standardmotorn" på 80 hk.

En NC33 har en blockkoefficient som en skokartong.

 

Går man på VP's siffror så drar 38hk ca 8,7 lit/tim. 72 hk drar ca 16,6 lit/tim.

Räknat per mil blir det 1,03 resp 1,58 liter dvs 53% mer för en fartökning på 16%.

 

Men väldigt stor reservation för mitt minne så drar en NC33 runt 0,7-0,8 lit/mil vid en marschfart på knappt 7 knop vilket tyder på ett effektuttag om 25-30hk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att få perspektiv angående Rasmus seglarförmåga, Albin vega har jag seglat mycket. Man vinner inte mycket per slag men det funkar. Halvvind och akterut är den snabbare än en Maxi 77.

 

Är en Rasmus bättre på kryss?

 

Om man vill ha alternativ till HR Rasmus, helst en -70 talare, då nyare båtar särskilt utomskandinaviska, förefaller vara rappliga i jämförelse med svenska-70 talare. Vad ska man då skaffa om man inte vill skrammla med en gammal penta med 2 eller 3 cylindrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mjoelner:

Om man vill ha alternativ till HR Rasmus,

Titta på Najad 34 och Malö 40. Minst lika hög kvalitet och lite bättre seglare, åtminstone Najaden.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...