Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mellqvist

Styrhjälm aq 290, byta axel?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att demontera drevet för genomgång och reparation/byte av powertrim. Fick efter mycket slit idag av styrhjälmen och splinesen på den är riktigt risiga. Det har ärjat bort en hel del material. 

 

En ny komplett styrhjälm kostar runt 7000kr, galet mycket pengar för vad det är. 

 

Går det att pressa ur axeln och få dit en ny?

 

Vågar inte montera tillbaka styrhjälmen med tanke på hur axeln ser ut.

BE1BAF28-731F-49CC-918A-FE2264EA22D1.jpeg

DD019EE0-377C-4202-B29D-62C059777DB7.jpeg

Redigerad av Mellqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln är gjuten ihop med styrgaffeln, så det blir att byta. Kolla att det går att dra fast styrarmen på den nya axeln. Jag har varit med om att styrarmen varit så sliten att jag varit tvungen att byta den också. Du bör också byta styraxelbussningar. Se till att du får satsen 872290, som innehåller bussningar, V-ring i polyuretan och en distans till V-ringen.  Bussningarna ska limmas fast, så att det inte kommer in vatten mellan bussning och hålet. Då kan det växa oxid som klämmer ihop bussningen, så att axeln kärvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rollen:

Axeln är gjuten ihop med styrgaffeln, så det blir att byta. Kolla att det går att dra fast styrarmen på den nya axeln. Jag har varit med om att styrarmen varit så sliten att jag varit tvungen att byta den också. Du bör också byta styraxelbussningar. Se till att du får satsen 872290, som innehåller bussningar, V-ring i polyuretan och en distans till V-ringen.  Bussningarna ska limmas fast, så att det inte kommer in vatten mellan bussning och hålet. Då kan det växa oxid som klämmer ihop bussningen, så att axeln kärvar.

 

Tack för snabbt svar, även om det var det sista jag hoppades läsa. Får se var jag kan få tag på en ny. Har någon en fräsch hjälm liggandes till ett 290-drev så hör gärna av er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser jordningen ut till styrgafflen? Min axel hade ärjat upp i våras och det berodde på att jordningen var av.

 

Ring runt till olika marinor, alla sparar gafflar då det är ett vanligt problem. Jag fick pröjsa 2500 för en i bra skick. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Lostsailor:

Hur ser jordningen ut till styrgafflen? Min axel hade ärjat upp i våras och det berodde på att jordningen var av.

 

Ring runt till olika marinor, alla sparar gafflar då det är ett vanligt problem. Jag fick pröjsa 2500 för en i bra skick. 

 

Jordningen såg korrekt ut, dock har jag inte kontrollerat med multimeter. Men bra tips att ringa runt, får göra det i veckan och se om jag kan få tag på någon. Känns rent absurt att betala 7000kr för en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mellqvist:

 

Jordningen såg korrekt ut, dock har jag inte kontrollerat med multimeter. Men bra tips att ringa runt, får göra det i veckan och se om jag kan få tag på någon. Känns rent absurt att betala 7000kr för en ny.

Ja det är sjuka priser. Men jag ringde alla stora marinor i landet till slut kunde jag välja och vraka vilken jag ville ha :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...