Jump to content
Wednesday 08 April 2020
Robinjaha

Honda fyrtakt piper

Recommended Posts

Har en Honda fyrtaktsutombordare som inte vill som jag villÂ đŸ˜«.
Motorn har gÄtt ca 500 h och frÀmst i sötvatten (nu saltvatten).

Tidigare Àgare hade alltid in utombordaren pÄ verkstad och de har servat den efter vad som behövts.
Idag var första lÀngre turen för mig med bÄten och jag körde ca 15 min med 4500 i varvtal innan den började tjuta frÄn reglaget.
Om jag förstÄtt detta rÀtt sÄ handlar det om lÄg oljemÀngd i maskinen eller överhettning ?.

Olja finns det i maskinen dÄ man tittar pÄ oljestickan, dessutom Àr den frÀsch och ljus som nÀr den Àr ny.
Nu kommer den biten jag ej fÄr helt ihop, nÀr man startar maskinen sÄ kommer det knappt nÄgonting ut frÄn skvallerröret pÄ motorn knappt vid tomgÄng varm maskin och knappt alls dÄ jag kör motorn hÄrdare.

SvÄgern min sade att pÄ deras fyrtakt Suzuki 50 hk sÄ reglerar maskinen sig efter temperaturen och mÀngden vatten varierar dÀrefter frÄn skvallerröret.

BÄten som jag köpt har stÄtt pÄ land i ca 1 Ärs tid dÄ tidigare Àgare köpt en ny bÄt och denna har stÄtt lÀnge pÄ land innan det blev försÀljning.
Han har dock startat upp den och motionskört den nÄgon gÄng nu och dÄ med spolmuff för att den ej skall bli att stÄ, dagen dÄ jag hÀmtade bÄten var det 0 grader och snö utomhus. Kan nÄgot ha gÄtt sönder i impellerhuset?

Jag har vÀldigt lite kunskap om detta mÀrke och om fyrtaktare dÄ jag endast haft tvÄtaktsmaskiner och mestadels av mÀrket Yamaha.

Bifogar en bild pÄ skvallerstrÄlen pÄ tomgÄng med varm maskin (strÄlen rinner ner för riggen som en orm pÄ bilden.)

IMG_20181118_152901.thumb.jpg.48f65de9a4f427883314d173a532014c.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Robinjaha:

Kan nÄgot ha gÄtt sönder i impellerhuset?

Ja, impellern.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Bosse:

Ja, impellern.

 

/B

DÄ Àr det bara att öppna upp och se hur det ser dÄ antar jag....

Motorn Àr frÄn 1994, det glömde jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det dÀr Àr fel! Kör inte! Impellern bör bytas...

SkvallerstrÄlen skall vara en strÄle (utan prostataproblem) innan motorn fÄr belastas!

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev LonelyBird:

Ja det dÀr Àr fel! Kör inte! Impellern bör bytas...

SkvallerstrÄlen skall vara en strÄle (utan prostataproblem) innan motorn fÄr belastas!

Är det sĂ„ pĂ„ alla maskiner eller finns det olika system pĂ„ olika mĂ€rken? Jag tĂ€nker, finns det modeller dĂ€r skvallerstrĂ„len först kommer igĂ„ng dĂ„ motorn kommit upp i arbetstemperatur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stÀmmer! Det Àr inte lika pÄ alla motorer, men nÀstan alla iaf.

 

Normalt sitter skvallerstrÄlen tidigt i kedjan och har du flöde frÄn vattenpumpen kommer en fin strÄle. Detta förutsatt att det inte Àr stopp i slangen eller munstycke (hÀnder pÄ min Yamaha F50 dÄ och dÄ pga spindlar eller dyl). Tror din Honda fungerar pÄ detta sÀtt.

 

PÄ exvis Mercurys 2t V6or sitter skvallerstrÄlen istÀllet efter termostaterna. Det betyder att vid start fylls först blocket med vatten och sedan efter typ 20 sekunder börjar det stÀnka lite ur skvallerhÄlet (det vattnet kommer frÄn ett litet hÄl i termostaten som finns för att det skall komma lite vatten som skvaller Àven nÀr motorn Àr kall).

NÀr termostaten sedan öppnar eller vattentrycket blir större(högre varv) kommer det en ordentlig strÄle. Man kan Àven se pÄ strÄlen hur termostaten öppnar och stÀnger.

 

Det systemet kÀnns mycket mÀrkligt i början, men nÀr man Àr van framstÄr det som klart smartare. Det vanliga systemet visar att pumpen fungerar, men inget hurvida motorn fÄr vatten. En poppet som fastnat i öppet lÀge och fÄr motorn att överhettas pÄ lÄgvarv syns exvis inte.

 

Din dÄliga strÄle beror sannolikt bara pÄ en trött impeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och har nÄgon av vingarna lossnat pÄ impeller, sÄ mÄste man leta rÀtt pÄ den felande, och fÄ ut alla delar.  Kanske gÄr att trycka vatten eller tryckluft baklÀnges, sÄ att den kommer ut. Ha dÄ en hink under, sÄ du ser om ev trasiga delar följer med ut.

 

Risken Àr annars att godset invid nÄn kanal blir överhettad, med skador som följd. DÄ blir det garanterat inget mer piiiip.... bara dyrt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Hybro:

Och har nÄgon av vingarna lossnat pÄ impeller, sÄ mÄste man leta rÀtt pÄ den felande, och fÄ ut alla delar.  Kanske gÄr att trycka vatten eller tryckluft baklÀnges, sÄ att den kommer ut. Ha dÄ en hink under, sÄ du ser om ev trasiga delar följer med ut.

 

Risken Àr annars att godset invid nÄn kanal blir överhettad, med skador som följd. DÄ blir det garanterat inget mer piiiip.... bara dyrt.

 

 

Det Àr en av anledningarna till att jag byter impeller innan den gÄr sönder istÀllet för att tillhöra den envisa skara hÀr pÄ forumet som tÀvlar i hur sÀllan man kan serva sin motor...

Sen kan man ha tur ocksÄ och vingen följer med hela vÀgen igenom. Det Àr nog ÀndÄ det vanliga om jag fÄr gissa.

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Mange249 sÀger, varierar strÄlens intensitet beroende av termostatets position. Jag har dock för mig att samtliga Honda-motorer skall ge en god strÄle genast dÄ du startat din motor och att Honda, i sina manualer, sÀger just sÄ.

Nu ser jag inte vilken Honda du har sÄ jag kan inte grÀva i mitt digitala arkiv.

Manualer hittar du HÄR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant information!

 

Hoppas att inte motorn tagit skada av min utflykt. Efter larmsignalen frÄn reglaget dök upp körde jag tillbaka pÄ ca 2000-4000 i varvtal utan larmljudet och dök det upp sÄ lade jag i frilÀge pÄ reglaget och vÀntade att den fick kyla ner sig och körde sedan vidare.

 

PÄ Yamaha sÄ tvingas motorn i ett begrÀnsat varvtalslÀge om detta uppstÄr, pÄ Hondan min gÄr det att fortsÀtta köra men ljudet försvinner under 1500 varvtal, tur att man har god hörsel Àn... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev LonelyBird:

Som Mange249 sÀger, varierar strÄlens intensitet beroende av termostatets position. Jag har dock för mig att samtliga Honda-motorer skall ge en god strÄle genast dÄ du startat din motor och att Honda, i sina manualer, sÀger just sÄ.

Nu ser jag inte vilken Honda du har sÄ jag kan inte grÀva i mitt digitala arkiv.

Manualer hittar du HÄR

TyvÀrr fanns inte min motor med dÀr. Jag har BF 45 hk med koden BLAF pÄ riggen. Den Àr frÄn 1994.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gÀst Àven vara medveten om vÄra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy