Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Liber

Värmesystem

Rekommendera Poster

Jag kommer att installera nytt värme i min båt. Tyvärr, det finns inte plats för att dra genom 70 mm värmerör, jag kan använda max 50 mm rör. Kan man gå ner från 70 mm till 50 mm utan att få problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gå ner från 70mm till 50mm värmerör innebär en halvering av tvärsnittsarean. För att få in samma värmemängd så behöver du då fördubbla strömningshastigheten (jag bortser från friktionen). Risken är att värmaren inte kan leverera den lufthastigheten och värmaren kan bli överhettad.

 

Om det går att montera dubbla 50mm värmeslangar så fungerar det nog bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Att gå ner från 70mm till 50mm värmerör innebär en halvering av tvärsnittsarean.

Det skulle ev. kunna funka att gå ner till halva arenan om du väljer rör istället för värmeslang och undviker skarpa böjar. Slangen är skrovlig och inte rak nästan någon gång och ger mera strömningsmotstånd än ett slätt rakt rör.

 

Ett annat alternativ är att välja 50-slang endast där inte en grövre slang får plats, men då måste det vara förhållandevis kort bit 50-slang, någon eller ett par meter max.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en väldig fördel med flera 50mm slangar och utblås på fler ställen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag skulle behöva göra en diametern minskning på en sträcka som är 30 cm lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Liber:

Tack för svaren, jag skulle behöva göra en diametern minskning på en sträcka som är 30 cm lång.

Om djupet är för litet för en grövre slang så kan du ju försöka göra en fyrkantig kanal. 50x80, 40x100 eller något annat mått i det häradet  torde räcka. Det går ju att bygga av plywood, plasta med glasfiberskivor eller vad du kan hitta på. Det krävs inte mer styrka än att det håller ihop, det blir ju ingen belastning på kanalen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Om djupet är för litet för en grövre slang så kan du ju försöka göra en fyrkantig kanal. 50x80, 40x100 eller något annat mått i det häradet  torde räcka. Det går ju att bygga av plywood, plasta med glasfiberskivor eller vad du kan hitta på. Det krävs inte mer styrka än att det håller ihop, det blir ju ingen belastning på kanalen.

En vanlig kabelkanal utan (eller med igentejpade) skruvhål i lämplig rektangulär form kan också fungera.

Hade själv ett liknande problem för ett par veckor sedan när jag skulle förbi ett trångt ställe med 90mm slang för luftkonditioneringen i båten. Blev en bit rektangulär luftkanal från Biltema den biten.

Annars är flera mindre slangar en lösning, men då måste du ju göra en (eller rättare sagt två) övergångsadaptrar om det bara skall vara på en kortare sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luften står i princip stilla efter insidan av ett rör.

Har möjlighet att mäta detta.

Så det har ingen avgörande betydelse om röret är slät eller veckad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att flödet är 20 l/s från en värmare, bara en gissning som jag tror är rimlig.

 

Räknar man strömningsmotstånd på ett plaströr med 50 mm diameter blir det cirka 20 Pa/m rör.

Räknar man på samma vis med en skrovlig 50 mm slang så blir cirka 50 Pa/m slang.

 

I en 70 mm slang har strömningsmotståndet cirka 8 Pa/m.

 

En rörstump enligt ovan på en meter ger samma motstånd som 2,5 meter 70 mm slang.

En slangstump enligt ovan på en meter ger samma motstånd som 6 meter 70 mm slang.

 

Använd helst ett slätt plaströr.

Gör en så mjuk och fin övergång från den grövre slangen till det smalare röret och även tillbaks till slangen så får du inte så mycket tryckfall på en så kort sträcka som 30 cm. Tänk en gammal läskflaska i glas och gör övergången så lik övergången från den raka flaskan till halsen och öppningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett alternativ kan du ju sätta en datorfläkt i de tunmare slangarna. Jag gjorde detta med ett alldeles utomordentligt resultat enligt denna tråd. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tack för alla svar, jag kommer att undersöka möjligheten att göra en fyrkantig kanal i första hand, om det inte går provar med slätt slang, min båt var byggd för Medelhavet, de har inte tänkt på att någon behöver kanske extra värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån isolering av skrov och under däck?

Det gör en väldig skillnad på behovet av tillförd värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du gå med 70 mm fram till en förgrening och där gå över till två - eller kanske tre - 50 mm rör/slangar som mynnar på lite olika ställen i båten så borde det funka bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket för alla svar, jag mätte en gång till och jag tror att jag skulle kunna använda en 65 mm rör. Hela rörets längd blir 3 m, det skulle kunna fungera, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Liber:

Tack så jätte mycket för alla svar, jag mätte en gång till och jag tror att jag skulle kunna använda en 65 mm rör. Hela rörets längd blir 3 m, det skulle kunna fungera, eller?

HUr stor e båten?

JAg hade ca70 mm rör hela vägen i min båt förut. det räckte gott och väl.

Hur stor är båten?

VAd är det för värmare, hur mkt effekt ger den?

Hur ny är värmaren.

 

("hett" tips)

När du provkör värmaren: prova den " i tomme" så du inte har något motstånd alls. ha en termometer och tempgivare framför utblåset så du kan kontrollera temp i förhållande till när värmaren reagerar. Den bör ju kunna hålla inställd temp även så.

Om den gör det kan du koppla ihop rör med utblåset och ser då om värmaren i sig blir för varm eller om den klarar av att "få ur sig" värmen.

OM steg 1. funkar är rören för klena

OM steg 1. inte funkar är det nåt annat strul (vilket det förmodligen inte är men om jag skulle ha testat så hade jag sluppit massa funderande och konstaterat tidigt att givaren tror det är 10 grader varmare än verklig temp.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten 34 fot. Värmaren är helt ny, ej monterad och den är på 5 kW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Liber:

Båten 34 fot. Värmaren är helt ny, ej monterad och den är på 5 kW.

Värmaren är definitivt inte underdimensionerad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort luftflöde har värmaren egentligen?

 

P = Q x 1,3 x Δt

P = Effekt (W)
Q = Luftflöde (l/s)

Δt = Temperaturhöjning (°C)

 

Ett provskott:

5000 = Q x 1,3 x 50

Q = 5000/(1,3 x 50) = 77 l/s

 

2018-11-18 vid 18:47 skrev Liber:

Jag kommer att installera nytt värme i min båt. Tyvärr, det finns inte plats för att dra genom 70 mm värmerör, jag kan använda max 50 mm rör. Kan man gå ner från 70 mm till 50 mm utan att få problem

70 mm är för klent för en 5 kW värmare.

Du får 20 m/s i slang/rör och strömningsmotståndet blir jättestort.

 

Så länge du ska ha igenom hela luftflödet från värmaren måste du ha 90-slang/rör.

 

2018-12-06 vid 11:32 skrev Liber:

Tack så jätte mycket för alla svar, jag mätte en gång till och jag tror att jag skulle kunna använda en 65 mm rör. Hela rörets längd blir 3 m, det skulle kunna fungera, eller?

Om du använder ett 65 mm rör som är 3 m långt för hela flödet får du 23 m/s i röret - nästan 90 km/timme - och cirka 300 Pa motstånd (vilket är högt).

Det blir lite som att löpträna och andas genom ett sugrör...

Är det bara en del av värmarens luft som ska gå igenom denna passage så kan det funka.

 

Gör en skiss på hela den tänkta installationen så blir det lättare att hjälpa till.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Webastos installationsmanual står att man inte får ha mindre än 90 mm för deras 5kW värmare. 

 

image.thumb.png.6038014623d0ac0e5213a1f3beb89fcf.png

 

image.thumb.png.a9163d22e1adac4659b70bc1b6317225.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev nyfiken så jag kollade instruktionerna för en Webasto på 5,5 kW.

Min. slangdiameter på huvudstråk, 90 mm

Max. totalt tryckfall på friskluftsidan (både ingångssida och utblåsningssida), 300 Pa.

Luftflöde 56 l/s.

 

Lite att hålla dig i vid dimensioneringen.

Ett tryckfall på 300 Pa motsvarar vid 56 l/s ungefär;

  • 10 m 90 mm värmeslag utan böjar.
  • 20 m 90 mm slätt rakt rör.

1 st. mjuk 90° böj motsvarar 1 m rör.

1 st. skarp 90° böj motsvarar 2 m rör.

1 st. T-rör utlopp rakt igenom motsvarar 2 m rör.

1 st. T-rör utloppet åt sidan motsvarar 6 m rör.

1 st. Y-rör motsvarar 0,5 - 1 m rör.

 

Mackey

 

Kane hann före, jag letade tryckfall på y-rör för länge...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutningars diametern på båda sidor av värmaren är 75 mm och de rörbitar som följer med är också 75 mm i diametern.  Själva installation blir ganska enkelt, ett rör, cirka 3 m lång med en böj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Liber:

Själva installation blir ganska enkelt, ett rör, cirka 3 m lång med en böj.

Det kan funka med ett 3 m långt rakt 65 mm rör - inte slang - med en mjuk 90° böj. Det beror på fläkten i värmaren hur det kommer att gå...

Troligen kommer det att låta en del när värmaren går.

 

Du är väldigt nära gränsen för vad som är möjligt, frågan är på vilken sida du är?

 

Gör det test som Caribic410 föreslog tidigare. Det kan du ju göra så snart du har köpt 3 m rör och 1 st. böj innan du monterar värmaren och röret i båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Liber:

Anslutningars diametern på båda sidor av värmaren är 75 mm och de rörbitar som följer med är också 75 mm i diametern.  Själva installation blir ganska enkelt, ett rör, cirka 3 m lång med en böj.

Vad är det för värmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag vara skeptisk och minst följt vad Webasto och Eberspächer kräver i sina installationsanvisningar för 5kW värmare. Vad säger kinesens installationsanvisningar?

Eberspächer;

image.png.c3c3fec44a269cd254050a29b36e1871.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Liber:

En kinesisk värmare, ser exakt ut som Webasto.

Det behöver ju inte innebära att innehåll och prestanda (värmeeffekt) är desamma som Webasto. Kineserna må vara duktiga på att kopiera men det är inte alltid deras produkter har samma prestanda på insidan.

 

Ett fullskaleprov med tänkt slang/rör-diameter bör ge underlag för om det är lämpligt att lägga ner arbete på installation av de klenare dimensionerna eller om du ska borra större hål direkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en färsk tråd i samma ämne,

. Planars 44D, 4kW, värmare har 100 mm utlopp såg i specen.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Var?

Sorry, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit på en annan ideé. Tänker göra en förgrening med ett 50 mm rör och två 35 - 40 mm rör. 50 mm rör kommer att gå till salongen (3 m) ett 35 mm rör till den ena akterhytten (1,5 m) och ett 35 - 40 mm rör till hytten i fören (9 m). De dimensioner skulle göra det möjligt att dra dessa rör. Den sammanlagda ytan borde vara tillräcklig, det som bekymrar mig lite är längden på det ena röret, kommer det inte att vara lite för stort motstånd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...