Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kane

Expertråd från panelen önskas om installation av fast installerad laddare

Rekommendera Poster

Köpte en Mastervolt ChargeMaster oplanerat igår då priset var riktigt bra.

Jag har ingen "bobåt" där det behövs en landströmsanläggning så hur gör jag den bästa anslutningsinstallationen vad det gäller 230V-anslutningen?

 

Vill installera den i ett stuvfack och ha någon form av fast installerad snabbanslutning för 230V när det dags att ladda batterierna. Det finns inget "hål" eller "glapp" där elkabeln skulle kunna dras om jag bara satte på en skarvkontakt på ingångskabeln på ChargeMastern tyvärr.

Blir det en komplett installation med t.ex. CEE intag, elcentral och jordfelsbrytare som är enda vägen framåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

Blir det en komplett installation med t.ex. CEE intag, elcentral och jordfelsbrytare som är enda vägen framåt?

Ja tyvärr om du vill ha en godkänd installation.

Det enkla alternativet är att bara använda en skarvkabel och då gärna med en jordfelsbrytare på. Så hade jag det länge, med en sladdmonterad JFB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt!?

Inte för att det spelar så stor roll, men i min lilla bohusjulle drar jag en sladd från eluttaget på bryggan och ansluter laddare för att ladda batteriet till den automatiska länspumpen och  i viss mån ekolodet - en gång på sommaren.

I min motorseglare har jag ju en landströmscentral och hela kittet enligt alla konstens regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev toaen:

Vad har du för båt!?

En sådan här sak, https://finnmaster.fi/sv/b/aluminiumbatar/bow-rider/finnmaster-husky-r8/

 

Köpte CTEK's anslutningspanel tidigare som jag tänkt att sätta i båten i vår för bekväm laddning med CTEK-laddare. Men så sprang jag oplanerat på Mastervolten och då började andra planer smidas.....;)

 

 

CTEK laddpanel.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det enkla alternativet är att bara använda en skarvkabel och då gärna med en jordfelsbrytare på. Så hade jag det länge, med en sladdmonterad JFB.

Det är ju enklaste lösningen om jag hittar något vettigt ställe att dra kabeln även om stuvfack etc. är stängda. Skall undersökas i vinter/vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 230V-genomföring du vill ha så kanske en anslutning för motorvärmare på bilar kan fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Gundj:

Om det är en 230V-genomföring du vill ha så kanske en anslutning för motorvärmare på bilar kan fungera.

Bra förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma. Har haft DEFA-intag på min båt i 15 år och det fungerar utmärkt. Fick dock ta emot ganska mycket skäll från förståsigpåare när jag satte dit det en gång, då det var alltifrån "inte tillåtet" till "direkt livsfarligt i båt" enligt några. Tror dock miljön på de flesta ställen i en båt är snällare än i fronten på en bil i vintersaltslask....

 

Dock skall du inte tumma på JFB. Men om du kör med DEFA-intagskabel och ett DEFA 230V-uttag (typ kupévärmare) monterat på "innekontakten" samt i den sätter en JFB på sladd/uttag/stickpropp och därefter laddaren så har du ett vettigt och fysiskt litet intag, JFB men har ändå inte gjort någon fast installation på egen hand (som du inte får).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE: Håller med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort man spikar fast en sladd eller sätter et fast uttag så ska hela installationen göras enligt reglerna. Tyvärr. 

Anledningen är enkel. Alla försäkringsbolag har en "aktsamhetsklausul" där det bla står att försäkringsbolaget kan sätta ner eller helt vägra ersättning vid skada om man inte följer "gällande regler och lagar.

Och ja, man tillämpar detta ibland. Men få skryter om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag monterar ett DEFA intag så behöver allt innanför det vara enligt reglerna; elcentral med jordfelsbrytare? Något annat att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

JFB men har ändå inte gjort någon fast installation på egen hand (som du inte får).

Fast man får väl göra fasta elinstallationer på fritidsbåt utan någon behörighet, bara man kan göra rätt.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade det här nu https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-hemma/saker-el-utomhus/saker-el-pa-semestern/saker-el-i-fritidsbaten/

 

"Landanslutningen

Vid anslutning av fritidsbåtar till elnät i småbåtshamnar ska så kallade industridon (CEE-don) användas. De detaljerade kraven beträffande de landbaserade anlutningsdonen (eluttagen) regleras i standard EN 60 309 och i standard SS 436 40 00.

Auktorisationskrav

Det krävs inte en auktoriserad elinstallatör för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Ha dock i tanken att dessa elsystem och utrustningar kan vara lika farliga att ge sig på som elanläggningen du har i bostaden. Handhavandefel eller reparationer som inte utförts korrekt kan medföra risk för brand och elchock.

Om du ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen får du rollen som tillverkare, med det ansvar som hör till. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda. Rekommendationen är att vända sig till ett fackkunnigt och registrerat elinstallationsföretag. Använd vår e-tjänst "Kolla elföretaget":"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Bra information.

En sak som kan vara bra att tänka på är att göra en isolationsmätning. Det kan en behörig elektriker göra. Men man kan göra det själv om man har "nödig kunskap", jag gjorde det själv och dokumenterade både mätning och installation med några mobilbilder.

Snart dags igen pga ombyggnad.

 

Man kan tycka att det är lite onödigt att följa alla regler men i just detta fallet kan det bli extremt dyrt om det skulle hända en olycka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isolationsmätning fixar jag om projektet kommer så långt. Har en Megger liggande i garaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Isolationsmätning fixar jag om projektet kommer så långt. Har en Megger liggande i garaget.

Perfekt, bara att äga en Megger ger stor trovärdighet!

Centralen kan man göra på två sätt. Enklast är en "personskyddsautomat", kombinerad JFB och säkring. Men Säkringen är bara 1-polig.

Jag valde en JFB med 10mA utlösningsström. Lite dyrare men de ska ju den viktigaste personen i mitt liv dvs jag. Kombinerat med en riktig, 2-polig säkring.

Tidigare hade jag en energimätare (en enhet bred). På vintern har det ibland varit diskussioner om hur mycket båtarna förbrukar men jag har kunnat visa på exakt förbrukning. Jättebra sa hamnen en de har inte velat se förbrukningen.

Nu byter jag central och sätter istället i en Sonoff fjärrbrytare som även kan visa förbrukning, spänning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:
6 timmar sedan skrev Kane:

Isolationsmätning fixar jag om projektet kommer så långt. Har en Megger liggande i garaget.

Perfekt, bara att äga en Megger ger stor trovärdighet!

 

Innebär ägandet av en Megger trovärdighet. Då är jag mycket trovärdig - jag har två. En med vev och en med batteri.

En av mina första riktiga möten med Meggerns verkningar.Jag var, som lärling, med en arbetskompis och jobbade i ett hus på Hovenäset. Arbetskompisen höll på i elcentralen och hade monterat ett fasadskåp.

Elverket hade klippt ner trådlinjen till huset och höll på att koppla in fasadskåpet och jag visste att huset var spänningslöst.

Själv höll jag på med en spis. Rätt vad det var, får jag en redig stöt i detta spänningslösa hus.

Arbetskompisen hade kopplat in Meggern på spisledningen och stod och kollade och vevade med kraft när han såg att jag hade fingrarna på kopplingsplinten.

Han tyckte att det var väldigt roligt. Det tyckte inte jag - då.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu forskat lite till och hittat lite bra info. Det där med plåten i vattnet känns jobbigt bara....;)

 

Från SXK's Båttekniska nämnd;

image.png.3ca4690f5bd4bcd2e48d98d1d01790d7.png

 

Också SXK's;

image.png.b2075b75cedd9d51175e5c2a75af2027.png

 

Och vad det gäller DEFA mini-plug vi diskuterade tidigare så har DEFA lösningen med CEE i landändan och mini-plug på båten;

image.png.8649e6a64d648a2b353082b60f522325.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev toaen:

 

Innebär ägandet av en Megger trovärdighet. Då är jag mycket trovärdig - jag har två.

Att du dessutom är elektriker gör dig ju mega-trovärdig ;)

8 timmar sedan skrev Kane:

Det där med plåten i vattnet känns jobbigt bara....;)

Jo men den löser ett stort problem både enkelt billigt.

--

DEFA är inte direkt billigt, jag köpte bästa tänkbara 10mA JFB, 2-polig säkring en en snygg central för totalt 132€ från Tyskland. Ett vanligt, infällt CEE-uttag gömde jag i ett handskfack. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

DEFA är inte direkt billigt, jag köpte bästa tänkbara 10mA JFB, 2-polig säkring en en snygg central för totalt 132€ från Tyskland. Ett vanligt, infällt CEE-uttag gömde jag i ett handskfack. 

DEFA anpassar sig elegant efter marknadens prisnivå på marintillbehör.....😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...