Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AndW

Medel för kylkanalsrens, utombordare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Saknar nåt medel att kyra genom kylkanalerna i båtbutikerna. Funkar kylarrens från Biltema? Folk brukar inbända att basiska medel fräter på aluminium, och biltemas grej är ammonika och ”natriummetasilikat”. Men om ett bilmotorblock tål det borde väl en gammal  utombordare göra det. Undrar om den tar kalk, men det borde den väl?

 

Saltaway verkar ju vara den givna produkten i USA, men verkar sällsynt i sverige.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemiskt sett tar inte basiska medel bort kalk, sedan vet jag inte hur dessa produkter funkar med tillsatser av annat "bra".

 

Wynn’s Cooling System Flush säger sig ju kunna ta bort både rost och kalk.

CRC Radiator Cleaner kanske funkar.

Biltema kylarrensning verkar vara samma saks som CRC.

 

Salt-Away verkar inte vara för rensning av kylkanaler, men det kanske finns flera produkter med linande namn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk verkar köra med saltaway i all fall. Ph 6.2.

 

Jag har samma förförståelse som du om basiska medel och kalk, å andra sidan så är ju maskindiskmedel basiskt och det löser väl kalk. Folk verkar köra med just maskindiskmedel i sina bilkylare.

 

Eftersom jag behöver 10-20 liter så är är CRC’s medel lite dyrt.

 

Jag har ju tittat överallt i mina kylkanaler och ”stigarrör” och vattenpump och det har sett så fint ut. Nu lyckades jag dock hitta en hög spann (det är faktiskt rätt svårt) som jag hällde vanligt sötvatten i och efter ett tag så kissade den så fint, även på tomgång. Blir ju lite varmt och gott i vattnet också när det får gå ett tag. 

 

Men jag ska köra med nåt medel i till våren för att rengöra lite extra och få lite marginal.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kalk eller mineral ska du ha syra, förslagsvis fosforsura för det skadar inte alu, krom mm särskimt mkt.

Precis som du säger så "äter" alkalier aluminium.. men.. om det är andra organiska beläggningar, minsta lilla fett mm. som finns i beläggningarna så tar syran inte kalk/mineralet. Därför bör du köra in allaliskt rengöringsmedel, helst multikomplex,då behövs inte lika högt ph. Hursom.. om du kör in utspätt lut.. , alkaliskt medel, helst varmt 70-90 grader, låter verka 10-20 min och sköljer noga, så hinner dubinte få frätskador men säkertäller att kalk/mineral är "öppet" för syran. Den kan du köra in och låtaverka nån timme och skölja noga.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic, du har oerhörda kunskaper om kemi som jag uppskattar mycket. Om du skulle utöka dina råd med tips på produkter som skulle passa för ändamålet så skulle dina råd bli ännu mer värda för oss som inte är lika hemma på det kemiska som du. 

Lut, som exempel, har jag bara hört talas om och vet inte vad jag kan få tag på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju inte göra nåt hopkok helst. De som säljer dylika medel har ju oftast kunskap om vilka tillsatser som kan behövas för att få en bra allroundprodukt.

 

Får väl bli kylarrens då om ingen har någon annan rekommendation. Folk har ju kalk i vattnet så rimligen måste det lösa kalk och kanske nåt snäckskal också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalk/mineral i förhållande till fett, organiskt mm. Går inte att ha universalmedel för. Som att ha ett universal som ska frysa och värma.. 

Högt ph löser fett mm. Lågt ph löser kalk/mineral.

Om du har ex ett fingeravtryck på kallen, så gör syran ingen nytta då den inte löser fettet. Därför måste fettet och eller andra syraresistenta ämnen bort först. Ibland kan det vara fler varvade lager vilket kräver fler omgångar, alkaliskt-surt-alkaliskt-surt.

Det finns massor med produkter och varumärken att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Om du skulle utöka dina råd med tips på produkter som skulle passa för ändamålet...

 

9 timmar sedan skrev Caribic410:

Det finns massor med produkter och varumärken att välja på.

👎

Bättre kan du.

 

Tillägg

Vanligt maskindiskmedel bör väl vara en bra start, dosera enligt tillverkarens rekommendationer.

Sedan föreslog du fosforsyra. Coca Cola funkar, men det måste finnas andra bättre produkter som innehåller fosforsyra..

 

Mackey 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde praktik på en verkstad där vi bla renoverade topplock. Dessa tvättades med något avfettningsmedel och fick sen stå över natten i ett varmt lutbad. Det fanns även ett medel som jag glömt namnet på och som antagligen är förbjudet idag. Det var effektivt men lutbadet var bättre.

Obs att dessa topplock enbart bestod av stål. La man i grejer av aluminium i badet så blev de aldrig sig lika.

Citronsyra används en del idag och kan vara effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Kanske blir en omgång maskindisk alternativt kylarrens och sen ogräsättika, billigt och säljs om 5-10 liter. Och sen sötvatten. Syra borde ju va ok med tanke på att jag ju faktiskt har offeranod.

 

aluminiumet som inte blev sig likt. Var det kosmetiskt eller strukturellt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Offeranoder räddar inte aluminiumet mot angrepp av syra eller bas.

Offeranoder är till för att förhindra elektrokemisk korrosion som sker när olika metaller har kontakt med varandra i en elektrolyt (saltvatten tex.).

 

Utspädd ättiksyra tycker jag låter bra för att få bort rost och ev. kalk eller annat kalkhaltigt och den bör inte skada aluminium märkbart då det är en sk. svag syra.

 

Jag tror vi har en lämplig procedur nu, men du kan ju pröva att koka en aluminium i en rostfri kastrull, först med maskindiskmedel och sedan med utspädd ättiksyra. Det borde inte bli några skador. Koka i 20 minuter med varje lösning i rätt ordning och med rätt koncentration.

  1. Kör motorn med maskindiskmedel (styrka som rekommenderas av tillverkaren) till vattnet i hinken är riktigt varmt.
  2. Kör motorn mad vatten en kort stund för at skölja bort maskindiskmedlet.
  3. Kör motorn med ättiksyra (6 - 12 %) till vattnet i hinken är varmt.
  4. Låt stå i 10 minuter.
  5. Kör en gång till till vattnet i hinken är varmt.
  6. Tillägg: Avsluta med att kör fyra gånger med nytt vatten.

 

Lycka till! men skyll inte på mig...😋

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Hessa Kalkbort borde funka bra. Det innehåller fosforsyra och rengörande ämnen. Jag har använt det några gånger för att rengöra kylsystem i inombordare, istället för oxalsyra som jag använde tidigare. Säljs bland annat på ÖB, och är ganska billigt.

1220-3-kalkbort_1l_web.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

 

👎

Bättre kan du.

 

Tillägg

Vanligt maskindiskmedel bör väl vara en bra start, dosera enligt tillverkarens rekommendationer.

Sedan föreslog du fosforsyra. Coca Cola funkar, men det måste finnas andra bättre produkter som innehåller fosforsyra..

 

Mackey 

hmmmm. HAr tidigare nämnt varumärken och fått påhopp pga detta.

JAg får tag på B2B prylar, som används inom industrin och ofta inte går att köpa i butik, från olika håll.

Basiskt även kallat alkaliskt är sånt som är typ från 8 och uppåt pH upp till 14 över 9 nånstans är väl att klassa som hyfsat starkt alkaliskt, beroende på typ av kemikalie. tänk på att om man blandar ca 1:10 så går man ca en enhet ex 1L ph14 och 9 L vatten blir ungefär ph13..osv

Sura medel med lågt ph är ungefär från 6 och nedåt, 7 klassas som neutralt.

ph 5 och nedåt börjar vara "surt"  och effekten beror såklart på typ av syra.

Sodavatten t.ex. är ju vädligt surt men inte jätteaggressivt i alla fall. saltsyra i samma surhetsgrad e mer "ampert"

Fosforsyra, även oxalsyra är ju relativt snällt mot krom, aluminium, rostfritt mm.

"Vanliga" alkaliska medel som säljs för privat bruk är nog relativt riskfria att använda, men se opp och testa hur aluminium beter sig.

Sen finns ju en flora av olika typer av tensider och lösningsmedel samt andra ämnen som blandas i för att få till rätt egenskaper för olika ändamål.

MAskindiskmedel kan vara ett bra alternativ i riktigt varmt vatten. Därefter syra.

 

VEt inte vad mer för info jag ska komma med om jag inte ska ta bild på etiketter, företagsinfo mm. på de produkter jag brukar använda.

Dom e trots allt svåra att få tag på om man inte kan skaffa via något företag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rollen:

Jag tror att Hessa Kalkbort borde funka bra. Det innehåller fosforsyra och rengörande ämnen. Jag har använt det några gånger för att rengöra kylsystem i inombordare, istället för oxalsyra som jag använde tidigare. Säljs bland annat på ÖB, och är ganska billigt.

1220-3-kalkbort_1l_web.png

 Är nog en OK syra att använda. Säkert redan "utspädd".. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket denna info hjälper dig men här testar dangar marine 3 olika kemikalier för att rengöra kylkanaler på utombordare.

 

I detta test använder han Salt away, saltsyra och vinegär.

 

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så ättika gjorde inte mycket skillnad.

 

Har kollat runt lite i säkerhetsdatabladet till olika produkter och avkalkningsprodukter som t ex ”rydlyme” (rid-lime) är i princip saltsyra. Tror (åtminstone biltemas ) tulpanborttagare är saltsyra också.

 

varför verkar kylarrens oftast vara alkaliskt? Varför blir det organiskt smuts inuti en bilkylare? Kalk känns troligare, om det är lån som fyllt med hårt vatten.

 

Sen får @Caribic410 gärnna förklara följande produkt, som verkar innehålla både kaliumhydroxid (bas) och citronsyra (syra).

 

http://www1.mscdirect.com/MSDS/MSDS00010/79905733-20180217.PDF

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev AndW:

Ok, så ättika gjorde inte mycket skillnad.

 

Har kollat runt lite i säkerhetsdatabladet till olika produkter och avkalkningsprodukter som t ex ”rydlyme” (rid-lime) är i princip saltsyra. Tror (åtminstone biltemas ) tulpanborttagare är saltsyra också.

 

varför verkar kylarrens oftast vara alkaliskt? Varför blir det organiskt smuts inuti en bilkylare? Kalk känns troligare, om det är lån som fyllt med hårt vatten.

 

Sen får @Caribic410 gärnna förklara följande produkt, som verkar innehålla både kaliumhydroxid (bas) och citronsyra (syra).

 

http://www1.mscdirect.com/MSDS/MSDS00010/79905733-20180217.PDF

 

Förstår egentligen inte varför och vad jag ska "förklara".

Vet inget om produkten eller vad den innehåller och vad dom olika ämnena har för uppgift. Inte heller hur och i vilken ordning det är blandat mm.

Säkerhetsdata är heller inte ett recept utan beskriver det som måste beskrivas.

Men om fråga har med ph-värde att göra så ja...

Sura och alkaliska medels ph värden motverkar varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bara för att jag var intresserad. Du sa att syra och bas samtidigt är som värme och kyla samtidigt. Har bara gymnasiekunskap i kemi och var bara nyfiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev AndW:

Ok, så ättika gjorde inte mycket skillnad.

Varför säger du det?

Det var ju salter man skulle ta bort i videon, inte kalk. Ättika är inte bäst på att ta bort salter, men det var ju inte Salt-Away heller, inte så mycket bättre än ättika i alla fall.

 

Tidigare har du nämnt kalk och snäckskal, men inte salt.

Jag tror vi alla har försökt hjälpa till att få bort kalk.

 

Kanske dags att reda ut vad du vill få bort...

  1. Salt?
  2. Kalk?
  3. Snäckskal
  4. Liknande beläggningar av salter och korroderad aluminium som i videon Robinjaha la in?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj ursäkta mitt slarviga tips.... 
Tog förgivet att det handlade hur man blir kvitt kalkrester från kylkanaler i videon jag länkade.

Hoppas att det bidragit med någonting till denna tråd och inte bara frågetecken, internet är fullt med information bara man vet vad man skall söka efter.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Robinjaha:

Oj ursäkta mitt slarviga tips.... 

Du behöver inte be om ursäkt, det kanske är just sådana rester videon visade som TS vill bli av med.

 

Vi får se...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också kollat/bytt impellern i ditt fall!
Men det hjälpte inte mycket i denna äldre MG-forumtråd där frågeställaren var vänlig nog att återrapportera hur litet impellerbytet förbättrade flödet.

Tänker rent allmänt att rengöring från pannsten (eller eng limescale) kan vara  ett mer gångbart begrepp än rengöring från "salt"?
    För vanligt havsalt löses väl bäst med rikligt av sötvatten som då antas spä ut och lösa eventuella saltkristaller* effektivt. Men just i samband med hetta (kylsystem/ångpannor etc) kan salt "förstenas" eller rent av bilda gips?


Vete katten men jag tror att:
1. Vid svårare fall av pannsten krävs behandling med OMVÄXLANDE syra och bas, de kan som sagt knappast blandas för i så fall neutraliserar de väl varann.
Avloppsrens/tvålämnen (bas) är bäst på organiska ämnen typ alger mm. Syror i sin tur är bäst på att lösa kalk. Havs/sjövatten innehåller ju mycket organiska ämnen som alger o plankton, dessa avlagras tillsammans med kalk och bildar vid heta värmeöverföringsytor lätt den stenhårda "pannstenen".
2. Mekanisk rengöring typ borste är absolut effektivast på de ytor man kan komma åt. På eventuellt oåtkomliga ytor, särskilt ifall de är heta/pannstenskapande så gäller nog tålmodigt sköljande med OMVÄXLANDE syra respektive bas!?
3. Gamla gjutjärns-inbordare eller för den delen ångpannor är inte gjorda i aluminium. Alu verkar mest känsligt för basiska ämnen med högt Ph?
4. Hm... pannsten tar nog flera årtionden för att byggas upp såpass att  vattenflödet minskar. Vid närmare eftertanke så påverkas nog värmeöverföringen snarare än flödet i så fall. Avbrutna impellervingar däremot är kända för att blockera vattenflöden.  


*)Exempel från andra MG-trådar genom åren angående havssalt: Tappar du din dyra systemkamera i havsvatten så fiska upp den snabbt och lägg den raskt i en spann med sötvatten, ta sen hela hinken med dig till butiken så blir kamerareparatören faktiskt glad! Blir dina kläder saltvattensindränkta så  blir de aldrig riktigt torra/värmande innan saltet sköljts bort. Sötvattensköjning/utspädning är även här grundreceptet men naturligast blir väl i praktiken att slänga in paltorna i närmsta tvättmaskin.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Tänker rent allmänt att rengöring från pannsten (eller eng limescale) kan vara  ett mer gångbart begrepp än rengöring från "salt"?

Men förekommer verkligen pannsten med saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-19 vid 12:11 skrev bhemac:

Men förekommer verkligen pannsten med saltvatten?


Bra fråga, möjligen råder viss begreppsförvirring sen gammalt?
    Men om man bildgooglar "limescale in marine cooling system" så fås bilder upp på olika värmeväxlare.
[Klegget ser i bl.a. nedanstående bild ut att finnas sjövattenkretsen! Normalt leds ju sjövattnet i de många parallella rören/tuberna då dessa är lättare att rensa mekaniskt*? (Om båten körts i saltvatten framgår i och för sig inte men rimligen är det så. För i sötvatten behövs väl knappast nån värmeväxlare alls.)]

Men likhetstecken mellan begreppen "pannsten" och "limescale" kanske är problematisk?
Wikipedias artiklar som jag länkade ovan gör faktiskt just detta, de sätter  likhetstecken** trots att  dessa artiklar tycks handla endast om kalkavlagringar i "dricksvatten"?? 

Vete katten, men vintermörkret är väl rätta tiden för oss alla att "snöa in" på detaljer, och kanske därmed bli en ännu klokare fritidsskeppare inför nästa säsong?


*) De många parallella tuberna i en traditionell värmeväxlare kan snabbt rensas med typ en lång cykeleker eller svetspinne. Gavellocket är av denna anledning ofta lätt att lossa.
**) I wikipedias svenska upplaga angående ordet pannsten så finns som brukligt en sidopanel med andra språk. (Klickas "engelska" så fås ofta en fylligare och mer genomarbetad artikel har jag märkt.) Möjligen är denna direktöversättning mellan pannsten och limescale orsak till begreppsförvirring?



Bildkälla

värmeväxl.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

De många parallella tuberna i en traditionell värmeväxlare kan snabbt rensas med typ en lång cykeleker eller svetspinne.

Eller rent av en tubrensborste som man sätter i borrmaskinen.

Och det behövs för att rensa lera, fiskdelar, sjögräs, havstulpaner, saltkristaller mm. Sådant finns inte på färskvattensidan och där ska vattnet vara behandlat och renat så det inte innehåller kalk och humus tex.

De riktigt stora problemen hade man med ångloken som tog sitt matarvatten från närmaste sjö ibland.

Den största anledningen var nog att de första tubvärmeväxlarna var kondensorer för ånga och där ångan ska träffa en så stor yta som möjligt direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...