Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Jag behöver byta dynor i min båt.

De gamla dynorna är byggda med en botten av plywood.

 

Min tanke är att man bygger så för att slippa att sy, men kan det vara så att det finns någon annan fördel med plywoodbotten som jag inte tänkt på?

 

/Roy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns öppningar under dynorna så är det ju uppenbart bra att ha något hårt i botten. ☺️

 

En styv dyna ligger ju still på ett annat vis än en böjlig och den går lättare att fästa eller fås att ligga stilla genom att dynan passar i ett visst utrymme.

 

En lite tyngre styvare dyna som inte kan vika upp en kant blåser inte iväg lika lätt.

 

Fritt från hjärtat.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i båten finns dessa dynor?

Är det dynor i ruffen med tyg?

Är det dynor i sittbrunn med galon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft problem med fukt under dynorna kan obehandlad ply vara lite positivt.

Träet suger då upp fukten under natten och avger den under dagen.

Ply under dynorna är en stor hjälp till att få till dynor om man inte är så bra på symaskin.

Detta vill jag gärna följa, så lite bilder under arbetet skulle glädja mig och säkert några till här på forumet.

 

👍

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev av med problemet med fukt när jag skar till och placerade liggunderlag under dynorna.

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte plyfa är det bästa mot fukt, det måste finnas någon annan orsak.

 

Fukt under dynorna slipper man bäst genom att antingen se till att det inte blir kallt under dynorna (liggunderlag) eller se till att det ventileras under dynorna (finns någon produkt för detta, mins inte vad den heter).

 

Playwooden måste ha någon annan funktion tror jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

se till att det ventileras under dynorna (finns någon produkt för detta, mins inte vad den heter).

Bergo-golv. Oslagbart, ger ventilation unde madrasser/dynor.

Liggunderlag är bara som att välja en 10mm tjockare dyna, det måte till ventilation i en båt.

Alternativet är en massa hål i britsbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många åsikter om detta men oftast är problemet att man måste isolera bort värmen och detta gör man med ex. Liggunderlag. Kondens bildas när kall luft möter varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Janne1:

man måste isolera bort värmen och detta gör man med ex. Liggunderlag.

På vilket sätt skulle ett 10 mm liggunderlag isolera bättre än en 10 mm tjockare dyna?

 

Kondens uppstår när varm, fuktig luft träffar en kall yta. I en koj sker detta när den varma luften i madrassen träffar den kalla britsbotten. Vill man isolera så ska man isolera utrymmet under britsbotten.

Eller så gör man som hemma, har en luftspalt under madrassen. Då ventileras ev fukt under madrassen bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Janne1:

Finns många åsikter om detta men oftast är problemet att man måste isolera bort värmen och detta gör man med ex. Liggunderlag. Kondens bildas när kall luft möter varm.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

På vilket sätt skulle ett 10 mm liggunderlag isolera bättre än en 10 mm tjockare dyna?

Liggunderlaget trycks inte ihop som en skummadrass gör.

Liggunderlaget isolerar bort kylan längst ned mot den kalla ytan så att hela skummadrassen förblir varm. En tjockare skummadrass får ju ändå kontakt mot en kall yta även om den är 10 mm tjockare.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

 

Kondens uppstår när varm, fuktig luft träffar en kall yta. I en koj sker detta när den varma luften i madrassen träffar den kalla britsbotten. Vill man isolera så ska man isolera utrymmet under britsbotten.

Det funkar ofta bra att isolera undersidan av britsbotten också, men då hindrar man inte fukten i madrassen från att vandra hela vägen ner i botten av madrassen. Det kan absolut vara bra att inte stänga in fukten i madrassen.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Eller så gör man som hemma, har en luftspalt under madrassen. Då ventileras ev fukt under madrassen bort. 

Isolering under britsbotten och en ventilerad ovansida på britsbotten tror jag är bäst, men för att en ventilerad botten ska funka måst det finnas möjlighet för luften/fukten att cirkulera i britsbotten. Ofta är det ju begränsade möjligheter att få cirkulation under madrasser ombord på en båt, kortändorna ligger mot skott och långsidorna mot bordet eller mot en list i framkanten.

Min gissning är att den ventilerade britsbottnen mest blir en värmeisolering som hjälper till lite extra.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac . jag vill då inte ha fukten i madrassen

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Janne1:

jag vill då inte ha fukten i madrassen

Fukten har du i madrassen varken du vill eller inte. Jag har för mig att man svettas cirka fem deciliter på en natt. En rimlig gissning är att hälften tas upp av madrassen.

 

Tricket är att få svetten att vara kvar som ånga (genom att hålla madrassen varm) så att den transporteras ur madrassen under dagen.

 

Om du inte vill ha svett i madrassen så lägg in ett lager byggplast mellan madrassen och överdraget. Det kommer nog att kännas fuktigt och klibbigt, men du slipper få svett i madrassen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Liggunderlaget trycks inte ihop som en skummadrass gör.

Om man tittar på den undre delen av madrassen så trycks den heller inte ihop. Visst, liggunderlag gör det hela aningen bättre.

 

2 timmar sedan skrev Janne1:

Bhemac . jag vill då inte ha fukten i madrassen

Inte jag heller! Tyvärr är de flesta båtdynor dåliga på att släppa igenom fukt. Den mesta fukten vandrar istället uppåt. En gammal tagelmadrass kunde suga upp en hel del fukt som sen kunde försvinna under dagen. Idag har vi ofta en bäddmadrass hemma med samma funktion. Bra även i båten. Men de flesta skumgummi madrasser transporterar ingen fukt. Liggunderlag ännu mindre. Fukten under madrassen kommer nog till största del frå luften vi andas ut och som träffar den kalla britsbotten framförallt i kanterna.

I förra båten hade de isolerat undersidan av britsbotten med frigolit, de kojerna var ganska ok jämfört med de i salongen som var oisolerade. 

Jag la in en "dubbelbotten" i förpiken, 5-6 cm sen ledde jag in luft från värmaren för att få uppvärmda och uttorkade kojer.

Nuvarande båt är botten av plast så dubbelbotten var inte att tänka på. Istället blev det Bergogolv + några hål. Det blev riktigt bra, kan varmt rekommenderas!

Det finns färdig madrassunderlägg, det skulle kosta 1600kr till min båt. Bergo hos byggmax kostade 450kr. Dessutom är det både enklare att lägga och skära ut för ev luckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ribb-botten ger både god sovkomfort och god ventilation under madrassen.

Prisexempel 255:- för en botten som är 120x200cm är överkomligt.

 

bild.png.faa4fc31ae6b4696ddb2f2fca9787fe7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Ribb-botten

Inte att förväxla med rib-botten!

Jo jag var inne på det men det blev lite mycket jobb att få dit det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Tyvärr är de flesta båtdynor dåliga på att släppa igenom fukt. Den mesta fukten vandrar istället uppåt.

Vad är skillnaden på en skummet i en båtdyna och en vanlig skummadrass?

 

16 timmar sedan skrev bhemac:

Men de flesta skumgummi madrasser transporterar ingen fukt. Liggunderlag ännu mindre. Fukten under madrassen kommer nog till största del frå luften vi andas ut och som träffar den kalla britsbotten framförallt i kanterna.

Då behöver man alltså inte isolera under britsbotten annat än närmast madrasskanten.

 

16 timmar sedan skrev bhemac:

Nuvarande båt är botten av plast så dubbelbotten var inte att tänka på. Istället blev det Bergogolv + några hål. Det blev riktigt bra, kan varmt rekommenderas!

Vad är det för idé med det när båtdynor inte släpper igenom fukt?

 

Just nu tror jag faktisk att du är ute och cyklar eller så har jag helt missuppfattat hur du menar.

 

Jag är övertygad om att i stort sett alla typer av madrasskum släpper igenom fuktig luft lika väl som att vatten rinner rakt igenom madrasskum.

Jag är lika övertygad om att fukten som transporteras genom madrassen kondenserar under madrassen om underlaget är kallt.

Sedan kan jag hålla med om att det även kan vara så att utandningslufen kondenserar och ger extra mycket fukt i madrassens kant närmast bordläggningen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag är övertygad om att i stort sett alla typer av madrasskum släpper igenom fuktig luft lika väl som att vatten rinner rakt igenom madrasskum.

Men är det skum som används i båtar så bra? Vanliga madrasser för hemmabruk klarar att transportera fukt men är de i båten verkligen lika bra? Jag tror inte på det men man kanske kan göra lite test.

Om nu madrassen släpper igenom fukt så är det ju absolut nödvändigt att det finns ventilation under madrassen. Liggunderlag som är snortätt är då synnerligen olämpligt.

Det kan nog vara väldigt intressant att kolla luftfuktigheten i tex förpiken. Den kan nog bli väldigt högt, i synnerhet om man sover med stängd dörr. Vi svettas ut ca 200ml under natten och avger en massa fukt via utandningsluften. Därför bör det inte finnas kalla ytor där fukten kan kondenseras.

När man tex isolerar förpiken brukar man uppleva att klimatet blir bättre. Troligen pga mindre kall yta/kondensering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänker jag ang. det du skriver.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Men är det skum som används i båtar så bra? Vanliga madrasser för hemmabruk klarar att transportera fukt men är de i båten verkligen lika bra?

Jag har inte hört talas om att båtdynor har en speciell typ av skumfyllning. Varför skulle det vara så? Våra 40 år gamla dynor blev blöta rakt igenom när vi tvättade dem.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Om nu madrassen släpper igenom fukt så är det ju absolut nödvändigt att det finns ventilation under madrassen. Liggunderlag som är snortätt är då synnerligen olämpligt.

Det är bra att ventilera undersidan av dynorna så att vattenångan som går igenom madrassen kan försvinna

Liggunderlaget gör att madrassen håller sig varm så att ångan inte kondenserar utan vädras ut i gasform. Det går lika bra att lägga liggunderlaget mellan madrassen och britsen eller att limma det under britsen.

Kanske är det egentligen bäst att ha en helt tät ovanyta på dynan, men jag tror det blir svettigt. Det är ju lätt att pröva att lägga en plastfolie mellan tyget och skummadrassen.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Det kan nog vara väldigt intressant att kolla luftfuktigheten i tex förpiken. Den kan nog bli väldigt högt, i synnerhet om man sover med stängd dörr.

Vi har alltid luckan på glänt och får aldrig kondens, jo när det blir frost på däcket kan det bli lite kondens i taket. (Heter det tak på en båt eller undersidan av däcket?)

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Vi svettas ut ca 200ml under natten och avger en massa fukt via utandningsluften. Därför bör det inte finnas kalla ytor där fukten kan kondenseras.

När man tex isolerar förpiken brukar man uppleva att klimatet blir bättre. Troligen pga mindre kall yta/kondensering.

Så är det absolut, det gäller att hålla vattnet i gasfas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har inte hört talas om att båtdynor har en speciell typ av skumfyllning. Varför skulle det vara så? Våra 40 år gamla dynor blev blöta rakt igenom när vi tvättade dem.

Ingen aning om vad man använder för material i båtdynor. Mina gamla dynor verkade "vattentäta" när man spillde vatten på dem. Kan nog vara värt att testa.

Viktigt men ofta åsidosatt är ventilationen i båtar och dålig ventilation skapar alltid problem.

16 minuter sedan skrev Mackey:

(Heter det tak på en båt eller undersidan av däcket?)

Det korrekta ordet är "underdäck" men används nog sällan idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtdynor brukar tillverkas av en kvalitet som kallas "kallskum". Ingen aning vad det innebär...

 

Mina kondenserfarenheter i båtkojen:

Sovsäck direkt på dynan gav fukt mot plywoodbotten under dynan.

Liggunderlag (10 mm med slutna celler) mellan sovsäck och dyna så försvann fukten från dynan.

En massa hål (20 mm diameter) i plywoodbotten så behövdes inte liggunderlaget men det krävdes ventilation under kojbotten.

Nuvarande båt har ribb-botten i alla kojer. Det blir lite fukt ute i kanterna av dynan där den ligger mot kanten som ribborna vilar på vid skrovsidan. Det behövs ventilation från stuvfacket under kojen (skrovet har enkellaminat under vattenlinjen och ingen isoleringsmatta i stuvfacken).

 

Ribb-botten har ytterligare en fördel - den sviktar ner så sovkomforten blir bättre än med en hård plywoodskiva.

 

Sandwichkonstruktion i rufftak/underdäck/däck  och skrovsidor över vattenlinjen, extra isolering bakom garneringen i ruffen samt bra ventilation, sedan slipper man kondens i ruffen/förpiken. Blir det riktigt kallt så går värmaren hela natten och bidrar till att hålla kondensen borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Lintott:

Blir det riktigt kallt så går värmaren hela natten och bidrar till att hålla kondensen borta.

Utom för de som tar luft till värmaren inne i ruffen. Kall uteluft som värms är torr.

Ribb-botten är bra, borde vara standard i båtar.

Sen ska ju alla utrymmen vara ventilerade. Titta i gamla båtar, där fanns det hål överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-18 vid 18:55 skrev Lintott:

Båtdynor brukar tillverkas av en kvalitet som kallas "kallskum". Ingen aning vad det innebär...

 

Mina kondenserfarenheter i båtkojen:

Sovsäck direkt på dynan gav fukt mot plywoodbotten under dynan.

Liggunderlag (10 mm med slutna celler) mellan sovsäck och dyna så försvann fukten från dynan.

En massa hål (20 mm diameter) i plywoodbotten så behövdes inte liggunderlaget men det krävdes ventilation under kojbotten.

Nuvarande båt har ribb-botten i alla kojer. Det blir lite fukt ute i kanterna av dynan där den ligger mot kanten som ribborna vilar på vid skrovsidan. Det behövs ventilation från stuvfacket under kojen (skrovet har enkellaminat under vattenlinjen och ingen isoleringsmatta i stuvfacken).

 

Ribb-botten har ytterligare en fördel - den sviktar ner så sovkomforten blir bättre än med en hård plywoodskiva.

 

Sandwichkonstruktion i rufftak/underdäck/däck  och skrovsidor över vattenlinjen, extra isolering bakom garneringen i ruffen samt bra ventilation, sedan slipper man kondens i ruffen/förpiken. Blir det riktigt kallt så går värmaren hela natten och bidrar till att hålla kondensen borta.

Det finns många ideer och tyckande i detta ämne.

Kallskum har täta celler typ flytvästar, polyeter har öppna celler.

Vilket som är bäst, ja f-n vet.

Jag föredrar polyeter, de torkar fortare och blir inte då "unkna"

Det gäller att hindra fukten från kroppen att gå ner i dynan, det kan man göra med ett liggunderlag av t.ex.kallskum som läggs ovanpå dynan när man ska sova.

Båtdynor idag görs ofta av kallskum, dyrare material som bl.a. brinner sämre.

Madrasser för hemmabruk görs av polyeter viljet är ett billigare material,

om man jämför material med samma täthet.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev vega1959:

Det finns många ideer och tyckande i detta ämne.

Kallskum har täta celler typ flytvästar, polyeter har öppna celler.

Vilket som är bäst, ja f-n vet.

Jag föredrar polyeter, de torkar fortare och blir inte då "unkna"

Det gäller att hindra fukten från kroppen att gå ner i dynan, det kan man göra med ett liggunderlag av t.ex.kallskum som läggs ovanpå dynan när man ska sova.

Båtdynor idag görs ofta av kallskum, ett dyrare material som tex. är mer svårantändligt.

Madrasser för hemmabruk görs av polyeter viljet är ett billigare material,

om man jämför material med samma täthet.

 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet i nuvarande båt är följande. 

Vanliga, tjocka madrasser ovanpå en brits helt i plast ger mycket kondens på madrassens undersida. 

Samma madrasser med bäddmadrasser ca 5 cm tjocka ovanpå ger betydligt mindre kondens/fukt under madrasserna. 

Samma madrasser med bäddmadrasser ovanpå och liggunderlag underst ger nästan ingen kondens i botten, däremot ut mot skrovsidan. Vet inte hur det var med den fukten i de tidigare försöken. 

Så för min del funkar det med liggunderlag. 

Vad gäller kondens så blir det alltid kondens runt luckan i taket/underdäck om denna är stängd. Är den öppen blir det kondens om det är kallt, även om värmaren är på. Har även en ventil ca 50 cm från takluckan. Känns lite konstigt när man vaknar på morgonkulan av dropp från taket :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-17 vid 18:57 skrev Lintott:

Ribb-botten ger både god sovkomfort och god ventilation under madrassen.

Prisexempel 255:- för en botten som är 120x200cm är överkomligt.

 

bild.png.faa4fc31ae6b4696ddb2f2fca9787fe7.png

Ere såna man har i rib-båtar

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...