Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gullwan18

El-fråga

Rekommendera Poster

Gokväll.
Fixar o donat med båten.
Hittade 2 kablar som bara hängde i luften.
Den ena var kopplad från jord och hängde sen bara löst. står flywheel housing  ( svänghjulshus, enl.google translate) markerat på kabeln.

Den andra kabeln satt vid styrningen och sen vidare till ingenting. Denna är markerad steering.
Någon som vet vart dom ska vara kopplade till?

Mvh Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gullwan18:

Gokväll.
Fixar o donat med båten.
Hittade 2 kablar som bara hängde i luften.
Den ena var kopplad från jord och hängde sen bara löst. står flywheel housing  ( svänghjulshus, enl.google translate) markerat på kabeln.

Den andra kabeln satt vid styrningen och sen vidare till ingenting. Denna är markerad steering.
Någon som vet vart dom ska vara kopplade till?

Mvh Tobbe 

Du får antagligen bättre svar om du talar om båt och motortyp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tre frågor:
1. Har kabeln månne varit lös "sen hedenhös" och allt funkat ändå?
(Eller har du själv kopplat bort den nyligen och inte testkört efter det?)
2. Hur pass grov är kabeln på ett ungefär?
(Ger en hum om förväntad strömstyrka och därmed också vad för slags strömförbrukare den kan jorda/chassieansluta. Är dess diameter typ bara 3 eller hela 10 mm?)
3. Kan du kanske peka ut eller med ord ange var den sitter fotot (fig 1) nedan?
(Hittade en bild i en VerkstadsHandBok (VHB) för motortypen, kanske är det fel sida av motorn som visas men men?)

Var vänlig och svara på dessa enkla frågor så gott du kan!
(Finns myriader av tänkbara funktioner för "jordkablar", och tidigare båtägare kan ha kopplat in nya saker som ej ingår i motortypens originalschema. Bra då ifall vi "forumrävar" snabbt får visshet om just dessa saker kan jag tycka.)


Bildkälla: boatinfo.no/lib
 

aa113.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte båten i somras, har haft lite annat strul med den , så har knappt varit ute och åkt med den.

men vad jag har märkt så fungerar allt som det ska.

jag har inte kopplat bort någon kabel iaf.

 

grovlek på bägge kablar är ca 1.5-2 mm

 

den ena sitter om man säger där styrarmen är fast mot drevet( markerad steering)

och den andra satt bara i motor blocket ( markerad flywheel housing)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inom mitt egna lilla hjärnkontor alltmer övertygad om att "aktuell jordkabel" inte är original!?
(Detta mitt hugskott grundar sig i att motortillverkare knappast "bokstavsmärker" kablar som TS beskriver, utan normalt håller sig till enbart färgmärkning hos kabelisolering. Däremot säljare av diverse "eftermarknads-system" är ju beroende av jättetydlig märkning, varje köpare av sådan produkt måste kunna koppla in den oavsett "köparens kunnighet".)


Bara ett hugskott som sagt, men jag börjar tänka i riktningen "ännu ett av dessa eftermarknads brytarlöst tändsystem"?
(Tändspolen i fig 1 ovan sitter ju misstänkt nära  motorns svänghjulskåpa??)
Fast detta med anslutning till "steering arm", 1,5-2mm förändrar detta hugskottet i grunden. Tack för rask TS-replik!

Nytt hugskott får bli av typen korrossionsskydd!
Mycket viktigt att korrosionsskyddande zink/alu/annat-anoder har "god elektrisk kontakt" med skyddobjektet som det brukar skrivas!
(En styrled eller annan rörlig led hör knappast till kategorin "god elektrisk kontakt" med sina fettinsmorda lager så därför förbinds/kortsluts - för säkerhets skull - sådana rörliga leder rutinmässigt med nån böjlig kopparkabel. Sådan kabel är givetvis originalmonterad.)

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för och uppskattar dina teorier.

Ska börja med att granska tändspolen imorgon.

Sen vet jag dock inte hur jag ska gå vidare.

Får nog se det som så: att elektroniskt gick nog båten som den skulle 🤔😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jordkablar

skall kopplas till dit märkningen avser, alltså mellan styrarm och svänghjulåpan, så drevet får fullgod jord ( = minus) då det är lagrat med plastbussningar

vp märkte sina kablar med text på den tiden 

 

Redigerad av Elkillen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎24 vid 23:00 skrev Elkillen:

Det är jordkablar

skall kopplas till dit märkningen avser, alltså mellan styrarm och svänghjulåpan, så drevet får fullgod jord ( = minus) då det är lagrat med plastbussningar

vp märkte sina kablar med text på den tiden 

 

Så är det!

Jag såg samma sak, fast ihopkopplat på min något modernare KAD43 med dp-drev senast i helgen då jag kröp runt i båten. Det förefaller som en himla massa grejer mellan motor, drev, styrning, och hydraulcylindrar är elektriskt ihopkopplade med kablar eller med "jordflätor".

Främst för att få samma elektriska potential i olika delar av båten, för att undvika galvanisk korrosion. alltså man vill ha noll volt i olika metalldelar, framförallt i de som på något vis har kontakt med vattnet. I teorin är väl det gott och väl, i praktiken kan det vara litet si och så med den saken.

Man kan ju få små läckströmmar från plussidan, och då är det ju bra om allt "metallskrot" är ihopkopplat... eller kanske inte... beroende på hur man ser på detta problem.

Bäst är väl egentligen att koppla ihop all "jord" alltså inte minus, till en sintrad platta som skruvas fast på skrovets utsida. Det finns de som vet mer om detta än vad jag gör, så av "digitala hälsoskäl" slutar jag här.

 

Idag kan det stå "31" på allting som är till elektrisk minus. Det som är avstörd jord eller skyddsjord är märkt på annat sätt. Det gäller alltså att skilja på jord, skyddsjord och på minus!

Även här kommer jag väl att bli "citerad" på något vis.... med andra ord, "fela mig om jag har rätt!"

I bilvärlden heter det idag 31 eller chassijord, ofta bruna kablar, ibland svarta. ordet "jord" får inte förekomma i bilvärldens elsystem, ja möjligen för lasten på lastbilar med flak...

 

Sedan vill man jag en jordning här av radioavstörningsskäl, men det är högst sekundärt i detta sammanhang.

idag är det ju sällan navigationsutrustning och/eller olika radioapparater är så himla känsliga som de var förr, men att undvika den galvaniska korrosionen var huvudskälet. Styrningen har ju kontakt med roder eller drev, sväghjulshuset, sprängkåpan är ju i kontakt med motor, drev/backslag och propeller och vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar och bugar för denna information. Det va bra skrivet. Så Tom jag förstår 🙏🙏😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu mer förklaring.

Sedan länge finns det en DIN-standard som heter DIN 72 552.

Alla anslutningar numreras, praktiskt!

Den används inom fordonsindustrin, främst på olika fordon tillverkade i (västra-) Europa.

Jag kan se att dessa siffror som i vissa kretsar kallas för "Bosch-nummer" smyger sig in även inom fritidsbåtssektorn, kanske främst på att båtmotorer ofta är marinkonverterde bilmotorer, liksom flera elektriska komponenter även de är gemensamma inom fordonsindustrin.

Alla anslutningar har ett nummer, ibland ett nummer plus en bokstav. I enstaka fall bara en bokstav.

 

Här är ett urval som man kan finna i båtar:

1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare

15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole

30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1

 

50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)

50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång


53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven

53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

 

61 Laddningskontrollampa
 

85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar


B+ Batteri plus
B- Batteri minus

 

D+ Generator, plus
D- Generator, minus

DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1


W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator

 

Jag har markerat med fet stil, de nummer jag nyligen sett i båtsammanhang.

 

Vill du ha hela listan googlar du bara på "DIN 72 552", Folkswagenvännerna, eller "vwännerna" brukar ofta relatera till denna lista, då VW och Bosch var föregångare med detta system, de övriga tyska biltillverkarna följde snabbt efter. Britterna har ett annat system (enligt Lucas), och naturligtvis hade fransmännen det i början också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...