Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hotspur

måla sittbrunn

Rekommendera Poster

Hej allihop, jag vet att detta ämne har tagits upp tidigare men jag tycker inte svaren varit tillfredsställande då trådskaparna i regel vill göra allt så snabbt och billigt som möjligt, helst med biltema som hovleverantör och redan bestämt hur dom ska göra på förhand.

 

Bakgrund:

Arbetssäsongen har just börjat och att riva ur den uttjänta teaken har gett mig idén att fånga tillfället att samtidigt fräscha till gelcoaten då den har en del skador och skavanker. Skadorna är av lättare karaktär; dåligt lagade skruvhål, en "spindelvävs spricka" och någon avslagen kant i gelcoaten. Det som fått bägaren att rinna över är gelcoatlagret som börjar bli tunt på sina håll, en yta stor som en handflata är så tunn att plasten lyser igenom.

 

Vi har valt att begränsa området till sittbrunnen till och med sargens horisontala yta ända fram till sprayhooden. Vi kommer försöka måla med en så snarlik färg som originalet (okänd färgkod)  

 

Begränsningar:

1, max strömuttag 2kW. 

2, måste vara färdigt före mitten av mars då det annars skapar stopp för övriga projekt som måste färdigställas före en redan tidig sjösättning.

3, färgen måste rollas. (efterslipning och polering är mao. helt okej)

 

Vad skulle ni rekommendera för färg?

Finns det färg som går att applicera under 10-15 grader? Jag har hört talas om en färg från PPG som ska kunna härda till -5 men inte hittat den i Sverige, någon som vet mer?

Vad skulle ni laga skadorna med? Jag är inne på gelcoatspackel då härdtiden är kort och behöver inte ruggas upp på samma sätt som epoxi före priming.

 

Vore mycket uppskattat om det finns andra som gjort liknande arbeten som vill dela med sig av sina erfarenheter. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Det jag hör är att De IJssel Double Coat är  bäst.

http://www.de-ijssel-coatings.se/ytbehandlingar

 

Jag har  använt De Ijsell tidigare med gott resultat, dock inte till båten men till annat projekt. Nackdelen, är att det bör vara varmare än 15 grader och under 70% luftfuktighet. Som jag skrev tidigare är den stora utmaningen uppvärmningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan ju vara att göra alla underarbeten nu och rolla i vår, innan sjösättningen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart, problemet är att sjösättning är planerad i april och utöver att en ersättare till teaken ska monteras, antingen i form av isiteek/flexiteek eller riktig, några däcksgenomföringar och andra teakdetaljer ska också installeras utöver vanliga vårfixet. 

 

Alternativet är att isolera båttäckningen med någon sorts mineralull och skärma av allt för om målningsområdet. Tror ni det skulle ge någon effekt eller hittar värmen ut på andra sätt? Båten ligger i mälardalen, finns alltid några vinterdagar att tajma när det håller runt 0an till några plusgrader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att båten ligger i Mälardalen, annars har jag en stor hög med betongtäckningsmatta liggandes efter ett projekt som jag startade ombord när det var 15 minusgrader.

Å andra sidan är ju såna utgifter en del i kostnaden och möjligheten att genomföra projekt under den tid av året som tidsmässigt och seglingsmässigt är praktiskt.

 

1337454028_IsoleratBB.jpg.f3cee097f91e048715fc154a3979d685.jpg

Gjorde ett liknande jobb som du planerar, dock inte med din tidspress och kunde måla under bara en presenning, med värme inne i båten som höjde temperaturen de ytorna som skulle målas.

673644460_vrutrustning02.thumb.JPG.ca0782d2fc7a88ccfc420f3b3557aa9b.JPG

En av killarna på Smögenvarvet målade en båt med den Holländska färgen som föreslagits. Han hade vid första försöket lite för låg temperatur - har för mig han sa 14 grader. Resultatet blev dåligt. Efter att ha slipat ner och höjt temperaturen några grader blev resultatet perfekt.

Jag skulle nog vilja ha högre temperatur än 15 grader när jag målar och nåt dygn efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla presseningar med luft och/eller lite isolering bör kunna fungera om man har lite koll på väderprognoserna.

Värma kan man göra med en gasolkanon på tex 15kW, finns att hyra eller köpa. Kostar ca 1500kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten tanke som slår mig är att det kan vara framgångsrikt att värma inuti båten också. Kanske värmefläkt på insidan och gasol på utsidan. Då värms det målade stället från två håll. 

 

En annan mindre tanke är att det kan vara bra att inte måla allt på en gång. Med en mindre yta är det lättare att få det bra, orken räcker, värmen är lättare att få rätt, lättare att inte störa den torkande färgen. Det finns också en risk att resultatet är sämre än utgångsläget. Då är det också bra att inte ha målat allt på en gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! 

 

Gasolvärmare hade jag inte tänkt på, finns små portabla värmare som kan ge ca 4kW som inte kostar varken en arm eller ett ben. En större gasolkanon känns brandrisken för hög och jag är rädd för att fläkten blåser lite för starkt.

 

Hade hört att de ijssel är mycket känslig för temperaturen så nu är det bekräftat från 2 håll, det får bli något annat. Har sett en färg som heter temadur som många verkar ha lackat bilar med gott resultat, sägs att den härdar ner till ca 5 grader. Någon som har testat att måla med den? 

 

Mycket intressant att höra era idéer, stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med bilder och vad du tycker om resultatet.

 

Hoppas du får fler idéer i denna tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Hotspur:

Gasolvärmare hade jag inte tänkt på, finns små portabla värmare som kan ge ca 4kW som inte kostar varken en arm eller ett ben. En större gasolkanon känns brandrisken för hög och jag är rädd för att fläkten blåser lite för starkt.

Brandrisken med en kanon ska du inte behöva oroa dig för, en del restauranger förlänger säsongen med partytält och gasolkanon och det är helt tillåtet. Fläkten kan ju kanske blåsa för mycket.

En vanlig gasolkamin är ju på ca 4kW och lär räcka till, i värsta fall kompletterat med 2kW el.

De ska vara helt säkra med både tändsäkring och koldioxidvakt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte måla sittbrunnen efter sjösättning? 

Istället för att lägga ner en massa tid och pengar på värmning och isolering vintertid skulle jag välja en behaglig dag under försommaren och åka ner till båten och måla under perfekta temperaturförhållanden. Gjorde så med rufftaket på snipan för några år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal, därför att all teak kommer vara borta vinter och om jag ska göra det i vår ska winschar, skotlås, gasreglage, länspump och tanklock, tas bort och återmonteras först när färgen är våtslipad och monterad, vi har en rattpediestal som kommer vara i vägen för att inte nämna risken för spill på nylagd teak. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev AndW:

En liten tanke som slår mig är att det kan vara framgångsrikt att värma inuti båten också. Kanske värmefläkt på insidan och gasol på utsidan. Då värms det målade stället från två håll. 

 

En annan mindre tanke är att det kan vara bra att inte måla allt på en gång. Med en mindre yta är det lättare att få det bra, orken räcker, värmen är lättare att få rätt, lättare att inte störa den torkande färgen. Det finns också en risk att resultatet är sämre än utgångsläget. Då är det också bra att inte ha målat allt på en gång. 


Jag hade på värme inne i båten när jag målade sittbrunnen på min L32.

Jag delade också upp målningen i två delar.  

I en sittbrunn som är täckt av en presenning med knapp ståhöjd, är det nästan omöjligt att få nåt ställe att själv stå på, om man målar allt på en gång.

Utförde som sagt målningen i två omgångar och försökte få så naturliga begränsningslinjer som möjligt. Målade med Internationals 2K-färg. Blev ganska skapligt. Strök med sk planstrykare där det var möjligt.

https://www.clasohlson.com/se/Planstrykare-Stiwex/30-8221

Tror det var 2002. Innan jag kände till färgen som "sträcker sig". tex "de ijssel". Finns fler fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...