Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Hen, dejt, snippa, tågluffa, hemmafru, tonåring och andra hemska ord

Rekommendera Poster

Hen verkar få vissa personer, bla. här på MG, att nästan explodera.

Vad är det som är så hemskt med nya ord?

Varför är hen mycket värre än dejt eller hemmafru?

Varför upprörs hen-hatare inte av att gamla ord försvinner? Eller gör ni det?

 

Ett bevingat uttalande av Gunnar Sträng, förlåt Herr Sträng eller Stadsminister Sträng bör man ju skriva.

"Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär"

Borde vi stanna i denna typ av svenska? Jag menar säga "adekvat svensk vokabulär" istället för "lämpliga svenska ord".

 

De av er som inte gillar hen, säger ni (menat som grupp) fortfarande Ni, Herr, Fru, Fröken till personer istället för det lite modernare Du.

 

Ursäkta, vet Ni hur man kan definiera en stofil?

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

 

Ett bevingat uttalande av Gunnar Sträng, förlåt Herr Sträng eller Stadsminister Sträng bör man ju skriva.

"Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär"

Borde vi stanna i denna typ av svenska? Jag menar säga "adekvat svensk vokabulär" istället för "lämpliga svenska ord".

 

Statsminister Sträng om jag får be... 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra inlägg Mackey. 

Jag förstår inte varför just ordet hen gör så att folk exploderar. Jag använder det alltid och slipper numera säga henne eller honom. Ett mycket praktiskt och välanvänd ord.

 

Jag kallar mig för feminist. Nja, eller rättare sagt gjorde för just ordet feminist får folk också att explodera. Men om jag säger att jag är för jämställdhet mellan könen så tycker mannen på gatan att det är helt okej. Så klart man är säger de. Vad de lägger i ordet jämställdhet mot feminist och hur de har de hemma med sin käresta vet jag, men förstår att ordet feminsim är väldigt väldigt laddat. 

Väldigt ofta lägger man till ordet vänsterhäxa då man säger ordet feminist. Jag har varit socialliberal och röstat på Liberalerna (FP) sedan tiden med Westerberg så jag känner mig verkligen inte som en vänsterperson. Jag tror att skalan för vänster och höger har justerats den sista tioårsperioden. 

 

Jag hålle med Herr Sträng, finns det ett redan väl inarbetat svensk ord i vårt vokabulär så varför byta ut det mot ett engelskt. Nya ord kan jag köpa att de används med ett engelskt ord. Men det kanske är här ordet stofil dyker upp. Eller det kanske inte heter  så längre. Creepy kanske är mer använt ord för stofil idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får vi nog "pudla" lite Gunnar Sträng har inte varit statsminister, han är mest ihågkommen som finansminister, och har dessutom varit jordbruksminister bland annat.

 

😎

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite politik på mg, vad trevligt :)

 

För min del kommer jag ihåg när ordet "hen" bröt igenom för ett antal år sedan och problemet är inte att ordet i sig är praktiskt för att ersätta han/hon utan vad ordet står för rent politiskt. För mig står "hen" för vänstern och i synnerhet extrem-vänstern och radikal feminism. Dessa grupper står för ideal som jag inte delar rent politiskt och då tar det emot att använda ordet även i sammanhang där det enbart är praktiskt. Ytterligare en aspekt att jag inte använder ordet i någon större utsträckning är att ordet fortfarande är kontroversiellt och att då använda det tex i mitt jobb är bara ett onödigt sätt att skapa friktion där det inte behöver finnas någon.

 

Jag för egen del skulle inte kalla mig för feminist då ordet idag står för något helt annat än för 10-15 år sedan, rätt många människor verkar dela den uppfattningen då framförallt andelen män som kallar sig feminister har sjunkit drastiskt de senaste åren. Att människor ska ha samma möjligheter oavsett kön är däremot en självklarhet men det är inte samma sak som att resultatet måste vara att det ska vara 50/50 män/kvinnor representerade precis överallt i samhället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
31 minuter sedan skrev Olleman82:

Lite politik på mg, vad trevligt :)

 

För min del kommer jag ihåg när ordet "hen" bröt igenom för ett antal år sedan och problemet är inte att ordet i sig är praktiskt för att ersätta han/hon utan vad ordet står för rent politiskt. För mig står "hen" för vänstern och i synnerhet extrem-vänstern och radikal feminism. Dessa grupper står för ideal som jag inte delar rent politiskt och då tar det emot att använda ordet även i sammanhang där det enbart är praktiskt. Ytterligare en aspekt att jag inte använder ordet i någon större utsträckning är att ordet fortfarande är kontroversiellt och att då använda det tex i mitt jobb är bara ett onödigt sätt att skapa friktion där det inte behöver finnas någon.

 

Jag för egen del skulle inte kalla mig för feminist då ordet idag står för något helt annat än för 10-15 år sedan, rätt många människor verkar dela den uppfattningen då framförallt andelen män som kallar sig feminister har sjunkit drastiskt de senaste åren. Att människor ska ha samma möjligheter oavsett kön är däremot en självklarhet men det är inte samma sak som att resultatet måste vara att det ska vara 50/50 män/kvinnor representerade precis överallt i samhället.

 

 

Med all respekt, det du redogör för här är helt dina egna värderingar för dessa två ord och som du förstår så har jag en helt annan uppfattning. 

Ordet hen förknippar jag absolut inte med extremvänstern eller vänstern överhuvud taget. Jag hör flera använda det och i alla grupper. För mig är det en förenkling för att slippa skriva ”henne och eller honom”. Hen blir så mycket lättare att både skriva och använda i tal. 

 

 

Vad stod ordet feminist för för 10-15 år sedan och vad står det för idag enligt dig? 

För mig har det inte inneburit någon förändring. Jag tycker fortfarande att kvinnor ska ha samma fulla rätt som vi män i samhället och att vi män tar ansvar för oss själva och att vi respekterar kvinnor lika mycket som vi respekterar män. Att vi män tar ansvar lika mycket som kvinnorna i hemmet på alla plan. 

 

Att du upplever det som att färre män kalkar sig feminister är nog rätt uppfattat. Precis som jag har slutat säga det. Men jag skulle vilja påstå att det bedrivs en form av hån och förlöjligande över män som kalkar sig det och därmed slutar man använda det ordet. Men jag och många andra män är inte mindre feminidter för det. Vi duckar för det hårda drevet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Olleman82:

För mig står "hen" för vänstern och i synnerhet extrem-vänstern och radikal feminism.

Personliga åsikter är ju svåra att debattera - men tanken med ordet var att använda ett könlöst pronomen främst när man inte vet könet på personen man talar om. T ex "Hen körde på lyktstolpen och smet sedan från platsen" i stället för "han eller hon körde på...". Visst kan man säga "bilföraren" osv, och tycka ordet är onödigt, men det kan vara praktiskt. Kanske.

 

Snippa (rubriken) tyckte jag var skitlarvigt tills jag fick en dotter; vad säger man annars som låter trevligt när man skall prata om det kvinnliga könsorganet med en två-treårig tjej..?

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min lilla värld dök ordet "hen" upp i samband med transpersoner, och jag förknippar fortfarande "hen" med personer med avvikande sexuell läggning där det är svårt att bestämma könet på personen i fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Silverfox59:

Med all respekt, det du redogör för här är helt dina egna värderingar för dessa två ord och som du förstår så har jag en helt annan uppfattning. 

Ordet hen förknippar jag absolut inte med extremvänstern eller vänstern överhuvud taget. Jag hör flera använda det och i alla grupper. För mig är det en förenkling för att slippa skriva ”henne och eller honom”. Hen blir så mycket lättare att både skriva och använda i tal. 

 

 

Vad stod ordet feminist för för 10-15 år sedan och vad står det för idag enligt dig? 

För mig har det inte inneburit någon förändring. Jag tycker fortfarande att kvinnor ska ha samma fulla rätt som vi män i samhället och att vi män tar ansvar för oss själva och att vi respekterar kvinnor lika mycket som vi respekterar män. Att vi män tar ansvar lika mycket som kvinnorna i hemmet på alla plan. 

 

Att du upplever det som att färre män kalkar sig feminister är nog rätt uppfattat. Precis som jag har slutat säga det. Men jag skulle vilja påstå att det bedrivs en form av hån och förlöjligande över män som kalkar sig det och därmed slutar man använda det ordet. Men jag och många andra män är inte mindre feminidter för det. Vi duckar för det hårda drevet. 

 

 

 

Frågan som ställdes var varför en del inte använder ordet "hen". Utan att veta säkert tror jag att mitt svar är rätt så representativt för en stor del av denna grupp.  Jag kommer ihåg ett avsnitt av Debatt på SVT när "hen" diskuterades. Det var då ett inslag om en mamma som uppfostrade sin son/dotter till en könslös identitet. Barnet var kanske 6-7 år och hon ville inte svara på frågan vilket kön barnet hade. Barnet hade ett könsneutralt namn och kläddes och friserades "neutralt" i alla lägen, barnets kamrater visste inte ens vilket kön hen (börjar jag tina upp inför ordet tro) hade. Att lägga mindre vikt vid vilket kön folk har låter fullt rimligt men att sätta ett barns uppväxt på spel för att bevisa sin poäng är i alla fall alltför ideologiskt för min smak. 

 

Jag har nog aldrig varit fullt övertygad om att "feminist" är något jag vill kalla mig men när jag kom i kontakt med begreppet upplevde jag att det handlade om lika villkor för män och kvinnor vilket jag ställer upp på till 100%. (Lika lön för samma arbete, samma möjligheter till utbildning etc) Idag är begreppet (för mig) mer synonymt med att man beskyller ALLA män för att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp eller våldtäkter när det är en extremt liten andel som gör detta. Jag skulle istället vilja säga att vi ALLA har ett ansvar för hur vi bemöter och respekterar varandra. Kvinnor, män, hen osv. Ansvaret ligger inte primärt på någon av grupperna utan hos alla.

 

Att en del människor som kallar sig feminister blir förlöjligade stämmer säkert och det är ett problem på samma sätt som att ordet rasist använts så flitigt att det snart saknar mening i samhällsdebatten.

 

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Personliga åsikter är ju svåra att debattera - men tanken med ordet var att använda ett könlöst pronomen främst när man inte vet könet på personen man talar om. T ex "Hen körde på lyktstolpen och smet sedan från platsen" i stället för "han eller hon körde på...". Visst kan man säga "bilföraren" osv, och tycka ordet är onödigt, men det kan vara praktiskt. Kanske.

 

Snippa (rubriken) tyckte jag var skitlarvigt tills jag fick en dotter; vad säger man annars som låter trevligt när man skall prata om det kvinnliga könsorganet med en två-treårig tjej..?

 

 

Jag har två döttrar själv som jag för övrigt är hemma och är föräldraledig med. Vi kör "snippa" för fulla muggar här hemma. Jag har aldrig upplevt det ordet lika politiserat och dessutom löser det ett problem för mig: Alla de andra orden på kvinnans genetalier är allt för vulgära för min smak.

 

Måste få passa på att tipsa om Navid Modiris podd som heter "Hur kan vi". Fantastiskt fräscha samtal i ett så övrigt polariserat debattklimat!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
55 minuter sedan skrev Pentax:

I min lilla värld dök ordet "hen" upp i samband med transpersoner, och jag förknippar fortfarande "hen" med personer med avvikande sexuell läggning där det är svårt att bestämma könet på personen i fråga.

Visst kan du använda hen i den bemärkelsen, också. 

 

Eller som SAOL skriver:

1hen [hen´] pronomen; gen. hens; objektsform hen hellre än henom

 

1 köns­neutral benämning på person som är om­talad ev. implicit i samman­hanget; jfr 

 

1den, han: läraren kan fritt välja vilken metod hen vill; om någon kör mot rött ljus, så blir hen böt­fälld

 

2 benämning på person som inte vill el. kan kategorisera sig som vare sig man el. kvinna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
36 minuter sedan skrev Olleman82:

 

Frågan som ställdes var varför en del inte använder ordet "hen". Utan att veta säkert tror jag att mitt svar är rätt så representativt för en stor del av denna grupp.  Jag kommer ihåg ett avsnitt av Debatt på SVT när "hen" diskuterades. Det var då ett inslag om en mamma som uppfostrade sin son/dotter till en könslös identitet. Barnet var kanske 6-7 år och hon ville inte svara på frågan vilket kön barnet hade. Barnet hade ett könsneutralt namn och kläddes och friserades "neutralt" i alla lägen, barnets kamrater visste inte ens vilket kön hen (börjar jag tina upp inför ordet tro) hade. Att lägga mindre vikt vid vilket kön folk har låter fullt rimligt men att sätta ett barns uppväxt på spel för att bevisa sin poäng är i alla fall alltför ideologiskt för min smak. 

 

Jag har nog aldrig varit fullt övertygad om att "feminist" är något jag vill kalla mig men när jag kom i kontakt med begreppet upplevde jag att det handlade om lika villkor för män och kvinnor vilket jag ställer upp på till 100%. (Lika lön för samma arbete, samma möjligheter till utbildning etc) Idag är begreppet (för mig) mer synonymt med att man beskyller ALLA män för att kvinnor utsätts för sexuella övergrepp eller våldtäkter när det är en extremt liten andel som gör detta. Jag skulle istället vilja säga att vi ALLA har ett ansvar för hur vi bemöter och respekterar varandra. Kvinnor, män, hen osv. Ansvaret ligger inte primärt på någon av grupperna utan hos alla.

 

Att en del människor som kallar sig feminister blir förlöjligade stämmer säkert och det är ett problem på samma sätt som att ordet rasist använts så flitigt att det snart saknar mening i samhällsdebatten.

 

 

 

Jag har två döttrar själv som jag för övrigt är hemma och är föräldraledig med. Vi kör "snippa" för fulla muggar här hemma. Jag har aldrig upplevt det ordet lika politiserat och dessutom löser det ett problem för mig: Alla de andra orden på kvinnans genetalier är allt för vulgära för min smak.

 

Måste få passa på att tipsa om Navid Modiris podd som heter "Hur kan vi". Fantastiskt fräscha samtal i ett så övrigt polariserat debattklimat!

 

 

Nej, det var inte det Micky ville diskutera om ordet hen. Läs om det han skrev i första stycket. ”Om att ordet hen får vissa att exploderar och varför man är rädd för nya ord”. Inte något om varför en del inte  använder ordet hen som du skriver. 

 

För mig betyder inte ordet feminist att hata och beskylla ALLA män för sexuella övergrepp. Ultrahögern vill ha det till det samma som att allt vänster om SD är extremvänster. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del nya ord tillkommer inte pga ett behov utan för att det för vissa är viktigt att visa politisk korrekthet. Och, dessutom undvika att prata om de riktiga problemen.

"Hen" löser inga problem, lika lön för lika arbete skulle gör mer för jämställdheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Samma ord kan som vi ser betyda olika och vara olika laddat. 

 Vi har det  här med ny betydelse för samma ord också. 

Jag har haft undomnar med på båten som har tittat förvånat på mig då jag som inbiten seglare säger ”att sjön suger”. 

För dem betyder det något helt annat när jag menar ”att jag är hungrig”.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Silverfox59:

 

Samma ord kan som vi ser betyda olika och vara olika laddat. 

 Vi har det  här med ny betydelse för samma ord också. 

Jag har haft undomnar med på båten som har tittat förvånat på mig då jag som inbiten seglare säger ”att sjön suger”. 

För dem betyder det något helt annat när jag menar ”att jag är hungrig”.

 

Hehe, det var lite roligt.

 

Jag kanske missförstod frågeställningen då, men då blev det ett extra perspektiv istället.

 

När det gäller extremer så håller jag inte med om att det är så enkelt. Den här debatten tycker jag är jätteintressant. Den är inte mellan några extremer. Veronica är, eller var, iaf sosse men hennes ointresse för att förhålla sig till en problematisersd bild av verkligheten är slående.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Statsminister Sträng om jag får be... 😊

Finansminister om jag får be! :P

Så till orden, ett språk skapar de ord som som behövs:

Snippa -  Ett neutralt ord på kvinnans kön motsvarande det manliga snopp, (som också är tämligen nytt) Självklart ett enkelt toppen ord som gjort livet lättare för alla föräldrar. Grymt mycket bättre än det som en gammal människa jag känner som talar om "där nere" och då syfta på i princip vad som helst mellan bröstvårtorna och knäna.

Hen - använder jag ofta själv när jag ska informera i stället för de könsspecifika han och hon, som på något vis exkluderar alla av motsatt kön, eller de så allmänt hållna "man" eller "den" som låter "kanslisvenska" (ett ord som väl närmast gått out of style)



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder man "hen" tex på en kurs så drar de flesta på munnen.

Varianterna är ännu roligare, henvatten, gärningshen, henaböskeband osv.

Nya ord löser alla problem, tänk vad mycket bättre det blev när de som städar började kallas lokalvårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade svårt med ordet "hen" till att börja med, men har märkt att jag börjat använda det i vissa sammanhang. Trott att man är en gammal "stofil", dvs original, kuf, klassik, perukstock, gubbstrutt, stöt, mumrik, mumie.

 

20130512-072002.jpg.8c563f0cb855d42a085ef0e72ce24361.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev toaen:

Jag hade svårt med ordet "hen" till att börja med, men har märkt att jag börjat använda det i vissa sammanhang. Trott att man är en gammal "stofil", dvs original, kuf, klassik, perukstock, gubbstrutt, stöt, mumrik, mumie.

 

20130512-072002.jpg.8c563f0cb855d42a085ef0e72ce24361.jpg

Helt riktigt att ”hen” betyder höna på engelska, men jag har svårt att se att det skulle vara ett argument mot att använda ordet. Eller... vad kallar du våra avkommor..?

 

FB4C581C-9B56-4D9B-BDAA-591602662656.jpeg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har finska som andra språk. Finskan har inte några ord för han eller hon, man använder ordet "hän" oberoende av kön. Finskan klarar sig alltså helt och hållet utan könsbestämt pronomen och har gjort det så länge språket har existerat. Det har i och för sig inte gjort Finland mer jämställt än Sverige. Konstigt va?

 

Jag skriver en hel del som hobby och välkomnade "hen" just av anledningen att "vederbörande", "personen" och språkmonstret "hon/han" ger en lättsam text en mycket mer byråkratiskt PK-aktig ton än hen. När könet är känt använder jag inte "hen". Här ett exempel på hur jag brukar använda hen:

 

De satt i köket och väntade på sotaren. Enligt lappen de fann i postlådan skulle hen komma vid niotiden. Fem minuter över nio sladdade en gammal Volvo in på gården och sotaren hoppade ur, hon var uppe på taket innan de hunnit ut på gården. Hon hette Kerstin och hade jobbat som sotare i åtta år...

 

Jag har tagit ordet till mig och gett blanka fan i att en del väger in politiska värderingar i det. Det bästa sättet att ta politiken och ismerna ur någonting är att alla använder det som sitt. Tidvis har det ju nästan varit så att man fick nationaliststämpel om man flaggade annat än på en flaggdag eller hängde en flagga på stugknuten. Flaggar alla när de är på gott humör tappar nationalisterna möjligheten att ha flaggan som sin symbol. Om en tunnhårig är mästare på att dra flintskallighetsvitsar så blir det inte lika kul för någon annan att retas över hens flintskallighet osv.

 

Så de som tror att hen är bara ett sätt att göra hela världen könsneutral skall använda hen så mycket det går. Då går politiska värderingarna ur ordet och ni har VUNNIT!

 

För övrigt anser jag att snippa är ett utmärkt komplement till snopp. På många sätt.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar gå att diskutera detta, var lite orolig att det skulle bli ett ramaskri och /eller pajkastning. Det är ju i och för sig inte för sent. 

 

10 timmar sedan skrev Pentax:

Nu får vi nog "pudla" lite Gunnar Sträng har inte varit statsminister, han är mest ihågkommen som finansminister, och har dessutom varit jordbruksminister bland annat.

Sorry, jag ber vördnadsfullt om ursäkt. Finansminister Sträng var finansminister under hela min uppväxt och innan dess. Han slutade i samband med att jag blev myndig.

 

10 timmar sedan skrev Olleman82:

...

För mig står "hen" för vänstern och i synnerhet extrem-vänstern och radikal feminism.

...

Jag för egen del skulle inte kalla mig för feminist då ordet idag står för något helt annat än för 10-15 år sedan, ...

 

Flera är inne på liknande spår, eller inte.

Jag tycker att hen är okej och inget vänster, men att ordet feminist har kidnappats av vänsterrörelsen.

 

9 timmar sedan skrev Peter_K:

Snippa (rubriken) tyckte jag var skitlarvigt tills jag fick en dotter; vad säger man annars som låter trevligt när man skall prata om det kvinnliga könsorganet med en två-treårig tjej..?

Vi använde ordet snipp (inget a) redan 1988.

Det gängse ordet då var framstjärt och det var uteslutet. Hur får man ett barn att säga det och hur trevligt låter det? Snipp och snopp tyckte vi var bra.

 

7 timmar sedan skrev bhemac:

"Hen" löser inga problem, lika lön för lika arbete skulle gör mer för jämställdheten.

Ser man ordet på så vis håller jag med, men jag tycker ordet löser två verkliga problem

  1. Ett praktiskt könlöst pronomen.
  2. Ett könlöst ord för de som inte känner sig som varken man eller kvinna. Redan för fem år sedan  införde Tyskland under ledning av CDU (typ KD i Sverige) det tredje neutrala könet.

Hur är det då med ord som försvinner, är det lika hemskt som ord som kommer till?

 

Hur är det med anglifieringen?

Jag gillar inte det korta smidiga ordet manual som tagit över det fina långa ordet bruksanvisning, men jag använder själv manual rätt ofta.

"Sätta ner foten" har på sätt och vis ersatt "sätta klackarna i backen" även om sätta ner foten kanske är mera att säga ifrån.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Nya ord löser alla problem, tänk vad mycket bättre det blev när de som städar började kallas lokalvårdare.

 

Jo, men snart är det nog dags att byta från lokalvårdare till "Golvkosmetolog".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev b_syrsa:

 

Jo, men snart är det nog dags att byta från lokalvårdare till "Golvkosmetolog".

Eller "Rengöringsartist".

 

Jag gillar fortfarande inte ideen med att införa nya ord av politiska skäl. Städtanten hade haft mer nytta några kronor mer i timman.

I Sovjet var man duktiga på sådant. Den som jobbade på bra blev "Årets arbetare" , fick sitt porträtt uppsatt och ibland även en medalj. Men inte en kopek mer i plånboken. En för staten kostnadseffektiv lösning.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Helt riktigt att ”hen” betyder höna på engelska, men jag har svårt att se att det skulle vara ett argument mot att använda ordet. Eller... vad kallar du våra avkommor..?

 

 


Nej "skolskylten" hängde egentligen inte samman med min text, mer än att den är lite roligt med skylten.

De fall jag har använt ordet "Hen" har det varit som ett könlöst uttryck om människor. 

Att jag skulle tala så mycket engelska att  jag talade om hönor, är i det närmaste otänkbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-14 vid 06:39 skrev Mackey:

Hen verkar få vissa personer, bla. här på MG, att nästan explodera.

Vad är det som är så hemskt med nya ord?

Varför är hen mycket värre än dejt eller hemmafru?

Varför upprörs hen-hatare inte av att gamla ord försvinner? Eller gör ni det?

 

Ett bevingat uttalande av Gunnar Sträng, förlåt Herr Sträng eller Stadsminister Sträng bör man ju skriva.

"Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär"

Borde vi stanna i denna typ av svenska? Jag menar säga "adekvat svensk vokabulär" istället för "lämpliga svenska ord".

 

De av er som inte gillar hen, säger ni (menat som grupp) fortfarande Ni, Herr, Fru, Fröken till personer istället för det lite modernare Du.

 

Ursäkta, vet Ni hur man kan definiera en stofil?

 

Mackey

 

 

Hatar hen... Hen existerar inte i min adekvata svenska vokabulär, men däremot i min engelska dictionary med betydlesen höna.

 

Istället för hen använder jag den eller denne när jag ska benämna en könlös person...

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han, hon, hen, hun, hin eller hur var det?

Det pratades häromdagen i radions P1 om "han-kineser", men det sades inte ett ord om "hon-kineserna", än mindre om hen-dito. Hunnerna pratades det om i ett annat program...

 

Man får väl acceptera att det sker förändringar i språket, statiska språk brukar dö ut, såsom latinet och Kymriskan (som talas i Wales) för att nämna några exempel, som nu hålls i gång med HLR.

Svenskan har ju alltid varit i förändring, så varför lägga ned en massa energi på att protestera nu...?

 

Men det finns ett nytt ord som är förfärligt:

 

Och detta förskräckliga ord är; "Tågstation" från amerikanskans "train station". Vad var det för fel på ordet "järnvägsstation"? som då anses komma från brittiskans "railway station" med eller utan mellanslag.

 

Men särskrivningarna är värst, hoppas dom inte kommer hit!

 

Hän i finskan förklarar ju varför vännerna Seppo och Pekka har så svårt med ett definiera andra personers könstillhörighet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och detta förskräckliga ord är; "Tågstation" från amerikanskans "train station". Vad var det för fel på ordet "järnvägsstation"? som då anses komma från brittiskans "railway station" med eller utan mellanslag.

Ett typiskt exempel på när nya ord inte tillför någonting.

Men jänkarna använder ju även Railway Station ganska frekvent.

"I'm sitting in the railway station
Got a ticket to my destination"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tågstation har jag inga problem med, det skiljer den från busstationen, polisstation, och miljöstationen.

 

Men vid närmare eftertanke kan det bero på att jag har ganska långt till alla former av stationer.

Polisstationen är nog den som jag besöker mest, för att förnya körkortet med ett antal år emellan.

Tåg har vi inga, och bussen går morron, och eftermiddag om det inte är skollov.

Vi har heller ingen miljöstation, den drogs in för att det blev för lite sopor i tunnorna, som kommunen sålde till något värmeverk i en annan del av landet.

 

🚂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kenneth_S:

 

Hatar hen... Hen existerar inte i min adekvata svenska vokabulär, men däremot i min engelska dictionary med betydlesen höna.

 

Istället för hen använder jag den eller denne när jag ska benämna en könlös person...

Är det alla mer eller minde nya ord som exempelvis dejt, snippa, tågluffa, hemmafru och tonåring som du hatar eller är det bara hen?

 

Den och denne funkar, men det kan låta lite tungt ibland och det är ju inte så trevligt för en person som känner sig könlös att bli kallad den. Vad föreslår du som alternativ?

 

Kopplingen till engelskan kan vi skippa tycker jag, då är det många ord som ska bort ur svenskan.

 

Fortfarande ingen som upprörs över ord som försvinner?

Det borde ju vara minst lika hemskt som nya ord tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...