Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ristarpen

Renovera styrkolvar VP DPH

Rekommendera Poster

Jag såg nu att min ena styrkolv läcker lite och tänkte byta packningar i dom nu i vinter. Någon som vet hur eller om man ska lufta dom nya på något speciellt sätt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

det är tydligen inte så lätt, lämnade in en av mina på lbv på Dalarö förra året och de fick specialbeställa några delar.

 

när de sedan sitter på plats så är det bara att köra upp och ner några gånger så luftar systemet sig själv. Glöm bara inte att fylla på med olja i pumpen under tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

drevdelar.se har repsatser till styrcylindrarna. De har även verktyget för att skruva loss gaveln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, tänkte beställa från drevdelar. Återkopplar i tråden med lite bilder  och info när arbetet är gjort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade samma problem med mitt DPH drev där ena cylindern läckte.

Som tur var så delade jag cylindern före jag beställde packningsatsen och bara det var rätt så besvärligt. Är inte gjort för att delas.

När jag fick ut hela kolvstången och kunde dra kolven fram o tillbaka på kolvstången, haka den svagt upp sig  på två ställen. Liknade ringar på kolvstången. Gick inte att putsa jämnt. Ringarna har bildats vid gaveltätningen och är korrosionskador som har gått förbi nickellegeringen. Ser ut som mässing under. Svårt att se.

Det vara bara att kasta o köpa nya styrcylindrar. Säljes i par. Dom nya VP cylindrarna har damasker och bättre ytbehandling på kolvstängerna. Återstår kanske o se...🙂

Snål som man var bytte jag bara på ena sidan. Den ena cylindern ligger som reserv.

Skulle egentligen bifoga en bild på den skadade kolvstången från min iPad men det ville sig inte😕

 

Lycka till

Niklas

Redigerad av Fjordskar_78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...