Jump to content
Tuesday 19 October 2021
per_62

Marina fartyg delar inte AIS

Recommended Posts

Varning för marina fartyg som inte delar sin position med AIS!
Med AIS hoppas man ju att kunna observera alla större fartyg på AIS. Men de marina fartygen är ju som spökskepp.

 

Senast var det den norska fregatten KNM Helge Ingstad (134x16,8x7,6 m, byggd 2007) som var på ingående och krockade tidigt på morgonen den 8 november  med tankern Sola TS (250x44x15 m, byggd 2017) som fullastad med olja och drogs fram av en bogserbåt på väg ut från hamnen i Norge utanför Bergen.

Förhoppningsvis kommer haverikommissionen att få fram en trolig orsak till krocken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste behövas mycket övning där om inte ett toppmodernt militärfartyg med supersensorer klarar att upptäcka en tanker i tid...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilka fartyg är inte marina? I torrdocka då, men då är avsaknaden av AIS kanske inte så betydelsefullt 🙂

Det ska bli intressant att höra varför det gick som det gick i Norge.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gundj:

Vilka fartyg är inte marina? ...

 

Luftfartyg!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Luftfartyg!

Borde jag ju tänkt på, som varit mer än halva livet i den branchen.

Fast där finns Transponder både civil och IFF samt ELT.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Gundj:

Borde jag ju tänkt på, som varit mer än halva livet i den branchen.

Fast där finns Transponder både civil och IFF samt ELT.

Sen finns väl inga sub-marina luftskepp heller?

Förrutom dom som landat fel förståss. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev raol:

Måste behövas mycket övning där om inte ett toppmodernt militärfartyg med supersensorer klarar att upptäcka en tanker i tid...

Där tankern dessutom, får man förmoda, delar sin position på AIS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norska Statens Havarikommisjonen kommer utreda detta och det ska bli intressant att få ta del av den utredningen.

 

Verkar som att fregatten KNM Helge Ingstad blivit varnad upprepade gånger både från tankern Sola TS som hade lots ombord och sjötrafikcentralen. Fregatten meddelade att de hade kontroll på situationen och strax därefter sker kollisionen:

"Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble anropt gjentatte ganger, både fra tankskipet «Sola TS» og fra Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS. Operatøren på Fedje VTS advarte mot at fregatten lå på kollisjonskurs med tankeren «Sola TS». Skipsledelsen på fregatten svarte imidlertid at de hadde kontroll. Kort etter kjørte fregatten inn i tankskipet med stor kraft."

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev per_62:

Norska Statens Havarikommisjonen kommer utreda detta och det ska bli intressant att få ta del av den utredningen.

 

Verkar som att fregatten KNM Helge Ingstad blivit varnad upprepade gånger både från tankern Sola TS som hade lots ombord och sjötrafikcentralen. Fregatten meddelade att de hade kontroll på situationen och strax därefter sker kollisionen:

"Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble anropt gjentatte ganger, både fra tankskipet «Sola TS» og fra Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS. Operatøren på Fedje VTS advarte mot at fregatten lå på kollisjonskurs med tankeren «Sola TS». Skipsledelsen på fregatten svarte imidlertid at de hadde kontroll. Kort etter kjørte fregatten inn i tankskipet med stor kraft."

 

 

Om dom övade/ låtsades att det var riktigt krig... då skulle det nog inte funnits nån oljetanker där..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inte låta bli att tänka på 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minns ni "Plan 714 till Sydney" där multimiljonären Carriedas spelar sänka skepp med Kapten Haddock, Haddocks spelplan är kameraövervakad, ungefär som om ena parten hade tillgång till radar, gps och ais under Skagerackslaget.... men med facit i hand kanske dom hade nån tidig version eller en nypusad kristallkula....?

 

De militära enheterna jag under augusti stötte på i farvattnen väster om Tjörn och Orust, hade nog en on/off knapp till ais, då de flesta syntes på min internetbaserade ais i läsplattan, men inte alla.

 

Vad dagstidningarna skriver tycks inte den norska fregatten ha respekterat "högerregeln" dessutom var ju tankbåten assisterad av bogserare och hade väl begränsad manöverförmåga, varför den skulle ges företräde ovasett vilket håll den kom ifrån, men det finns väl massvis med förmildrande omständigheter.

 

Havet slutar ju i allmänhet vid kusten, utom i Norge där det fortsätter en bra bit in i landet.

Och i de av Slartibastfast designade norska fjorderna ligger det ju ett och annant krigsfartyg sänkt till botten, de flesta tyska. För omväxlingsskull kanske det blir ett inhemskt  örlogsfartyg som når botten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt videon från olyckan med radarbilder och samtal mellan sjötrafikcentralen som finns i denna artikel från VG.no körde fregatten med 17 knop rätt in i tankern! Svårt att förstå hur fregattens befäl tänkte när man närmade sig fartygen som var på väg ut.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mer att läsa på VG.no. Kan det vara så att fregatten övade undanmanövrar mot andra fartyg utan att de kände till detta?

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev per_62:

Kan det vara så att fregatten övade undanmanövrar mot andra fartyg utan att de kände till detta?

Fregatten menar du? De kanske simulerade "bortskjuten brygga"?

Antar att NATO har minst lika avancerade simulatorer som vi har. De är nog bättre de tränar där.

 

Vi bör nog avvakta lite med att ansöka om medlemsskap i NATO.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-02-26 vid 12:37 skrev raol:

 

Gissar att den är bortom räddning och kommer att skrotas...

Ja såklart!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet att bland annat Kustbevakningen kör sina AIS:er i "Tactical" mode, det vill säga att kommunikationen är krypterad och endast de egna fartygen får informationen. Tråkigt men sant. Har fått det bekräftat av en kustbevakningsgubbe, de kör med SAAB Aerospace:s AIS:er som har denna funktion. Tar bort hela idén med AIS ju..

Edited by Squadron

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Squadron:

Vet att bland annat Kustbevakningen kör sina AIS:er i "Tactical" mode, det vill säga att kommunikationen är krypterad och endast de egna fartygen får informationen. Tråkigt men sant. Har fått det bekräftat av en kustbevakningsgubbe, de kör med SAAB Aerospace:s AIS:er som har denna funktion. Tar bort hela idén med AIS ju..

Ser dom inga andra heller, än sina egna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Caribic410:

Ser dom inga andra heller, än sina egna?

Jodå. 

De kör bara tactical mode när de leker krig vad jag förstår.( Vi har inte så många krigsskepp på Vänern...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev bhemac:

Jodå. 

De kör bara tactical mode när de leker krig vad jag förstår.( Vi har inte så många krigsskepp på Vänern...)

Om dom ser mej å väjer så räcker det gott och väl. Fast "är det krig"... så väjer dom väl inte?

Rikets säkerhet kan ju hänga på den svängen.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Caribic410 said:

Ser dom inga andra heller, än sina egna?

Jo, det är det som är "taktiken". De ser alla, men alla fartyg som kör tactical är dolda och bara de inom samma grupp ser varandra. Lite elakt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy