Gå till innehåll
torsdag 15 november 2018
per_62

Marina fartyg delar inte AIS

Rekommendera Poster

Varning för marina fartyg som inte delar sin position med AIS!
Med AIS hoppas man ju att kunna observera alla större fartyg på AIS. Men de marina fartygen är ju som spökskepp.

 

Senast var det den norska fregatten KNM Helge Ingstad (134x16,8x7,6 m, byggd 2007) som var på ingående och krockade tidigt på morgonen den 8 november  med tankern Sola TS (250x44x15 m, byggd 2017) som fullastad med olja och drogs fram av en bogserbåt på väg ut från hamnen i Norge utanför Bergen.

Förhoppningsvis kommer haverikommissionen att få fram en trolig orsak till krocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju bli ganska tråkiga övningar om deltagarna visste var alla andra är? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste behövas mycket övning där om inte ett toppmodernt militärfartyg med supersensorer klarar att upptäcka en tanker i tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka fartyg är inte marina? I torrdocka då, men då är avsaknaden av AIS kanske inte så betydelsefullt 🙂

Det ska bli intressant att höra varför det gick som det gick i Norge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Vilka fartyg är inte marina? ...

 

Luftfartyg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Luftfartyg!

Borde jag ju tänkt på, som varit mer än halva livet i den branchen.

Fast där finns Transponder både civil och IFF samt ELT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Gundj:

Borde jag ju tänkt på, som varit mer än halva livet i den branchen.

Fast där finns Transponder både civil och IFF samt ELT.

Sen finns väl inga sub-marina luftskepp heller?

Förrutom dom som landat fel förståss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Måste behövas mycket övning där om inte ett toppmodernt militärfartyg med supersensorer klarar att upptäcka en tanker i tid...

Där tankern dessutom, får man förmoda, delar sin position på AIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norska Statens Havarikommisjonen kommer utreda detta och det ska bli intressant att få ta del av den utredningen.

 

Verkar som att fregatten KNM Helge Ingstad blivit varnad upprepade gånger både från tankern Sola TS som hade lots ombord och sjötrafikcentralen. Fregatten meddelade att de hade kontroll på situationen och strax därefter sker kollisionen:

"Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble anropt gjentatte ganger, både fra tankskipet «Sola TS» og fra Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS. Operatøren på Fedje VTS advarte mot at fregatten lå på kollisjonskurs med tankeren «Sola TS». Skipsledelsen på fregatten svarte imidlertid at de hadde kontroll. Kort etter kjørte fregatten inn i tankskipet med stor kraft."

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev per_62:

Norska Statens Havarikommisjonen kommer utreda detta och det ska bli intressant att få ta del av den utredningen.

 

Verkar som att fregatten KNM Helge Ingstad blivit varnad upprepade gånger både från tankern Sola TS som hade lots ombord och sjötrafikcentralen. Fregatten meddelade att de hade kontroll på situationen och strax därefter sker kollisionen:

"Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble anropt gjentatte ganger, både fra tankskipet «Sola TS» og fra Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS. Operatøren på Fedje VTS advarte mot at fregatten lå på kollisjonskurs med tankeren «Sola TS». Skipsledelsen på fregatten svarte imidlertid at de hadde kontroll. Kort etter kjørte fregatten inn i tankskipet med stor kraft."

 

 

Om dom övade/ låtsades att det var riktigt krig... då skulle det nog inte funnits nån oljetanker där..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att tänka på 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns ni "Plan 714 till Sydney" där multimiljonären Carriedas spelar sänka skepp med Kapten Haddock, Haddocks spelplan är kameraövervakad, ungefär som om ena parten hade tillgång till radar, gps och ais under Skagerackslaget.... men med facit i hand kanske dom hade nån tidig version eller en nypusad kristallkula....?

 

De militära enheterna jag under augusti stötte på i farvattnen väster om Tjörn och Orust, hade nog en on/off knapp till ais, då de flesta syntes på min internetbaserade ais i läsplattan, men inte alla.

 

Vad dagstidningarna skriver tycks inte den norska fregatten ha respekterat "högerregeln" dessutom var ju tankbåten assisterad av bogserare och hade väl begränsad manöverförmåga, varför den skulle ges företräde ovasett vilket håll den kom ifrån, men det finns väl massvis med förmildrande omständigheter.

 

Havet slutar ju i allmänhet vid kusten, utom i Norge där det fortsätter en bra bit in i landet.

Och i de av Slartibastfast designade norska fjorderna ligger det ju ett och annant krigsfartyg sänkt till botten, de flesta tyska. För omväxlingsskull kanske det blir ett inhemskt  örlogsfartyg som når botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt videon från olyckan med radarbilder och samtal mellan sjötrafikcentralen som finns i denna artikel från VG.no körde fregatten med 17 knop rätt in i tankern! Svårt att förstå hur fregattens befäl tänkte när man närmade sig fartygen som var på väg ut.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer att läsa på VG.no. Kan det vara så att fregatten övade undanmanövrar mot andra fartyg utan att de kände till detta?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Kan det vara så att fregatten övade undanmanövrar mot andra fartyg utan att de kände till detta?

Fregatten menar du? De kanske simulerade "bortskjuten brygga"?

Antar att NATO har minst lika avancerade simulatorer som vi har. De är nog bättre de tränar där.

 

Vi bör nog avvakta lite med att ansöka om medlemsskap i NATO.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu









×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy