Gå till innehåll
torsdag 15 november 2018
Liber

Vattenslangar

Rekommendera Poster

Tänker byta ut alla vattenledningar i min båt. Hade två läckor under sista säsongen så det måste vara dags att göra det. Det finns rätt många olika typer av vattenslangar på marknaden, vilka ska man välja? Jag har både kallt vatten och varmt vatten. De gamla varmt vatten ledningar är i ett metall hölje, metall nät.

Kan man ersätta de med plast ledningar, i så fall vilka? Räcker det med de slangar som finns på Biltema? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska sätta in nya i min skuta och vill ha isolerade slangar...nåt förslag på det? eller är det pastlangar som gäller och sen isolera själv? och så behöver jag nya kranar..bauhaus har men jag tycker inte dom passar ihop med en hundra år gammal skuta...vill ha snygga och moderna dock...ska kolla slang på bauhaus också...vet att större lyxvarv handlar där också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om de slangar som finns på Bauhaus är av samma  kvalité som till exempel de som Hjärtmans säljer. Ser exakt likadant ut.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-11-08 vid 00:08 skrev bhemac:

Jag har använt Biltemas PEX rör och kopplingar, tycker det fungerar väldigt bra.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/ror-i-ror-system/pex-ror-2000030596

Bra tips.

Pex och Alupex (pex med ett skikt aluminium) är det som använd i vattenledningssystem i hus på land, så det är lämpligt för dricksvatten på båt också.

Pex är mera som slang medan Alupex blir lite mera som rör som man kan bocka rätt kraftigt med ett bockverktyg (eller försiktigt för hand) och sedan håller det formen.

Mackey

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

det är lämpligt för dricksvatten på båt också.

Det är dessutom löjligt enkelt att dra och koppla, inga trilskandes slangklämmor på trånga ställen.

Jag kommer troligen dra mitt vattenburna värmesystem med PEX rör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bygger för närvarande ett vattenburet system åt en vän inom båtlivet och i den båten blir det till största delen PEX-rör från billiga butiker. Hittills har det fungerat bättre än jag hade hoppats på... 😊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy