Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Liber

Vattenslangar

Rekommendera Poster

Tänker byta ut alla vattenledningar i min båt. Hade två läckor under sista säsongen så det måste vara dags att göra det. Det finns rätt många olika typer av vattenslangar på marknaden, vilka ska man välja? Jag har både kallt vatten och varmt vatten. De gamla varmt vatten ledningar är i ett metall hölje, metall nät.

Kan man ersätta de med plast ledningar, i så fall vilka? Räcker det med de slangar som finns på Biltema? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska sätta in nya i min skuta och vill ha isolerade slangar...nåt förslag på det? eller är det pastlangar som gäller och sen isolera själv? och så behöver jag nya kranar..bauhaus har men jag tycker inte dom passar ihop med en hundra år gammal skuta...vill ha snygga och moderna dock...ska kolla slang på bauhaus också...vet att större lyxvarv handlar där också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om de slangar som finns på Bauhaus är av samma  kvalité som till exempel de som Hjärtmans säljer. Ser exakt likadant ut.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-08 vid 00:08 skrev bhemac:

Jag har använt Biltemas PEX rör och kopplingar, tycker det fungerar väldigt bra.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/ror-i-ror-system/pex-ror-2000030596

Bra tips.

 

Pex och Alupex (pex med ett skikt aluminium) är det som använd i vattenledningssystem i hus på land, så det är lämpligt för dricksvatten på båt också.

 

Pex är mera som slang medan Alupex blir lite mera som rör som man kan bocka rätt kraftigt med ett bockverktyg (eller försiktigt för hand) och sedan håller det formen.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

det är lämpligt för dricksvatten på båt också.

Det är dessutom löjligt enkelt att dra och koppla, inga trilskandes slangklämmor på trånga ställen.

Jag kommer troligen dra mitt vattenburna värmesystem med PEX rör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bygger för närvarande ett vattenburet system åt en vän inom båtlivet och i den båten blir det till största delen PEX-rör från billiga butiker. Hittills har det fungerat bättre än jag hade hoppats på... 😊

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tittade på pex på biltema igår.

den  är förbaskat styv och för mig rätt taskig att installera för den skall böjas in o ut mellan spant o skott. + för styv för mitt utdragbara handfat på toan.

ska titta på bauhaus pex slang o se om den är bättre.

annars lutar det mot den där korsarmerade pvc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Zaphir:

den  är förbaskat styv och för mig rätt taskig att installera för den skall böjas in o ut mellan spant o skott.

Det går att mjuka upp med värmepistolen med det vanligaste är att använda färdiga krökar. Dessa är lätta att montera även när det är trångt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Zaphir:

jag tittade på pex på biltema igår.

den  är förbaskat styv och för mig rätt taskig att installera för den skall böjas in o ut mellan spant o skott. + för styv för mitt utdragbara handfat på toan.

ska titta på bauhaus pex slang o se om den är bättre.

annars lutar det mot den där korsarmerade pvc 

Hej

Korsarmerad PVC fungerar inte till varmvatten.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej..har läst på lite nu och förstår att det får bli pex slang. och tack för tipset med värmepistolen bhemac och speciellt tack till dig ove.

får ta och byta ut befintliga slangar..speciellt då varmvattnet som är just korsarmerad...tur att den höll i somras  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pex är säkert jättebra.

Jag använder dock sedan flera år dessa dricksvattenslangarna fån Biltema.  

Dom fungerar förvånansvärt bra, ger ingen smak.  Är billiga. Röd till varmvatten, blå till kallvatten om nu någon undrar...

Tål värme bra! Dock skall man nog ha en annan slang närmast vv-beredarens utgång och då med dubbla slangklämmor där. Långa varmvattenslangen fram till toalettens handfat har på sina ställen isolerats med rörskål. Även pex-slangarna bör man isolera, i alla fall på utsatta ställen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-26 vid 06:20 skrev Zaphir:

jag tittade på pex på biltema igår.

den  är förbaskat styv och för mig rätt taskig att installera för den skall böjas in o ut mellan spant o skott. + för styv för mitt utdragbara handfat på toan.

ska titta på bauhaus pex slang o se om den är bättre.

annars lutar det mot den där korsarmerade pvc

Jo, korsarmerad PVC funkar till normalt varmvatten från VVB, då varmvattnet inte är speciellt varmt efter beredarens blandningsventil (max ~50°).

 

MEN, vattnet tar lätt smak av PVC, så undvik sådan slang till vaskblandarna. Själv kör jag med PVC men bara till badbryggeduschen (både varmt/kallt), resten är dyr slang för ändamålet från Båtbutiken. Men hade jag gjort det idag hade det nog blivit PEX (eller Biltemaslangen som tipsas om i inlägget ovan)....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade PEX till kallvattnet och röd Biltemaslang till varmvattnet i förra båten. Nu blir det PEX till både, det blir så mycket snyggare!

En fördel med PEX är att man kan ta isär och sätta ihop alla kopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev bhemac:

Jag hade PEX till kallvattnet och röd Biltemaslang till varmvattnet i förra båten. Nu blir det PEX till både, det blir så mycket snyggare!

En fördel med PEX är att man kan ta isär och sätta ihop alla kopplingar.

Pex är säkert bättre, men snyggare? man drar ju slangen osynligt ändå.

Installerade pex i en VW-campingbuss för några år sedan, den slangen var köpt i "fina butiken" och vattnet smakar fortfarande polyvinylklorid. Ägaren har dricksvatten i PET-flaskor... det var ju inte meningen. Billiga biltemaslangarna smakade litet den första veckan, sedan försvann smaken, ja på vattnet då som kom ur slangen. Smaken var kvar längre i varmvattenslangen, men jag dricker sällan detta... bara borstar tänderna i ljummet vatten de gånger jag inte har sensodynetandkräm ombord... brukar få ila iland och köpa sådan i första bästa hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Installerade pex i en VW-campingbuss för några år sedan, den slangen var köpt i "fina butiken" och vattnet smakar fortfarande polyvinylklorid.

Konstigt eftersom PEX är tvärbunden polyeten! 😋

 

PEX används i nästan alla nyinstallationer av dricksvatten och det brukar absolut inte ge smak till vattnet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Pex är säkert bättre, men snyggare? man drar ju slangen osynligt ändå.

Men trevligt att slippa dessa ormbon med slangar och sladdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

Konstigt eftersom PEX är tvärbunden polyeten! 😋

 

PEX används i nästan alla nyinstallationer av dricksvatten och det brukar absolut inte ge smak till vattnet.

 

Mackey

Ja jag vet!

Påtalade det för försäljaren, som även fick smaka på vattnet. Då det rörde sig om rätt korta bitar blev vi lovade nya slangar och kopplingar då man får in en ny leverans från en annan leverantör.

Smaktest på vatten direkt från tanken ger ingen smakförnimmelse alls.

Sedan om det verkligen smakade PVC eller så där ospecificerat "plast" kanske inte de mänskliga smaklökarna kan urskilja..?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Men trevligt att slippa dessa ormbon med slangar och sladdar.

Visst är det underbart med dessa ormbon eller skatbon!?

I nuvarande båt har jag nog ingen plats där alla typer av slangar eller elledningar möts, men väl i den förra. Men Förrförra sommaren råkade jag ut för att utgående slang från vv-beredaren trasslade in sig i generatorn(!) det kan ju tyckas som en omöjlighet. Det var så att jag hade installerat en dusch på akterdäck, och det var vv-slangen till denna som låg för nära generatorns remskiva. Buntband och omsorgsfulla installationer är bra, quickfixar kan man klara sig förutan. I alla fall var det rätt effektfullt då motorluckan öppnades och släppte ett större moln av vattenånga fritt ut i atmosfären. Tro det eller ej men vi med neandertalska gener lär oss av våra erfarenheter!

 

I alla fall nu när jag renoverar mina durkar, försöker jag samtidigt isolera vv-slangarna med rörskålar eller bubbelplast där rörskålar inte får plats, på de ställen där denna slang möter skrovet. Måhända är det lönlöst då slangen fram till toalettens handfat från vv-beredaren är rätt så lång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...