Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gundj

Virtuell utmärkning

Rekommendera Poster

I Vänern har vi ett antal "småtbåtsleder" (finns säkert på många andra ställen också). Ofta med mycket ringa djupgående. Ursprungligen skötte båtklubbarna denna utmärkning. Men så kom kommunerna glädjande nog på att detta var en del av friluftslivet och därför kommunens ansvar. Så man tog in anbud på att sköta detta, helt enligt gällande lagstiftning. Vad företagen heter som sköter arbetet kan inte kommunen ha några krav på men man följer upp kvaliteten.

Eftersom Sjöfartsverket inte sköter denna utprickning (troligen beroende på att deras anbud låg för högt) så förs de inte in i sjökorten.

I Finland har man löst detta genom ha ett lite annat utseende på dessa prickar. Om jag fattat det rätt så utreder Sjöfartsverket ett liknande system här.

Då kanske vi kan få tillbaka de sk "Atlantica-prickarna". Antagligen ser Sjöfartsverket en möjlighet att minska sina kostnader genom att andra får stå för fiolerna.

--

Att antalet anställda minskade drastiskt när Sjöfartsverket tog över efter Seglationsstyrelsen har nog framförallt att göra med att man i samma veva drog in ett antal prickar och fyrar och inte minst, inte längre tog upp prickarna för vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

I Vänern har vi ett antal "småtbåtsleder" (finns säkert på många andra ställen också). Ofta med mycket ringa djupgående. Ursprungligen skötte båtklubbarna denna utmärkning. Men så kom kommunerna glädjande nog på att detta var en del av friluftslivet och därför kommunens ansvar. Så man tog in anbud på att sköta detta, helt enligt gällande lagstiftning. Vad företagen heter som sköter arbetet kan inte kommunen ha några krav på men man följer upp kvaliteten. 

 

Kvalitetsuppföljningen från kommunernas sida är absolut obefintlig. 

Vilket tyvärr börjar synas tydligt på många håll. (Kristinehamn är ett exempel) 

Vissa anbudsgivare har tyvärr räknat bort sig och intäkterna täcker inte materialkostnaderna, än mindre kostnaderna för snabba felavhjälpningar.

 

25 minuter sedan skrev bhemac:

Eftersom Sjöfartsverket inte sköter denna utprickning (troligen beroende på att deras anbud låg för högt) så förs de inte in i sjökorten.

 

Vad förs inte in i sjökorten menar du? 

Sjömärken som liknar de vanliga märkena får inte förekomma utan etableringstillstånd. Alla dessa ska enligt lag vara med i sjökortet. Den som sätter ut märken på eget bevåg sätter sig i en väldigt jobbig sits.

Törs inte tänka på vad som skulle hända om ett försäkringsbolag skulle få nys om att en ”fulprick” som inte finns med i sjökortet möjligen orsakat en sjöolycka. 

 

25 minuter sedan skrev bhemac:

I Finland har man löst detta genom ha ett lite annat utseende på dessa prickar. Om jag fattat det rätt så utreder Sjöfartsverket ett liknande system här.

 

En gång till då. Det är Transportstyrelsen som isåfall utreder. Om allt går som tänkt får vi en led på Mälaren med ”finska pinnar”. Kanske redan till sommaren men troligen inte. 

 

25 minuter sedan skrev bhemac:

Då kanske vi kan få tillbaka de sk "Atlantica-prickarna". Antagligen ser Sjöfartsverket en möjlighet att minska sina kostnader genom att andra får stå för fiolerna.

 

Ja kanske det. 

Dock blir inte skillnaden i praktiken så stor med ”finska pinnar”. Det måste fortfarande finnas en ägare och/eller en underhållsansvarig. Det kommer bara synas tydligare på prickarna att de inte är att lita på eftersom de fråntas kravet på årlig inmätning. Oklart om de kommer kunna felrapporteras och isåfall hur. 

 

25 minuter sedan skrev bhemac:

--

Att antalet anställda minskade drastiskt när Sjöfartsverket tog över efter Seglationsstyrelsen har nog framförallt att göra med att man i samma veva drog in ett antal prickar och fyrar och inte minst, inte längre tog upp prickarna för vintern.

 

Seglationsstyrelsen var sist i landet med att sluta med träprickar som målades för hand det stämmer. Att ta in prickar inför vintern måste man rimligen ha slutat med i samband med freden i Brömsebro? Eller i vart fall när timlönen översteg 10 kronor.  

Å andra sidan hade seglationsstyrelsen ett ångfartyg som arbetsfartyg ända in på åttiotalet så inget är ju omöjligt. 

Det är många som undrar vart pengarna tog vägen på seglationsstyrelsens tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev coppertail:

Tråkigt att Du ser det som beskyddarpengar. Vad mer tycker Du att handelssjöfartens farledsavgifter ska betala åt din klubb? 

 

Klubben har inte varit någon remissinstans i denna fråga, inte på något sätt. Klubben fick ett brev från Sjöfartsverket där det helt enkelt konstaterades att Sjöfartsverket inte längre skulle drifta dessa sjömärken, ägandet var inte en fråga. Sjömärkena skulle bli kvar endast om klubben betalade en årlig summa till Sjöfartsverket. Klubben har således inte övertagit något ägande utan valde att som service till sjöfarten, såväl kommersiell som icke kommersiell, betala den "serviceavgift" som Sjöfartsverket fastställt.

 

Nu vet jag inte om eller vad Du har med ägandet av dessa eller andra sjömärken att göra, men "min" båtklubb har aldrig gjort några som helst anspråk på dessa eller några andra sjömärken. Sjöfararna i "min" klubb eller övriga som regelmässigt trafikerar dessa vatten känner mycket väl till dessa två obehagligheter. Men det finns ju andra flytetyg som har större nytta av dessa sjömärken. Jag anser heller inte att handelssjöfarten ska betala något specifikt till "min" klubb. Var Du får det ifrån vet Du nog bäst själv.

 

Vi får väl se om Du har samma attityd när någon av handelssjöfartens flytetyg smaskar på något av de två grund dessa kardinalmärken sedan generationer tillbaka har varnat för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev coppertail:

Det kommer bara synas tydligare på prickarna att de inte är att lita på eftersom de fråntas kravet på årlig inmätning.

 

Hur går den årliga inmätningen till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Hur går den årliga inmätningen till?

 

Direkt efter islossningen startar den årliga vårutprickningen då alla flytande objekt mäts in och inspekteras. 

Själva inmätningen görs med ett GPS system med diffrentiering via Lantmäteriets RTK system. Besättningen ser direkt i systemet när kättingen senast byttes. Vid behov byts kättingen och/eller prickkroppen. På de håll i landet där beväxning är ett problem lyfter man och tvättar. Pricken ställs sedan ut igen och förses vid behov med nytt topptecken och/eller reflexer.  

En inmätning utan behov av lyft tar ca, fem sekunder. 

En inspektion med tillhörande tvätt tar ca, fyra minuter beroende på vattendjup. 

 

Man börjar vårunderhållet med alla kända felrapporter, därefter lotsleder och sedan mindre leder. Ambitionen är att att allt ska vara inmätt före midsommar. 

Det håller inte alltid beroende på när isen går. Men i början på maj brukar allt vara ”genomkört” även om det inte är inmätt. 

Bottenviken undantaget. 

 

Tråkigt att Du tycker jag har ”attityd”. 

Ett handikap när jag skriver kanske? 

Är en rätt glad skit egentligen. 

Men jag lackar ur på folk som skriver som att de vet allt utan att ha en jävla aning egentligen. Undrar då hur ofta jag själv blir lurad de gånger jag läser för att lära. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Direkt efter islossningen startar den årliga vårutprickningen då alla flytande objekt mäts in och inspekteras. 

Själva inmätningen görs med ett GPS system med diffrentiering via Lantmäteriets RTK system. Besättningen ser direkt i systemet när kättingen senast byttes. Vid behov byts kättingen och/eller prickkroppen. På de håll i landet där beväxning är ett problem lyfter man och tvättar. Pricken ställs sedan ut igen och förses vid behov med nytt topptecken och/eller reflexer.  

En inmätning utan behov av lyft tar ca, fem sekunder. 

En inspektion med tillhörande tvätt tar ca, fyra minuter beroende på vattendjup. 

 

Man börjar vårunderhållet med alla kända felrapporter, därefter lotsleder och sedan mindre leder. Ambitionen är att att allt ska vara inmätt före midsommar. 

Det håller inte alltid beroende på när isen går. Men i början på maj brukar allt vara ”genomkört” även om det inte är inmätt. 

Bottenviken undantaget. 

 

Intressant. Då kan jag meddela att de två sjömärken som vi resonerat kring inte har belönats med någon hälsokontroll av något slag eller kontroll av boplats sedan millennieskiftet. Detta trots att "min" klubb betalar "serviceavgift" till Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Intressant. Då kan jag meddela att de två sjömärken som vi resonerat kring inte har belönats med någon hälsokontroll av något slag eller kontroll av boplats sedan millennieskiftet. Detta trots att "min" klubb betalar "serviceavgift" till Sjöfartsverket.

 

Hur vet du det? 

Vore intressant att veta vilka märken det rör sig om. PM:a gärna om du inte vill skriva här. En ungefärlig pos räcker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev coppertail:

Hur vet du det? 

 

"Min" klubb betalar för dem och då har vi sett till att på mycket enkelt sätt skaffa oss full koll på om dessa två sjömärken får någon omvårdnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

"Min" klubb betalar för dem och då har vi sett till att på mycket enkelt sätt skaffa oss full koll på om dessa två sjömärken får någon omvårdnad.

 

Fungerar uppenbarligen inte så bra eftersom dom inte hade stått kvar orörda i 18 år. 

Verkar som att vi har lite livlig fantasi kanske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken trevlig vändning tråden tog.😖

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coppertail:

 

Fungerar uppenbarligen inte så bra eftersom dom inte hade stått kvar orörda i 18 år. 

Verkar som att vi har lite livlig fantasi kanske? 

 

Tråkigt att Du tycker jag har ”attityd”. Jo, så var det ja...

 

Jag har faktiskt hållit Dig relativt högt upp på skalan men nu försvann Du ner i bottenslammet. Och gällande de aktuella sjömärkena har Du faktiskt inte den blekaste aning. Adios.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-09 vid 20:15 skrev Volvo_Penta:

Intressant. Då kan jag meddela att de två sjömärken som vi resonerat kring inte har belönats med någon hälsokontroll av något slag eller kontroll av boplats sedan millennieskiftet. Detta trots att "min" klubb betalar "serviceavgift" till

Nu vet vi ju inte exakt vilken typ av sjömärken vi talar om, men vanliga bottenförankrade sjömärken har jag svårt att tro att de klara 18 år utan underhåll.

 

Någon gång under 18 år borde isen flytta ett sjömärke och någon gåg borde en kedja gå av.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jag har faktiskt hållit Dig relativt högt upp på skalan men nu försvann Du ner i bottenslammet. Och gällande de aktuella sjömärkena har Du faktiskt inte den blekaste aning. Adios.

 

 

Enda rimliga förklaringen är att klubben blivit lurade. Ett tips är att kolla upp vilket konto pengarna gått till. 

Om nu något av det du skriver stämmer vill säga. 

Hade varit lätt att ta reda på. Men nu är ju allt så hemligt. 

Lycka till i fortsättningen agent Penta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

Nu vet vi ju inte exakt vilken typ av sjömärken vi talar om, men vanliga bottenförankrade sjömärken har jag svårt att tro att de klara 18 år utan underhåll.

 

De aktuella två sjömärkena är kardinalmärken utan toppmärken. Båtklubbens uppfattning gällande underhållsbehov är likadan som Din, men avvaktar Sjöfartsverkets åtgärder.

 

De kanske inom kort ersätts med virtuell utmärkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...