Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gundj

Virtuell utmärkning

Rekommendera Poster

Idag på morgonen hörde jag på radio att Sjöfartsverket gör prov med virtuellt utsatta sjömärken.

Först lät det bra, att man vi akuta situationer kan lägga ut märken men sedan blev det sämre.

Tanken är att farkosterna ska ha digitala sjökort som tar emot info och plottar ut utmärkningarna på skärmen fast det inte finns något att se när man tittar sig ikring.

Hur har man tänkt nu? Ska vi tvinga alla att ha senaste version av plotter och sjökort ombord?

Ska vi nu titta ännu mer på skärmarna i båten och mindre på verkligheten ikring oss? Hur många kollisioner kommer detta att generera?

För att ha en säkrare navigation ska Sjöfartsverket ta fram ett landbaserat navigationssystem med högre tålighet mot störning, har vi inte rätt nyligen lagt ned just sådana system?

Genererar inte ett sådant system ännu större risk att folk i allmänhet får en övertro på noggrannheten i sin plotter? Det är illa nog som det är nu.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde samma sak, och både jag och min tonåriga son som jag skjutsade reagerade på samma sätt - vad händer om elektroniken slås ut, skall man kasta ankar då och vänta på bättre tider eftersom man inte vet var farleden eller saker att undvika är längre ?  Och hur "bra" och ekonomiskt blir Sjöfartsverkets redundanta system, och inte minst - vad kostar det inte i utrustning som båtarna måste ha för att supporta det ?  Blir väl så att de flesta inte supportar det och därmed försvinner den goda tanken med ett redundant system.

 

Tyvärr blir det alltmer så i samhället att alla funktioner är beroende av en infrastruktur som vi automatiskt förutsätter fungerar. Snabbt glömmer vi stormar som Gudrun och Per (även vi som bor lite mer "på landet") och hur handikappade alla blev när mobilnäten gick ner.

 

Känner mig konservativ som fortfarande läser en papperstidning till frukosten varje morgon....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gundj skrev: Ska vi nu titta ännu mer på skärmarna i båten och mindre på verkligheten ikring oss?

Kanske tänker man sig "Augmented Reality AR" som väl per definition innebär att man inte alls behöver ta bort blicken från omgivningens verklighet? (Kanske får skepparn en ljudsignal som säger - dags att ta smartbrillorna för i dessa farvatten finns ännu så länge endast virtuella varningsmärken?)
Med påtagna brillor syns omgivningen som vanligt genom fönsterglas, men ovanpå detta projiceras virtuella märken på den plats i blickfånget där riktiga sjömärken snart kommer att placeras?


Vete katten, är skeptisk!
Jag minns i och för sig när Västnytt hade ett reportage om att öckeröfärjorna skulle börja navigeras med hjälp av rymdsatelliter. Haha, då tänkte jag - e de goa i hövet eller.  :)
Men nu tvingas jag ju erkänna att GPS är en utmärkt uppfinning för sjösäkerheten - även om det är lätt att förledas till övertro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig fråga är hur man försäkrar sig om att alla fartyg har systemet så att farleder följs på rätt sätt.

Jag har svårt att se att småbåtar kommer att investera i dyra plottrar.

Det kommer nog att bli många räddningspådrag. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer oavsett vad vi tycker. Utprickning kostar Sjöfartsverket enorm summor. Utprickning avsedd för fritidsbåtar kommer att ryka först, där får man ju inte in några farledsavgifter.

Kommersiella farleder är lite känsligare att plocka bort men det löser man på sikt.

Vi har redan sett detta när det gäller fyrar men där har frivilligorganisationer tagit över så Sjöfartsverket slipper kostnaderna. Kanske får vi frivilliga som sköter utprickning i fritidsbåtleder? Eller kommunerna? Det sker ju redan på vissa håll.

GNSS dvs satellitbaserade navigationssystem har vi idag tre olika i vårt område, anses tillräckligt säkert. På extremt känsliga ställen pratar man alternativa system typ varianter av LORAN. Högeffektsystem som är svåra att störa ut.

I vissa länder tar staten inte betalt för de digitala kartorna, de har ju reda framställts med skattebetalrnas pengar. En rimlig utveckling är att samma sker i Sverige då blir de digitala sjökorten mycket billigare. En plotter är idag så pass billig att man kan kräva att fritidsbåtar är utrustade med det. Kan man utveckla detta med system som uppdateras i realtid så finns det stora vinster att göra. Man kan ju redan idag ersätta en prick med en AIS-boj som inte behöver ligga på den fysiska platsen där pricken stod.

Nästa steg blir ju att plocka bort vägskyltarna, hastighetsskyltarna borde man kunnat plocka bort för länge sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en renässans för papperskorten, man behöver ju (redan idag) backup om elen sviker. Att ersätta den fysiska utmärkningen med en virtuell är väl ingen revolution, vi har ju redan virtuella grund, man ser dem ju inte IRL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog gammalmodig men jag tycker det känns bra att titta ut från båten och se var prickarna står och hur andra förhåller sig till dessa.

Och som stöd för min eventuella GPS-lösa navigering. Att verifiera sin position relativt utmärkning och mot sjökort är ju en beprövad metod.

Men vi kommer ju att få se hur det blir, berörda myndigheter är ju inte kända för att ta till sig synpunkter eller för att bry sig om allmänhetens intressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Hörde samma sak, och både jag och min tonåriga son som jag skjutsade reagerade på samma sätt - vad händer om elektroniken slås ut, skall man kasta ankar då och vänta på bättre tider eftersom man inte vet var farleden eller saker att undvika är längre ?  Och hur "bra" och ekonomiskt blir Sjöfartsverkets redundanta system, och inte minst - vad kostar det inte i utrustning som båtarna måste ha för att supporta det ?  Blir väl så att de flesta inte supportar det och därmed försvinner den goda tanken med ett redundant system.

 

Tyvärr blir det alltmer så i samhället att alla funktioner är beroende av en infrastruktur som vi automatiskt förutsätter fungerar. Snabbt glömmer vi stormar som Gudrun och Per (även vi som bor lite mer "på landet") och hur handikappade alla blev när mobilnäten gick ner.

 

Känner mig konservativ som fortfarande läser en papperstidning till frukosten varje morgon....

Då e jag ännu mer konservativ.. har inte börjat läsa morron-, eller nån annan, tidningen ännu.

Fast då känner jag mej ju i så fall före min tid eftersom jag kollar in text-tv flera ggr/v.

 

Väntar med tillförsikt på att dom gör en app som tar bort alla grund framför båten.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gundj:

Jag är nog gammalmodig men jag tycker det känns bra att titta ut från båten och se var prickarna står

Visst är det så. Förr kunde man ju dessutom lite på prickarna, de som la ut åkte runt, bytte gasflaskor mm och hade ganska bra koll på att prickarna låg rätt. På senhösten tog man upp dem, målade och lagad. Tidigt på våren la man ut dem igen.

Men det är länge sedan, nu får prickarna ligga kvar, isen flyttar dem ibland så att våren kan det vara farligt att lita på dem. Blir någon prick påseglad så kan det ta veckor innan den blir fixad.

Vi var ute de sista dagarna i oktober och kunde konstatera att den ena ensfyren i inseglingen till stan knappt syntes. Så har det tydligen varit ett tag. Fyren står på land med möjlighet att parkera ca 20 m därifrån.

För några år sedan var det en RACON som sitter på en bro som var släckt några veckor.

Osv.

Tanken på virtuell utprickning känns bättre ju mer man funderar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag det kommer gå lika bra som övergången till DAB-radion gjorde. Fattar inte alls grejen; bron finns väl med på sjökortet redan - vad skall en ”digital märkning” tillföra i sådana lägen menar du..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Peter_K:

Fattar inte alls grejen; bron finns väl med på sjökortet redan

Japp, framförallt finns den i vekligheten ;)

Möjligen skulle det underlätta i dimma att hitta "hålet". Men det syns tydligt på radarn.

Men eftersom det ska finnas en RACON som jag inte ser kan ju göra någon fundersam om dennes radar fungerar. Så för min del kan de ta bort skiten.

 

De största navigationsproblemen är ju tex om man har för gamla kort, det finns en fyr på kortet men i verkligheten finns den inte längre. Visst, man ska ha aktuella kort men det kan hända att man pga väder hamnar på något ställe dit man inte tänkt sig. 

Lika illa är en fyr som slocknat.

I de fallen skulle en virtuell utmärkning vara till stor nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul är det väl att det kan bli virtuella sjömärken och att man bör uppdatera sjökorten ofta så att de är aktuella när man åker ut på sjön.

För säkerhets skull blir det väl att skaffa sig ett framåtseende ekolod som visar alla grund som har betydelse för den egna båten. Gärna så pass långt förut så att man har tid på sig att väja.

Samt att alltid ha med sig papperssjökort om elektroniken skulle fallera och att då vara medveten om att de flesta sjömarken egentligen är borttagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Peter_K:

Personligen tror jag det kommer gå lika bra som övergången till DAB-radion gjorde.

Jo, det har ju gått väldigt bra...

Finns vist några kanaler på DAB i storstadsområden, men det är väl nästan ingen som har en DAB-mottagare, eller är det det?

 

Planen är att lägga ner FM-sändningarna någon gång i början av 20-talet har jag för mig. Blir spännande... tyvärr. Man har ju sänt sedan 1995, men ingen bryr sig.

X miljoner radiomottagare blir värdelösa över en natt och då kommer vi att börja bry oss.

 

Jag är rädd att det kan bli dålig mottagning långt från kusten, men jag vet inte om detta stämmer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, det har ju gått väldigt bra...

Finns vist några kanaler på DAB i storstadsområden, men det är väl nästan ingen som har en DAB-mottagare, eller är det det?

 

Planen är att lägga ner FM-sändningarna någon gång i början av 20-talet har jag för mig. Blir spännande... tyvärr. Man har ju sänt sedan 1995, men ingen bryr sig.

X miljoner radiomottagare blir värdelösa över en natt och då kommer vi att börja bry oss.

 

Jag är rädd att det kan bli dålig mottagning långt från kusten, men jag vet inte om detta stämmer.

 

Mackey

Alltså - man la ned övergången till digital radio då för få hade DAB-radiomottagare och man såg det som en säkerhetsrisk (tänk, ”Om Kriget Kommer” etc). Tror detta med virtuella sjömärken kommer gå lika bra, som sagt... tiden får utvisa om jag har fel. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6196931

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Visst är det så. Förr kunde man ju dessutom lite på prickarna, de som la ut åkte runt, bytte gasflaskor mm och hade ganska bra koll på att prickarna låg rätt. På senhösten tog man upp dem, målade och lagad. Tidigt på våren la man ut dem igen.

Men det är länge sedan, nu får prickarna ligga kvar, isen flyttar dem ibland så att våren kan det vara farligt att lita på dem. Blir någon prick påseglad så kan det ta veckor innan den blir fixad.

Vi var ute de sista dagarna i oktober och kunde konstatera att den ena ensfyren i inseglingen till stan knappt syntes. Så har det tydligen varit ett tag. Fyren står på land med möjlighet att parkera ca 20 m därifrån.

För några år sedan var det en RACON som sitter på en bro som var släckt några veckor.

Osv.

Tanken på virtuell utprickning känns bättre ju mer man funderar.

 

Mycket märkligt inlägg. 

Det har aldrig varit bättre koll på den flytande utmärkningen än vad det är nu. 

I Vänern har det varit lite hej å hå med salig Vänerns seglationsstyrelse. Nu sköter SjöV, lotslederna och det mesta andra också. Förutom då i hamnarna och vissa obskyra småleder som kommunerna med kraftigt varierad framgång sköter själva. 

 

En felanmäld sjösäkerhetsanordning (SSA) ska åtgärdas efter 48 timmar, 5 dygn eller som mest 18 dygn beroende på farledsklassning och typ av fel. Det målet uppnås till runt 90% av Sjöfartsverkets objekt och i ca, 30% av externt ägda. Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet och skriver vänliga brev till de som dröjer. 

Blir det efter det ändå inte åtgärdat hyr Transportstyrelsen in någon annan och skickar fakturan till stationsägaren.  

 

Virtuella SSA:er är ju kanon när det gäller att snabbt få ut en markering vid ett tillfälligt hinder. Man skulle också kunna tänka sig att exempelvis isbrytarledningen ”prickar” en led åt ett fartyg till startpunkten för isbrytarassistans. 

 

Men som ersättning för vanliga prickar i en fritidsbåtled. Varför det? De syns ju isåfall ändå i sjökortet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Alltså - man la ned övergången till digital radio då för få hade DAB-radiomottagare och man såg det som en säkerhetsrisk (tänk, ”Om Kriget Kommer” etc). Tror detta med virtuella sjömärken kommer gå lika bra, som sagt... tiden får utvisa om jag har fel.

Antalet AIS-mottagare är nog ofantligt många fler än antalet DAB-mottagare så förutsättningarna för virtuella sjösäkerhetsanordningar är nog betydligt bättre än förutsättningarna för digital rundradiosändning.

 

Specialmottagare för bättre precision o säkerhet är nog mest av nytta för yrkessjöfarten, fritidsbåtsägare behöver sällan den säkerhetsnivån.

 

För någon vecka sedan blev en fyr utanför Kapellskär påseglad av Tallinfärjan som fick en blackout på styrsystemet. Den fyren är nu kompletterad med en virtuell AIS och en liten svag fyrlykta i väntan på att fyren återuppbyggs (det är bara fundamentet som står kvar på grundet...). Detta är ett utmärkt exempel på nyttan med virtuella sjösäkerhetsanordningar.

 

Sen hoppas jag verkligen att den flytande o fasta utmärkningen ska få vara kvar i största möjliga utsträckning så det inte blir ett skärmfokuserat datorspel att navigera. Jag ser redan idag hur prickar försvinner i farlederna. Det finns ett antal ställen där jag navigerar med hjälp av plottern via genvägar som tidigare varit utprickade (det blir nog lite större marginal än när fanns prickar att förhålla sig till..). Bara för att någon prick dragits in så har det ju inte blivit grundare i dessa genvägar. När det stod prickar så var det ju väl sjömätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Kanske får vi frivilliga som sköter utprickning i fritidsbåtleder?

 

Så är det redan idag. En av de båtklubbar jag är medlem i blev "informerade" av Sjöfartsverket att de två kardinalmärkena som utmärker två ofta påseglade grund, visserligen en bit utanför farleden men mycket viktiga för insegling till bl.a. klubbholme, skulle försvinna om inte klubben betalade för dem alternativt övertog utprickning, skötsel och ansvar.

 

Klubben valde att betala "hyran" till Sjöfartsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Så är det redan idag.

Man har ju även börjat titta på "finska pinnar" dvs prickar som båtklubbarna lägger ut enl det finska systemet.

 

3 timmar sedan skrev coppertail:

Det har aldrig varit bättre koll på den flytande utmärkningen än vad det är nu. 

I Vänern har det varit lite hej å hå med salig Vänerns seglationsstyrelse. Nu sköter SjöV, lotslederna och det mesta andra också. Förutom då i hamnarna och vissa obskyra småleder som kommunerna med kraftigt varierad framgång sköter själva. 

Vänerns Seglationsstyrelse avvecklades för mer än 10 år sedan. Att det var en förbättring verkar inte alla hålla med om.

De större farlederna sköts säkert men jag äter lunch med en Vänerlots ibland så jag ska höra med honom.

De mindre farlederna som framförallt är viktiga för fritidsbåtarna är lågprioriterade och det kan ta tid innan fel åtgärdas där.

Små leder som enbart används av fritidsbåtar och som är mycket viktiga för dessa sköts av kommunerna som i sin tur hyr in lokala företag för att sköta utprickningen. De brukar skötas mycket bra, det kan de som använder dessa intyga, troligen skulle de flesta säga att de sköts bättre än de leder som Sjöfartsverket sköter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Sen hoppas jag verkligen att den flytande o fasta utmärkningen ska få vara kvar i största möjliga utsträckning så det inte blir ett skärmfokuserat datorspel att navigera.

Just den biten oroar mig mest.

Åtminstone jag själv tittar ju ut under färden och mer eller mindre omedvetet positionerar mig med stöd av omgivningen, inkl prickar, bojar o annat.

Det innebär att jag förmodligen också upptäcker andra farkoster i min omgivning.

Ska jag ha ett öga på plottern mer eller mindre hela tiden i områden där utprickning är väsentlig för säker framfart så blir ju utkiken lidande, och då faller ju möjligheten till god uppsikt 360 hela tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Så är det redan idag. En av de båtklubbar jag är medlem i blev "informerade" av Sjöfartsverket att de två kardinalmärkena som utmärker två ofta påseglade grund, visserligen en bit utanför farleden men mycket viktiga för insegling till bl.a. klubbholme, skulle försvinna om inte klubben betalade för dem alternativt övertog utprickning, skötsel och ansvar.

 

Klubben valde att betala "hyran" till Sjöfartsverket.

 

Det är Transportstyrelsen som utfärdar och drar in etableringstillstånd. 

Sjöfartsverket erbjuder serviceavtal för de som vill.  

Lika lite som staten håller enskilda vägar på land bör man göra det på vatten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Man har ju även börjat titta på "finska pinnar" dvs prickar som båtklubbarna lägger ut enl det finska systemet.

 

Vänerns Seglationsstyrelse avvecklades för mer än 10 år sedan. Att det var en förbättring verkar inte alla hålla med om.

 

Nej. Alla tycker verkligen inte att det var en förbättring att seglationsstyrelsen försvann. De skötte prickar ”gratis” åt både klubbar och kommuner efter ett system med handslag och tjänster och gentjänster. Inte så lite ”göteborgsanda” över det hela. Dessutom blev området helt kört i botten då förebyggande underhåll inte var något för dessa ”goa gubbar”. Tyvärr ingick personalen från seglationsstyrelsen när Sjöfartsverket tog över. Först nu är alla dessa utbytta och personalstyrkan är nedbantad från typ 12 personer till fyra. 

 

9 timmar sedan skrev bhemac:

De större farlederna sköts säkert men jag äter lunch med en Vänerlots ibland så jag ska höra med honom.

 

lotsarna har inte mycket mer att göra med farledsdriften än någon annan som färdas i lederna. Några lotsar i varje område sitter i nautiska rådet som kan föreslå ändringar tillsammans med respektive lotsområdeschef via en beredningsgrupp till Transportstyrelsen.

Så! Nu vet du mer än lotsen nästa gång ni lunchar. 🙂

 

9 timmar sedan skrev bhemac:

De mindre farlederna som framförallt är viktiga för fritidsbåtarna är lågprioriterade och det kan ta tid innan fel åtgärdas där.

 

Se mitt tidigare svar angående felavhjälpningstider. 

Det kan maximalt uppgå till 18 dygn. 

Men är det fel av typ missvisande signal eller ssa ur position blir det kortare tid. 

Detta gäller 365 dagar om året. 

Sjöfartsverket har som sagt en måluppfyllnad på drygt 90%. Kalles pizza och farled har haft svårare, men trycket från Transportstyrelsen har och kommer att öka. 

 

9 timmar sedan skrev bhemac:

Små leder som enbart används av fritidsbåtar och som är mycket viktiga för dessa sköts av kommunerna som i sin tur hyr in lokala företag för att sköta utprickningen. De brukar skötas mycket bra, det kan de som använder dessa intyga, troligen skulle de flesta säga att de sköts bättre än de leder som Sjöfartsverket sköter.

 

Här hittar Du på lite igen efter dina egna lokala förutsättningar. Vänern är ganska unik. Vad jag minns så är det någon led uppe vid Kristinehamn som sköts av ”Bengans bogser” eller något liknande. 

Jämför gärna den med valfri Sjöfartsverks led så bör bilden klarna även för en lekman. Det är ett flytande museum som bara med mycket god vilja kan anses nautiskt korrekt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gundj skrev ju i trådfrågan: Idag på morgonen hörde jag på radio att Sjöfartsverket gör prov med virtuellt utsatta sjömärken.

Vad du mer exakt menar med ordvalet "idag på morgonen", är inte solklart, gissar radions P1 nånstans runt 7-tiden? (Ditt trådhuvud publicerat kl 8:04 & 2018-11-07 så vitt jag fattar?)


Kan tycka att det vore bra - för den fortsatta diskussionen - ifall vi alla kan få höra vad  som faktiskt sagts i det reportage som TS Gundj bygger hela sitt foruminlägg på.
  Till den ändan har jag kollat P1:s programtablå aktuellt datum och funnit följande ljudfils-möjighet i vetenskapsradions undermenyer som sen måhända i upphackad kortform ingick i det radioprogram du råkade lyssna på?

Förmodligen var det valda delar ur detta reportage du råkade avlyssna i direktsändning?

Del 1: Framtidens sjöfart – Säkrare navigering (20 minuters radioprogram).

(Gissar så klart litet här, men även felgissat så är ett lyssningsvärt reportage kan jag tycka!)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I femte inlägget i tråden bistås det med en länk till just det inslaget jag hörde.

 

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev coppertail:

 

Det är Transportstyrelsen som utfärdar och drar in etableringstillstånd. 

Sjöfartsverket erbjuder serviceavtal för de som vill.  

Lika lite som staten håller enskilda vägar på land bör man göra det på vatten. 

 

 

Vår båtklubb hade ingen som helst kontakt med Transportstyrelsen. Såväl meddelandet om borttagande av utprickningen som "erbjudandet" om övertagande hade Sjöfartsverket som avsändare.

 

Vad gäller enskild väg på land är det mycket enkelt att få bidrag av Trafikverket, upp till 85% för både drift och byggande. Så visst finns staten med i enskilda vägar på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Vad gäller enskild väg på land är det mycket enkelt att få bidrag av Trafikverket, upp till 85% för både drift och byggande. Så visst finns staten med i enskilda vägar på land.

När fick man det????? I vår vägförening är bidraget ca 2% av årsbudgeten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta TS, detta svar blir helt OT.

 

Er väg kanske är helt ointressant för Trafikverket. Vi har nyligen renoverat och bitvis gjort ny sträckning på en enskild väg och vår projektledare använde blanketter från denna sida:

https://publik.trafikverket.se/enskildavagar/Client/App/index.html#/

 

Vår väg bedömdes av Trafikverket höra till kategori C.

https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/ansok-om-bidrag/ansok-om-bidrag-for-enskild-vagar/Vagkategori-A-F/

 

Redigerad av Volvo_Penta
Stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Vår båtklubb hade ingen som helst kontakt med Transportstyrelsen. Såväl meddelandet om borttagande av utprickningen som "erbjudandet" om övertagande hade Sjöfartsverket som avsändare.

 

Låter märkligt faktiskt. Det är Transportstyrelsens uppdrag. Kanske förekom SjöV, TS i kommunikationen i det fallet? Sjöfartsverket har inte mandat att ändra ägare på en SSA. 

Det var inte så att klubben alltid stått som ägare men att det inte funnits något skriftligt underhållsavtal med SjöV? (Avtal i stil med inlägget om ”goa gubbar” ovan) 

Det står isåfall klubben fritt att säga upp avtalet och ta in andra offerter eller att själv skaffa inmätningsutrustning, krankapacitet och skapa en felavhjälpningsberedskap.

 

Enskild väg var kanske fel ordval? 

Privat väg kanske stämmer bättre? 

Dålig på vad som gäller iland tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev coppertail:

 

Låter märkligt faktiskt. Det är Transportstyrelsens uppdrag. Kanske förekom SjöV, TS i kommunikationen i det fallet? Sjöfartsverket har inte mandat att ändra ägare på en SSA. 

Det var inte så att klubben alltid stått som ägare men att det inte funnits något skriftligt underhållsavtal med SjöV? (Avtal i stil med inlägget om ”goa gubbar” ovan) 

Det står isåfall klubben fritt att säga upp avtalet och ta in andra offerter eller att själv skaffa inmätningsutrustning, krankapacitet och skapa en felavhjälpningsberedskap.

 

Enskild väg var kanske fel ordval? 

Privat väg kanske stämmer bättre? 

Dålig på vad som gäller iland tyvärr. 

 

Klubben har aldrig haft med dessa kardinalmärken att göra och vi hade inte en tanke om att detta agerande från Sjöfartsverket skulle kunna inträffa.

 

Vi valde vid det tillfället att betala beskyddarpengarna till Sjofartsverket, men vi funderar på någon lämplig näsbränna åt Sjöfartsverket. Det händer att mindre handelsfartyg typ sightseeingbåtar trafikerar den led där dessa kardinalmärken är direkt nyttiga, därför anser vi att fritidsbåtar inte är enda nyttjarna av dessa sjömärken.

 

Man kanske i stället skulle placera ut små bojar med raconer som enbart väcks av klubbens båtar? Nä, det blir nog lite småaktigt mot andra båtvänner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

Klubben har aldrig haft med dessa kardinalmärken att göra och vi hade inte en tanke om att detta agerande från Sjöfartsverket skulle kunna inträffa.

 

Ok. Då har de ansets som överflödiga men klubben har då i egenskap av remisinstans valt att ta över ägarskapet. 

Eller så var det före 2009. 

 

Tråkigt att Du ser det som beskyddarpengar. Vad mer tycker Du att handelssjöfartens farledsavgifter ska betala åt din klubb? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...