Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har försökt byta glykolblandning i färskvattensystemet på min Volvo Penta MD2020-B,  men lyckas inte tömma ut den gamla blandningen, och än mindre spola igenom systemet och fylla på ny vätska så som föreskrivs i manualen. Har lokaliserat avtappningskranen strax för om oljefiltret, och skruvat den hela vägen ut. Öppnade även påfyllningslocket för att undvika undertryck i systemet. Vätska rinner visserligen ut men i mkt långsam takt. Lämnade en slang och dunk ansluten till kranen en hel vecka, men när jag kom ut till båten i lördags fanns där bara någon deciliter i dunken. Vid påfyllningshålet står fortfarande vätska upp över värmeväxlaren (som jag gissar att man ser genom hålet). Har jag missat någon annan kran som behöver öppnas eller liknande? Eller är mitt kylsystem helt igenkorkat av rostflagor? Har vad jag vet inte haft några problem med överhettning i sommar trots att motorn gått långa perioder i sträck vissa dagar (Gotska Sandön - Nynäs i stiltje t.ex.). 

 

Med vänlig hälsning

 

Martin

Redigerad av MartinPersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mekat med Penta men varit med om liknande effekt på annat motorfabrikat (förvisso sjövattenkyld).

Rostflagor brukar "falla till botten" och det är där avtappningspluggen/slangen sitter. Stoppa in en ståltråd/cykel-eker i avtappningshålet och rota runt. Eventuellt kan du skruva ur hela avtappningskranen så blir det större hål att spola ut rostflagorna genom (det kan i alla fall behövas renstråd..).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Rostflagor brukar "falla till botten" och det är där avtappningspluggen/slangen sitter.

Jag har varit med om det ganska många gånger i andra sammanhang. Peta eller blås med tryckluft.

Troligen fixar våtdammsugaren det ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det gick fint att peta lite så att vattnet började forsa ut. Stötte dock på nytt problem som är såpass relaterat att jag fortsätter i samma tråd här:

 

Efter att ha tappat av systemet och sköljt igenom med rent kranvatten försökte jag fylla på ny glykolblandning. Fick dock bara i drygt en liter vätska innan nivån steg upp till påfyllningslocket. Enligt manualen ska färskvattnet rymma 3 liter. Hur kan detta komma sig? Kan det återigen vara stopp i någon del av systemet pga rost? Eller är det så att termostaten är stängd nu när motorn är kall, och hindrar att vätska tappas av eller fylls på i någon del av systemet? 

 

Med vänlig hälsning 

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev MartinPersson:

termostaten är stängd nu när motorn är kall

Troligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på hur jag kommer vidare? Går det att lura termostaten att öppna sig eller bör jag skruva bort den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev MartinPersson:

Någon som har tips på hur jag kommer vidare? Går det att lura termostaten att öppna sig eller bör jag skruva bort den?

Du kan ju varmköra motorn ;)

Enklast är nog att plocka bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...