Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Maetsi

Krackeleringar under bottenfärg

Rekommendera Poster

Är i färd med att slipa och måla om en Vator 14 i halvtaskigt skick. När jag slipat bort bottenfärgen ser jag att det är fullt med spindelnätsprickor i gelcoaten. Men endast där det funnits bottenfärg.

 

 Vad kan detta bero på? Jag antar att jag måste slipa ner hela botten till glasfiber nu. Sprickorna gör att gelcoaten lätt släpper och det är svart (bottenfärg?) under mot laminatet.

 

Har ingen jättebrabild nu. Men den jag laddat upp visar hyfsat hur det ser ut över hela botten.

20181106_140905.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Maetsi:

Är i färd med att slipa och måla om en Vator 14 i halvtaskigt skick. När jag slipat bort bottenfärgen ser jag att det är fullt med spindelnätsprickor i gelcoaten. Men endast där det funnits bottenfärg.

 

 Vad kan detta bero på? Jag antar att jag måste slipa ner hela botten till glasfiber nu. Sprickorna gör att gelcoaten lätt släpper och det är svart (bottenfärg?) under mot laminatet.

- - -

Gelcoatsprickorna beror nog på ålder och/eller lösningsmedel från bottenfärgsmålning, eller en kombination av båda.

 

Det syns ingen påverkan av böldpest på ditt foto av båtbotten, så skadorna verkar vara ytliga.

 

Det är ju en äldre båt och den verkar inte ha tagit skada av dessa små krakeleringar. Om det varit min båt så hade jag nog bara slipat (så att gelcoaten var kvar) och lagt på ny bottenfärg. Har du väldigt mycket energi och tid att lägga på ommålningen så kan du självklart slipa ner till laminatet och lägga på ett antal lager med epoxy innan du bottenmålar (eller skippar bottenmålningen och kör med båtbottentvätt...).

 

Nu kommer säkert diskussionen igång igen med hur många kilo tyngre båten kommer att bli av vatteninträngning i laminatet om du inte epoxybehandlar. Om du letar lite bland gamla trådar så finns det en medlem här som håller på med ett långtidstest med några laminatbitar stående i vatten som han väger med jämna mellanrum. viktökningen har hitintills varit obetydlig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...