Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
antonw86

Nytt elsystem Mercruiser 5.0 TKS

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vet att det finns massor av trådar kring elsystem och jag har hittat en massa information som kommer att vara behjälplig då jag skall dra ny el i min Chris Craft Lancer 19 från 1972, tack för det alla som bidrar!

 

Vad jag däremot är ute efter nu är svar på en lite mer specifik fråga. Det är så att motorn i min båt är bytt till en Mercruiser 5.0 TKS från 2005 och i samband med detta så drogs en del av elsystemet följaktligen om. Jag skall byta säkringsbox och sedermera montera ett skyllermarks grundsats 1 för att kunna köra dubbla batterier med skiljerelä osv. Vad jag dock rent konkret undrar nu är:

 

  • Så som det är kopplat nu är att det går en tjock kabel från plus på batteri via en huvudbrytare till motorn. Vad som sedan går fram till nuvarande säkringsbox (och således det som driver alla förbrukare) är en Lila/Röd kabel som jag kan spåra tillbaka till "Circuit breaker"-delen på motorn. Jag har via denna kabel ström till förbrukarna även när motorn inte är igång.
    Är detta rätt sätt att driva förbrukarna och borde jag i så fall koppla den nya säkringsboxen med denna kabel?
     
  • Om jag kopplar in skyllermarks-kitet istället, bör jag då dra en kabel direkt från plus på förbrukarbatteriet och använda denna för att mata alla förbrukare via säkringsboxen?

 

Förstår om det blev lite rörigt men hoppas någon kan bringa lite visdom.

 

Tack!
Anton

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev antonw86:
  • Är detta rätt sätt att driva förbrukarna och borde jag i så fall koppla den nya säkringsboxen med denna kabel?
     
  • Om jag kopplar in skyllermarks-kitet istället, bör jag då dra en kabel direkt från plus på förbrukarbatteriet och använda denna för att mata alla förbrukare via säkringsboxen?

 

Jag skulle svara nej respektive ja på ovanstående.

Men svaret beror nog också på hur du vill att det framtida systemet ska se ut. Är tanken att det nuvarande enda batteriet ska bli startbatteri eller förbrukningsbatteri? Vill du ha en brytare i startbatterikretsen? (Skyllermark rekommenderar ingen brytare, utan bara en säkring – fast många kanske vill ha en brytare ändå, inte minst av stöldskyddsskäl).

Hela poängen med relä etc är ju att kunna använda el till förbrukning utan att riskera att startbatteriet påverkas. Det finns många sätt att åstadkomma detta, med vidhängande för- och nackdelar. Jag tror du får bättre svar om du ritar ett schema över det framtida systemet och postar det på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar verkligen Skyllermarksrelät på en snurra? De strys ju av generatorn. Det är nog både bättre, enklare och billigare med ett Biltema Skiljerelä.

Skyllermarks rekommenderar ingen brytare. CE reglerna kräver det och jag tror de kan detta bättre, satsa på huvudbrytare och helst även huvudsäkring.

Som tumregel brukar jag rekommendera sklijerelä om man startbatteri + minst två husbatterier.

Har man bara två batterier är skiljerelät slöseri, satsa på en BatteryBrain. Har eller tänker du skaffa solpaneler så använd solregulatorn till att bryta bort förbrukarna när det fortfarande är tillräckligt med kräm i batterierna.

Man använder kanske 5% av startbatteriets kapacitet till start. 95% av batteriets vikt blir bara barlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har nog TS en inombordare med drev.

 

Jag gav BTs skiljerelä en provperiod när det kom ut på marknaden, ett prov som får bli kvar, sitter där och gör sitt jobb, bara att rekommendera!

 

Ja kopparförsäljarnas (Skyllermarks) grejer funkar nog dom med men vilka priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Nu har nog TS en inombordare med drev.

Haha, där ser man. För mig är allt med Mercury = snurror.

Men Biltemarelät är lika vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Inser att jag kanske rörde till det lite i onödan.

Jag skulle säga att första frågan är: Om jag inte skall använda något skiljerelö utan bara ha ett batteri men byta säkringsbox osv, är det då korrekt att använda den Lila/Röda kabeln som går från circuit breakern för att mata säkringsboxen?

 

Om jag sedan skulle fundera på att koppla dubbla batterier och skiljerelä så måste jag nog tänka lite mer men jag förstår det som att man i det fallet gärna kopplar direkt från förbrukarbatteriet till säkringsboxen istället för att använda kabeln från circuit breakern?

 

Skall skissa på elschema men behövde lite guidning för att komma igång :)

 

Tack!
Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet nu inte vad som menas med "circuit breakern" men svarar ändå,  säkringsboxen ( jag förmodar att det är säkringar för lanternor innerbelysning och dylikt) matas som regel av batteriets plus + pol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Circuit breaker" är en stor automatsäkring som sitter på alla motorer från Mercruiser sedan Hedenhös. Antagligen ett Amerikanskt säkerhetskrav. 

 

På min 3L motor är den på 40A. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5 timmar sedan skrev Eld-:

"Circuit breaker" är en stor automatsäkring som sitter på alla motorer från Mercruiser sedan Hedenhös. Antagligen ett Amerikanskt säkerhetskrav. 

 

På min 3L motor är den på 40A. 

Något sådant har jag förstått det som med, tack! Frågan är om det är korrekt att låta den lila/röda kabeln som går från den mata säkringsboxen (och alla förbrukare), hur är det på din 3.0?

 

/Anton 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev antonw86:

 

Något sådant har jag förstått det som med, tack! Frågan är om det är korrekt att låta den lila/röda kabeln som går från den mata säkringsboxen (och alla förbrukare), hur är det på din 3.0?

 

/Anton 

Det är helt ok att ta matningen där. Fast jag har matningen till det mesta från ett separat förbrukningsbatteri istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...