Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Kojak77

Olja på tändstiftetens gängor

Rekommendera Poster

Bytte tändstiften på min Yamaha F115 och såg att gängorna hade olja på sig(mindre mängd över ca 2-3 gängor). I övrigt inget konstigt, de var torra och ljusbrun färg. Har jag något läckage i motorn eller är det naturligt med detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

personligen skulle jag inte bry mig förrän tändstiften ser brända ut eller defekta..hade satt i nya efter att ha dragit runt maskin lite innan med en trasa för tändstiftshålen...antar att huvudsaken är att alla är likadana så inte nån cylinder är defekt eller felställt. har ingen maskinutbildning men ett gäng servicar har jag gjort så om inte tändstiften är sotiga och fula så är allt lungna pucks

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja i gängorna beror generellt på löst åtdragna stift eller att packningsringen blivit tillplattad med tiden och tätar sämre.

Det man använder för att avläsa motorns förbränning är elektrodens och isolatorns utseende. Ser dessa normala ut, finns inget problem.

 

Nu är utombordare byggda på höjden, men olja i stiftgängorna kan på horisontella motorer också tyda på läckande ventilkåpspackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt naturligt ifall några tändstiftsgängor är sotade!
(Bara bra med sot så länge gängorna inte fallerar, litet sot bidrar till tätningen kan jag tycka.)

Tätningen behöver inte vara gastät, inte ens vätsketät, det räcker att läckaget hålls på rimlig nivå.


Tänk så här...
1. Motorns kolvslag sker ju normalt oerhört ofta, tiden för läckage mellan kolvslagen blir därmed minimal, läs bråkdelar av en enda sekund.
1a. Smärre gasläckage spelar ingen större roll för eventuell "pyspunka" hinner helt enkelt inte minska gastrycket inuti cylindern särskilt mycket - innan det är dags för nästa kolvslag. (Inte ens i fyrtaktsmotorer med sina stora ventiltallrikar är ju pyspunka särskilt problematiskt.)
2. Men för all del, denna helt normala pyspunka blir värre med åren genom slitage. Till slut börjar man uppleva start/tomgångs-problem som första symptom.
(Varvtalet vid startvevande är ju väldigt lågt, tiden för läckage/trycksänkning mellan kolvslagen blir därmed ganska lång.)
2a. Detta med varmstart/lågvarvsproblem har motortillverkare tänkt på, de införde därför för länge sedan "enkelt ställbara gas/luft-blandningsskruvar" på sina förgasare.
(Meningen med denna lätthet att justera gasblandning i lågfartskretsen är att båtägaren själv skall kunna kompensera för helt normalt och förväntat kolvrings/ventil-slitage.)

Edit: Hoppsan, stod visst olja och inte sot men men.
Säkert att du har koll på skillnaden i utseende?
Jag förutsätter att du har rätt stift, inte några med för lång gänglängd!

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja på gängorna kan komma från någon vinterkonservering där man (förr?) rekommenderade att hälla en skvätt motorolja i varje cylinder och dra runt. Väldigt lätt hänt att en del olja kommer i den gängade delen av blocket.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tätningen sitter ju OVANFÖR gängorna, så jag tror nog lite olja på ett par gängor är helt i sin ordning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...