Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
newwave

Vilken kylbox?

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

planerar att köpa en kylbox och kikat på Isotherm TB31 eller DOMETIC COOLFREEZE CDF 36. Någon som har erfarenhet?

 

skulle gärna vilja kunna förvara 1,5l pet flaska.

 

nu på rea verkar dom ligga på samma pris runt 4800.

 

tack på förhand.

Redigerad av newwave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan några år en TB18 (10kg lättare än TB31).

Ett par kompisar har också köpt. Brukar ha min i båten som frys eller som kyl i bilen.

Tycker den fungerar mycket bra, plats för PET, TB31 är säkert lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en TB31 i somras och visst är priset rentav hutlöst och kanske inte helt prisvärt men...det är förvånansvärt gott om plats, den drar ju fan och ingenting och den är enkel att få till på rätt temp. 

Varmaste sommaren på århundraden och med ett 90ah förbrukningbatteri med kompletterande 50W solcell i hamn var det perfekt, kylen var på och iskall dygnet runt. 

Möjligen en nackdel att den är tung att flytta till och från båten men det är nog gemensamt för samtliga portabla kylar i klassen och handtagen är rejäla. 

Köp, och glöm vad du betalade. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kinesiskt "noname" typ coolfreeze ska nan inte köpa... det gjorde jag och det har jag ångrat. Den fungerar visserligen (tyvärr) fortfarande efter fem säsonger men alla spännen, handtag och kontakter har gått sönder.  En del av dem flera gånger. Nej köp något känt kvalitetsmärke även om det kostar mer än det dubbla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JULA hade förra sommaren en drive på en kylbox för 2500:-. Jag köpte en för att ha som en extra frysbox i husvagnen. Fungerar förträffligt bra och kommer att användas i båten också.

Snarlikt Waeco på 40 liter.

 

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/kylvaskor-kylklamp/frys-kylbox-001582/

 

5CC46631-2D79-4DE1-A1B7-3AB626D85087.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev pseudonym:

JULA hade förra sommaren en drive på en kylbox för 2500:-. Jag köpte en för att ha som en extra frysbox i husvagnen. Fungerar förträffligt bra och kommer att användas i båten också.

Snarlikt Waeco på 40 liter.

 

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/kylvaskor-kylklamp/frys-kylbox-001582/

 

5CC46631-2D79-4DE1-A1B7-3AB626D85087.jpeg

Finns ett antal trådstarter av en mängd duktiga och elkunniga båtmänniskor som handlar om strömförbrukning-batterier-kylboxar.

Det är bara att läsa på och själv göra bedömningen vilket som blir bäst d v s hur kylboxen ska användas och var man vill lägga pengarna, på batteribank de luxe eller på en strömsnål kylbox. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför man boxar av samma storlek så är strömförbrukningen ganska lika. De flesta har samma typ av kompressor.

Det som skiljer i strömförbrukning beror på: 1. Omgivande temperatur. 2. Hur väl isolerad boxen är. 3 Vad man förvarar i boxen. 4. Hur ofta man öppnar den.

Flera av dessa saker kan man enkelt påverka. Tex kan man dra en slang från boxens fläkt till kölsvinet för att få in kallare luft, det gör stor skillnad.

Till någon bärbar box fanns det en välisolerad väska som minskade förbrukningen avsevärt.

Förvarar man 10kg kött i boxen så går det åt mer energi än om man förvarar 10kg vatten. Det beror på att kött avger värme under sin nedbrytningsprocess.

Är boxen välfylld så kommer det in mindre med varmluft om man öppnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gammal tb26 fungerar sjukt bra. Blir kall på ett kick. Fasta kylen är en waeco den jobbar väldigt hårt för o bli kall. Man kanske inte ska jämföta kyl o box. Men jag skulle satsa på isotherm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-16 vid 19:45 skrev Eld-:

Kinesiskt "noname" typ coolfreeze ska nan inte köpa... det gjorde jag och det har jag ångrat. Den fungerar visserligen (tyvärr) fortfarande efter fem säsonger men alla spännen, handtag och kontakter har gått sönder.  En del av dem flera gånger. Nej köp något känt kvalitetsmärke även om det kostar mer än det dubbla.

 

Kan förstå att alla "no name" inte håller lika god byggkvalitet, men även om jag ännu själv inte investerat i någon kylbox (nästa pryl på inköpslisten), så är CoolFreeze inte något no-name, utan en modellserie ifrån Dometic (och tidigare använda varumärket Waeco), som är ledande på kylboxar och ett av det största bolagen på marknaden.

 

Dometic har en sitt ursprung hos Electrolux som startade med denna kylskåpstillverkning redan på 20-talet (de hade sett vad Baltzar von Platen och Carl Munters uppfinning gick för). Numera så har dock Electrolux sålt av sitt sortiment av fritidsprodukter inom kylskåp, och Dometic är ett självständigt bolag som är noterat på Stockholmsbörse (STO: DOM).

 

Detta sagt så har jag ingen relation till företaget (bara info som jag Googlat upp av nyfikenhet). Är inte heller någon garant för deras produkter (aldrig använt de, än). Däremot så verkar de säljas i stora volymer, och ligger själv och bevakar på Prisjakt vissa modeller att komma på kampanj/rea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...