Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andjoh

Bränsleslang

Rekommendera Poster

Hej!

På min Yanmar 3gm finns ett litet läckage omkring bränsleslangen från matarpumpen till finfiltret. Det är en stålomspunnen slang med banjokopplingar. Kan jag ta bort nuvarande slang från kopplingarna och ersätta med vanlig bränsleslang och slangklämmor? Hur får jag av slangen utan att skada banjokopplingarna, nu sitter slangen med klämkopplingar. Kan jag ersätta med en transparent slang, kan ju vara bra att se bränsleflödet och eventuella luftbubblor. Och till sist, vad tror ni om att sätta en rund bränslepump som på utombordare

på denna slang för att underlätta luftning?

Redigerad av andjoh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så långa studsar på banjon så det går att få på en slangklämma.

Du får såga isär plåtmuffen som är klämd om slangen.

Ja det funkar.

Du menar en sådan blåsa man klämmer på? Ja det funkar och underlättar luftningen, men det blir fler skarvar som kan läcka.

Med en ny slang behövs det nog inte luftas så ofta att blåsan är motiverad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att använda blåsa till diesel. Provade flera fabrikat, men alla blev stela efter något år, så att det inte gick att pumpa. Det verkar som om gummit inte tål diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev andjoh:

Hej!

På min Yanmar 3gm finns ett litet läckage omkring bränsleslangen från matarpumpen till finfiltret. Det är en stålomspunnen slang med banjokopplingar. Kan jag ta bort nuvarande slang från kopplingarna och ersätta med vanlig bränsleslang och slangklämmor? Hur får jag av slangen utan att skada banjokopplingarna, nu sitter slangen med klämkopplingar. Kan jag ersätta med en transparent slang, kan ju vara bra att se bränsleflödet och eventuella luftbubblor. Och till sist, vad tror ni om att sätta en rund bränslepump som på utombordare

på denna slang för att underlätta luftning?

Ta med den gamla slangen inklusive banjokopplingar till en hydral eller slangfirma så sätter dom på ny slang och pressar nya klämkopplingar så att du får en riktig slang som håller tätt i många år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar nog över blåsa men försöker hitta en genomskinlig bränsleslang som fästs med slangklämmor. Tack för goda råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-07 vid 22:27 skrev andjoh:

Hoppar nog över blåsa men försöker hitta en genomskinlig bränsleslang som fästs med slangklämmor. Tack för goda råd!

Om jag gjorde det valet skulle jag kolla att jag hade en bra gällande försäkring som täcker motorrumsbrand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl få tillägga att jag inte tycker det är någon fördel med stålomspunnen bränsleslang, annat än i high performamce-sammanhang, extrema muskelbåtar, dragracing och liknande.

Genomskinlig slang hade man mellan tank och förgasare på moppen, och den blev ju stel och började läcka genast, men klart det var på 60 och 70-talen.

Ja den stålomspunna då, om det blir torrsprickor i sådan så upptäcker man inte det.

 

Jag brukar köpa Semeperit bränsleslang på Mekonomen,  vi har tidigare diskuterat Biltemas bränsleslangar, men såväl dessa som den diskussionen i sig drabbades av torrsprickor. Måhända har kanske Biltema bytt leverantör, eller så har leverantören kanske skärpt kvaliten, men för några år sedan var dessa slangar inget vidare. jag hade då biltemas slang till en bensinmotor, slangen var exponerad för solljus, slangen fick torrsprickor redan andra säsongen. Nu Semperit i samma applikation, tror det är femte året som den sitter på nu utan ålderstecken.

 

Vill man ha riktigt bra slang kontaktar man Hydro-Scand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja den stålomspunna då, om det blir torrsprickor i sådan så upptäcker man inte

Och när den spricker och läcker ser man det inte eftersom bränslet sprider sig i spinningen

Ersatte det skräpet med Biltemaslang för några år sen, problemfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev trewq:

Och när den spricker och läcker ser man det inte eftersom bränslet sprider sig i spinningen

Ersatte det skräpet med Biltemaslang för några år sen, problemfritt.

Hoppas att den slangen fungerar bättre hos dig än vad den gjorde hos mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema (och JULA m.fl.) hade en slang märkt "ILO" som var bland det sämsta som skådats. Självsprack inom ett år i varenda böj, även om den satt svalt och mörkt. MEN, det är många år sedan nu, och de senare inköpta i samma varuhus har fungerat u.a. i många år. Fast minnet lever kvar både hos mig och många andra, uppenbarligen.

 

TS: Jag hade inte ersatt denna slang med en enkel  "genomskinlig PVC-slang" och slangklämmor. Den bör nog åtminstone vara armerad. Men stålomspunnet är väl mest snyggt, kanske möjligen också för att skydda mot vilt sprutande vid totalhaveri av gummit inuti p.g.a. extremt tryck eller så (och när händer det ?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många gummidetaljer i lågprisbutikerna (och kanske även i "fina butiken") är mest skräp numera. Tåligheten mot t.ex. solljus är urusel.

 

Till bränsleslang finns det väl ingen orsak att spara någon hundring på att köpa slang av okänt material. Satsa på en slang som är klassad för bränsle (jag tror att EPDM-gummi brukar rekommenderas). Finns det ingen varudeklaration eller klassning på slangen du tänker montera så välj en annan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydroscand och Kuntze är två bra val när det gäller bränsleslang.

 

Hydroscand har dessutom alla nödvändiga delar till bränslesystem och vill man ha pressade kopplingar kan de fixa det med.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...