Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
McLasse

Maxi 120 - Vad titta på inför köp?

Rekommendera Poster

Jag har fallit för Maxi 120, egentligen Maxi 130 men den blir lite för lång för min plånbok så 120 är en god kompromiss. Tror mig ha hyfsad koll på vad jag skall titta på generellt men är det något speciellt just för Maxi 120 jag skall titta extra på?

Har av någon anledning fått för mig att det är enkellaminat i skrovet och sandwich i däcket, stämmer det? Är distansmaterialet balsa eller divinycell (eller liknande skummaterial)?

All input uppskattas!
/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På maxisidorna har jag tittat och sökt utan resultat. Men jag har faktiskt inte tänkt på att ställa frågan i det forumet . Tack för tipset.

Enligt uppgift tillverkades ungefär 60 st och jag tror att många av dem gick på export. Jag gillar planlösningen. Mittsittbrunn och akterruff samt en invändig höjd så man skulle kunna spela badminton. Längden ligger dessutom precis under 12 m (tänker på avgiften i gästhamnar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner till två st ägare till Maxi 120 men vill inte droppa deras namn o kontaktuppgifter här. Om du vill att jag ska kontakta dem o fråga om de vill ge dig goda råd så behöver jag email och/eller telefonnummer till dig så de kan ta direktkontakt med dig om de vill dela med sig. Du kan skicka det i ett "personligt mail" till mig (håll muspekaren "över gubben" på mitt meddelande och klicka på "meddelande").

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ombord på en Maxi 120 för länge sedan. Mitt intryck var ungefär mycket däck högt upp men inte så rymlig (som man kunde tro) invändigt.

Utrymmena invändigt kändes i klass med  en Najad 343 men visst, jättestor sittbrunn. 

Titta även på en Beneteau 363, en i mina ögen väldigt trevlig båt med många praktiska lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lintott:

Jag känner till två st ägare till Maxi 120 

Tackar! Meddelande är skickat! Hoppas det blev rätt så det kom fram (sitter och knäpper på mobilen).

 

5 timmar sedan skrev bhemac:

... Mitt intryck var ungefär mycket däck högt upp men inte så rymlig...

Titta även på en Beneteau 363, en i mina ögen väldigt trevlig båt med många praktiska lösningar.

Hmmm, jag trodde att de skulle vara stora "som en mindre villa" invändigt. Kanske får revidera mitt val av båt...vi får se, när jag får se (med egna ögon). Jag har tittat på en del Maxi 108:or som är en trevlig modell men en aaaning trång invändigt, framförallt i gången till akterruffen och i akterruffen. Jag såg min räddning i Maxi 120 med ståhöjd i hela båten. Att den dessutom är ketchriggad gör ju, i mina ögon, inte saken sämre.

Beneteau 363 ser intressant ut. Har kikat en del på deras 36 CC, 40 CC och 42 CC. Framför allt 40 och 42:an med toan längst förut tilltalar mig. Tyvärr är piset på dessa inte riktigt i fas med min ekonomi. Har även kikat på Bavarias Ocean 38 och 40, fina båtar men tyvärr även där i en helt annan liga ekonomiskt sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev McLasse:

Kanske får revidera mitt val av båt...vi får se, när jag får se (med egna ögon).

Ja, jag ville bara trassla till det lite för dig ;) 

Brukar vara intressant att kolla lite olika båtar, jag tar alla tillfällen i akt. Bara för att det är kul och ibland får man några bra idéer.

Just förhållandet mellan utvändig och invändig storlek är ganska spännande. Eller mellan bilder och verklighet.

Najad 343 imponerade men framförallt Formosa 36, vi kolla en extra gång utvändigt så de inte hade fuskat!

Beneteau 42CC är grym. Så många praktiska lösningar, fantastiskt pentry, majestätisk skeppar hytt med en rymlig toalett. Fräck badplattform och ett rejält akterdäck där man kan sitt i hamn och titta på vad man nu tittar på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en sån båt sitter man på akterdäck och tittar på när andra tittar på. Tyvärr hör jag till dem som tittar på dem som sitter på akterdäck och tittar på (oss vanliga dödliga).

Formosa 36, en vacker sak som jag tyvärr aldrig sett i verkligheten. Den ser inte ut att vara så stor invändigt på utsidan. Men en del båtar är det lite Harry Potter-tält över. Man förstår inte hur det är möjligt. En annan båt som jag varit/är intresserad av är Comar Comet 11. En Italiensk sak som är rätt ovanlig här uppe. Den är lite tvärt om invändigt. Soffa och matbord är längst akterrut medan hytter osv är förut. Det är gott om plats att meka med motorn, bara att ta bort bordet.

 

downloadfile.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comet 11 har jag bara sett på bild. Kul med lite annorlunda tänk. Men jag vill ha en fet ägarhytt för mig själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men då återstår bara att hinka upp och köpa en Oyster 675. Men då har du plats för en 3.4 m rib i garaget. Lycka till 😀

Owners_suite_B0002022_copy.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-04 vid 17:54 skrev McLasse:

Tackar! Meddelande är skickat! Hoppas det blev rätt så det kom fram (sitter och knäpper på mobilen).

Sorry, nu får jag "göra en pudel".

Det var Maxi 108 de hade båda två...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Lintott:

Sorry, nu får jag "göra en pudel".

Det var Maxi 108 de hade båda två...

Låt du pudeln vara ogjord och låt mig få tacka för hjälpen i stället. Hjälpen uppskattas mycket 👍. Jag jagar vidare efter info.

 

Om någon vet, tror sig veta eller bara har en fundering i ämnet - skriv en rad eller två här i tråden. Det jag i första hand undrar över är vilket distansmaterial man kan förvänta sig i en Maxi (120) från den tiden (kring 1980) samt om det är sandwich även i skrovet.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att få tag i någon som äger en Maxi 120 eller kontakta varvet eller Pelle Petterson som ritat båten. På internet verkar det vara svårt att hitta mer detaljerad informaton om Maxi 120.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta reda på en Kryssarklubbsmatrikel. Där finns ett register över medlemsbåtar (sorterat efter båttyp). De ägare som har "udda namn" borde du kunna hitta på någon katalogtjänst. Spelar ju ingen roll om de inte har båten kvar, de borde ju komma ihåg lite om den i alla fall....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Har du provat att maila den här personen..?

https://www.sailguide.com/aasikt/comment-nr2984?parent=897

Jag har läst recensionen men inte tänkt längre än så. Lysande! Ett mail är nu skickat.

 

8 timmar sedan skrev per_62:

Prova att få tag i någon som äger en Maxi 120 eller kontakta varvet eller Pelle Petterson som ritat båten. På internet verkar det vara svårt att hitta mer detaljerad informaton om Maxi 120.

Varvet och konstruktören, så klart! Kanoners! Ibland undrar jag om jag kan tänka själv, över huvud taget. "Terrar" dem å det snaraste!

 

7 timmar sedan skrev Lintott:

Leta reda på en Kryssarklubbsmatrikel. Där finns ett register över medlemsbåtar (sorterat efter båttyp). De ägare som har "udda namn" borde du kunna hitta på någon katalogtjänst. Spelar ju ingen roll om de inte har båten kvar, de borde ju komma ihåg lite om den i alla fall....

Skitbra tips! Det är ju en källa till information jag inte tänkt på över huvud taget. Tar tag i det genast!

 

Tack för tipsen! När jag läser dem är de så självklara, men det är det självklara som i bland kan vara så svårt att komma på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte sammanfatta de uppgifter jag fått fram för ev framtida sökningar. Maxi 120 verkar inte ha några brister i konstruktionen eller från tillverkningen som har behövt åtgärdas i efterhand av ägarna. Det enda direkt negativa jag hittat är fönstren/rutorna som en del bytt. Det är sanwich i däcket och enkellaminat i skrovet. Distansmaterialet i däcket är divinycell i Maxi 77, 84, 95, 108 och 130, troligtvis även i 120. I det stora hela en solid båt med ett bekymmersfritt ägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl ta dig en funderarare. Finns en Maxi 130 på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-16 vid 23:55 skrev per_62:

Du får väl ta dig en funderarare. Finns en Maxi 130 på Blocket.

Den har jag redan dreglat över. Hade varit en riktig höjdare. Ligger dock lite (en hel del) över budget. Jag letar vidare efter Maxi 120.

Jag har sett en annan båt jag inte vet speciellt mycket om, Colvic Victor 40. Den ser rätt intressant ut. En ketchriggad sak med en trevlig layout invändigt. Som jag förstått det är Colvic-båtarna kvalitetsbåtar men jag har ingen susning om hur de (Victor 40) seglar. Kanske inte världsbäst på kryssen men invändigt...ja, trevliga.

f56a618dad99083ef0565c035c9fe91f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev McLasse:

Colvic Victor 40.

Den tittade jag mycket på en gång i tiden. En tilltalande planlösning med däckssalong och invändig styrplats. Praktiskt i vårt klimat.

Alla Colvics båtar levereras i halvfabrikat men det finns firmor som inreder också. Min tanke var köpa ett riggat skrov med motor och segla hem från UK för att sen inreda..Det som stoppade mig då var brist på tid.

Colvics skrov har gott rykte, fina i sjön och seglar ganska bra.

Nackdelen tycker jag är samma som för Maxi, högt byggda skrov utan skarndäck. Inte kul att röra sig på när det gångar.

Majoriteten av båtarna har hemmabyggd inredning av varierande kvalitet. 

Leta i UK, det kan finnas fina båtar till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Den tittade jag mycket på en gång i tide...

Jag har fått för mig att skrovet är solid plast och däcket i balsasandwich. Har du koll på om det stämmer?

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Nackdelen tycker jag är samma som för Maxi, högt byggda skrov utan skarndäck. Inte kul att röra sig på när det gångar.

Jo, så sant, kan vara ett elände och ta sig fram och "konstigt nog" är det just när det gungar som mest som man behöver upp och vingla på däck. Å andra sidan kan man le lite för sig själv, i smyg givetvis, varje gång man går ner för trappan till ruffen. Det blir en go volym.

 

Invändig styrplats är klockrent, i vissa lägen (fler och fler lägen ju äldre man blir). Även om det är gött att stå ute med vinden virvlande i håret (det lilla som är kvar) så är det inte fel att fuska till det och sitta inne med en fika brev'e medan man torr, varm och go framför flytetyget i regn och rusk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag har några broschyrer mm kvar, det är från  den analoga tiden.

--

Vi gick en gång på kusten, en svinkall sommardag med ett sådant där blött duggregn och ingen vind. Naturligtvis var vi hänvisad till en farled. 

Då blev vi omkörda av en NC33, därinne satt en person i skjortärmarna och med en kopp kaffe i näven. Då var man avundsjuk.

Nuvarande båt har vindruta och kapell, någorlunda uthärdligt men en "styrhytt"  och kombinerad salong är absolut bättre.

Dessutom får man en mycket längre säsong.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Ska se om jag har några broschyrer mm kvar, det är från  den analoga tiden.

Det hade varit riktigt kanon!

 

Jag har tidigare varit konservativ i mitt tankesätt gällande båtmodeller och det har bla INTE innefattat däckssalonger med den förnämliga möjligheten till torr, uppvärmd styrplats. Jag har haft en stark övertygelse om hur en sjövärdig båt ser ut (hade en Laurin 31 i många år, förvisso en fantastisk båt men inte direkt astronomiska utrymmen invändigt om man säger så). Genom åren har jag insett att det mesta av sjövärdigheten inte sitter i båten utan i hur man framför den. I och med det har en helt ny värld öppnat sig med fantastiska båtar jag tidigare missat pga ren och skär trångsynthet. Jag har till och med sneglat åt de "nya" cruising katamaranerna och insett att de är faktiskt ganska fina. Men där sitter enligt mig skönheten mer i funktionen, ungefär som en segelbåt med targabåge och vindroder (rätt gjort är det oerhört vackert). Det är svårt att lära gamla hundar sitta, men det går. Önskar jag insett detta tidigare, men det är aldrig för sent att ändra sig. Förändring är bra, framförallt när det är till det bättre och vad som är till det bättre vet man inte förrän man provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...