Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cainer

AQD40 går sämre och sämre

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Har en AQD40 med ny turbo och eftermonterad intercooler (således en AQAD40),  som sitter i en Orrskär 27.

Den har börjat gå sämre och sämre på slutet. För tre år sedan så hade jag ett maxvarv på strax under 3600, men idag kommer jag knappt upp i 3500.

 

Marschfarten har minskat från ca: 19 kn till 16-17 kn.

 

Dessutom har den börjat gå betydligt varmare.

Den letar sig gärna upp mot 110 grader innan den stabiliserar sig. Drar jag av på farten så går temperaturen ner till drygt 70 grader.

 

Jag har nu plockat ner värmeväxlaren och rengjort och provtryckt den. Det var en del skit i kylarinsatsen så förhoppningsvis kyler den bättre nästa sommar.

 

Men varför har farten och varvtalet minskat successivt? Det har inget med beväxning att göra, den går trögt även när jag precis satt den nymålad i sjön.

Bränslefilter, luftfilter, vevhusfilter, oljefilter bytt varje säsong. Det startar som en klocka och går fint, bortsett från att den inte orkar varva ut fullt.

 

Förra ägaren har installerat en tredjeparts-intercooler. Kan eventuellt vara den som spökar?

Turbon är ny och den går lätt att snurra på, så jag tvivlar på att det är den.

 

Vad kan det annars vara? Spridarna? Insprutningspumpen?

Plomberingen på bränsleskruven är borta, så eventuellt har någon varit och pillat på den tidigare.

 

Jag läser andra som har en Orrskär 27 med en AQD40 (130 hk) och som marschar 19 kn. Eftersom jag har intercooler på min så bör jag väl få ännu högre effekt, kanske upp mot 150 hk? Då bör jag ju marscha minst 19 kn, inte 16 kn.

 

Tips uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag hade kontrollerat laddtrycket. Det kan vara så att pumpen inte ger tillräckligt med bränsle och då tappar du laddtryck och därmed också effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligt att kylsystemet på aqd motorerna har svårt att klara den ökade effekten av ny turbo och intercoler, jag har en båtgranne med en orrskär 27 med det problemet, allt är ok tills man utnyttjar den nya effekten. Aqad motorena har effektivare kylsystem, min aqad ligger på ca 85-90 grader vid 3600 rpm. 

Angående att effekten minskat så kan man fundera på om det beror på bränslet nu för tiden. På aqad40b 165hk är timingen på insprutningen 2 grader tidigare också, vet dock ej om det påverkar  motortempen, men det påverkar avgasernas temperatur, dessa blir lägre då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det hade varit bra att kontrollera laddtrycket, problemet är bara jag inte har något ställe att skruva in en manometer på, i och med att det inte är någon intercooler på denna original. Men det går väl att lösa på något vis. Förslag?

 

Angående temperaturen så höll den sig bra på 90 grader tidigare (med nya turbon/intercoolern), men denna sommar började den stiga i temperatur. Så något är det som har skett. Förhoppningsvis är det redan löst nu när jag rengjort värmeväxlaren.

 

Bifogar en bild på motorn så ser ni hur den eftermonterade intercoolern sitter.

 

 

IMG_2117.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonterade oljekylaren idag för rengöring ifall det var där det var täppt istället för värmeväxlaren som jag tidigare rengjort.

 

Såg direkt att det var gott om, vad jag trodde var, avlagringar på insugssidan, men jag kunde inte för mitt liv tro att jag skulle stöta på en halv Vettex-trasa som blockerade kylvattenrören i insatsen. Begriper verkligen inte hur den kommit dit, den kan ju inte passera sjövattenfiltret.

 

Men jag känner mig rätt säker på att jag funnit problemet med kylningen, hehe.

 

 

1A2B53DB-14B1-4350-AEE4-DE7F9A10AEBC.jpeg

37EACD11-5711-44ED-9799-365E623BA990.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...