Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Austance

Akterpropeller till Bayliner 2858?

Rekommendera Poster

Hejsan alla båt älskare! Jag har en Bayliner 2858 (-97) som jag funderar på att installera en akterpropeller på. Det finns redan en bogpropeller som fungerar bra men jag tycker att det hade varit skönt att kunna styra in aktern också, till exempel när man ska lägga till vid någon hamn och det blåser väldigt mycket. Jag skriver här för att undra, finns det några nackdelar med akterpropeller? finns det något man bör tänka på när man köper och använder en? Har ni även några tips på något bra märke som inte kostar skjortan och hur man installera en sådan i båten. 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du frågar och du redan har en bogpropeller: Jag skulle satsa på att känna min båt som i min egen ficka (typ :)
Om elen havererar i värsta tänkbara moment och du bara har din V8 att lita till kan det vara praktiskt att kunna köra båten med det alternativet.
Jag erkänner att jag nu har bogpropeller för första gången och man blir snabbt beroende, läs "lat" ... i säkerhetstänkande vill jag inte bli latare ...

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både bog- och akterpropeller.

Och även om jag tycker det är en "sport" att inte använda någon av dem men ändå kunna vrida båten med enbart huvudmaskinen (har f.ö. rak axel och roder) så vill jag inte vara utan dem.

 

Jag förstår delvis dem som kommenterar en fråga som din med att du istället borde lära dig att köra båt. För det ÄR viktigt. Men då har man lite missat poängen - vad är det för fel att ha extra hjälpmedel som gör att man kanske t.o.m. undviker att hamna i en knivig situation för att man inte var så duktig som man trodde ?  Och vad är det som säger att man måste använda dem...jämnt ?

Kan dock definitivt hålla med om att man skall lära känna sin båt och lära sig hantera den så mycket som möjligt utan dessa hjälpmedel. Samt att många använder dem alldeles i onödan.

 

När använder jag dem då, om jag nu håller med om att man skall försöka klara sig utan ?

- När vinden och situationen gör att jag inte har de extra sekunder det tar att vända/vrida båten på annat sätt innan jag drivit farligt nära andra båtar eller grund/land.

- När barnen var mindre och jag var ute med dem själv och behövde vara i båda ändar av båten eller t.o.m. på land (har fjärr)

- Men framförallt: Man kan trixa in båten med bara centimetrar tillgodo på den där sista platsen i gästhamnen som ingen lyckats ta sig in till. Och även komma ut igen.

 

--------------------------

 

Till TS fråga:

Hur har du det med plats med någorlunda fritt vattenflöde på akterspegeln ?  Gissar att du har drev. Akterpropellern bör sitta minst 10 cm under vattenytan, ha fritt flöde åt minst ett håll men måste ha i alla fall lite fritt åt det andra (ett trimplan kan vara ok). Dessutom bygger den en del in i båten, så det måste finnas åtkomst på insidan av akterspegeln där du tänker sätta den. Den behöver dock inte sitta i mitten.

Bl.a. NordWest hade en utbyggnad som de satte akterproppen i för att dels få bort den från innerutrymmena, dels få flödet ovanför/bakom drevväxeln.

Har haft en egenbyggd lösning med två motriktade elutombordare, men den blir klen. Likaså finns företag som talar sig varma för vattenjetliknande lösningar som de säljer, men de är också klena och blir snabbt mycket dyra.

 

Skulle gissa att du på en 2858 kan klara dig med 125mm trumma (mer lättplacerad) vilket i alla fall rymmer en 3hk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

vad är det för fel att ha extra hjälpmedel som gör att man kanske t.o.m. undviker att hamna i en knivig situation

Absolut inte fel.
1. Man ska använda de resurser man har. Säkerheten har alltid prioritet.

2. Om resurserna brister så är det din egen trygghet i din roll som (i detta fall) skeppare som spelar in.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både bog och akter propp, försöker låta bli att använda dom. När det är lugnt till lite vind är det inga problem, inte heller om vinden kommer från rätt håll så vinden är "på min sida".

Men när det blåser mycket och vinden kommer från fel håll är det otroligt bekvämt med både för och akter propp. 

Tipset är att ha samma kraft som din bog eller något kraftigare. Detta då dom kan jobba samtidigt - dessutom en för klen bog/akterpropp gör faktiskt ingen nytta när det börjar blåsa. 

På många båtar är bog/akterpropparna under dimmensionerade och gör då inte så mycket nytta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten bodde jag i Malmö. Där såg jag köpenhamnsbåtarna vända inne i Malmö hamn med några meter tillgodo. Detta var före bogpropparnas tid. Det gick bra. Men nu när det finns akter/bogproppar till fritidsbåtar ska man om man har råd använda dessa, när man själv tycker att det behövs. Elektrisk blackout i båten behöver man inte oroa sig för, jag har haft båt sedan 1988 och aldrig varit ute för sådant, men visst kan det hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev vega1959:

Elektrisk blackout i båten behöver man inte oroa sig för, jag har haft båt sedan 1988 och aldrig varit ute för sådant, men visst kan det hända.

Visst kan det ske. Samtidigt slutar GPS-satelliterna att fungera och solen slocknar. Kanske bäst att inte ha båt? ;)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev vega1959:

När jag var liten bodde jag i Malmö. Där såg jag köpenhamnsbåtarna vända inne i Malmö hamn med några meter tillgodo. Detta var före bogpropparnas tid. Det gick bra.

- - -

Med dubbla propellrar så är det rätt hanterbart att få även en större båt att vrida sig på rätt håll även om vinden blåser från fel håll.Om du kör en motor fram o en back så kan du snurra runt på stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Visst kan det ske. Samtidigt slutar GPS-satelliterna att fungera och solen slocknar. Kanske bäst att inte ha båt? ;)

Solen slocknar! Vilken tur att jag har nya lanternor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat en del kring detta nu och det känns som att det inte kan vara fel att ha en akterpropeller i vissa fall. Det största problemet nu känns som att installera den. Vill helst inte borra hål i skrovet på båten och placera montaget på insidan akterspegeln. (Har inte mycket erfarenhet av att skruva eller såga i båtar). Lämna in den på service är för dyrt. Det bästa hade varit att kunna montera utanför akterspegeln på  badbryggan och sänka ner den där på höger eller vänster sida om drevet brevid något av trimplanen. Sedan placera en kåpa på delen som sticker upp för att skydda den mot väder och vind. Det enda jag är fundersam på är att om den kommer så långt under vatten ytan som krävs. Enligt en ingemarE måste propellrarna sitta minst 10cm under vatten ytan och jag vet inte om det skulle funka. Tror ni att detta skulle kunna vara en lösning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎12‎-‎19 vid 21:41 skrev Austance:

Har funderat en del kring detta nu och det känns som att det inte kan vara fel att ha en akterpropeller i vissa fall. Det största problemet nu känns som att installera den. Vill helst inte borra hål i skrovet på båten och placera montaget på insidan akterspegeln. (Har inte mycket erfarenhet av att skruva eller såga i båtar). Lämna in den på service är för dyrt. Det bästa hade varit att kunna montera utanför akterspegeln på  badbryggan och sänka ner den där på höger eller vänster sida om drevet brevid något av trimplanen. Sedan placera en kåpa på delen som sticker upp för att skydda den mot väder och vind. Det enda jag är fundersam på är att om den kommer så långt under vatten ytan som krävs. Enligt en ingemarE måste propellrarna sitta minst 10cm under vatten ytan och jag vet inte om det skulle funka. Tror ni att detta skulle kunna vara en lösning? 

Njae...

Bog- och häckpropellrar är väl aldrig fel, bra lösningar, men rätt dyra.

Men om du har drev kan jag ju tycka det är onödigt med häckpropeller.

Jag har en 31 fots båt (som egentligen skall vara 29 fot) med inombordare, drev och bogpropeller.

Jag kan få denna båt att förflytta sig nästan helt parallellt åt exempelvis styrbord genom att backa sakta med drevet utsvängt helt åt styrbord, sedan ge korta pulser åt styrbord med bogpropellerns joystick.  Ja nästan helt parallellt mot bryggan, litet bakåt går det ibland, men då lägger man ur växeln för en kort stund vrider ratten till mitten och ger en liten knuff framåt, sedan helt åt styrbord och väldigt sakta back igen, det går bra om det nu inte blåser kuling eller storm, men då skall du inte ge dig ut öht. Men man får öva på detta moment flera gånger, det tog väl ungefär en halv säsong för mig att lära mig detta.

 

Jag har ju duopropeller, och då skall det i teorin gå lika bra att manövrera åt styrbord som babord, men lik förbaskat är det ändå lättare att lägga till långsides med styrbordssidan mot bryggan. Mer markant blir detta med enkelpropeller eller på båtar med rak axel (beroende på vilket håll propellern är vriden).

Jag är ingen motståndare till bog- eller häckpropellrar, eller andra hjälpmedel, men kan tycka att det är dyrt och onödigt på en båt med drev och redan installerad bogpropeller.

En bog- eller häckpropeller går väl lös på minst 25.000kr plus installation? och så vill man ju dessutom ha så få hål i skrovet som möjligt, särskilt under vattenytan.

 

Men det finns speciella häckpropellrar att köpa, sitter i ett rör, och är avsedda för helt utombords montering.

 

Det har ju i detta forum x flera diskuterats om det är sjömansmässigt eller ej att använda bogisen, men jag anser att man skall använda de hjälpmedel som finns ombord. Möjligen använda med måtta, då bog- och häckpropellrar drar mycket ström och väsnas en hel del, sedan kan vissa modeller bli överhettade och jag har sett varningsskyltar som säger att man inte skall använda dem mer än x antal sekunder i taget. Min bogpropeller har en varningssummer uppe vid joysticken, har aldrig hört den tjuta... ändå har det hänt att jag i en knivig situation fick vända upp båten mot vinden enbart med bogpropellerns hjälp, det tog nog minst 15 sekunder.

 

Som redan skrivits, lär känna din båt under nästa säsong tag varje tillfälle i akt och prova att manövrera sidledes och så, drevbåtar är i allmänhet lättare att backa i rätt position än att försöka få i rätt position genom att sakta köra framåt, exempelvis då man skall in mellan två akterförtöjningar, bojar eller pålar, därmed inte sagt att det är helt självklart att lägga till med aktern mot bryggan, då det i svenska hamnar många gånger är grunt eller orent vatten under bryggan, var rädd om propellern!

 

Det största felet många nybörjare gör är att vara allt för generösa med gasen, man skall bara manövrera mellan sakta framåt, friläge och sakta bakåt. Någon enstaka gång kan man tillåta sig att ge mer gas under någon sekund med ratten vriden åt ena hållet, för att vrida upp båten i rätt position, rätt riktning.

 

Problemet är att många moderna båtar med elektroniska reglage har en fördröjning från det att man flyttar reglagets arm, tills dess att man ändrar varvtal eller lägger i/lägger ur växel, även det tar det minst en halv säsong att lära sig. Det kan vara en fördröjning på en sekund, låter inte mycket, men när man väl står där och försöker manövrera sig ur en knivig situation känns en sekund lika lång som ett sekel...

 

I hamnar utan fasta akterförtöjningar såsom i naturhamnar, går jag först in med fören mot en lämplig klippa, ser hur det ser ut, flyter båten? var finns det bergdubbar? är det lätt att komma i land för besättning och hund?

Sedan backar jag ut omkring 50 meter från land, kollar djupet, kollar åt vilket håll vinden eller strömmen vill föra båten, kompenserar ofta med back och bogpropeller, tills jag finner bra plats att fälla ankare på, fäller ankaret och kör sakta framåt, styr med ratten och bogisen, undviker att backa, då det kan vara lätt att få ankarlinan i propellern. Sedan sakta framåt till den utvalda klippan, glider sista metern och väldigt sakta back, med stöd av bogpropellern, så att fördäcksgasten kan hoppa i land och göra den första temporära förtöjningen.

Det tog flera minuter att skriva detta, men tar bara två minuter att lägga till på detta sätt om det nu går bra. Om det inte går bra är det bara att göra om proceduren tills man är nöjd.

Lättare att lägga till med fören i vindögat, icke sjömansmässigt att lägga till i medvind, men ibland är man ändå tvungen till det.

 

Som sagts, lär känna båten först, avgör därefter om du skall köpa dig en häckpropeller.

Halvplanande och planande båtar med drev är inte helt lätta att manövrera i trånga hamnar, men ändå betydligt lättare än deplacemeterande båtar med rak axel, som sällan låter sig backas åt det håll man tänkt sig. Ja detta då väldigt generellt, det finns variationer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...