Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Adamddd633

Knepigt svall bakom båt

Rekommendera Poster

Hej! Har en Wellcraft 210 Classic

Svallet bakom min båt tycker jag ser knepigt ut och vet inte varför, det enda jag vet är att sinkar farten rejält känns det som.

 

Som ni ser så blir det ett svall på bådar sidor, ser ut som det kommer frn drevet. Jag har även trimplan men dessa är fullt uppe när jag tog bilden. 

 

Behöver jag trimma ut mer? Eller vet ni vad jag ska göra? Jag förstår i alla fall att det sinkar farten och bränsleförbrukningen måste ju bli högre med mer motstånd.

 

(jag vet att jag kan laborera när sommar men man måste ju ha något att göra på vintern så då får det bli spekulationer)

089F002F-4DBC-4754-A2C9-0AE9F11B485F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inre tratten är från drevet. Den yttre är från skrovet. Helt normalt.

Sidosprutet är från givare för ekolod och annat. Vill du verkligen veta så be någon köra efter din båt och ta bilder.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

Inre tratten är från drevet. Den yttre är från skrovet. Helt normalt.

Sidosprutet är från givare för ekolod och annat. Vill du verkligen veta så be någon köra efter din båt och ta bilder.

 

Ja okej! Dåså

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det ser lite märkligt ut. När vi är semesterlastade och fulltankade kan vår badbrygga ta i medan vi går upp i plan, då ser det likadant ut som din bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som den går relativt djupt i vattnet och drevets överhus som är lite bredare delar vattnet och ger sprutet man ser på båda sidor om mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mange249:

Tycker det ser ut som den går relativt djupt i vattnet och drevets överhus som är lite bredare delar vattnet och ger sprutet man ser på båda sidor om mitten.

Hm, ja jag har funderat på det med. Något är det som tar i och gör svallet i mitten på båda sidor av drevet. Men är ju ett vanligt Alpha one drev, det kanske är att man måste tilta upp mer?

Drevet är riktigt skitigt på bilden, är i bättre skick idag 😉

wellcraft9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det bättre ut om du kör fortare?

 

Det är nog inga konstigheter egentligen, utan bara att försöka hitta det mest optimala trimläget(uttrimmat så båten går lättast, men utan gung eller dyl).

 

Drevbåtar går också tyngre i vattnet. Där kan jag ibland sakna min förra utombordarbåt som jag hissade motorn på, så man fick båten ur vattnet.. Den gick lätt, fort och billigt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att båten är "tung i gumpen". Finns det mycket vikten i aktern och går den att flytta föröver?

Trimmar du in så får du ner fören och aktern kommer troligen upp. Då går det oekonomiskt. 

Trimma ut så mycket som möjligt om det inte är grov sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bhemac:

Det ser ut som att båten är "tung i gumpen". Finns det mycket vikten i aktern och går den att flytta föröver?

Trimmar du in så får du ner fören och aktern kommer troligen upp. Då går det oekonomiskt. 

Trimma ut så mycket som möjligt om det inte är grov sjö.

Mja, tyvärr så är motorn en 5.0L gjutjärns V8 så den väger väl några kilon, sen har jag två batterier. Det bästa hade ju varit att ha motorn på mitten av båten men det projektet hoppar jag över 😉

 

Så är nog så att den väger mycket bak och lite fram, är nog inget att göra åt utan får försöka trimma ut och hitta den bästa farten. Jag har faktiskt inte tänkt på om det blir bättre om jag kör snabbare, men misstänker det, då borde baken inte gräva ner sig lika mycket. Svaret är kanske att jag måste gasa på lite mer för mer optimalt gångläge, toppfarten ligger på cirka 35knop och bilden är tagen när den låg i cirka 23-25knop

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev hbengtsson:

Har du trimplanen nedfällda av misstag?

Nej, trimplanen är helt uppfällda, testade dem när jag tog upp båten.

(hade dem tankarna jag med)

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bild rakt akterifrån så man kan se de givare och annat som orsakar detta sprut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens svall ser ju helt normalt ut. Stänket från drevet är kanske lite för mkt, kanske kan bli ngt bättre av att trimma ut, men den radikala åtgärden är att hissa det så att kavitationsplattan kommer högre upp! Vilket ju är ett rejält vinterprojekt! Bara att gilla läget och titta framåt istället, kolla loggen och finjustera med Power trimmet för att se om det kan ge ngn knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...