Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
medic

Begagnad motor

Rekommendera Poster

Har som många andra fått min båtmotor stulen.(skjuts för lite i Sverige)

Kollar runt på begagnade motorer, är helt ny på detta område och hann köra nya båten 3 timmar..

Men min fråga är om en motor är från låt säga - 04  men bara gått 3-400 timmar. Är det då ålder eller timmar man ska kolla på förutsatt att den är servad som det bör.  Alltså är äldre motorer bara skit eller är det timmar man kollar på?

Många motorer på blocket är -01-06 men med få gångtimmar. Är det bara att förkasta och leta dyrare och nyare. Satt tidigare en Yamaha 50 hk-05 på micore 550 gt. Har dessutom hittat en mercery optimax på en firma som heter jobs marin.. dock verkar denna firma fått väldigt dåligt rykte så frågan är om man vågar köpa där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev medic:

förutsatt att den är servad som det bör

Tyvärr premieras en stämpel i serviceboken betydligt högre än faktiskt byte av olja, tändstift, filter samt tillbörliga kontroller av motorns funktioner. Tror de flesta experter här servar sina motorer betydligt noggrannare än många marinverkstäder.


Tror du bör gå på magkänslan. 

  • Verkar ägaren av den begagnade motorn trovärdig?
  • Går motorn som den ska?
  • Motsvarar oljans färg av de antal timmar som ägaren påstår den gått innan föregående byte?
  • Lossa drevoljepluggen försiktigt så några droppar olja kommer ut, skruva sedan tillbaka pluggen. Motsvarande färg på den oljan?
  • osv ..

Ju mer du tycker allt stämmer, desto mindre spelar antal timmar roll. Motorn har blivit väl omhändertagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag märker nu när jag sonderar ny motor är att många plockar av motorn från båt och lägger på en transport pall. Så många går inte att prova eller ta komptest på.

En annan fråga är hur mycket extra hästkrafter vågar man köpa? Min micore 550 är specad för 50-90 hk, vågar man köpa en 115 till den eller kommer den att bete sig konstigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten bör göra runt 40 knop med en 90 hk motor.

Hur fort vill/behöver du åka?

 

Vet inte säkert, men jag gissar att det största problemet med en större motor är att båten blir baktung och ligger konstigt i vattnet när den ligger stilla. Kan bli dåligt om du har vågor in mot aktern när båten är förtöjd.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt största problem blir att ta en försäkring på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev frans73:

Ditt största problem blir att ta en försäkring på den

Det kan vara värre än så.

Det kan gå bra att försäkra båt och motor och betala år efter år, men om något händer så får du inte ett öre eftersom du troligen brutit mot något villkor i försäkringen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor med 80-90 hk kommer passa perfekt till denna båt. Personligen hade jag valt att köpa en beg/ny 4-takts motor via en seriös båtfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-01 vid 14:21 skrev medic:

Har som många andra fått min båtmotor stulen.(skjuts för lite i Sverige)

Kollar runt på begagnade motorer, är helt ny på detta område och hann köra nya båten 3 timmar..

Men min fråga är om en motor är från låt säga - 04  men bara gått 3-400 timmar. Är det då ålder eller timmar man ska kolla på förutsatt att den är servad som det bör.  Alltså är äldre motorer bara skit eller är det timmar man kollar på?

Många motorer på blocket är -01-06 men med få gångtimmar. Är det bara att förkasta och leta dyrare och nyare. Satt tidigare en Yamaha 50 hk-05 på micore 550 gt. Har dessutom hittat en mercery optimax på en firma som heter jobs marin.. dock verkar denna firma fått väldigt dåligt rykte så frågan är om man vågar köpa där.

Överlag så är det ont om beg utombordare i sverige till salu (på dom kända annonsplatserna iallafall) dom flesta V4-V6 som finns är från 80 - 90 talet sönderkörda och utslitna och mer eller mindre i dåligt skick men ägarna har sett till att kunna starta dom för att det ska räknas som befintligt skick för att andra sedan som inte kan meka får ta smällen, om du hittar en på en marina så har du i allafall 1 månads garanti minst. Men du är ju ute efter en 50 -60 hästare och då är utbudet bättre.

 

Om 4 takt är något för dig så skulle jag satsa på Yamahas F motorer från 02 och framåt dom är hyfsat lätta att få tag på  (har haft en själv). Se till att den har/haft timgång mätare och om möjligt service historik och 1 eller max 2 ägare på så sätt kan du spåra hur motorn har körts, långt ifrån alla har det men bli inte förskräckt om det saknas. Var inte rädd för att ställa frågor ägarna säger inget mer än nödvändigt om du inte ställer frågor. Kolla tändstift så dom inte är rostiga eller dylikt då kan det vara så att vatten har läckt in från dålig topplockspackning. Kolla att den sprutar vatten som den ska. Bara för att motorn startar på plats betyder inte att den startar när du kommer hem. Så jag skulle nog om det finns en marina i närheten där du ska köpa motorn be dom att felsöka och kolla motorns status innan köp, seriösa tar 1000 ca för detta i timmen och tar väl 1-3 timmar, om säljaren drar sig för detta så döljer han något och inte talat sanning för dig. Tja Jobs marin hur många negativa kommentarer har dom fått??

 

Kan detta youtube klipp vara en hjälp på traven tro??  https://youtu.be/aj03_fAvEAE   

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara oärlig för att inte vilja krångla med en köpare som skall dra in mekaniker osv. Det brukar ofta vara veliga köpare som inte vet vad de köper och tror att begagnat har garanti...

 

Sen finns det å andra sidan många säljare som är oärliga och borde få stryk, så det är spridda skurar tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mange249:

Man behöver inte vara oärlig för att inte vilja krångla med en köpare som skall dra in mekaniker osv. Det brukar ofta vara veliga köpare som inte vet vad de köper och tror att begagnat har garanti...

 

Sen finns det å andra sidan många säljare som är oärliga och borde få stryk, så det är spridda skurar tyvärr.

Man kanske har en som jobbar som mekaniker med sig och säljaren inte vill att han går igenom motorn. Jag tror nog att det finns fler oärliga som borde få smörj än det finns ärliga säljare privata som auktoriserade😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-03 vid 18:53 skrev medic:

Ett problem jag märker nu när jag sonderar ny motor är att många plockar av motorn från båt och lägger på en transport pall. Så många går inte att prova eller ta komptest på.

Ingen större svårighet att rigga upp en motor på pall så att den går att provköra. Att ta ett kompprov är ännu enklare.  Det behövs bara ett par startkablar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎12 vid 00:00 skrev Eld-:

många plockar av motorn från båt och lägger på en transport pall

Vilka storlekar talar vi om här? Menar du 2-20 hästkrafter låter det rimligt men vem skruvar bort en motor på 250 hk som väger nästan lika mycket i kg och som dessutom har bultlås som är snart omöjliga att nå från insidan längst ner i akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Vilka storlekar talar vi om här? Menar du 2-20 hästkrafter låter det rimligt men vem skruvar bort en motor på 250 hk som väger nästan lika mycket i kg och som dessutom har bultlås som är snart omöjliga att nå från insidan längst ner i akterspegeln?

Sitter inte stöldskyddslåsen i 99 fall av 100 i något av de övre hålen?  Pga av de nedre 2 är undre vattenlinjen och/eller att de skruvarna är förmonterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur "farligt" är det med en begagnad motor som gått som trolling motor respektive gått i saltvatten??

Alla säljare säger olika, håller på att kolla på en Suzuki 2010 som gått 500timmar och merparten som trolling. Hur "farligt" är det? Motorn är enl säljare serv enl schema och bytt olja var 100 timme.

Har även kollat på motorer som gått i saltvatten men då säger vissa säljare att det  inte heller är något vidare?? blir motorerna så slitna för saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag som trodde att båtmotorer var byggda för att användas i vatten.....

 

Utombordare till skillnad från inombordare är normalt designade med saltvatten i beräkningen och saltets korrosion. Visst, salt tär mer än sörvatten på grejerna, men med tanke på alla motorer från 70 och 80 tal som fortfarande tuffar längs kusterna tror jag det är ett överdrivet orosmoment. 

 

Så länge service och anodbyten är gjorda skulle jag inte bekymra mig nämnvärt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge motorerna är skött som de skall vara så är det ingen fara, det jag skulle vilja säga är att det oftast är bättre med en motor som gått hela tiden istället för att ha stått en längre tid, det är min erfarenhet 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev medic:

Hur "farligt" är det med en begagnad motor som gått som trolling motor respektive gått i saltvatten??

Alla säljare säger olika, håller på att kolla på en Suzuki 2010 som gått 500timmar och merparten som trolling. Hur "farligt" är det? Motorn är enl säljare serv enl schema och bytt olja var 100 timme.

Har även kollat på motorer som gått i saltvatten men då säger vissa säljare att det  inte heller är något vidare?? blir motorerna så slitna för saltvatten?

 

Vad som händer när en fyrtaktare går länge på lågt varv är att när bränslet tänder gör det det under en relativt låg kompression. Det gör att kolvringarna inte tätar tillräckligt så en del av den oförbrända bensinen trycks ner under kolven och in i oljetråget. Därmed späds oljan ut med bensin och får därmed sämre smörjförmåga. Det leder i sin tur till ökat slitage. 

Det här är ett välkänt faktum för fiskare som kostant trollar. De byter därför olja flera gånger per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En spontan tanke som jag delar med er; de flesta begangnade utombordare som är till salu har bytts ut av säljaren av någon anledning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Vad som händer när en fyrtaktare går länge på lågt varv är att när bränslet tänder gör det det under en relativt låg kompression. Det gör att kolvringarna inte tätar tillräckligt så en del av den oförbrända bensinen trycks ner under kolven och in i oljetråget. Därmed späds oljan ut med bensin och får därmed sämre smörjförmåga. Det leder i sin tur till ökat slitage. 

Det här är ett välkänt faktum för fiskare som kostant trollar. De byter därför olja flera gånger per säsong.

Nja, vissa motorer lider av detta, exempelvis vissa modeller av yamaha, men jag och min kompisar har aldrig haft problem med bensin i oljan på Suzuki eller Honda. Och då har vi lagt många timmar i östersjön. Vi byter oljan vid normala intervaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...