Jump to content
Friday 18 October 2019
Gaidin

Bedragare på Blocket

Recommended Posts

Har båten ute på Blocket och har blivit utsatt för minst ett bedrägeriförsök, troligen två, men det vet jag inte riktigt än.

Tänkte beskriva lite hur de gör och kanske höra hur vanligt det är? Jag har nog totalt haft fem annonser på Blocket varav tre har besvarats av bedragare.

Det första försöket denna gång var ganska uppenbart. Ett SMS med en fråga om båten finns kvar samt en e-postadress att svara på, troligen för att undvika att Blocket själva kan se och varna för bedrägeriet.

Efter att ha svarat att båten finns kvar får jag frågan om vad som är mitt lägsta pris. Jag svarar med 450.000kr och får strax ett svar att priset är OK och att han vill köpa båten. Annonsen är OK och om allt är som det skall i annonsen vill han slå till direkt. Bedragaren kan inte själv titta på båten då han bor i Donetsk (!) men litar på mitt ord. Inte en enda fråga om skicket eller vad som följer med, d v s de vanliga frågorna man får.

Jag inser såklart att det är ett försök till bedrägeri men vill se hur det fortlöper och vad tanken bakom är.

Efter en tid kommer ett mejl där han godkänner priset och vill ha mina uppgifter till Paypal för att betala. Jag skickar uppgifterna och efter någon timme svarar han att han betalat, och att han har betalat in 470.000kr. De resterande 20.000Kr skall jag skicka till transportören, som skall köra båten med lastbil från Jönköping till Donetsk för 20.000Kr, vilket jag tycker är ett fantastiskt pris! Det är ju ändå 1900km fågelvägen! 😀

Till slut hittar jag ett par mejl från "Paypal" i min skräppostmapp i Gmail där det står att betalningen är gjord och att den inte är reversibel samt att den inte skickas till mig förrän jag fört över de extra 20.000kr till kontot han mejlat. Något konto i en turkisk bank. Givetvis finns det inga uppgifter om detta när jag loggar in på Paypal.

Tanken med detta bedrägeriet var alltså inte att lura av mig båten utan bara de 20.000kr som han betalt extra. Jag svarar helt enkelt att jag inte har 20.000kr förrän jag fått pengarna varvid vår mejlkonversation avslutas.

För ett par dagar sedan så kom det ett liknande SMS från en australiensk kvinna som vill köpa min båt i hemlighet då hon bor med sin avlidna makes familj och inte vill att de skall veta något. Inte heller här några frågor om skick och annat, bara att hon skall flytta till Sverige om en månad och vill ha båten. Denna gång är inte Paypal inblandat utan hon vill betala med vanlig banköverföring och frågar hur jag vill göra. Jag säger att hon kan betala 10% i handpenning så tar jag bort annonsen och hon kan sedan titta på båten när hon kommer hit, sedan gör vi klart affären i samband med sjösättning och påmastning, jag erbjuder mig även att leveransssegla båten dit hon vill ha den.

Hon ber om kontouppgifter, mobilnummer och postadress, vilket jag skickar. Hon svarar att hon skall återkomma när betalningen är gjord.

Sedan har vi inte kommit längre, det skall bli intressant att se hur detta fortlöper. Någon som vet hur det kommer att gå till? Något liknande om att betala för mycket och att skicka ett SMS från min bank samt ett brev? Som en liten kul grej lade jag in ett litet stavfel i min adress, posten kommer nog gå fram men jag ser ju direkt att det inte kommer från min bank.

Är folk verkligen så korkade att de tror att de fått pengar bara för att det kommer ett mejl, SMS eller brev? Utan att ens kolla på sitt konto? Går de här bedrägerierna verkligen igenom någon gång?

• Like 3

Vad är timlönen i Nigeria? Det kräver ändå ganska lite arbete att göra ett dylikt försök. 

Som jag förstått det så är det avsiktligt så att bedrägerierna inte är allt för snillrika i början. Hade de t ex ställt skräddarsydda frågor i början hade det tagit mer arbetskraft, med risken att offret ändå inte låter sig luras. Massa slösad tid för bedragaren. Blir bättre avkastning om bara de mest lättlurade tar vidare kontakt.

• Like 1

Ja, det finns folk som går på det.

Kolla bara här i forumet när folk frågar om råd när de vill sälja till uppenbart skumma typer.

Visst är det kul om man kan jäklas med skojare men passa dig. Ett trick är att ge dig förskott och sedan dra ut på det till du vill betala tillbaka förskottet, då börjar krånglet med hot och påståenden om kontraktsbrott. Visserligen B S men jobbigt.

1 timme sedan skrev Gundj:

Ja, det finns folk som går på det.

Kolla bara här i forumet när folk frågar om råd när de vill sälja till uppenbart skumma typer.

Visst är det kul om man kan jäklas med skojare men passa dig. Ett trick är att ge dig förskott och sedan dra ut på det till du vill betala tillbaka förskottet, då börjar krånglet med hot och påståenden om kontraktsbrott. Visserligen B S men jobbigt.

Betalar de i förskott så är det ju ingen fara? Då kan de ju få båten. :)

Låter det för bra är det för bra!

Handslag o postväxel är inte fel när man köper o säljer båtar.

Nu kom det ett par mejl från Barclays Bank om att jag fått en betalning på 10.000€ och att det tar ca 3 bankdagar innan betalningen nått mig.

I det första mejlet stod min e-postadress med som länk, men länken pekar på http://us.mc459.mail.yahoo.com/mc/compose?to=paulhendriks%40wanadoo.nl

Vilket torde vara ett kommando i Yahoos mejlsystem som skapar ett mejl till adressen. Troligen har bedragaren glömt att ändra länken och Paul Hendriks är ett annat offer för bedragaren.

I det andra mejlet var det en länk som pekar på service@intlbarclays.com men under länken ligger det service@barclaysbankworld.com. Domänen barclaysbankworld är inte ens registrerad och domänen intlbarclays är registrerad via en proxyregistrering så man ser inte vem som äger domänen.

Barclays riktiga domäner är öppet registrerade på deras driftorganisation.

Jag fick sedan ett mejl från bedragaren där hon meddelar att hon betalat och vill att jag skall bekräfta att jag fått mejlen från banken, vilket jag gjort.

Återkommer när det händer mera :)

• Like 2

Lägg inte tid på sådant! Mejla o säg att hon är så välkommen att personligen komma o hämta båten o då betala kontant!😁

6 minuter sedan skrev Marrexxx:

då betala kontant!

Inte kontant, jag sålde en båt till en kille från Polen som hade blivit rik när han fick överta den fd kommunistiska fabriken. Han stod i hamnen och plockade fram runt 150 tkr i 100 dollar sedlar. Vi fick åka till banken som inte var helt glada över att kolla äktheten på sedlarna...

7 minuter sedan skrev Marrexxx:

Lägg inte tid på sådant! Mejla o säg att hon är så välkommen att personligen komma o hämta båten o då betala kontant!😁

Jo, fortsätt!

Ju flera som låtsas bli lurade desto färre hinner bedragarna med att lura.

Dessutom är jag nyfiken på hur detta kommer att utvecklas.

Mackey

• Like 2

Nu har det hänt lite grejer.

Det kom ett mejl från Barcleys om att transaktionen stoppats på grund av att hon ännu inte fått igenom arvskiftet för kontot ännu.

Strax efteråt skickade hon ett mejl och bad om ursäkt för strulet men att hon skulle fylla i alla papper, vilket skulle ta ett par dagar.

I går kom sedan ytterligare ett mejl från henne där hon ber om mitt partnerskap. Det finns 3,2 milj € på kontot och hon vill föra över det till mig då hon vill vara hemlig för sin avlidna makes familj. Dessutom jobbar en av familjemedlemmarna på banken, därav vill hon använda mitt konto. När pengarna kommit skall jag betala hennes flygbiljetter hit och får dessutom 10% av pengarna.

Hon skickade också över blanketten för arvskiftet, vad nu jag skall med den till.

Nu blev jag lite besviken, det verkar ju likna ett vanligt Negeriabrev...

• Like 1

10 minuter sedan skrev Gaidin:

Nu har det hänt lite grejer.

Det kom ett mejl från Barcleys om att transaktionen stoppats på grund av att hon ännu inte fått igenom arvskiftet för kontot ännu.

Strax efteråt skickade hon ett mejl och bad om ursäkt för strulet men att hon skulle fylla i alla papper, vilket skulle ta ett par dagar.

I går kom sedan ytterligare ett mejl från henne där hon ber om mitt partnerskap. Det finns 3,2 milj € på kontot och hon vill föra över det till mig då hon vill vara hemlig för sin avlidna makes familj. Dessutom jobbar en av familjemedlemmarna på banken, därav vill hon använda mitt konto. När pengarna kommit skall jag betala hennes flygbiljetter hit och får dessutom 10% av pengarna.

Hon skickade också över blanketten för arvskiftet, vad nu jag skall med den till.

Nu blev jag lite besviken, det verkar ju likna ett vanligt Negeriabrev...

Hälsa att u e kund på danske bank.. att ni har ett långvarit samarbete i liknande affärer..

• Like 1

Det spännande är ju HUR hon skall försöka komma över dina pengar. Skulle gissa att du måste betala hennes bank några tusingar via Western Union för att de skall kunna transfererar pengar till dig.

• Like 1

Jag misstänker att det snart kommer ett mejl om att hennes advokat, eller banken eller någon annan, vill ha betalt för att fixa detta och att hon inte har några pengar och vill att jag läggerut.

Trist, jag trodde det skulle vara lite nytänkande denna gång :)

• Like 1

Kan du inte be köparen att sätta in 1000 dollar på ditt konto bara för att du vill vara helt säker på att allt är okej, och när du - i och för sig mot förmodan - fått pengarna så hävdar du att inga pengar kommit in på ditt konto. 😁

Mackey

• Like 1

Fick några liknande när jag sålde den förra båten. Ett av dem roade jag mig i under flera månader, t.ex. jag fick en adress i England som jag passade på att besöka eftersom jag var där vid tillfället - det var en ödetomt. Jag tröttnade till slut.

• Like 1

6 timmar sedan skrev Mackey:

Kan du inte be köparen att sätta in 1000 dollar på ditt konto bara för att du vill vara helt säker på att allt är okej, och när du - i och för sig mot förmodan - fått pengarna så hävdar du att inga pengar kommit in på ditt konto. 😁

Mackey

Jag fick en idé, dock lite försent, om hur jag skulle hantera den förra bedragaren med Paypalmejlen.

"Hej, jag har tyvärr inte 20.000Kr men jag har pratat med min bank och beskrivit situationen, de kan låna mig 10.000Kr om jag kan visa att jag själv kan ordna fram 10.00Kr. Så skicka mig 10.000 så kommer jag att föra över 20.000Kr till kontot du gav mig, så får du sedan tillbaka ytterligare 10.000 när jag fått pengarna"

Nu trodde jag ju att detta bedrägeriet skulle gå till på liknande sätt så jag tänkte prova det nu, men nu verkar det ju snarare handla om att hon inte har några pengar alls och troligen kommer att vilja "låna" lite.

• Like 1

Nu kom det ett nytt mejl, dels ett forward från "bankens" svar till henne och ett mejl till mig där hon beskriver att banken måste ha en underskrift från den avlidnes advokat. Undrar om man måste ha advokat för att dö, men så kanske det är i Australien :)

Nästa mejl är från henne där hon berättar att hon inte vill att hennes döde mans advokat skall få veta hur det ligger till utan skall skaffa en advokat i Storbritannien som kan hjälpa henne.

Tycker det verkar lite fantasilöst detta, snart får jag ett mejl där hon fixat en advokat som sedan skall ha betalt och hon saknar pengar och vill sedan att jag skall lägga ut...

Nu börjar det dyka upp lite fortsättning. Fick nedan forwardat från bedragaren, det skall nog se ut att komma från banken. Tydligen kostar det pengar att skicka pengar och det går inte att dra från beloppet på grund av brittiska regeringens grundlag

Electronic Funds Transfer "EFT"!

Dear Sir/Ma,
EFT is in progress to your bank account from Barclays Bank Inheritance.

Electronic Funds Transfer "EFT" of € 3,205,928.02 from Barclays Bank Inheritance to your bank account has been processed successfully and it is in progress. Details of the transaction has been provided bellow.

***RECIPIENT ACCOUNT DETAILS***
Full Name/Commercial Title: Mitt namn
IBAN: Mitt konto
BIC Number: HANDSESSXXX
Bank Name: Handelsbanken
Country: Sweden
***TRANSACTION DETAILS***

Transfer Type
Amount Transferred
COT(Unpaid)

Electronic Funds Transfer "EFT"

EUR
3,205,928.02
EUR
7,748.61

***DETAILS TO RECEIVE THE COST OF TRANSFER CHARGES "COT"***
Details to receive the COT Charges :
The COT must be paid in a legal form through the deceased solicitor chamber.
Information Status: Confirmed
The EFT is in PROGRESS, but the funds will not REFLECT in your bank account until you pay the COST OF TRANSFER CHARGES "COT" in a legal form through the deceased solicitor chamber because we can't deduct the COT charges from the EFT due to the reason that the EFT is an inherited funds and according to the UK government constitution, AN INHERITED FUNDS MUST BE DELIVERED COMPLETELY IN ACCORDANCE WITH THE DECEASED ACCOUNT BALANCE TO THE HEIR IN ORDER TO AVOID FRAUDULENT ACTIVITIES WITHIN THE BANK OFFICIALS.
***PLEASE NOTE***

If for any reason you are concerned that the personal information maintained by us is incorrect, please contact us by email at service@intlbarclays.com and we will be happy to review, update or remove information as appropriate!

I ett tidigare mejl från "Banken" har det florerat en domän, INHERITANCEBARCLAYS.COM som tydligen är Barclays banks arvsavdelning.

Denna domän är registrerad av en turk. Adresser i Istanbul verkar vara lite kluriga och de har ju andra bokstäver men jag gissar att det skall vara adressen Mehmet Mahallesi (Mahallesi betyder område) och Kiraz Sokok (Sokok betyder gata)
Borde väl vara här som snubben bor kanske?
Karta

Registrant Name: Musa Uysal
Registrant Organization:
Registrant Street: Memet mah, kirak sok, 8/5
Registrant City: Istanbul
Registrant State/Province: \u0130stanbul
Registrant Postal Code: 34191
Registrant Country: TR
Registrant Phone: +90.5370641074

Nu tycker jag du skall förhandla priset, 7700 Euro är väldigt mycket pengar. Beklaga att du har bara typ 2000 Euro och kolla vad som händer.

Trassla inte in dig för mycket bara.

Du måste ha en väg ut som gör att ingen blir onödigt arg.

Det känns som att den tydliga vägen ut ur detta är att du varit på banken, men att banken inte vill genomföra uppdraget för att kontonummer inte stämmer med mottagaren eller något ditåt.

Mackey

2 minuter sedan skrev pseudonym:

Enklast är väl bara att säga att båten redan är såld? Case closed.

Det beror väl lite på hur långt man har gått i sina diskussioner med den bedragande köparen.

Så länge man spelar med i bedragarens låtsasköp så tycker jag man hela tiden bör tänka över hur man ska kunna dra sig ur på ett snyggt vis.

Mackey

Gör så här, säg att du gick till banken för att få hjälp och banken sa att du nog var utsatt för en bluff och du inte har några pengar.

Banken kanske är villig att låna mig hälften av pengarna om jag kan visa att jag kan få tag i andra hälften själv? Sedan ber jag henne att skicka över hälften till mig :)

Jag kanske skulle photoshoppa in båten på en bild av bedragarens gata från Google streetviw och säga att jag levererat båten= :)

Att dra sig ur är väl inget problem, det är ju bara att säga att jag inte har några pengar att skicka, jag har redan skickat mina pengar till Musa Uysal i Istanbul och väntar nu på att det skall komma några millar därifrån :)

Svar från katt-bedragaren:

Den mån 19 nov. 2018 kl 21:38 skrev Feline E Ashton <felineea@gmail.com>:

Jag har tidigare skickat bankbekräftelsen till ditt e-postmeddelande, du kan gå igenom informationen på den.
Vi ska betala COT-avgifterna i juridisk form via advokatkammaren. Jag har skrivit advokaten och jag väntar på hans svar.

Mitt svar:

Ja, jag såg mejlen men det stod inget om hur man betalar. 

Avgiften skall naturligtvis betalas till banken.

Det är ju viktigt att pengarna inte går till vilken Musa Uysal som helst?

Från bedragaren:
Vem är Musa Uysal ?

Mitt svar:
Åh, nej, det är ingen "Vem", det är ett svenskt uttryck bara, betyder typ Fjolla, inte lätt för dig att veta, sorry. Jag tänkte att det var viktigt att jag kan se vem som jag betalar till så det inte kommer till vem som helst.

Nytt svar från bedragaren:

Jag är ledsen för det sena svaret. Det är den advokat som begärde för hans betalning och jag har bett honom att vänta tills vi får de ärvda pengarna.
Advokaten sa att vi skulle betala COT-avgifterna till ett konsultkonto av officiella skäl.
Nedan följer konsultinformationen för bankkonton.

Namn: Mustafa Ensari
IBAN: TR81 0006 4000 0021 2470 0982 11
Snabbkod: ISBKTRISXXX
Banknamn: Turkiye Is Bankası A.S.
Bankgren: Beylikduzu / Istanbul
Adress - Haydar Cavus Mah. 22 Bandirma / Balikesi Istanbul. Kalkon
Anmärkning: Syftet med överföring - För familjehjälp

Bankledningen kan fråga dig varför du överför pengar som är reglerna för utländsk transaktion: För familjehjälp

Jag vill att allt ska förbli hemligt mellan oss tills vi slutför transaktionen.

Mitt svar:

Jag har kollat med min bank och för att låna pengarna behöver jag betala en uppläggningsavgift på 1000SEK, vilket jag inte har tillgängligt.

Om du kan skicka över 1000SEK till mig så kan vi genomföra transaktionen.