Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MotorMannen

Bästa sättet fylla delaminering med epoxy?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska fylla igen ett delaminerat däcksområde med epoxy. Området är torrt så det bör fungera med att injicera.

Vad skulle ni säga är bästa tekniken för att sprida epoxyn inom den delaminerade fickan?


1. Fylla på epoxy genom hål i utkanten av området, och suga in mot centrum med en vakuumpump i mitten.

2. Som 1. fast tvärtom (fylla på epoxy i centrum och suga ut mot kanterna).

3. Fylla på epoxy genom hål i ovankant på området och suga ner till nederkant med vakuumpump.

4. Som 4. fast lita på tyngdlagen och skippa vakuumpump. 

 

Som vakuumpump hade jag tänkt använda min oljebytarpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade nog gått på 4, jag tror jag läste det i boken plastbåtsvård eller nm-epoxys hemsida att göra så många hål som möjligt och bara fylla, låta rinna ut och trampa omkring på däcket för att sist lägga på vikter. De vore intressant att se resultatet av vakuumpump med oljesugen även om jag inte tror du får tillräckligt starkt vakuum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vart fall blir det inget vacuum.

Även om man kommer nära lufttomt med speciella pumpar som används

t ex vid "vacuumsugning" av AC-anläggningar e t c, innan påfyllning av kylmedie. Annars blir det isproppar.

 

Slangar med vacuum i en bil.... glöm det!

 

Bara ett populärt uttryck.

 

Det är och heter undertryck!

 

 

- Häll du i epoxi genom hål uppifrån, där du gröpt ur fyllnadsmatetialet, typ balsa. Det behövs även några mindre hål för att luft ska kunna komma ut och epoxi in.

 

Såg i ett gammalt Praktiskt Båtägande om en snubbe som fyllde mellanrum, genom att koppla en slang till en avskuren petflaska. Så fick epoxin rinna ned i mellanrummet. Tog några timmar, vill jag minnas, i varmt väder.

 

Du behöver förmodligen inte fylla allt, bara där det svajar, när du går på däcket.

 

För att förhindra att epoxin bara rinner iväg, så kan du väl peta ned sån rund tätningslist av typ skumgummi som används vid byggen för att täta springor, genom hålen.

Som en begränsning, i en ring.

 

Tror det är i nästa nr av tidningen ovan, som man visar hur man gör.

 

Nov 2018.

 

 

 

 

.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

43 minuter sedan skrev Hotspur:

jag hade nog gått på 4, jag tror jag läste det i boken plastbåtsvård eller nm-epoxys hemsida att göra så många hål som möjligt och bara fylla, låta rinna ut och trampa omkring på däcket för att sist lägga på vikter. De vore intressant att se resultatet av vakuumpump med oljesugen även om jag inte tror du får tillräckligt starkt vakuum. 

 

 Tack för att du gav ett konstruktivt svar. Det finns ju vakuumpumpar för någon tusenlapp som man skulle kunna använda ifall inte pumpen räcker till. Eller så försöker man luta båten för att hjälpa tyngdkraften på vägen och kör utan pump. Jag är kluven som du kanske märker och vill gärna kunna styra flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker högt nu men West Systems har en epoxi som heter six-10 som blandas i munstycket från en fogspruta, skulle man på vettigt sätt få fast pipen och ha ett lufthål längre bort så kanske du får lite högre tryck än bara gravitationen. håll epoxin varm så du får ner viskositeten, att ha flera lufthål indikerar även hur långt epoxin spridit sig. Men som sagt, bara en tanke som slog mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering som jag får är ju vad det är för distansmaterial i däcket?

Om det är trä som ruttnat vill man ju kanske ta bort det?

Skum av något slag som sjunkit ihop skulle jag också vilja ta bort, men jag är lite petig/orolig av mig.

 

Jag lagade delaminering på däcket på min segelbåt, där var det balsa som delvis ruttnat.

Då skar jag helt enkelt bort en bit underifrån på däcket, en bit som var lite större än det dåliga området.

Tog bort allt distansmaterial, limmade dit nytt med epoxi och plastade fast den utskurna biten igen.

 

Jag kom åt enkelt eftersom det var i taket på förpiken, gör man inte det så går det ju inte förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej "Motormannen" !

Boken där det står om detta heter "Plastbåtsvård" av Hans Peter Behrens. Brukar finnas på biblioteket om du inte hittar en ny någonstans.

Svårigheten i det här jobbet ska nog inte underskattas. Epoxi är ju lite trögflytande och börjar ju härda rätt omgående. Vakuumsugning med hobbyprodukter, undrar jag om det fungerar?

Härdad epoxi som bara till en del har hamnat på rätt ställe, kanske bara gör saken värre. Rumstemperatur för att arbeta med epoxi är också att föredra så här års. 

Finns det något blött och sunkigt kvar innanför delamineringen så ska det bort eller torkas.

Balsa är nog bara att försöka krafsa bort, divinylcell kanske kan torka möjligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vakuumpump för ca 1500kr borde fungera bra. Man använder dessa bla för att få ut vatten i ruttet distansmaterial eller för att vakuuminjecera när man gör kåpor mm av kolfiber. Eller för att suga ut luften innan man fyller kylmedia i ett kylsystem.

Det borde fungera utmärkt för däck också. Ett hål i mitten för vakuumpumpen och ett antal hål runt om för att få in epoxin. Det är enkelt att kontrollera att det är sug i varje hål. Mellan pump och däck ska det finnas en uppsamlare där överbliven epoxi hamnar. Jag har använt en modifierat honungsburk(!).

Det fina med vakuumtekniken är att luften/bubblorna minskar kraftigt i volym och lätt transporteras bort genom epoxin.

Studera tekniken för vakuuminjercering HÄR!

Vakuumpump.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

En vakuumpump för ca 1500kr borde fungera bra. Man använder dessa bla för att få ut vatten i ruttet distansmaterial eller för att vakuuminjecera när man gör kåpor mm av kolfiber. Eller för att suga ut luften innan man fyller kylmedia i ett kylsystem.

Det borde fungera utmärkt för däck också. Ett hål i mitten för vakuumpumpen och ett antal hål runt om för att få in epoxin. Det är enkelt att kontrollera att det är sug i varje hål. Mellan pump och däck ska det finnas en uppsamlare där överbliven epoxi hamnar. Jag har använt en modifierat honungsburk(!).

Det fina med vakuumtekniken är att luften/bubblorna minskar kraftigt i volym och lätt transporteras bort genom epoxin.

Studera tekniken för vakuuminjercering HÄR!

 

Intressant film. Men vore det inte lättare att suga ut luften med ett slangsystem till hål runt hela ytterkanten av skadan, och låta epoxyn sugas in via ett centralt hål? Jag föreställer mig att det kan bli svårt att hinna med att mata epoxy i en mängd hål vartefter det sugs in. Man vill ju inte att det ska ta slut på epoxy i ett hål och sugas in luft istället.

 

Vilken kapacitet på pumpen ska man satsa på tycker du?

Redigerad av MotorMannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jonas2307:

En fundering som jag får är ju vad det är för distansmaterial i däcket?

Om det är trä som ruttnat vill man ju kanske ta bort det?

Skum av något slag som sjunkit ihop skulle jag också vilja ta bort, men jag är lite petig/orolig av mig.

 

Jag lagade delaminering på däcket på min segelbåt, där var det balsa som delvis ruttnat.

Då skar jag helt enkelt bort en bit underifrån på däcket, en bit som var lite större än det dåliga området.

Tog bort allt distansmaterial, limmade dit nytt med epoxi och plastade fast den utskurna biten igen.

 

Jag kom åt enkelt eftersom det var i taket på förpiken, gör man inte det så går det ju inte förstås.

Det är Divinycell i sandwichen. Hypotesen är att den är torr eftersom skadan inte har kontakt med några hål i däcket. Under däck finns inredning men skulle epoxy-injicering inte lösa problemet så får jag väl göra som du beskriver fast ovanifrån. Då krävs det att jag lägger någon typ av däckmatta/flexiteek, för att få en snygg ovansida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MotorMannen:

Men vore det inte lättare att suga ut luften med ett slangsystem till hål runt hela ytterkanten av skadan, och låta epoxyn sugas in via ett centralt hål?

Ingen aning, men det borde fungera, du ser ju att kommer epoxi i varje hål. Man kan ju även suga från ett hålpar åt gången.

 

Min pump är på 58liter/min om jag minns rätt, finns ju både större och mindre, jag viste inte vilken jag skulle välja så jag tog mellanmodellen ;)

Har bla använt den plastning av en yta som täcktes med byggplast. Ska testa med peel-ply och distansmatta. Förhoppningsvis ska det bli någon kolfibergrej någon gång. Skulle vara häftigt att testa tekniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

Ingen aning, men det borde fungera, du ser ju att kommer epoxi i varje hål. Man kan ju även suga från ett hålpar åt gången.

 

Min pump är på 58liter/min om jag minns rätt, finns ju både större och mindre, jag viste inte vilken jag skulle välja så jag tog mellanmodellen ;)

Har bla använt den plastning av en yta som täcktes med byggplast. Ska testa med peel-ply och distansmatta. Förhoppningsvis ska det bli någon kolfibergrej någon gång. Skulle vara häftigt att testa tekniken.

Har beställt vakuumpump och lite andra grejor nu för att testa att undertrycksätta däcket. Håller det trycket en kvart så handlar det sen bara om hur man ska släppa in epoxyn. Centralt eller från varje vädersträck. Det blir också avgörande att dimensionera batchen med epoxy så det inte säger slurp och man suger in luft istället. Det måste räcka för hela området.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det lite försiktigt bara, det är mycket kraft i vakuum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ta det lite försiktigt bara, det är mycket kraft i vakuum.

Just det. Därför är det ju bra att göra som TS planerar att "testa att undertrycksätta däcket", och bevaka noga vad som händer.

Som tumregel kan man väl säga att varje dm2 kan bli utsatt för 100 Kg.

Då har man ju lite marginal. Men noga övervakning är ju viktig när TS ansluter och startar vakuumpumpen.

 

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/1/2018 at 9:26 AM, Hotspur said:

Jag tänker högt nu men West Systems har en epoxi som heter six-10 som blandas i munstycket från en fogspruta, skulle man på vettigt sätt få fast pipen och ha ett lufthål längre bort så kanske du får lite högre tryck än bara gravitationen. håll epoxin varm så du får ner viskositeten, att ha flera lufthål indikerar även hur långt epoxin spridit sig. Men som sagt, bara en tanke som slog mig.

Är det någon som har testat six10 för att reparera ett delaminerat däck? Det vekar smidigt att slippa blanda epoxyn som kan kladda på däcket och en fogspruta bör ju kunna få upp ett bra tryck.

Men det står att six10 är förtjockad och jag är lite orolig att det är svårt att få den att flyta ut trots fogsprutan.

Och en följdfråga; hur skyddar man däcket bäst mot spill och kladd? (Framför allt ett räfflat däck)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta NM Båtepoxi i Ytterby. Väldigt hjälpsam personal. Jag handlade där i våras och fick till och med en demonstration av hur man blandar och lite annat av chefen. De har många olika produkter för olika ändamål, så förklara vad du ska göra så kan de säkert hitta en produkt som är lämplig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...