Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Andreasp

Läcker glykol

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Mercruiser MX6,2 MPI ifrån 01 med sötvattenkylning som läcker glykol.

I somras så kunde det läcka 0,5-1 dl på en 1 timmars tur men när jag gjorde vinterkonserveringen för 2 veckor sedan så fick jag i ca 5 dl efter ca 10 minuter på tomgång.

 

Jag har kollat lite här på forumet och konstaterat att cirkulationspumpen kan vara boven och att det är en dålig axeltätning samt att det kan vara det kalla vädret som får någon tätning att "krympa".

 

Jag tänkte kolla med er som har koll om det finns andra ställen man bör kolla innan jag springer och köper en ny pump?

 

Tacksam för input.

 

MVH

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om cirkulationspumpen läcker, rinner det ur ett skvallerhål på undersidan av pumphuset. Den träffar remskivans insida vilket medför att den stänker runt i motorrummet rakt ut i sidled från pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, får kolla lite närmare men tycker inte det ser ut att skvätta när jag kör motorn.

 

Om det nu inte är pumpen så är frågan var man skall kolla då?

Kan man se på motorn vart det läcker, lämnar glykolen några spår?

Det är grönt "vatten" under motorn så det borde ju läcka ut och inte in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tänkbar läckageväg är ur övertrycksventilen, alltså om topplockspackningen läcker in avgaser i kylkanalerna så stiger nivån och svämmar över. (Blir i så fall snabbt sotgrumligt skitig vätska i glykolbehållaren, vilket ju är lätt att kolla.)

Värmeväxlare kan förstås också läcka internt men då sköljs glykolen bort spårlöst med sjövattnet och hamnar inte som här i kölsvinet.


Cirkulationspumpen verkar klart misstänkt som felkälla i mina ögon, detta eftersom dess axelpackningar slits med åren, men naturligtvis kan  "uddafel" typ gummislangar inte uteslutas. Angående frågan om hur väl spåren efter läckande glykolrinn syns - efter att ha avdunstat/torkat - så svarar jag att det blir nästintill osynligt.


Har googlat runt litet och det verkar som att din cirkulationspump saknar renoveringssats. (Var annars vanligt förr att pumpar lätt kunde pillas isär och slitdelarna bytas, men men.)
   Kanske litet överkurs men om du vill snåla och nätköpa billigt så finns i denna reservdelsskiss pumpen (nr 10) som har artikelnummer 8M0095436. Klickar man på det  reservdelsnumret och scrollar ner fås en lista med "related fitment", alltså en lista på de motorer där just den detaljen använts. Gott o väl, men även reservdelsnummer  8M0116534 tycks vagt sammanblandat som ersättare i internets perifera vindlingar?


Tja, du känner bäst själv din motor, och även givetvis din lust/tid att pilla eller hitta mer kostnadseffektiva reservdelar som lösning på problemet.
Nå, utifrån din beskrivning av problemet så skulle jag själv som snål pillvarg faktiskt varit benägen att byta pumpen "obesett" via svensk butiks-återförsäljare! (Denne får då ansvaret att dyrpumpen faktiskt passar.)

Ps. Men kom inte till mig och gnäll ifall dessa råd senare visar sig vara felaktiga med facit i hand. d.s. 😉

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas

 

Har kollat i värmeväxlaren och glykolen ser bra ut.

 

Skall vänta till våren och köra motorn så jag kanske kan se vart det läcker.

Visst är det kul att pilla lite och man är ju smålänning, men som du säger så kan det ju vara värt att köpa en ny och låta butiken ta ansvar att det är rätt pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en varmvattenvärmare (Eberspächer) med en del kopplingar sittande i motorrummet. Efter vintern hade det runnit ut 3-4 dl glykol i motorrummet (min är grönfärgad och syns rätt bra), samtidigt saknades det motsvarande volym i expansionskärlet (som är gemensamt för motor o värmare). Jag provade att vira toapapper om alla misstänkta läckageställen men det har inte läckt något under sommaren. Vid vinterinpackningen satte jag nya "pappersskvallror" vid alla rör- och slangkopplingar för se om det är temperaturpåverkan som gjorde att det läckte förra vintern. Glykol verkar ha en större kryptendens än vanligt vatten.

 

Ett tips är att sätta papperstussar på möjliga läckageställen. Den färgade glykolen syns rätt tydligt mot det vita papperet.

 

Att börja skruva och byta delar innan du har hittat läckaget verkar bara bli dyrt och slumpmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

 Jag provade att vira toapapper om alla misstänkta läckageställen men det har inte läckt något under sommaren. Ett tips är att sätta papperstussar på möjliga läckageställen. Den färgade glykolen syns rätt tydligt mot det vita papperet.

Inget jättebra tips med lindat toapapper som indikator kan jag tycka.
Jag kan fatta/sympatisera att vitsen är att vitt toapapper kan fånga glykols färgrester som indikator även efter att vätskan avdunstat, men...
Tänker på brandsäkerheten i motorutrymmet, allt i detta båtens kraftkälle-utrymme är nog brandsäkerhetsmaxat så gott det går. Finns diverse försäkringskrav & industristandarder som försöker begränsa brandrisken i motorutrymmen. I det perspektivet verkar lindat toapapper inte som nån bra idé? (Pappindikatorer är rimligen okej under en kort övervakad provstart, men knappast kvarlämnat i drift en hel sommarsäsong!?)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

För att kolla under vintern så tycker jag papper låter som en lysande idé, sedan kommer jag inte att vilja ha det i sommar, hoppas ju att det skall vara löst då så inga problem.

Men en himla smidig idé under själva felsökningen.

 

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-30 vid 15:51 skrev Andreasp:

I somras så kunde det läcka 0,5-1 dl på en 1 timmars tur

 

 

Står mängden utläckt glykol i proportion till hur länge motorn gått?

Eller kan det vara så att du helt enkelt fyller på för mycket? Varm vätska expanderar....

Bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Thomas-1:

Inget jättebra tips med lindat toapapper som indikator kan jag tycka.
Jag kan fatta/sympatisera att vitsen är att vitt toapapper kan fånga glykols färgrester som indikator även efter att vätskan avdunstat, men...
Tänker på brandsäkerheten i motorutrymmet, allt i detta båtens kraftkälle-utrymme är nog brandsäkerhetsmaxat så gott det går. Finns diverse försäkringskrav & industristandarder som försöker begränsa brandrisken i motorutrymmen. I det perspektivet verkar lindat toapapper inte som nån bra idé? (Pappindikatorer är rimligen okej under en kort övervakad provstart, men knappast kvarlämnat i drift en hel sommarsäsong!?)

Det beror nog på hur grejorna sitter i motorrummet...

Att fästa en liten pappersbit runt några slangkopplingar och kran som hänger fritt i luften ca ½ m bakom en liten dieselmotor ser jag ingen risk med. Det finns inga bränsle eller oljeläckage runt motorn och att det skulle börja brinna av någon anledning i motorrummet är ytterst osannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, att jag påpekade brandrisk var mest en "ordningsfråga". ;- )
Typ bra om alla råd som förekommer i forumet varnar för eventuella risker "vid missbruk".


AndreasP fixar nog problemet, kan väl annars återkomma med följdfrågor.


I forumtrådar som denna, där det gäller att spåra källan till läckage i efterhand, så kan väl detta tips få platsa?...
Man kan i svårare fall färgsätta "problemvätskan" med olika produkter som syns supertydligt, då kanske i UV-belysning. Knappast aktuellt här men men.
Googlade  motor leakage dye.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...