Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Förra ägaren monterade på en ankarrulle på min Finnmaster som jag själv tycker mest är i vägen. (se bild) Jag går i tankar att montera bort den, men är osäker på om skruvhålen (4st) kan repareras så det inte syns i gelcoaten eller genererar sprickor i förlängningen.

 

Tips på att få det snyggt efter demontering mottages därför tacksamt.

 

Vad är fördelen med denna på en 5metersbåt? Bör den sitta kvar (oanvänd) kanske? Jag har ett fack för ankare/tamp etc i fören.

 

Kommentera gärna.

 

 

 

 

 

37B183D2-CAB9-452B-8C6E-47E93ED4DCCE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en hållare för ankaret som tillhör ankarspelet.
Vad är det du vill åstadkomma?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det är en hållare för ankaret som tillhör ankarspelet.
Vad är det du vill åstadkomma?

 

Hur vet du att han har ankarspel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Precis.Det finns inget tillhörande ankarspel. (enbart ankare/lina) Det är det som gör att denna känns ”fel” Bara varit båtägare en säsong så är inget proffs på detta, men vad jag förstod så använde förra ägaren denna rulle ”manuellt” då han drog upp ankaret; det behöver inte jag känner jag. Dessutom ligger ankaret bra i boxen i fören.

 

Kanske inte syns men denna rulle sitter styrbord i fören och känns som sagt ”overkill” på min 5metersbåt. 

 

Dessutom är rellingen ivägen  Har aldrig sett en mindre båt med en ankarrulle placerad på det här sättet. Är det vanligt? Någon? Det jag vill åstadkomma är förmodligen en ”osynlig” demontering och få generella kommentarerer kring huruvida den skall bort eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan troligen inte reparera skruvhålen osynligt. Bäst brukar vara att sätt skruvar i hålen.

Men vänta med det, den där rullen är praktisk, troligen passar ett Bruce eller Delta i hållaren, det leriga ankaret kan då förvaras där.

Utvärdera under nästa sommar, hållaren äter ju inte bröd där den sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur gammal båten är så åldras ju även gelcoaten och bleknar med tiden. Att få exakt samma nyans på gelcoatspackel kan vara trixigt. Men även om du hittar rätt nyans så har ju ankarrullen täckt för en del gelcoat som du kan få färgskiftningar av också. Kommer du åt insidan hade jag nog bara satt dit 4 vagnsbultar med kullrig skalle istället, då skadar du dig inte på bultskallarna iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran: Är resten av din båt i fullständigt perfekt skick? Vad spelar det för roll om du, som bhemac säger, tar bort vad du vill ta bort och låter skruvarna vara kvar?
Jag skulle göra så, alternativt fylla igen med gelcoatspackel. Vem ser det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen så långt.

Båten är snudd på nyskick. Hade bara gått 15h när jag köpte den.Därför jag helst skulle vilja få det så nära original det bara går.  

 

Men då verkar det iaf inte vara helt galet att ha en rulle så där utan ankarspel; kanske går på bhemacs linje och ger den en chans nästa säsong iaf då om det är svårt att få till det. Antar man låser fast ankaret på nått vettigt vis i rullen.

Funkar det inte blir det gelcoatspackel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om båtens ankare passar i ankarrullen, det fungerar utmärkt även utan ankarspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev AndrewM:

Ok, tack för tipsen så långt.

Båten är snudd på nyskick. Hade bara gått 15h när jag köpte den.Därför jag helst skulle vilja få det så nära original det bara går.  

 

Men då verkar det iaf inte vara helt galet att ha en rulle så där utan ankarspel; kanske går på bhemacs linje och ger den en chans nästa säsong iaf då om det är svårt att få till det. Antar man låser fast ankaret på nått vettigt vis i rullen.

Funkar det inte blir det gelcoatspackel.

Nej, du kan inte fästa ankarlinan i rullen, det är den inte konstruerad för. du ska ha en knap som du kan fästa ankarlinan i.

 

Om båten är så ny så ska du inte kladda med gelcoatspackel (om du bestämmer dig för att skruva loss ankarrullen). Kontakta båttillverkaren och be att han skickar en liten skvätt topcoat i rätt färg eller att du får reda på fabrikat o färgnummer för gelcoaten. Lite spackel av valfri färg ner i skruvhålen, topcoat ovanpå, slipning med våtslippapper och avsluta med rubbing o polering. Sedan kommer du aldrig att hitta hålen igen.

 

Alla nytillverkade båtar har alltid någon liten gjutningsskada i gelcoaten. Dessa skador lagas med topcoat, slipning och polering innan båtarna lämnar tillverkaren/försäljaren. Köparna har inte en chans att se dessa reparationer. Gelcoat/topcoat binder samman med befintlig gelcoat och ger en osynlig fog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Låter lovande ang topcoat! Bra svar Lintott. Gjorde lite sökningar och j8039 (vitgrå) verkar vara finnmasters färkod. Behöver nog bekräfta detta för jag har läst någonstans att de ändrat färgen på senare år. 

 

Ang fästa ankaret så tänkte jag främst "säkra under färd", dvs då ankaret ligger i rullen. 

Men din kommentar väcker en fråga; Tittar man på hur rullen är fäst så blir det ändå (sned) belastning på rullen vid ankring om jag fäster ankarlinan i knapen närmast. Helst skulle linan fått löpa längs med rullen för att inte få skavsskador. Men det kanske måste bli så? Vill ju inte ha ankarlinan tvärs durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara mera bekymrad vad gäller aspekten att lanternan är synlig och inte skyms av ett ankare i vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag skulle vara mera bekymrad vad gäller aspekten att lanternan är synlig och inte skyms av ett ankare i vägen?

Jag tycker liksom trådskaparen inledningsvis gjorde, att placeringen är störande och i vägen, jag kan tro att ankaret är i vägen när man exempelvis skall lägga till, kan skada intilliggande båt etcetera. Jag skulle kunna gissa att förre ägaren var en sportfiskare, och ville snabbt kunna fälla ankare från fören.

Kanske ville förre ägaren även skona sin rygg och båtens fribord vid upptagningen av ankaret.

I min värld sätter man ankarrullar av annan typ framåtriktade i fören, om man nu vill ha ett ankare här.

 

Ja sedan då avskärmningen av lanternan. 

 

Just den typen på bilden, brukar sitta på akterspegel eller badbrygga. Beroende på storleken kan den kosta 800-1500kr ny, så det är rätt så värdefullt skrot.

 

-Skruva loss! antingen kladdar du i marintätning i hålen och drar tillbaka skruvarna, eller gör den mer ordentliga återställningen med gelcoatspackel, slipningar, spackling igen o.s.v.

 

En sak till, om nu denna ankarrulle är korrekt monterad skall det ju finnas en förstärkning  på insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg inte att den satt i fram. Det var ju en dålig placering, ska man ha ankarrulle så ska den sitta mitt rakt fram men den typen av båt ankrar man nog sällan i fören. 

Ta bort rullen, förhoppningsvis fungerar den bra i bak.

Eftersom båten är så ny så bör det gå att spackla utan att det syns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren drog ihop 15h på två år och jag tror det började och slutade med det. Tanken var nog rygg och fribord som sagt men det blir inte så funktionellt i slutändan. Lanternan hade jag inte ens tänkt på. Är också ganska säker på att det inte är förstärkt under. Det får mig att känna att den ska bort iaf. Nu har jag tittat på lite youtube-filmer också och det verkar inte vara spec komplicerat att fixa detta med bra resultat. Enda kruxet är färgkodad och om han har limmat också. Återkommer med en bild på resultatet i vår om jag återställer hålen. Tack alla för feedback.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev AndrewM:

- - -

Nu har jag tittat på lite youtube-filmer också och det verkar inte vara spec komplicerat att fixa detta med bra resultat. Enda kruxet är färgkodad och om han har limmat också. Återkommer med en bild på resultatet i vår om jag återställer hålen. Tack alla för feedback.

 

Det finns rätt mycket att hitta på nätet om hur du gör en snygg lagning med topcoat.

 

Om det är limmat så kommer det inte att vara något större problem att även återställa ev skador från den borttagningen samtidigt som du fixar skruvhålen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...