Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MickeWic

nybörjare motorbåt i sydvästra skåne

Rekommendera Poster

Alltid när jag ska köpa något, vare sig det gäller båt eller bil kan man fundera på detta vis, köp det man är sugen på, du känner att du vill testa på denna 40fotare, gör det. Skulle det kännas allt för jäkligt och omöjligt att lära sig båten undertidens gång så är det väl inte mer än att sälja den vidare?

Visst du kan gå lite back på affären, eller så kan du gå plus om du har turen att ha gjort en bra affär

 

Gå på magkänslan tycker jag, visst det kommer säkert inte gå som en dans på rosor alla gånger i början, men det gör det aldrig oavsett vad man köper och oavsett storlek. 

 

Man kan inte gå runt och oja sig över saker och ting för mycket, speciellt inte föremål som bara är att sälja vidare om det inte passar. Även om bensinpriserna stiger är det många som vill glida runt i skärgården i en fin båt

Redigerad av Adamddd633

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev MickeWic:

läste recension av finnmaster T8. Skulle även denna storlek vara för stor?

Frågan är hur långt elbåtar är för ha en verklig bra räckvidd, kör själv elbilen sedan många år tillbaka.

Inte för stor för handhavandet men kanske för liten för behovet?

Fin båt men mer för dagsutflykter med möjlighet till enklare övernattning. Inte två hytter som du vill ha, matlagningsutmaningar med 1 platta och bara kyllåda, etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg att yanmarin som har en ny modell som hetter 88dc med två hytter, kanske kan vara något

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria har annars flera fina prisvärda modeller strax över 30 fot som borde uppfylla flera önskemål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev MickeWic:

såg att yanmarin som har en ny modell som hetter 88dc med två hytter, kanske kan vara något

För dyr. Beräknas kosta 1.5-1.6 MSEK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog TS inte har tålamod att ta till sig de goda råd som har getts i denna tråd. TS letar efter ett incitament att köpa en stor båt som han egentligen inte är redo för men vill ändå.
Lyssna på experterna här MickeWic!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas om 3 övergripande kategorier här uppfattar jag det som:

1. Ekonomi. Är du orolig hur mycket värde din båt skall tappa när du skall sälja den är den för dyr för dig är min åsikt. Förlika dig med att du skall klara en 30% värdeminskning av båten efter ett eller ett par år. Det är jobbigt att oroa sig över att ekonomin inte skall funka och då är det lätt att det inte blir något åkt med båten för det är så dyrt och detta kan förstöra även det bästa förhållandet. Räkna med att underhållet av en större båt blir lite dyrare (men inte så värst mycket) men framförallt ökar kravet på din egna nedlagda tid då det skall poleras/tvättas/fixas. Vi har en budget på ca 70 kkr per säsong för löpande kostnader exkl. värdeminskning och då gör jag allt själv och har tillgång till maskiner för transport och förvaring.

 

2. Manövrering. Detta är en övningssak alt. att man skall ha fallenhet för det. Sen blir man aldrig fullärd. Vi gick från 6m segelbåt till 40-fots motorbåt och det har varit situationer som varit jobbiga men framförallt ser jag till att inte sätta mig i situationer som potentiellt kan bli för svåra för mig. Se till att öva när det är lugnt i början och känna hur båten reagerar. Sidvind är den största utmaningen alla kategorier! 

 

3. Ert verkliga behov. Det är kul att ha en stor båt, särskilt om den är välvårdad och vacker. Detta underlättar när du skall utföra allt "tråkigt" arbete på vår/höst. Att stå och putsa på nått man inte känner en kärlek till blir fort tråkigt. Utrymmen är bra, men mycket vill ha mer. Ni kommer alltid att fylla upp en båt, oavsett hur stor ni köper men jag skulle säg att en 30-fotare rymmer er med lätthet. 

 

Tillsist: Vi köpte vår pga att vi fick den för ungefär samma pengar som en annan mindre och äldre båt vi tittat på men framför allt är hon vacker (tycker jag!).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är inte orolig hur mycket värde båten skall tappa i värde, jag har inte tänkt köpa den på finansiering. Frågan är mest om hur det är med båtmarknaden om nya båtar tappar väldigt mycket värde och om begbåtar har ett högt värde så man kanske kan kika på en lite mindre båt fast en ny så man slipper lite problem:-)

 

jag har tänkt gå många utbildningar innan också.

 

Gällande behovet. Vi kommer använda båten till dagsturer när vädret är fint men skulle vilja ha möjlighet att kunna övernatta alla fyra (2 vuxna och 2 små barn) någon eller några nätter.

Det behöver inte vara någon 40 fotare, är även en 30 fot för stor för en nybörjare?

 

Jag har inte tänkt brådska iväg och köpa en båt snabbt men ett stort nöje är ju göra lite research.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en beneteau antares 30 ser ju rätt praktisk ut, är denna typ av båt vanlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev MickeWic:

är inte orolig hur mycket värde båten skall tappa i värde, jag har inte tänkt köpa den på finansiering.

 

Hur man betalar för båten har väl inget att göra med hur man förhåller sig till värdetapp kan jag känna. Bara för att man är välbeställd så blir ju inte affären bättre i den meningen på något sätt.

 

Men fattar väl vad du menar med att kanske slippa sitta kvar med ett lån på mellanskillnaden efter en ev försäljning.

 

Dessutom låter det motsägelsefullt att du inte bryr dig om värdetapp när du upprepar frågan flera inlägg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev MickeWic:

Jag har inte tänkt brådska iväg och köpa en båt snabbt men ett stort nöje är ju göra lite research.

Det är bra, kolla och fundera hur det kommer att fungera med familjen.

Jag är seglar men åker lite olika motorbåtar ibland. Trots att jag är ganska allmänt skeptisk till motorbåtar. ;)

En större båt rör sig lugnare om det är lite sjö.

Större vikt ger lugnare rörelser.

Stora överbyggen är också stora vindfång, inte kul i hamnen när det blåser. Bog och häckpropeller underlättar. Även dubbla motorer.

Är båten inte bekväm i sjön eller i funktion så brukar övrig familj tröttna ganska fort.

Vill man ha en båt där man kan bära av mot bryggan eller dra sig in med båtshaken så ska man hålla sig till båtar under 23 fot.

Det som slår mig ibland är hur svårt det är att tex springa fram för att knyta fast mm. Smala skarndäck, krångliga trappor, dåligt att hålla sig i. Har man små barn så bör man kunna sköta båten själv.

Skulle jag köpa motorbåt (Gud förbjude) så är nog 35 fot det absolut minsta jag skulle köpa. Men jag var ute och åkte en 46-fotare, den var klart nice trots att den saknade bogpropeller.

 

Sen är det så att alla är nybörjare i början, tar man det lite lugnt och pratar med andra så lär man sig. Ok, kanske inte alla....

Rådet att lyssna på experterna är bra, experterna är de som har lite större båtar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom vi har små barn så måste det vara en båt som jag kan sköta själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en partner som hjälper till vid tilläggning är i många situationer en nödvändighet, särskilt när man är ny.

I övrigt lär man sig fort, och känner man sina begränsningar tar man sig inte vatten över huvudet. Ex. trånga gästhamnar i blåsigt väder.

 

Tycker det låter dumt att du ska börja med en liten båt som experterna här säger, när det inte är vad du vill ha. Se bara till att få stöd med praktisk erfarenhet i början för din egen skull.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hbengtsson:

 

Hur man betalar för båten har väl inget att göra med hur man förhåller sig till värdetapp kan jag känna. Bara för att man är välbeställd så blir ju inte affären bättre i den meningen på något sätt.

Kanske klumpigt uttryckt men det jag menar är att jag inte skall riskera hela ekonomin med inköpet.

 

Men fattar väl vad du menar med att kanske slippa sitta kvar med ett lån på mellanskillnaden efter en ev försäljning.

 

Dessutom låter det motsägelsefullt att du inte bryr dig om värdetapp när du upprepar frågan flera inlägg

vet inte om jag skrivit det så ofta, jag ställde mer en fråga om hur båtmarknaden ser ut just nu, är det begagnade marknaden övervärderad? nu jämför jag med sportbilsmarknaden där priserna på begagnade bilar är onormalt höga tack vare låga räntor och en högkonjunktur så det ibland på vissa begagnade modeller inte är så stor skillnad på en ny och begagnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

känner att en av priosakerna får vara en båt där barnen är säkra när man tex lägger till så de inte klättrar ur när partnern hjälper till vid tilläggning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev MickeWic:

eftersom vi har små barn så måste det vara en båt som jag kan sköta själv.

 

Kika då, som andra redan nämnt, på hyttbåtar som Targa, Minor, Patrol osv. 

Ännu bättre vore en tillräckligt stor WA men det är ovanligt. 

Kanske inte alls vad du tänkt dig? 

 

Runt 35 fot och däröver börjar kostnaderna dra iväg ordentligt, främst på grund av att det är färre aktörer som klarar att lyfta och hantera större båtar. 

Mycket av infrastrukturen i branschen är anpassat efter mindre båtar. En 40+ båt tar MYCKET svängutrymme på land. 

 

Nybörjarfrågan lägger jag mig inte i. Jag har aldrig varit så rädd i en båt som den gången då jag provade en racingkajak. 

Jobbar själv som kapten och har aldrig varit med om att det har kommit ombord någon ny som redan kunnat båten innan de börjat. Tror inte det hade varit till någon hjälp om vederbörande varit världsmästare i optimistjolle heller?  

Är ju en övningsfråga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer en WA eller hyttbåt inte vad jag först tänkt mig men ja nu när man tänker på det känns ju betydligt enklare och säkrare. Vad skiljer sig egentligen en WA mot en hyttbåt, kikar på finnmaster P8 som de själv skriver som en hyttbåt men ser ju lite ut som man kan gå runt den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mer dumma frågor:-) vad skiljer en kabinbåt mot en hyttbåt? känns som vissa modeller går in i varandra. Såg Flipper 880st som var klassad som en HT och här ser ut som man kan gå runt båten och kan fungera lite som en allround och inte för stor båt men ändå plats för hela familjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev MickeWic:

stämmer en WA eller hyttbåt inte vad jag först tänkt mig men ja nu när man tänker på det känns ju betydligt enklare och säkrare. Vad skiljer sig egentligen en WA mot en hyttbåt, kikar på finnmaster P8 som de själv skriver som en hyttbåt men ser ju lite ut som man kan gå runt den också.

 

Läste på lite om den nu. 

Verkar vara en kanonbåt ju. 

Barnen kan vara med i händelsernas centrum och se vad ni håller på med. Din hustru kan snabbt och enkelt lämna förarplatsen och hjälpa till med förtöjningen när båten väl är på plats. 

Med dubbla maskiner vänder den runt sin egen axel och går att sidledsförflytta hjälpligt utan bogpropeller.  

 

Det var precis lättrörligheten på däck jag menade med wa. Samtidigt säkert i alla väder för barnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tycker inte du skall vara rädd för att gå på en större båt om det är de du vill ha, skall du gå kurs osv och lära dig lite grund saker, så är de inga problem att hoppa på en större båt och köra den. Men det man behöver göra är ju att ta med sig matrosen ut och bara köra runt 1-2 dagar och bara lägga till i sin egna hamn.

Sedan tycker jag det är bra att försöka börja första säsongen med att förboka hamnplatser, underlättare väldigt mycket då du vet att det finns plats till dig och du slipper in och "leta" plats i hamnen. För när du väl varit inne i hamnarna ett par gånger så är det mycket lättare sedan att "bara" glida in!=)

 

Så vill du ha en större båt, så go for it! du har säkert någon du känner som hjälper dig i början, alternativt så ringer du mig så kommer jag och hjälper dig! 😃

 

Personligen tycker jag att köra båten inte är problemet, utan det är att få kärringen till att veta allt hon skall gör när du lägger till=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev MickeWic:

vad tror du om flipper 880st

https://www.hamnen.se/tester/motorbatstest/test-av-fraena-familjebaten-flipper-880-st.html

 

den verkar också passa in och ser ut vara lättrörlig på däck

 

En av en båts känsligaste punkter är ju båtens ”sida”, friborden alltså. Dit vill man kunna komma blixtsnabbt (från förarplatsen om man är själv) för att exempelvis rätta till en fender som hoppat på fel sida om y-bommen. 

Det är ju också någonstans strax akter om midskepps som är bästa stället att hålla en motorbåt på plats innan förtöjningen är klar och för att sätta en tillfällig tamp om man är själv. Ligger man långsides vid en kaj är det här man vill trycka ifrån vid avgång och ta sig till förarplatsen. Osv, osv. 

Så det där med lättrörlighet på däck kan ju betyda olika saker...  

 

Fattade jag rätt att det inte går att ta sig till akterruffen utan att klättra förbi utombordarna? Där hade inte jag vågat lämna mina barn ensamma när de var små. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad jag såg på flipper 880st så är akterruffen under solbäddarna så man behöver inte klättra förbi utombordarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag tänker efter är nog inte flipper 880st något för oss med så små barn eftersom akterruffen ligger för sig själv så känns inte bra placera barnen där.

jag kikade lite på beneteau antares 30 och Swift trawler, ingen av dessa går ju så snabbt.

Tror kanske en flybridge hade varit något, då kan man sitta där uppe när man vill, man har en kabin så kan använda båten mer, känns säkrare med barnen och man kan gå runt båten. Någon som har någon erfarenhet av dessa modeller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev MickeWic:

när jag tänker efter är nog inte flipper 880st något för oss med så små barn eftersom akterruffen ligger för sig själv så känns inte bra placera barnen där.

jag kikade lite på beneteau antares 30 och Swift trawler, ingen av dessa går ju så snabbt.

Tror kanske en flybridge hade varit något, då kan man sitta där uppe när man vill, man har en kabin så kan använda båten mer, känns säkrare med barnen och man kan gå runt båten. Någon som har någon erfarenhet av dessa modeller?

Om jag hade varit dig, så hade jag åkt runt och kollat på de båtar du är intresserad utav. För att kolla på bilder och vara i båten är väldigt stor skillnad!=) och då känner man också vad man tycker är bra och dåligt med dem. Trång eller inte trång osv.

Om du inte vill tappa så mycket på en båt så är det oftare säkrare att köpa en båt som är "lite" äldre, köper du en nyare Beneteau så tror jag helt klart du tappar mer än vad du gör på en typ princess, fariline, nimbus, windy osv. 😃

 

Personligen så hade jag kollat på fairline targa 34 eller nimbus 32 ballista eller windy 32-37, men det är vad jag hade kollat på 😃

 

Sedan skulle jag vilja säga som så att det är bättre att båten är bra i ordning under motorhuven än att teaket är fint!=)

 

Tips, kolla drev och även så att sjövattenpumparna funkar och är renoverade på pentamotorerna iaf=)
Allt som går sönder på en vp är svin dyrt typ=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser även jeanneau har sin merry Fisher 895 och 1095 som funkar för behoven, dessa är utombordare. Vad är fördele/nackdel med utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft tre barn i en 24 fots segelbåt sedan de varit små. Den mest intensiva tiden var när de var under 4 år gamla, därefter inga större problem förutom ibland när flytväst vägrades. Men att tydligt visa att ska man vara uppe på båten så är det flytväst på så har det fungerat. Att ha skydd för att inte trilla i är bra, vi hade mantåg och mantågsnät. Samt när det blåste och lutade så fick dom hållas inne i ruffen eller i sittbrunnen. Sedan växer barn snabbt och klarar mer än man tror.

 

Ni har inte funderat på segelbåt? Att segla med barn fungerar oftast bra och när dom blir lite äldre så vill dom gärna hjälpa till med styrning etc. Finns många kölbåtar att välja på.

 

Om man inte vill att det ska luta så finns det trimaraner som även går fort och man kan enkelt reglera bredden när man ska in i hamn. Ett alternativ kan vara någon modell från tex Dragonfly eller Corsair.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MickeWic:

ser även jeanneau har sin merry Fisher 895 och 1095 som funkar för behoven, dessa är utombordare. Vad är fördele/nackdel med utombordare?

 

Nackdel med utombordare är väl framförallt att de gärna blir stulna. 

Det är inte lika enkelt att använda kylvattnet till gångvärme osv. 

En stor fördel med utombordare är att de är enkla (billigare?)att serva och lätt utbytbara. 

 

Jag hade haft utombordare om det inte vore för att jag vill ha diesel. 

 

Kul att Du tittar på båtar med lite attityd. 👍

(Då menar jag inte Flippern 🙂

Har Du tittat på någon Targa? Risken är ju att det drar iväg lite i pengar. Men en lätt begagnad kvalitetsbåt är nog bästa dealen på sikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kikade lite som hastigast på Targa, de kostar väl en slant:-)

Tänkte börja med motorbåt innan man ens tänker på segelbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...