Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
danzo

KAD300 kompressor fastnat?

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Om en kompressor har kört fast helt och hållet, vad är det som kan ha fastnat i den tror ni? Den står helt tvär stilla när man startar motorn och den blir varm som satan och lossnar inte. Hittar inga bra bilder på hur den ser ut inne i och är inget haj på kompressorer alls=)

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev danzo:

Hej på er,

 

Om en kompressor har kört fast helt och hållet, vad är det som kan ha fastnat i den tror ni? Den står helt tvär stilla när man startar motorn och den blir varm som satan och lossnar inte. Hittar inga bra bilder på hur den ser ut inne i och är inget haj på kompressorer alls=)

 

Tack på förhand

Inne i Kompressorn sitter som två rotorer som roterar mot varandra. Den ena rotorn är trekantig typ och den andra platt med lite oval utsida  De är gjorda i aluminium och är klädda med gummi aluminium tar åt sig värme. De är upphängda i varsin lagerbana på båda sidor, på lagersidan har du olja som smörjer lagren. Kolla så du har olja i, så inte något lager gett upp, Har du otur så har gummibeläggningen på rotorerna släppt och korvat av sig, gummit fastnar mellan det lilla mellanrum som finns mellan rotorerna och pressar isär dem, då ger lagren upp med totalhaveri som följd. Jag har påtalat  detta tidigare dessa kompressorer klarar inte av att vara i drift konstant, ligger man och kör med kompressorn inkopplad längre stunder blir det kokhett i kompressorhuset som är utan kylning och haveri som följd tyvärr. Därför monterade vi relän och avstängnings kontakt så vi kan ligga å köra i det varvtalsområde som kompressorn går i. Nu är det ju kanske inte så att detta jag beskrivit har inträffat, och det går säkert att förklara detta haveri på annat sätt än jag gjort. Men har sett några sådana haverier på kompressorer som plockats isär. Kan ju även vara magnet kopplingen som kopplar in pumpen som gett upp. Berntsen marin renoverar dessa och brukar annonsera på blocket om renoverade kompressorer, du kan ju kontakta honom och höra dig för. Lycka till  //  Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack kossor för svar=) låter som om det är något sådant som har skett tyvärr=/ men men, det är bara att krossasparbössan och fixa! om det inte är så att du har vägarna förbi och vill mecka lite!? 😃

För verkar ju som om du sitter hemma och rullar tummarna denna vintern ju!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev danzo:

Tack kossor för svar=) låter som om det är något sådant som har skett tyvärr=/ men men, det är bara att krossasparbössan och fixa! om det inte är så att du har vägarna förbi och vill mecka lite!? 😃

För verkar ju som om du sitter hemma och rullar tummarna denna vintern ju!=)

Hahahaha nä motorlyft planerat på fredag denna vecka. Kan skicka bilder på kompressorn lär ju bort med din innan lyft. Rätt lättmeckat sitter med fyra bult, bort med rem och tryckrör löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten spin-off fråga:

När (om någonsin?) fick dessa kompressorer kylning?

Min kompressor på KAD43 går hela tiden när man går sakta i sju knop, som man oftat gör i Sotekanalen, för att inte bli omkörd av  alla andra, seglare inkluderade.

 

Bifogar en bildfil hur det en gång såg ut i en av mina gamla volkwagnar... AMR-300, speciella gångjärn i motorluckan som höll dess ovankant öppen, så att det kom ner kylluft, men det blev sällan bra ändå. Det var väl kanske inte meningen att den skulle hålla för längre färder än 402,336 m. (bilden är visserligen från en annan bil, min var ljusblå)

 

vw-amr-300.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

danzo: Kan du snurra på remhjulet? Kommer du åt det. Kan du skruva isär kompressorn? osv ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Baxlager,

Jag har inte gett mig på det än överhuvudtaget, blev en motor in till upptagningen nämligen. Remhjulet rör sig inte alls, det bara började ryka när jag startade motorn. Så blev snabbat att stänga av den 😃

Men tror inte det skall vara några problem att skruva isär den, men måste bara ge mig iväg till båten och göra det.

 

Som sagt, det svåra är inte att få loss skiten utan mer veta vad jag skall leta efter för fel!=)

 

Har du bra koll på kompressorer baxlaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-29 vid 12:35 skrev kossor:

Hahahaha nä motorlyft planerat på fredag denna vecka. Kan skicka bilder på kompressorn lär ju bort med din innan lyft. Rätt lättmeckat sitter med fyra bult, bort med rem och tryckrör löst.

 

Ja du får se till att uppdatera din tråd nu!=) inte hänt något alls där ju, blev nästan orolig att du bara skulle vila dig i form i vinter!=)

Redigerad av danzo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt väldigt bra på felsökning. Om jag sedan kan konstatera att lagret i din kompressor har fastnat/skurit så har jag nått vägs ände. Därifrån får experterna ta vid.

Så, tyvärr, svaret på din fråga är nej. Jag är ingen expert på kompressorer men jag är helt övertygad om att du kommer få många svar från experterna här!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-29 vid 10:14 skrev kossor:

 ligger man och kör med kompressorn inkopplad längre stunder blir det kokhett i kompressorhuset som är utan kylning och haveri som följd tyvärr. 

 

Vad skulle du säga är max tid på kompressorn innan man bör slå av? Jag brukar tänka på det men ibland glömmer man av sig när man ligger i passager där det är 12 knop. Har nog sällan kört mer än 15 minuter på kompressorn på ett bräde och strävar efter 7 eller 22+ knops principen. Även om den inte alltid är så praktisk i alla farvatten.

 

Å andra sidan ser man större flybridgbåtar som obekymrat plöjer i 10-15 knop hela semestern. Dom kanske har bra avtal med Volvo Penta 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev hbengtsson:

 

Vad skulle du säga är max tid på kompressorn innan man bör slå av? Jag brukar tänka på det men ibland glömmer man av sig när man ligger i passager där det är 12 knop. Har nog sällan kört mer än 15 minuter på kompressorn på ett bräde och strävar efter 7 eller 22+ knops principen. Även om den inte alltid är så praktisk i alla farvatten.

 

Å andra sidan ser man större flybridgbåtar som obekymrat plöjer i 10-15 knop hela semestern. Dom kanske har bra avtal med Volvo Penta 🙂

Den diskussionen lämnar jag om hur länge något håller. Men tänk själv ta en cykelpump tryck den mot fingret pumpa blir varmt rätt fort. I maskinrummet har du iaf denna sommar hett, du har 2,5 dl olja som ska smörja lager och kugghjul, två gummiklädda aluminium skovlar som komprimerar luft så värme uppstår. Resten är upp till var och en. Tanken är ju att likna dieselmotorn med bensinmotorn, att snabbt explosivt få snurr på motorn så den kommer upp ur vattnet. Och sedan släpper den då du är i planing. Att köra timme efter timme med kompressorn ylande och komprimera luft kan bara inte vara meningen då hade konstruktionen sett annorlunda ut. Sen får var och en ha synpunkter på det mesta, men har kollat på några rasade under förra året och de såg inte roliga ut inuti. Om det sedan är något annat fel eller om det beror på ständig inkoppling, de kan andra väl få tycka och tänka om, jag vet iaf min åsikt i detta fall och det har jag förmedlat här. Vi kan säkert skriva spaltmeter om kompressorer och användning, men jag överlåter det till andra som tycker... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev danzo:

 

Ja du får se till att uppdatera din tråd nu!=) inte hänt något alls där ju, blev nästan orolig att du bara skulle vila dig i form i vinter!=)

Ska se om jag får fatt i den som rasat och ta lite bilder återkommer om det. Har tyvärr lite snålt om tid just nu fram till jul. River jag bort min i helgen tar jag bilder. Annars dröjer det någon vecka framåt i tiden, å andra sidan är det ju nån månad innan sjösättning.😄 Att plocka bort den från motorn gör du på 30 min, är det  haveri på  rotorerna är det bara soptunnan som gäller tyvärr.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fyfan, ny kompressor är ju ingen höjdare, de är ju sinnes sjukt dyra får jag allt säga. Så får hoppas på att det inte är det med andra ord!

Konstruktionen är ju helt klart rätt kass om jag skall vara ärlig om det nu är så att kompressorerna inte klarar att ligga och snurra när man kör. Jag menar så som det är på min båt så kopplar de ur vid typ 27-28knop och de är fan inte lätt i alla väder att ligga i 27-28knop! 😃

Men som sagt, VP ligger inte högt på min lista när det kommer till att ta ansvar och göra saker som funkar bra om jag skall vara ärlig.

bygga en motor på ett motorblocks om är fan 100 år och göra det så jävla dåligt som de gör och tar så jävla mycket betalt för det, ja jag stoppar där. tror ni förstår vad jag menar=)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev hbengtsson:

Å andra sidan ser man större flybridgbåtar som obekymrat plöjer i 10-15 knop hela semestern.

 

Ja och det är dem alla andra på sjön hatar för att de drar upp så groteska svall. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev danzo:

fyfan, ny kompressor är ju ingen höjdare, de är ju sinnes sjukt dyra får jag allt säga. Så får hoppas på att det inte är det med andra ord!

Konstruktionen är ju helt klart rätt kass om jag skall vara ärlig om det nu är så att kompressorerna inte klarar att ligga och snurra när man kör. Jag menar så som det är på min båt så kopplar de ur vid typ 27-28knop och de är fan inte lätt i alla väder att ligga i 27-28knop! 😃

Men som sagt, VP ligger inte högt på min lista när det kommer till att ta ansvar och göra saker som funkar bra om jag skall vara ärlig.

bygga en motor på ett motorblocks om är fan 100 år och göra det så jävla dåligt som de gör och tar så jävla mycket betalt för det, ja jag stoppar där. tror ni förstår vad jag menar=)

 

 

Fast helt ärligt kad serien är fruktansvärt bra motorer, gediget byggda mycket material, gammal enkel konstruktion som man faktiskt kan laga själv. Nu har ju du den mer invecklade modellen, jag har en 42 a. Något jag uppskattar då det är en hållbar konstruktion utan en massa dravel. En flinta motor som du enkelt  åtgärdar med bara mekaniska delar. Värre är ju att penta börjat plocka bort rätt mycket delar, va rädd om luftburken och filter locket i plast finns ej mer. Dagens motorer är ju högteknologiska du måste ha en dator att tillgå, å de e ju inte så kul när du passerar landsort och motorn går ner i nödkörningsläge, och du kan inget annat göra än ta dig till en verkstad för ett skitfel. Tyvärr är jag gammalmodig, och gillar skruvmejsel och skiftnyckel samt slägga, som löser det mesta om något strular. 😉 Men det är ju som med allt annat, de som jobbat med äldre motorer går i pension, de yngre teknik intresserade tar över, det gamla faller i glömska, och vips minns ingen hur en dieselpump fungerar. Minns  för något år sedan då vi skulle synka foggarna på min 171 a . var in på volvo verkstan här och skulle låna ett synk verktyg, killen på verkstan såg ut som en fågel då jag pratade förgasare...…… 😂

 

Har du kollat att du har olja kvar i kompressorn? Lyft sticka och börja där, finns ingen olja har den läckt ur någonstans. Lokalisera läckan utsida eller insida? Jag har ingen vetenskaplig forskning gjord för mitt påstående, men min personliga åsikt och då menar jag min personliga åsikt är att konstruktionen ej är ämnad för att fungera i kontinuerlig drift. Har för mig storebro ägarna hade problem med kompressorerna när dessa motorer kom i de båtarna, de ligger ju i 10-12 knop, men kan vara hörsägen.

 

Finns ju väldigt många duktiga här på MG, Rollen är en kille som har koll på detta, han har säkert en fast uppfattning om ditt problem, jag skulle rådfråga Rollen om ditt problem så du får ett bredare urval av kunskap. Rollen skruvar ju detta vad jag förstår i sitt arbete. Jag är bara en glad amatör som skruvat på mina egna grejer, sen att jag haft och jobbat med dieslar under 25 år och har en stor bekantskapskrets med lika intresse är ju en annan femma, som bonde får man ju försöka hitta lösningar själv för det mesta. Enkelt skruva isär saker kan vara värre få ihop det, men brukar alltid lösa sig till slut.😅

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev danzo:

fyfan, ny kompressor är ju ingen höjdare, de är ju sinnes sjukt dyra får jag allt säga. Så får hoppas på att det inte är det med andra ord!

Konstruktionen är ju helt klart rätt kass om jag skall vara ärlig om det nu är så att kompressorerna inte klarar att ligga och snurra när man kör. Jag menar så som det är på min båt så kopplar de ur vid typ 27-28knop och de är fan inte lätt i alla väder att ligga i 27-28knop!

 

27-28 knop först? Vad har du för båt?

 

Ja kompressorn på KAD är inte billig om man skall köpa ny. Vet inte om det går att renovera en kompressor lika lätt som turbo? Troligen inte gissar jag. Det vet nog Peter bättre :-)

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev danzo:

fyfan, ny kompressor är ju ingen höjdare, de är ju sinnes sjukt dyra får jag allt säga. Så får hoppas på att det inte är det med andra ord!

Konstruktionen är ju helt klart rätt kass om jag skall vara ärlig om det nu är så att kompressorerna inte klarar att ligga och snurra när man kör. Jag menar så som det är på min båt så kopplar de ur vid typ 27-28knop och de är fan inte lätt i alla väder att ligga i 27-28knop! 😃

Men som sagt, VP ligger inte högt på min lista när det kommer till att ta ansvar och göra saker som funkar bra om jag skall vara ärlig.

bygga en motor på ett motorblocks om är fan 100 år och göra det så jävla dåligt som de gör och tar så jävla mycket betalt för det, ja jag stoppar där. tror ni förstår vad jag menar=)

 

 

 

Wallraffat lite bilder på hur kompressorn ser ut inuti håll till godoIMG_4148.jpg.dcdaadbef7bcda6ce3b7ca3049161734.jpgIMG_4149.jpg.24b3e975b459fabff37cf32124030ba4.jpgIMG_4150.jpg.49882be78875e0a791ca9045d98e9c04.jpgIMG_4152.jpg.e9840e10bc60067ee811b2a5582d8215.jpgIMG_4153.jpg.16983f4003b5390456eb29f712629da6.jpgIMG_4154.jpg.b56eb7bc9437df76f795b3be91653837.jpg. De gummiklädda rotorerna kompressorhuset samt kuggarna som ligger i 1 dl olja runt omkring sig Det är inte många hundradelar när den ovala delen av rotorn går in i den trekantiga delen. Får du gummisläpp eller nåt skräp som lägger sig emellan så är det good bye axlar. Tänk själv nu 5-6 timmars färd med denna inkopplad på 1800 varv på motorn en kokhet dag ständigt roterande komprimerande byggande av värme som strömmar fram mot motorn. Och den lilla oljeskvätten som ska klara och smörja dreven.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-31 vid 10:22 skrev hbengtsson:

27-28 knop först? Vad har du för båt?

 

Ja kompressorn på KAD är inte billig om man skall köpa ny. Vet inte om det går att renovera en kompressor lika lätt som turbo? Troligen inte gissar jag. Det vet nog Peter bättre 🙂

Jag har en nimbus 32 dc med två kad300=) och när kompressorerna slår ut så håller jag ganska exakt 27 knop men då kan de hoppa in ibland om det blir lite motigt eller guppar lite!=) så 28knop dundrar man omkring i på somrarna! alla älskar mig inomskärs i bohuslän!=)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-01 vid 00:02 skrev kossor:

 

Wallraffat lite bilder på hur kompressorn ser ut inuti håll till godoIMG_4148.jpg.dcdaadbef7bcda6ce3b7ca3049161734.jpgIMG_4149.jpg.24b3e975b459fabff37cf32124030ba4.jpgIMG_4150.jpg.49882be78875e0a791ca9045d98e9c04.jpgIMG_4152.jpg.e9840e10bc60067ee811b2a5582d8215.jpgIMG_4153.jpg.16983f4003b5390456eb29f712629da6.jpgIMG_4154.jpg.b56eb7bc9437df76f795b3be91653837.jpg. De gummiklädda rotorerna kompressorhuset samt kuggarna som ligger i 1 dl olja runt omkring sig Det är inte många hundradelar när den ovala delen av rotorn går in i den trekantiga delen. Får du gummisläpp eller nåt skräp som lägger sig emellan så är det good bye axlar. Tänk själv nu 5-6 timmars färd med denna inkopplad på 1800 varv på motorn en kokhet dag ständigt roterande komprimerande byggande av värme som strömmar fram mot motorn. Och den lilla oljeskvätten som ska klara och smörja dreven.

 

det är helt klart heta grejor vi pratar om!!=) men rätt konstigt att man bygger de som man gör ändå om jag skall vara ärlig! som sagt, hålla ca 30 knop i alla väder är fan rätt jobbigt!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev danzo:

hålla ca 30 knop i alla väder är fan rätt jobbigt!=)

Hur menar du nu?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev danzo:

det är helt klart heta grejor vi pratar om!!=) men rätt konstigt att man bygger de som man gör ändå om jag skall vara ärlig! som sagt, hålla ca 30 knop i alla väder är fan rätt jobbigt!=)

De flesta jag talar med, har gjort som vi gjort, satt ett relä i svarta boxen byglat över,  kabel upp med vippbrytare. Du får då en 41 i defacto detta gäller då 42 - 43 ägarna du kan nu åka hur du vill. Vad gäller din motor tycker jag det borde gå göra lika 44 - 300 är ju snarlika. Men du har ju teknik box vilket jag saknar, och elektriskt styrd bränsle pump, så jag vet ej om det går, tyvärr är jag inte så intresserad av teknik, som sagt spett slägga skiftnyckel löser mycket helst indränkt med dynga😄. Men vore jag dig Danzo kollade jag noga upp om du kan koppla så du kan bryta strömmen till kompressorn, och kunna åka i vilket varvtal som helst, det borde gå att lösa. D4-D6 har lika konstruktion som din 300 på kompressorn så blir ej bättre där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir ju lite tveksam till att penta skulle ha tagit fram en kompressor som inte skulle kunna köras mer än en viss tid innan den brinner upp... 

Vi använder liknande kompressorer inom industrin för att skapa vakuum för materialtransport, dessa går dygnet runt 5 dagar i veckan. Uppskattar livslängd till ungefär 2-3 år innan de byts ut.

Men visst, temp och mycket annat spelar såklart stor roll. Men de timmarna är man ju inte ens i närheten av med båten..

Vad är det som tar död på pentas kompressor i förtid i så fall?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev kossor:

De flesta jag talar med, har gjort som vi gjort, satt ett relä i svarta boxen byglat över,  kabel upp med vippbrytare. Du får då en 41 i defacto detta gäller då 42 - 43 ägarna du kan nu åka hur du vill. Vad gäller din motor tycker jag det borde gå göra lika 44 - 300 är ju snarlika. Men du har ju teknik box vilket jag saknar, och elektriskt styrd bränsle pump, så jag vet ej om det går, tyvärr är jag inte så intresserad av teknik, som sagt spett slägga skiftnyckel löser mycket helst indränkt med dynga😄. Men vore jag dig Danzo kollade jag noga upp om du kan koppla så du kan bryta strömmen till kompressorn, och kunna åka i vilket varvtal som helst, det borde gå att lösa. D4-D6 har lika konstruktion som din 300 på kompressorn så blir ej bättre där.

Hej

Hakar på här och hoppas det är ok.

Kossor, du skriver att du har  kopplat in ett relä för att kunna styra till och frånslag av kompressorn. Min fråga är vilken kabel har du lagt över relät?

Tack på förhand 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Baxlaget:

Hur menar du nu?

Att kom jag inte skall få kompressorerna att gå, så måste jag hålla 30knop nästan och det kan vara svårt när det blåser mycket. Det var vad jag menade!=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne1:

Hej

Hakar på här och hoppas det är ok.

Kossor, du skriver att du har  kopplat in ett relä för att kunna styra till och frånslag av kompressorn. Min fråga är vilken kabel har du lagt över relät?

Tack på förhand 

 

Tjena Janne !

 

Ska börja skruva ur motorn i morgon, tar ett foto på svarta lådan, minns inte på rak arm just nu vilken färg det var. Men fotot lär per omgående visa hur det ser ut. Vill inte ge dig fel info, så här vid datorn. Vid råd måste man veta så är det och inte något som blir fel sedan. Lägger upp bild om jag hinner t,om måndag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎03 vid 10:35 skrev Janne1:

Hej

Hakar på här och hoppas det är ok.

Kossor, du skriver att du har  kopplat in ett relä för att kunna styra till och frånslag av kompressorn. Min fråga är vilken kabel har du lagt över relät?

Tack på förhand 

 

Nu så Janne har motorn kommit ur, och har knäppt ett par bilder. 

 

Den vita kabeln på reläet har suttit i plinten märkt S1, den ser du nu i det tillkopplade reläet,  från reläet går sedan röd kabel till samma plint S1, du ser dem i bild. Den svarta och grå är tillslaget från instrumentpanelen.Det är förberett i den svarta boxen för ett relä till, bara lyfta av locket och skruva fast reläet med en m6 koppla på kablarna sen ä de bare å åk. Jag har i år ej använt min kompressor mycket efter denna montering, lyfter båten med enbart turbon går kanon, vid 1900 varv smäller det bara till.😄 Har jag varit otydlig eller om du har fler frågor är du välkommen höra av dig.

DSC_0102.thumb.JPG.56ede5b0e6bbde6ed4910105a7f76cbe.JPGDSC_0094.JPG.4d1d2b9689d1ee3240f1ba092a8bdfe4.JPG

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev kossor:

Nu så Janne har motorn kommit ur, och har knäppt ett par bilder. 

 

Den vita kabeln på reläet har suttit i plinten märkt S1, den ser du nu i det tillkopplade reläet,  från reläet går sedan röd kabel till samma plint S1, du ser dem i bild. Den svarta och grå är tillslaget från instrumentpanelen.Det är förberett i den svarta boxen för ett relä till, bara lyfta av locket och skruva fast reläet med en m6 koppla på kablarna sen ä de bare å åk. Jag har i år ej använt min kompressor mycket efter denna montering, lyfter båten med enbart turbon går kanon, vid 1900 varv smäller det bara till.😄 Har jag varit otydlig eller om du har fler frågor är du välkommen höra av dig.

DSC_0102.thumb.JPG.56ede5b0e6bbde6ed4910105a7f76cbe.JPGDSC_0094.JPG.4d1d2b9689d1ee3240f1ba092a8bdfe4.JPG

Hej och stort tack för hjälpen

Det verkar som om någon har varit och skarvat samt fixat i mina boxar, men men allt fungerar. Vet du om det finns någon kabel som ej används i kabelstammen som går upp till instrumenten?

 

Kompressor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janne1:

Kompressor.jpg

Ett gott råd: Byt snarast ut de blå strömtjuvarna mot vad för sammankoppling som helst. Det är väldigt vanligt att det oxiderar inne i de blå kopplingarna och de är svåra att felsöka utan att demontera dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Drar magnetkopplingen mycket ström eller kan det räcka att bara bryta upp kretsen med brytare utan relä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Janne1:

Vet du om det finns någon kabel som ej används i kabelstammen som går upp till instrumenten?

 

Kanske Du kan använda den kabel som är avsedd för exempelvis turbotrycksmätare. Den kabeln har nummer 9 i multikontakten. I instrumentänden mynnar den i ett ledigt tvåpoligt kontaktstycke, stiftet som ska användas är det som är mot den platta gaveln på kontaktstycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...