Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Daniel_K

Krympplastning

Rekommendera Poster

Ni som provat att plasta in båten själv, har ni testat med vanlig värmepistol? Eller måste man köpa / hyra en gasoldriven pistol? Är just i färd med att beställa en rulle + tillbehör och funderar på om jag ska ha värmepistol också. Just nu 25 % rabatt i en av de stora tillbehörsbutikerna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två värmepistoler vad jag förstår. En på 70 kW och en på 90 kW.

En elektrisk varmluftspistol brukar vara på 1-1,5 kW.

 

Det är nog en bra idé att köpa/hyra en gasolpicka.

(Du får nog svårt att hantera 70 elektriska varmluftspistoler samtidigt. ☺️)

 

Återkom gärna med en beskrivning av hur det gick.

 

Mackey

 

PS

Kom på en sak...

En båtgranne fick sin 38- fots segelbåt inplastad för 5000:- kronor. Kanske är det enklare och billigare att leja bort jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,

jag har noterat effektskillnaderna. Det är väl risk att det tar en evighet med elektrisk... Beställde i alla fall en 70kw igår.

Enklare att leja bort - definitivt. Billigare ? - Ja, första året,  om man räknar med att man behöver köpa en gasolpistol  för >4k, men det är ju engångskostnad. Räcker förmodligen livet ut om man använder den 1 gång per år.

Annars tycker jag att materialet inte bör bli så dyrt när man väl har verktyg.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resonerade precis likadant själv i år. Jag hade dock turen att få låna utrustning av en kompis för att testa om det var nåt för mig. 

 

Glöm elektrisk pistol...

 

funkar bra och man behöver inte vara raketforskare för att få till det. Dessutom är det riktigt roligt. Finns ju ett gäng filmer på youtube där man får lite tips. 

 

Brände igenom ett par gånger då man såklart vill ha det så estetiskt snyggt som möjligt och därför värmde lite för länge. Lagas enkelt med tejpen som finns som tillbehör. Man får in snitsen efter ett tag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte själv på mig allt inför denna vinter då jag hade två båtar att täcka.  Snyggt? Javisst.  Men skulle nog inte rekommendera det vidare.  

 

En vanlig tjockpress tar kanske 1 timme att bygga ihop ställning och lägga på.  En krymplastning tar ungefär en dag med alla moment.  Positiva är dock att man kan göra helt täta inklädnader sen använda sig av en avfuktare för få rätt luftfuktighet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en "tjockpress"? (Typ "vanlig")

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Vad är en "tjockpress"? (Typ "vanlig")

 

En vanlig tjock pressening  sådan tung som var vanlig förr, håller uppemot en mansålder.

Grön med text i hörnen " hyrd av -------" jag kommer inte ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Pentax:

Grön med text i hörnen " hyrd av -------" jag kommer inte ihåg.

Albrechtsson?

Fruktansvärt tunga och kunde ge fina skavmärken på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va det inte "Jonsered" det stod på hyrpressen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Pentax:

Va det inte "Jonsered" det stod på hyrpressen?

Jo, jag tror de tog över Albrechtssons. Eller var det Albrechtsson som tillverkade? Det är länge sedan jag hyrde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 12x12 meter, tillhör SJ står det stämplat, men dom har inte använt den på de senaste 40 åren.

 

🚂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Otroligt tråkiga ni är alla stofiler ... Vakna upp, skärp till er!

 

Någon som fattar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Pentax:

Någon som fattar?

 

🍷🍷🍷  🥂🥂  🍾🍾🍾

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var min kompis som också har båt. Är här en del och hittar stofiler. Han är inte förtjust i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Baxlaget:

Oj, det var min kompis som också har båt. Är här en del och hittar stofiler. Han är inte förtjust i dem.

 

Var det han som renoverade inombordaren som det inte var något fel på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen som gick blev det inplastning. Med gaspistol. Försökte inte ens med elpistolen, men jag har  lillbåten kvar att plasta in så jag får väl testa då.

Annars håller jag med Hysteria, inte så jättesvårt, men det blev en del genombränningar även för mig. Tog en hel del tid, med att flytta stege för att nå överallt, men det hade det gjort även med ställning och presenning. Man skulle nog ha en skylift nästa år...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-30 vid 16:35 skrev bhemac:

Jo, jag tror de tog över Albrechtssons. Eller var det Albrechtsson som tillverkade? Det är länge sedan jag hyrde...

 

Jonsereds var tillverkare. Albrektssons var uthyrare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-30 vid 23:38 skrev Pentax:
2018-10-30 vid 18:28 skrev Baxlaget:

Otroligt tråkiga ni är alla stofiler ... Vakna upp, skärp till er!

 

Någon som fattar?


Men han har het rätt. Vi är ett ganska stort antal stofiler som har haft båtar länge och av den anledningen har en hel de erfarenhet i olika båtfrågor. Dock är ofta vars och ens erfarenhet lite olika beroende på en rad faktorer.

På min tjockpressning står det "Authur Engel % Son, Askim Norge" plus telefonnummer till åkeriet. Ett halvt lastbilskapell där chauffören glömt att knäppa igen kapellet på långsidan efter att han lämnat järnvaror på Smögenvarvet. Öppningen kom på lovartsidan när han körde över smögenbron. Vinden fick tag och slet av kapellet som hamnade runt en lyktstolpe.

Arbetskompisen och jag, som servade gatubelysningen, hade ett styvt jobb att få loss pressningen från lyktstolpen. Efter att ha vikt ihop det hela körde vi den till polisen, som ringde åkeriet. De skulle hämta pressningen. Efter några månader ringde polisen att vi kunde hämta den. Delade den i två bitar.

Brukade hänga några fendrar på skrovsidan för att få ut pressningen från skrovsidan. Fungerade bra.

 

1265419403_vrutrustning02.thumb.JPG.96aab8df05387635299ac6894e89b6af.JPG

Nu för tiden kör jag till övervägande delen otäckt.

Fast det ser kul ut när man ser hur en inplastning går till. Det finns ju tom dragkedjor mm som man kan skapa ingång till båten. Krympplastning kanske hade varit ett alternativ för mig som oftast bara täcker sittbrunnen - med ståhöjd.

1298751238_underpressning.jpg.e686c65be43aaf641401cac70fbddf0a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev toaen:
  ‎2018‎-‎10‎-‎30 vid 18:28 skrev Baxlaget:

Otroligt tråkiga ni är alla stofiler ... Vakna upp, skärp till er!

 

Det var en kompis som skrev den kommentaren på min dator i ett obevakat ögonblick. Det läggs därför konsekvent på mig och jag ber om ursäkt, men ta det inte som ett allvarligt påhopp. Jag anser detta forum är en otroligt värdefull informationskälla där ni alla bidrar med värdefull information utifrån era egna erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Baxlaget:
9 timmar sedan skrev toaen:
  ‎2018‎-‎10‎-‎30 vid 18:28 skrev Baxlaget:

Otroligt tråkiga ni är alla stofiler ... Vakna upp, skärp till er!

 

Det var en kompis som skrev den kommentaren på min dator i ett obevakat ögonblick. Det läggs därför konsekvent på mig och jag ber om ursäkt, men ta det inte som ett allvarligt påhopp. Jag anser detta forum är en otroligt värdefull informationskälla där ni alla bidrar med värdefull information utifrån era egna erfarenheter.


Du behöver inte be om ursäkt för det. Att det inte var du som skrev, har i alla fall jag uppfattat.

Brukar själv ofta kalla mig  för "stofil" av den enkla anledningen att jag är det - ser inget negativt i det.

 

Sen är det ju onekligen så, att vi som platsar i den gruppen hållt på med båtar sen barnsben och lärt sig om båtlivet från grunden. 😫

Började själv segla med en gaffelriggad bohusjulle med en bastant utvändig järnköl. Visste var de flesta grunden låg, långt innan jag köpte mitt första sjökort. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...