Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Mackey

V A R N I N G ! - Pantaenius höjer premien kraftigt

Rekommendera Poster

7 minuter sedan skrev Silverfox59:

Vad är problemet med det?

 

Ditt nya bolag vad erbjuder de dig då när något händer? 

De säger "nytt för gammalt". Det är ju jättebra att man slipper betala åldersavdrag om de tvingas ersätta med nytt men det är ju bara i detta fallet de är bättre? Eller hur funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du gav dem på båten, när de andra var ute och cyklade och du räddade hela tråden från att spåra ur, Mackey!

 

Jag har Svenska Sjö 😊

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev JonasAx:

De säger "nytt för gammalt". Det är ju jättebra att man slipper betala åldersavdrag om de tvingas ersätta med nytt men det är ju bara i detta fallet de är bättre? Eller hur funkar det?

Hos Pantaenius får du tillbaks den funktion du hade innan du grundstötte - en användbar båt - utan andra kostnader än självrisken.

 

Det funkar lite olika hos övriga försäkringsbolag och så beror det på hur stor del som är arbete.

 

En grundstötning med segelbåt är i princip 100 % arbete så det får man nog full ersättning för i de flesta bolag tror jag, så länge inte arbetskostnaden närmar sig båtens värde.

 

Ett mastbrott blir värre. Det är ju i stort sett 100 % material så då får man kanske inte något alls om båten och seglen har några år på nacken. Det blir väldigt lätt över 50 000:- som man ska ut med trots att man - som man trodde - har försäkring.

 

Kollade villkoren i ett på måfå valt försäkringsbolag och på en 16 år gammal båt som går på grund  ersätts ett drev med 25 % av nypriset. Eventuella skador på motorn ersätts också till 25 %.

 

Om motorn havererar pga. tex. överhettning utgår ingen ersättning. Då krävs alltid maskinskadeförsäkring som tillägg, men den gäller inte motorer mm. som är äldre 15 år. Så är det nog hos Pantaenius också, orkade inte kolla.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎28 vid 20:42 skrev Lintott:

När jag tecknade min Panthaeniusförsäkring så fick SXK-medlemmar 50% rabatt på den överenskomna självrisken, så "då var det billigt" att välja en hög självrisk. Jag tror att de slutat med det erbjudandet numera, men de som tecknat med de villkoren får behålla dem.

Aha, det är därför de höjt min premie med över 40%. 🙂

 

Nu har jag pratat med Pantaenius och vi har kommit fram till detta...

En premiehöjning med mer än 40 % på en båt som inte är ett dugg stöldbegärlig, som saknar stor motor och som är utan avancerad utrustning är inte riktigt rimligt.

 

Samtidigt måste ju någon bekosta försäkringarna, det är ju inte välgörenhet det gäller.

 

Höjningen för oss slutar nu på drygt 20 % och det känns helt okej när premien legat stilla i flera år.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
53 minuter sedan skrev Mackey:

Aha, det är därför de höjt min premie med över 40%. 🙂

 

Nu har jag pratat med Pantaenius och vi har kommit fram till detta...

En premiehöjning med mer än 40 % på en båt som inte är ett dugg stöldbegärlig, som saknar stor motor och som är utan avancerad utrustning är inte riktigt rimligt.

 

Samtidigt måste ju någon bekosta försäkringarna, det är ju inte välgörenhet det gäller.

 

Höjningen för oss slutar nu på drygt 20 % och det känns helt okej när premien legat stilla i flera år.

 

Mackey

Så, det är vi som inte klagar utan betalar höjningen som betalar din sänkning då. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Silverfox59:

Så, det är vi som inte klagar utan betalar höjningen som betalar din sänkning då. 😊

Japp så är det (kanske).

Beror ju lite på om man fått sin höjning redan eller om de lägger på 50 öre på alla höjningar fr.o.m. nu.

 

Nu fick ju även vi en höjning, någon sänkning var det ju inte.

 

Hur stora höjningar fick ni förresten?

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

40% också. Från 5500 till 7700 kronor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-28 vid 09:45 skrev Mackey:

Nu är ju inte detta Happyride utan Maringuiden...

 

Jag håller absolut med om att cyklar är ett problem när man blir av med dem, värde noll kronor och självrisk 2 000:- kronor.

 

Du kan säkert också sänka självrisken hos Pantaenius mot en högre försäkringspremie, ring och kolla.

 

Hälsn.

Mackey

 

Tillägg

 

PS

Någon som är förvånad? 🙃

Se det inte som ett personangrepp, men det är lite kul att du alltid har en annan uppfattning.

Där handlar det väl om vem som skriver först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

40% också. Från 5500 till 7700 kronor

☹️

 

Det verkar som att höjningen varierar rätt mycket.

Vi fick drygt 40 %, som sänktes.

Thallatha/Toaen fick ca. 30 %.

Silverfox59 fick 40 %.

Lintott 15 %.

fcinf 4,5 %.

JonasAx 40 %.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet vilka bolag förutom Pantaenius som inte kräver nåt särskilt för en båt som ligger i över vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...