Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Botved

Regulator fråga igen...........

Recommended Posts

Har läst mycket om detta men ändå känner jag att jag inte riktigt är i "hamn" med beslutet.

PWM eller MPPT? Vi har 2x50W paneler och kompletterar ibland med 50W (portabel) om vi ska ligga stilla länge. Vi brukar aldrig bli utan ström men ibland ser man på BM-1:an att det ligger lågt. Vi har 2 x 75Ah förbrukningsbank. Skulle vi märka skillnad om vi bytte ut vår nuvarande PWM mot en MPPT? Såg att seasea har en drive just nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min bedömning är att det är bättre att satsa pengarna på ett batteri till om du är nöjd med den regulator ni har.

 

En ny regulator kan ge dig 10-15 % mera laddning, men det förutsätter ju att det är sol. Då får du cirka 6 Ah mera laddning med en MPPT. Tillägg: på en dags laddning.

 

Ett batteri till gör att du får 40 Ah ytterligare från full laddning och klarar tre dygn utan sol istället för två dygn.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Mackey:

Min bedömning är att det är bättre att satsa pengarna på ett batteri till

Den uppfattningen delar jag. PWM fungerade utmärkt för mig, anledningen till att jag bytte var att jag ville ha en regulator där alla spänningar kan regleras och, inte minst, en lastutgång som reglerar på plussidan. 

Att använda lastutgången är det bästa sättet att förhindra djupurladdningar av batterierna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men på vår billiga PWM står inte hur stor last man kan lägga på "load". Helst skulle jag lägga hela elcentralen för utom värmaren som inte får brytas när den stänger ner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du en regulator märkt "20A" så är det 20A du kan belasta med. En stor förbrukare som tex en inverter kan man inte lägga på direkt men väl ett relä som får ström från lastutgången.

Jo man lägger även värmaren där, är batteriespänningen så låg att batterierna kan skadas så ska ALLA förbrukare kopplas bort även om inte värmaren gillar det.

Min regulator har aldrig stängt av i onödan men man kan ju kolla ett tag först så att man ser att regulatorn inte krånglar.

Obs att många, framförallt billiga, regulatorer bryter minus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte märkningen på regulatorer till för att beräkna max laddning. Dvs ex 130w / 19Volt=A? Våran är 10A. Men om det är 10A max på load utgången så är det inget problem för oss då heller. Känner mig bara inte 100% på hur man räknar. Funderar på att göra som Mackey och använda ett litet MC batteri till start, då blir det tre x 75Ah till förbrukning, det kanske är smartare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Botved:

det kanske är smartare.

Ja, om bara motorn startar snällt. Man kan prova med en "starthjälp". För min sura Volvo funkar det inte...

Att använda lastutgången är ändå bra. Även om en enklare regulator inte kan ställa vilken spänning som den ska koppla från vid så är det ändå sannolikt att det finns tillräckligt med ström kvar för att starta med om MC-batteriet inte orkar starta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn är ny och extremt lätt startad så det blir nog så vi gör.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Botved:

Men på vår billiga PWM står inte hur stor last man kan lägga på "load". Helst skulle jag lägga hela elcentralen för utom värmaren som inte får brytas när den stänger ner.

Finns det inte en risk för brand om inte värmaren får gå på ” efterkylning ” när den stänger ner ?

Antag att lastutgången stänger ner värmaren när den går för fullt ? 

 

vad jag förstår så när en värmare stänger ner så bryts bränsletillförseln och fläkt fortsätter att gå för att kyla samt ventilera ur värmaren inför nästa start ?

Vad händer då om man bara klipper igen ?

 

Skulle inte vilja ha min värmare över lastutgången.

Är med dej Botved i detta fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev elektrikarn:

Vad händer då om man bara klipper igen ?

Precis samma som om säkringen går.

Hur många har inte "råkat" stänga av huvudbrytaren när värmaren går?

Skulle det finnas risk för brand skulle inte värmaren få säljas.

Men är man orolig så kan man ju sätta in ett tidrelä som låter värmaren gå några minuter extra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev bhemac:

Precis samma som om säkringen går.

Hur många har inte "råkat" stänga av huvudbrytaren när värmaren går?

Skulle det finnas risk för brand skulle inte värmaren få säljas.

Men är man orolig så kan man ju sätta in ett tidrelä som låter värmaren gå några minuter extra.

Nu tycker jag i och för sej  att man bör följa tillverkarens installationsanvisning.

tror inte heller att värmare tar eld hur som helst däremot tvivlar jag inte på att värmaren inte mår så bra i långa loppet om man klipper strömförsörjningen.

rimligtvis samlas sot o ev oförbränd diesel vilket försvårar nästa start.

 

Om man inte så tvärsäkert hade rekomenderat att klippa strömförsörjningen utan istället rekomenderat att klippa signalen från tidur alt termostat så att värmare går i nedeldningsläge så hade jag kunna köpa resonemanget.

Inte nu, sorry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skickade frågan angående märkningen av en regulator och fick följande svar. Detta var en jag hittade på Aliexpress.

 

Hello friend 
this is not 100% MPPT

The 20A means that the solar controller can allow max 20A charging current !

About the load allow 

we usually suggest you only use the lighting 

it is around 10A 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Botved:

Hello friend 
this is not 100% MPPT

Hur mycket MPPT kan man tänka sig att det är? 😀

 

Två fabrikat som diskuterats här på MG är EL Solar/EP Ever Tracer 2215 BN och Victron Blue Solar 75/15. De verkar göra ungefär samma sak, men har olika fördelar i prestanda, funktion och pris.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är jag som frågade om det var 100% MPPT då texten på produkten angav både PWM och MPPT. Jag handlar ganska mycket på nätet och vet att möjligheten till hjälp är mycket större om man är tydlig före köpet. Kommer inte köpa någon utan fortsätta med det jag har. Det var ju mest ett svar gällande loadutgången jag sökte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev elektrikarn:

Nu tycker jag i och för sej  att man bör följa tillverkarens installationsanvisning.

Självklart ska man det men där står även att det ska finnas en säkring till värmaren. Går den sönder, och det händer, så är det lika illa.

Lastutgången har jag aldrig varit med om att den kopplar bort pga låg spänning. Då har jag kört olika regulatorer i många år. Jag känner många andra som också använder lastutgången och de har heller inte råkat ut för någon onödig frånkoppling. Vad jag kommer ihåg så har två varit ut för att regulatorn kopplat bort pga av glömda förbrukare. Vilket har varit bra för deras batterier.

De flesta modernare värmare stänger ju ner om spänningen blir för låg, troligen innan lastutgången slår ifrån.

Det finns de som konsekvent bryter huvudströmmen utan att vänta på att värmaren svalnat, inte riktigt bra.

 

Lastutgången är en smart funktion som man får på köpet. Den skyddar inte bara mot djupurladdning utan även mot för hög spänning i systemet och mot överström.

En del använder den som huvudbrytare, har man tex ett fjärrinstrument så brukar man kunna sköta det där.

1 timme sedan skrev Mackey:

Hur mycket MPPT kan man tänka sig att det är? 😀

Bra fråga, en del har inte någon bra DC/DC omvandlare och är därmed inte så mycket MPPT. Undvik sådana.

Solcellsregulatorn är idag en ytterst väsentlig del av elsystemet och mer eller mindre oumbärlig. Antigen köper man en enkel i hundrakronors klassen tills vidare eller så köper man en "riktig", tex EPsolar eller Viktron.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Botved:

Det var ju mest ett svar gällande loadutgången jag kte.

 Som vanligt på ett fora får man lite varierande svar.

 

 Lastutgången behöver inte vara så kraftig om man kan tänka sej använda reläer.

 

Exempelvis som har nämts i fallet värmare, Bryt  för H..ete inte bort kraften till värmaren utan bryt 

istället bort manöver från tidur/termostat .

 

Jämställ inte säkringar med manöverbrytare/startutrustning. 

 

 

Utryck som ” har aldrig hänt mej” är inte alltid så relevanta.

Utgå från hur just du använder din båt/anläggning .

 

Har en kamrat som bytt batterier två ggr på fem år , inte normalt,  (kraftig laddare inkopplad hela sommaren samtidigt som kylskåp mm var i drift)

 

Om man som i mitt fall har många batterier , stor effekt på solpaneler men hög förbrukning så var det just i mitt fall lönsamt med mppt regulator, dvs den stackars tid när solen lyser så fick jag mera kräm till mina batterier.

 

Hinner batterierna laddas upp dagtid med PWM regulatorn så finns det väl ingen anledning att byta ut den?

Aldrig fel med ett batteri till .

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev elektrikarn:

Jämställ inte säkringar med manöverbrytare/startutrustning. 

Utryck som ” har aldrig hänt mej” är inte alltid så relevanta.

 

Lastutgången på en regulator är inget annat än en elektronisk säkring så visst kan man jämföra. En mycket bra säkring som verkligen skyddar mot flera problem.

 

"aldrig hänt mig" läser man ofta här på MG. Det är inte relevant. I mitt fall handlar det om 3-4 egna regulatorer och minst 10 andra som jag hjälpt. Det finns nog många här också.

 

Har man som jag LiFePO4 så är underspänningsskydd absolut nödvändigt, en enda djupurladdning kan förorsaka riktigt stor kostnader. Våta blybatterier brukar tåla någon enstaka djupurladdning men det tar på livslängden. Är batterierna några år kan det vara dödsstöten.

 

Sen kan man ju hoppas att ingen är så dum att de kör igång värmaren när batterierna nästan är tomma. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev elektrikarn:

Utgå från hur just du använder din båt/anläggning

Känner att vi håller på att kapa tråden  bhemac .

Ber om ursäkt för det Botved.

 

Försöker vara ts behjälplig , vad jag förstår så har ts 2X50 w solpaneler samt 2st 75 ah batterier.

dvs Inte LiFePo4  obegränsad batteribank odyl för då blir det en annan pilsner.

 

Håller det inte för osannolikt att en grå höstdag där värmare kyl går hela natten att den förhållandevis lilla batteribanken ”knäar”, då är inte osannolikt att underspänningsskyddet slår ifrån.

 

Flera av mina kamrater har vaknat upp med att kylskåpet stannat (inbygt underspänningsskydd i kyl).

Är det då så jäk.a fel att bryta manövern i stället för kraft till värmare? 

 

Om ni vill jämföra lastutgången med en säkring så ok för all del men jämför inte säkring/lastutgång med manöverbrytare/startutrustning.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är BM1:an kalibrerad?

 

Alltså visar 100 %, när batterierna är så  fulladdade de kan bli i dag.

 

BM1 är konstruerad så att den behöver några upp och urladdningar, efter att man gjort allt spänningslöst, bytt batterier o s v.för att visa något sånär korrekt. Voltmetern visar alltid rätt. Läs manualen!

 

Och när batterierna åldras, tappar kapacitet, så måste man kalibrera på nytt, om man nu är road av en stapel som visar 100 %.

 

Från början hade jag 130 Ah, nu är batterierna nere i 120 Ah.

 

 

Och vad menar ni med load och lastutgång? Vad är det för regulator ni skriver om?

Är det fler än generatorns regulator och socellsregulatorn?

Verkar nästan så när ni nämner lastutgång, elektronisk säkring  mm.

I min båt spänningsmatas elcentralen via endast en huvudsäkring, inget annat jox.

Har i ga skiljerelän eller diodbryggor för att styra laddningen till start- eller förbrukningsbatterierna. Detta sköter jag med batteriomkopplaren/

frånskiljaren.

F ö använder jag uteslutande flrbrukningsbatterierna även till start. "Startbatteriet" ligger vilande, fulladdat i reserv.

 

Jag har en MaxPower PWM solcellsregulator.

Matar den med 21 Volt från solcellen. Och maxström 3 A vid solsken. Dvs 63 W.

 

Ut från regulatorn får jag  låt säga 14 V.

Regulatorn verkingsgrad är nära 100 %, och blir inte ens ljummen.

D v s ut från generatorn får jag 63 W, fast vid lägre spänning än 21 V.

Då blir laddströmmen till batterierna vid 14 V,  63/14 = 4.5 A - minus någon procent.

 

I bruksanviningen för regulatorn står hur många "solcells-Watt", som max får kopplas till i ingången på regulatorn.

 

I bruksanvisningen till min D2 Eberspächer, står klart och tydligt att värmaren vid avstängning kör glödstiftet för att bränna bort rester av bränslet mm. Ser då på BM1 att värmaren förbrukar ca 10 A, under ca 1 minut.

Värmaren skiljd från all annan elektronik och ligger kopplad direkt på förbrukningsbatteriern.

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personligen skulle jag aldrig lägga värmaren över något annat än sin egen säkring, den går i mina båtar direkt på batteri för att inte brytas av misstag. Men det var inte det jag undrade från början ;). Nu känner jag att jag kliver av tråden. Tack för all inputs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev elektrikarn:

Är det då så jäk.a fel att bryta manövern i stället för kraft till värmare? 

 

Absolut inte. Hängslen och svångrem. Men behöver man det?

Underspänningsskyddet i kylskåpen bryter ungefär samtidigt som solregulatorn.

På vintern lät jag den bryta vid ca 12,4V (blybatterier). Om den bryter så beror det på att NÅGON glömt en lampa el likn.

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Jag har en MaxPower PWM solcellsregulator.

Verkar vara udda, den vanlig Naps Maxpower är MPPT och känd för att koka sönder batterierna. 

Får du ut 21V från solpanelerna så är något fel, de flesta paneler lämnar sin maximala effekt vid drygt 17V, det en MPPT-regulator framförallt gör är att belasta panelerna så att de ska ge optimalt med energi. Detta talar för att din regulator är PWM. Skillnaden mellan 21 och 14V är 7V och med 3A så förlorar du 21W. Hur stor solpanel har du?

 

Lastutgång ("Load") är något nästan alla moderna solcellsregulatorer har. Kan användas för att skydda batterierna eller för att hålla en lampa lysande en viss tid efter mörkrets inbrott.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som rubriken lyder - Regulator fråga igen

 

Sitter och försöker bli klok på hur stora solceller jag kan koppla in på min Victron MPPT 75/15 regulator. 

Manualen gör mig följande värden (se 2 st. bilder, jag kör 12V i min båt).  

 

Solpanelerna jag vill koppla in har följande värden och jag önskar koppla in dom parallellt då jag vill undvika förlust vid skuggning av den ena panelen:

 

Alt. 1

2 stycken 150W solpaneler (om det är möjligt med 1st. regulator?)

Celltyp: Monokristallin
Toppeffekt (Pmax): 150Wp
Effekttolerans: + -3%
Öppen kretsspänning Voc: 30,62V
Max effekt spänning (Vmp): 25,52V
Kortslutningsström (Isc): 6.41A
Max effektström (imp): 5,88 A.
Max systemspänning: 45VDC
Standard testvillkor: AM1.5; 1000W / m2; 25 ° C

 

Alt. 2

1st. 110W + 1st. 130W 

130 W panel:

maximal nätspänning (Vm): 20,05 V

Maximal ström (Im): 6,48 A

Öppen kretsspänning (Voc): 23,36 V

kortslutningsström (Isc): 6,84 A

Maximal systemspänning (V): 1 000 V

110W panel:

Celltyp: Monokristallin SUNPOWER Svart
Toppeffekt (Pmax): 110Wp
Öppen kretsspänning Voc: 21,6V
Max spänning (Vmp): 18V
Kortslutningsström (Isc): 6,52A
Max effektström (imp): 6.1A

 


 

277408256_691875921851855_1909308940174868605_n.png

277496126_1138514666913716_7586765595872171519_n.png

Edited by Swadop
Uppdatering av infp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inget att fundera på tycker jag.

Alt 1 2 x 150W.

Kostnadsmässigt är det väl ingen större skillnad, det är väl platsen ombord som avgör eftersom du ställer frågan…?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Georg_Ohm:

Inget att fundera på tycker jag.

Alt 1, 2 x 150W.

Kostnadsmässigt är det väl ingen större skillnad, det är väl platsen ombord som avgör eftersom du ställer frågan…?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Swadop:

Sitter och försöker bli klok på hur stora solceller jag kan koppla in på min Victron MPPT 75/15 regulator.

Max 75V och max 15A (in till regulatorn från solcell/solceller). Det är vad det står för.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Max 75V och max 15A (in till regulatorn från solcell/solceller). Det är vad det står för.

Det är 285W vid 19V,

300W vid 20V… Om nu batteriet är hungrigt och kan ta emot en ström på 15A och då mitt på dagen med molnfri himmel och panelerna justerade i rätt vinkel mot solen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inget att fundera på tycker jag.

Alt 1 2 x 150W.

Kostnadsmässigt är det väl ingen större skillnad, det är väl platsen ombord som avgör eftersom du ställer frågan…?

Nej faktiskt inte, utan det är själva uträkningen så att jag inte överskrider det regulatorn tål. 

Vill lära mig hur man tänker :) 

 

Om jag räknar på Alt. 1:

Nominell PV Power - 150 x 2 = 300 (80W över de 220W som regulatorn tar emot enligt och underlaget "kopplas bort", punkt 2 i förklaringen)
Max PV short curcuit - 6,41A x 2 = 12,82A (Du klarar under 15A gränsen) 
Maximum PV open Circuit voltage - 30,62V x 2 = 61,25V (Du klarar dig under 75V gränsen)

 

Det jag undrar är vad som sker med dessa värden när panelerna kopplas parallellt. Vilket värde kommer öka eller ger uträkningen redan det totala värdet?  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har storleken större än 75/12 och kör denna setup:

 

Regulator 100/20 Victron Smart Solar (Blåtand med valmöjligheter till inställningar) och 2st 200W samt 2st 25W, totalt 450W.

 

Vill minnas att jag räknade på min tidigare regulator (75/12) så var den för klen OM jag lyckades få ut full spruta från cellerna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev Swadop:

Nej faktiskt inte, utan det är själva uträkningen så att jag inte överskrider det regulatorn tål. 

Vill lära mig hur man tänker :) 

 

Om jag räknar på Alt. 1:

Nominell PV Power - 150 x 2 = 300 (80W över de 220W som regulatorn tar emot enligt och underlaget "kopplas bort", punkt 2 i förklaringen)
Max PV short curcuit - 6,41A x 2 = 12,82A (Du klarar under 15A gränsen) 
Maximum PV open Circuit voltage - 30,62V x 2 = 61,25V (Du klarar dig under 75V gränsen)

 

Det jag undrar är vad som sker med dessa värden när panelerna kopplas parallellt. Vilket värde kommer öka eller ger uträkningen redan det totala värdet?  

 

Du plusar bara ihop A vid parallellt, så överskrider du vad dina solceller kan ge i A, så måste du ha en större. Står på solcellerna vad dom ger i V samt A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev patrikflink:

Du plusar bara ihop A vid parallellt, så överskrider du vad dina solceller kan ge i A, så måste du ha en större. Står på solcellerna vad dom ger i V samt A.

Det var väl det Buddebo (Mundebo) sade på sin tid, "bala att addela"... addera alltså.😄

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...