Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Alicia1

För mycket laddning? 15.43V

Rekommendera Poster

Va ner till båten och kikade till den. Min batteriindikator BVS-600 visade på 15,43 volt!! ligger på landel och har en CTEK 300 laddare.

 

Ska inte denna gå ner på recondläge av sig själv eller ska man manuellt slå om det till recond nu under vintern? 

Bytte batterier i somras och har inte noterat så högt på mina tidigare gamla batterier. Bytte till samma modell som innan.

 

Vad göra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kikar i manualen till laddaren så står det att recond är till för djupt urladdade batterier. Och du kan få laddningsspänning på upp till 15.8V. Du bör nog ha den på normal.

Redigerad av Limpan77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har aldrig sett så mkt ström i min batterimonotor. Kikar på det i helgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M300 har väl en tempsensor?

Är det kallt ska spänningen tryckas upp en bit. 

Har inte koll på hur mycket vid tex 2 grader C. 

Men visst ska du inte ha den på Recond som standard. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Alicia1:

Ok, har aldrig sett så mkt ström i min batterimonotor. Kikar på det i helgen. 

Hur mycket ström såg du att det gick i ?  Eller är det spänningen (volten) du menade ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt....

Men recond kör man då det antas att batterier börjar visa tecken på dålig kapacitet.

Alltså inte alltid!

 

Kör vanlig laddning i ställe, ev med inställning för "vinter".

 

 

Vid Recond så laddas batterierna först normalt till fulladdat och går sen automatiskt över till recondläge. Detta innebär att spännimgen höjs en tid för att batterierna ska börja gasa. Då rörs 

ekektrolyten i batteriet om.

Förmodligen läste du av spänningen när laddaren valt att lägga sig i fasen Recond.

 

Så skippa recond.

 

Och hur vet du hur mycket ström (ampere) du laddat i batterierna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Hybro:

Vid Recond så laddas batterierna först normalt till fulladdat och går sen automatiskt över till recondläge. Detta innebär att spännimgen höjs en tid för att batterierna ska börja gasa. Då rörs 

ekektrolyten i batteriet om.

Nja, det är utjämningsladdning och som en del laddare har som standard. Ska göras några gånger per säsong och aldrig för AGM eller GEL. Samtidigt ska alla förbrukare vara bortkopplade för att inte riskera att dessa skadas av den högre spänningen.

Rekond kör man som sista försök att rädda batterier som verkar mer eller mindre döda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Hur mycket ström såg du att det gick i ?  Eller är det spänningen (volten) du menade ?

15,43 v stod i det i displayen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Nja, det är utjämningsladdning och som en del laddare har som standard. Ska göras några gånger per säsong och aldrig för AGM eller GEL. Samtidigt ska alla förbrukare vara bortkopplade för att inte riskera att dessa skadas av den högre spänningen.

Rekond kör man som sista försök att rädda batterier som verkar mer eller mindre döda.

Nja, många källor anger att man bör rekonditionera batterierna med jämna mellanrum för att inte sulfateringen ska bli för hög. Har sulfateringen gått för långt hjälper det inte att rekonditionera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev gusten1:

Nja, många källor anger att man bör rekonditionera batterierna med jämna mellanrum

Möjligen på forum. Annars är det utjämningsladdning som rekommenderas, vilket även vissa batteriladdare har inbyggt.

"Utjämningsladdning
Får inte göras med gel- eller AGM- batteri. Den är till för att:

Löser upp blysulfat som bildats på polerna.
Hindrar batteriet från att åldras permanent.
Blandar om elektrolyten.
Jämnar ut skillnaden i laddning mellan olika celler. Tvingar batteriet till den högsta möjliga nivån av laddning.

Efter att batterierna har nått slutet på acceptansladdningen, skall batteriet fortsätta att laddas med 4% av C tills spänningen sluta att stiga (oftast omkring 15,5 - 16,2 V). Till exempel ett 200 Ah batteri skall laddas med 200 Ah * 4% = 8 A. Detta kan ta några timmar. I en del

tillämpningar där maximal energilagring är viktig, görs detta steg vid varje laddcykel. Om syrans

tillämpningar där maximal energilagring är viktig, görs detta steg vid varje laddcykel. Om syransdensitet skiljer mellan cellerna, är det en tydlig indikering på att där behöver göras en underhållsladdning. I tempererat klimat behöver man göra detta var åttonde vecka (varannan månad). Är man i tropikerna får man inte vänta mer än sex veckor mellan utjämningsladdningarna. Eftersom elektrisk utrustning och lampor kan skadas vid en så här hög spänning , skall batteriet vara off-line."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämnar ut skillnaden i laddning mellan olika celler.

 

Ok, det låter riktigt bra. Hur går det till?

Mäter och laddas varje cell för sig? Som på litiumbatterier...

 

På mina plumbumbatterier i båt o bil finns bara plus- och minuspol. Ser inga fler uttag, specifikt för utjämningsladdning av var cell.

 

Eller är det bara ett önsketäkande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Hybro:

Ok, det låter riktigt bra. Hur går det till?

Mäter och laddas varje cell för sig? Som på litiumbatterier...

 

Det står:

"Tvingar batteriet till den högsta möjliga nivån av laddning"

Då blir ju alla celler lika laddade, eller hur?

 

Det finns mycket skrivet om utjämningsladdning, kan vara intressant läsning eftersom det är väldigt nyttigt för våta batteriers livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Jämnar ut skillnaden i laddning mellan olika celler.

 

Ok, det låter riktigt bra. Hur går det till?

Mäter och laddas varje cell för sig? Som på litiumbatterier...

 

På mina plumbumbatterier i båt o bil finns bara plus- och minuspol. Ser inga fler uttag, specifikt för utjämningsladdning av var cell.

 

Eller är det bara ett önsketäkande?

I blybatterier ökar motståndet i varje cell med ökande spänning, (titta på laddningskurvan - den ser ut som en succesivt nedåtgående kurva) därför blir spänningen över varje cell "självbalanserad" även om cellpacken laddas i serie "från ytterändarna". Spänningen jämnar ut sig själv i de olika cellerna.

 

I litiumbatteriet minskar motståndet i varje cell med ökande spänning, (titta på laddningskurvan - den ser ut som en hockeyklubba med skaftet lite uppåtlutande och den kritiska punkten är när spänningen passerar och går över "i klubbladet") därför kan spänningen "skena" i en enskild cell om cellpacken laddas i serie "från ytterändarna". Cellerna måste balanseras genom parallellladdning av de enskilda cellerna eller med hjälp av cellbalanserare som ser till att de enskilda cellernas spänning justeras till samma nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15,09 volt i dag på mätaren!! har kontaktat CTEK i frågan.

Väldigt märkligt. Tog bild på laddaren (som vanligt går ej att ladda upp) visar inget onormalt , gul, grön, röd diod lyser och markering för fulladdat batteri lyser. Men lik förbannat visar det på +15 v!!

 

Avbryter laddning i vinter och låter batterierna sköta sig själva

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturkompenseringen är -3mV/°C per cell jämfört 25°C eller -18mV för ett 12V batteri.

Är det som idag +3°C så ska (underhålls-) laddningen ligga på 14,0V. Underhållsladdning är då 13,65V. Vid full laddning (14,4V) ska det vara 14,8V.

 

Ett sätt att skydda sig är att ha en timer som kör laddaren en timma varje dygn. 

Betydligt tryggare är en solcellsregulator som istället för sol får ca 17V på ingången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alicia1:

15,09 volt i dag på mätaren!! har kontaktat CTEK i frågan. 

Väldigt märkligt. Tog bild på laddaren (som vanligt går ej att ladda upp) visar inget onormalt , gul, grön, röd diod lyser och markering för fulladdat batteri lyser. Men lik förbannat visar det på +15 v!!

 

Avbryter laddning i vinter och låter batterierna sköta sig själva

 

 

Det är väl ingen tvekan om att det antingen är fel på din CTEK eller på din BVS-600. Mät spänningen på batteriet med en voltmeter så vet du vilken som är trasig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tomas99:

 

Det är väl ingen tvekan om att det antingen är fel på din CTEK eller på din BVS-600. Mät spänningen på batteriet med en voltmeter så vet du vilken som är trasig.

 

Japp. Inköp av voltmeter i veckan. CTEK var medgörliga att ta in den för kontroll. Guld värt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-27 vid 19:50 skrev Lintott:

blybatterier ökar motståndet i varje cell med ökande spänning, (titta på laddningskurvan - den ser ut som en succesivt nedåtgående kurva) därför blir spänningen över varje cell "självbalanserad" även om cellpacken laddas i serie "från ytterändarna". Spänningen jämnar ut sig själv i de olika cellerna.

 

Har du även kläm på detta med gasning?

Jag tänker mig då att som TS lägga så pass hög spänning över batteriets poler.

Ingen fara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Efter en utjämningsladdning kokar det bort en del vatten, så det är lämpligt att fylla på vatten när laddningen är klar."

 

59 minuter sedan skrev Alicia1:

Guld värt!

Ja, bara inte laddaren laddat sönder batterierna, då blir guldet till bly ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Hybro:

 

Har du även kläm på detta med gasning?

Jag tänker mig då att som TS lägga så pass hög spänning över batteriets poler.

Ingen fara?

Med "wet" blybatterier d.v.s. med möjlighet att kontrollera och fylla på batterivätska i skruvpluggar på varje cell så "rör det bara om" i batterivätskan om batteriet gasar (inom rimliga gränser). Det är t.o.m. rekommendabelt att "röra om" i batterivätskan då-och-då. Se bara till att hålla koll på vätskenivån så det står vätska över blyplattorna inne i batteriet.

Jag använder begreppet "batterivätskan" men du ska vara medveten om att batteriet vid tillverkning fylls med en syrablandning, vid gasning så ångar det bort vatten och det ska ersättas med destillerat vatten - inte syra.

 

För gelbatterier och AGMbatterier så är batterivätskan bunden i olika typer av gel/mattor. Dessa batterier kan inte återfyllas med destillerat vatten. Därför är det viktigt att inte ladda med så hög spänning att de gasar. Då torkar batterierna ur och skadas "för evigt" vilket förkortar deras livslängd.

 

Är du slarvig med spänningen på dina laddapparater så köp inte gel/AGM-batterier (det är dyrare att misshandla gel/AGM-batterier).

Är du slarvig med att kolla o fylla på destillerat vatten i dina våta batterier så se till att installera laddutrustning med rätta spänningar och köp gel/AGM-batterier. AGM-batterier laddas snabbare och har därför en fördel för dem som använder motorn lite mer sällan.

 

Det är att rekommendera att följa batteritillverkarens rekommendationer för laddning!

 

Ibland varnas det t.ex. för MaxPower solcellregulator som har en hög laddspänning och därför kokar batterier. Med våta blybatterier och koll på vätskenivån i batterierna så fungerar det, trots alla varningar, rätt bra. I min förra båt satt det vätskebatterier (två vanliga Tudor Marin för förbrukning och ett Tudor Fritid för starten) och en MaxPower. Jag höll koll på och återfyllde destillerat vatten (det behövdes...) och de batterierna fungerade i nästan 10 år innan nuvarande ägare bytte dem.

 

Numera har jag AGM-batterier och har varit väldigt noga med inställningarna på alla laddutrustningar (Sterling DC-DC regulator som styr laddningen från generatorn och en Epever Tracer 2210A solcellsregulator där laddningsnivåerna är inställda med hjälp av deras PC-program (USB-kabel mellan PC o regulator vid inställning och sedan ligger värdena fast i regulatorn). AGM-batterierna är för dyra för att misshandlas.

 

Den enda nackdel jag kan komma på med denna noggrannhet är att det kommer att ta många år innan mina batterier blivit så dåliga att det finns skäl att byta till LiFePO4...

 

Hur man än vänder sig så har man ändan bak...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Lintott:

Den enda nackdel jag kan komma på med denna noggrannhet är att det kommer att ta många år innan mina batterier blivit så dåliga att det finns skäl att byta till LiFePO4...

Äsch då, de kan "omplaceras". Ett blev startbatteri, ett till ankarspelet. Det sista skulle hamna i en bil men fick inte plats. Så det är reserv nu. Fast jag har ett ankarspel "över" som kanske hamnar i aktern och då är det ju bra med ett batteri till det....

--

De med stora batteribankar har inte haft så stora problem med Maxpower men de med 1-2 batterier har haft stora problem. Det har inte alltid varit självklart men när man analyserar det noggrannare så framstår Maxpowern som en veritabel mördare. Tyvärr verkar inte Naps vilja prata om problemet och ännu mindre, gör något åt det. 

Maxpower var en tidig MPPT regulator och som laddade betydligt bättre än andra regulatorer. De var få som upptäckte problemen och framförallt tog det tid. Maxpower hann få ett gott rykte bland båtägare och sådant lever kvar länge bland båtägare. Det var fö husbilsägarna som började uppmärksamma problemen.

Sen är det inte alla som fått problem, av någon anledning. Men det finns också de som klarat sig bra i flera år men så helt plötsligt har batterierna dött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

- - -

De med stora batteribankar har inte haft så stora problem med Maxpower men de med 1-2 batterier har haft stora problem. Det har inte alltid varit självklart men när man analyserar det noggrannare så framstår Maxpowern som en veritabel mördare. Tyvärr verkar inte Naps vilja prata om problemet och ännu mindre, gör något åt det. 

Maxpower var en tidig MPPT regulator och som laddade betydligt bättre än andra regulatorer. De var få som upptäckte problemen och framförallt tog det tid. Maxpower hann få ett gott rykte bland båtägare och sådant lever kvar länge bland båtägare. Det var fö husbilsägarna som började uppmärksamma problemen.

Sen är det inte alla som fått problem, av någon anledning. Men det finns också de som klarat sig bra i flera år men så helt plötsligt har batterierna dött.

Jag hade en rätt liten solcell, det var kanske det som räddade batterierna...

Faktum kvarstår, batterierna fungerade så många år (avsevärt fler än vad många här på forumet verkar få ut ur sina batterier) att det får anses som rimligt livslängd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Äsch då, de kan "omplaceras". Ett blev startbatteri, ett till ankarspelet. Det sista skulle hamna i en bil men fick inte plats. Så det är reserv nu. Fast jag har ett ankarspel "över" som kanske hamnar i aktern och då är det ju bra med ett batteri till det....

-- - -

Nej, min batteriinstallation ger inget utrymme för omplaceringar. Allt (startmotor, ankarspel x 2, kylbox, värmare, navigationsinstrument, TV m.m.) strömförsörjs från en gemensam batteribank. Jag har koll på förbrukning/batteriuttag med en battmeter samt en lågspänningsbrytare som ser till att jag har ström till startmotorn (brytaren har aldrig behövt göra tjänst så jag hoppas den fungerar om spänningen blir för låg...). Kylboxen slås på vid sjösättning och slås av vid upptagning men solcellerna (2x100W och en extra 50W när vi är ute på sensommar/höst) ger oftast tillräckligt med ström för ha en god marginal för att även ha varmt i båten på höstkanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker laddaren inte fungerar som den ska. mätte i går. Ansluten laddare: 14,70 V

Utdragen laddare: 13,65 V

 

En sådan dyr laddare som inte är 6 år gammal ska väl inte redan ? är det det något jag avskyr så är det el fel. Lagar vattenläckor alla dagar i veckan!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Alicia1:

En sådan dyr laddare som inte är 6 år gammal ska väl inte redan

Nej. Men det händer, ganska ofta vad jag hör, att laddare lägger av. Man ska använda dessa med försiktighet och bara vid enstaka tillfällen och under uppsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK har erbjudit sig att ta en titt på den. Gäller bara att får loss den. Kan bli ett äventyr i sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Naps MaxPower solcellsregulator har valmöjlighet på kretskortet för endera vanliga blybatterier eller AGM.

 

Bara att läsa bruksanvisningen.

 

 

Har även fixat så att jag kan välja olika laddspänningar inom

14.1  - 14.8 V, på min Mitsubichi 70A bilgenerator som jag har monterat i båten.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts - dubbelkolla spänningen först med en bra multimeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...