Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Patte-1973

Volt regulator

Rekommendera Poster

Hej en fråga ska byta voltregulator på min 60 hk mercury efi -03 efter den gamla brunnit 🤔och nu kom det hem ett helt kitt 😊då är frågan måste man byta allt? det innehåller regulatorn,Termostat .Hela kåpan termostaten sitter på det kan väll inte ha med varandra att göra 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog svårt att reglera Volten.

Du menar förmodligen spänningen med en spänningsregulator.

 

Volt är en storhet (enhet) för spänning.

 

Man ändrar inte grader, utan temperatur.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan är det 🤔 det är ju regulator som är trasig vad har det andra i paketet med regulator att göra kanske lika bra att byta rubbet ändå mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt spänning regulator förlåt men har du någon aning om man måste byta allt eller räcker det med regulatorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog du behöver kontakta någon som förstår sammanhangen. Att köpa något nytt för att ersätta något annat förutsätter kunskap om ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Tror nog du behöver kontakta någon som förstår sammanhangen. Att köpa något nytt för att ersätta något annat förutsätter kunskap om ämnet.

 

Varför det? Om TS i lugn och ro byter de gamla prylarna mot exakt likadana nya prylar är det väl bara ta det bit för bit. Eller har jag förstått saken fel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte. Med obegränsat med pengar kan man välja vad man vill testa. Felsökning är onödigt i sådana fall. Bara att köpa nytt tills det fungerar.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Absolut inte. Med obegränsat med pengar kan man välja vad man vill testa. Felsökning är onödigt i sådana fall. Bara att köpa nytt tills det fungerar.

 

I TS fall är det enligt TS konstaterat att "voltregulatorn" har brunnit. TS köper ett nytt voltage regulator kit till aktuell motor. Då är det väl bara att byta de komponenter som ingår i den aktuella leveransen. Eller?

 

Det har väl inget med mängden pengar att göra? Det har väl inget med vad man vill testa att göra? Det har väl inget med onödig felsökning att göra? Det har väl inget att göra med att köpa nytt tills det fungerar?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsen verkar vara en OEM-produkt som alltså inte är avsett att säljas till slutkund som reservdel.

 

Det kan ju finnas en bra anledning att just dessa delar packas ihop, så jag skulle nog byta allt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

I TS fall är det enligt TS konstaterat att "voltregulatorn" har brunnit. TS köper ett nytt voltage regulator kit till aktuell motor. Då är det väl bara att byta de komponenter som ingår i den aktuella leveransen. Eller?

 

Det har väl inget med mängden pengar att göra? Det har väl inget med vad man vill testa att göra? Det har väl inget med onödig felsökning att göra? Det har väl inget att göra med att köpa nytt tills det fungerar?

 

Det beror ju på om den brunna regulatorn är felet, eller ett symptom på felet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chansa...

 

Funkar det inte, så köp en till.

Men be då någon som begriper sig på felsöka generator, kablage mm först.

 

Lönar sig nog inte att köpa en tredje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Hybro:

Funkar det inte, så köp en till.

Men be då någon som begriper sig på felsöka generator, kablage mm först.

 

Precis. Att felsöka först är ju bara dumt ...😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag varit kontakt med mercury återförsäljare och det var ett känt fel upp till -05 och att jag inte var ensam om att regulatorn brunnit så nu är det gamla artikelnummer blivit ersatt och att det nu mera är med en säkring till regulatorn  tack för hjälpen alla men jag kan inte få in i mitt huvud hur vatten detaljer kan ha att göra med att regulatorn brinner inga anslutningar från kåpan till regulatorn  men jag byter ut allt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎28 vid 17:59 skrev Patte-1973:

inte var ensam om att regulatorn brunnit så nu är det gamla artikelnummer blivit ersatt

Vad är detta? Pinsamt skulle jag klassificera det som ....
Någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-27 vid 21:07 skrev Volvo_Penta:

 

I TS fall är det enligt TS konstaterat att "voltregulatorn" har brunnit. TS köper ett nytt voltage regulator kit till aktuell motor. Då är det väl bara att byta de komponenter som ingår i den aktuella leveransen. Eller?

 

Det har väl inget med mängden pengar att göra? Det har väl inget med vad man vill testa att göra? Det har väl inget med onödig felsökning att göra? Det har väl inget att göra med att köpa nytt tills det fungerar?

 

Nu är allt bytt o nu fungerar det perfekt 😁💪💪💪

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎07 vid 22:47 skrev Patte-1973:

Nu är allt bytt o nu fungerar det perfekt

Det är bra så långt men vad är anledningen till att den förra regulatorn gick sönder?
Kommer den nya att hålla eller är det en tisdfråga innan du är tillbaka på ruta ett?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...